Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door MParallel » 09 okt 2017, 14:33

Ha. Dat maakt het stukken makkelijker. Geen gemieter met autoambulances/oprijdwagens e.d.

En een mooi Kurzzeitkennzeichen als souvenier.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Joël D. » 09 okt 2017, 14:42

Hier te vinden op de site van de belastingsdienst:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik

In het formulier staat het volgende:
"Het kenteken van de auto waarvoor u vrijstelling vraagt moet op grond van de Wegenverkeerswet in Nederland mogen rijden. Informatie hierover kunt u inwinnen bij de politie."

Geldt dit ook voor het Duitse Kurzzeitkennzeichen?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door MParallel » 09 okt 2017, 15:06

Daar gaat het toch juist over!?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 09 okt 2017, 15:50

MParallel schreef: 09 okt 2017, 15:06 Daar gaat het toch juist over!?
In principe wel, maar het blijft nog steeds niet eenduidig. De BD vertikt gewoon om specifiek het woord 'Kurzzeitkennzeichen' te citeren. Daardoor is er nog steeds ruimte voor interpretatie.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door MParallel » 09 okt 2017, 21:06

Dus ook ruimte om het in je eigen voordeel te gebruiken, want het wordt ook niet expliciet uitgesloten.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Will F. » 09 okt 2017, 21:11

Wat is het voordeel v.e kurzzeitkennzeichen t.o.v het Ausfuhr/exportkenteken?

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Mark 320iS » 09 okt 2017, 21:24

Dat het meer dan de helft goedkoper is.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Will F. » 09 okt 2017, 22:01

Zit er in een Kurzzeitkz ook een WA verzekering?

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Mark 320iS » 09 okt 2017, 22:13

Ja, maar het kan ook zonder geloof ik, dan wordt de prijs weer wat lager.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door bartb » 09 okt 2017, 22:14

Volgensmij alleen in duitsland geldig, voor nederland zul je de auto moeten verzekeren op chassis nummer. Correct me if i‘m wrong:)

@mark
Je zal wel moeten verzekeren toch, onverzekerd rondrijden zal kn duitsland ook wel niet mogen :hmmm:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Mark 320iS » 09 okt 2017, 22:31

bartb schreef: 09 okt 2017, 22:14 Volgensmij alleen in duitsland geldig, voor nederland zul je de auto moeten verzekeren op chassis nummer. Correct me if i‘m wrong:)

@mark
Je zal wel moeten verzekeren toch, onverzekerd rondrijden zal kn duitsland ook wel niet mogen :hmmm:
Klopt, maar wellicht dat er mensen zijn die de verzekering ergens anders kunnen onderbrengen. Ik heb hem altijd gepakt met verzekering (WA dekking in Europa).

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door bartb » 10 okt 2017, 23:19

@mark ja klopt op die manier zou het ook gefixed kunnen worden.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Jan-Willem » 01 nov 2017, 12:54

Wanneer je geen BPM meer hoeft te betalen hoe zit het dan met het melden bij belastingdienst of gaat het ook om de wegenbelasting die je dan niet betaald?
Ik wil namelijk kijken voor een auto die 18jaar oud is.
Welke verzekeraars verzekeren wel op chassis nummer?

Bpm en CO2-taks

Sinds 2010 is er een en ander veranderd in de berekening van de bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen). Doordat de bpm hoe langer hoe meer wordt berekend naar aanleiding van de CO2-uitstoot, is het van belang te weten wat de uitstoot van de auto is. Vooral wanneer het gaat om krachtige benzine- en dieselmodellen, kan goedkoop duurkoop worden. Naast de aanschafprijs is namelijk het bpm-restbedrag de grootste kostenpost. Dit bedrag is afhankelijk van de nieuwprijs, de leeftijd en de uitstoot van de auto. Je kunt de te betalen bpm berekenen door een taxatie op de te kopen of gekochte auto te laten uitvoeren. Dat is natuurlijk sowieso aan te raden. Een taxatie kost een paar honderd euro, maar je weet dan wel of je je droom veilig kunt kopen of dat er een (financiële) nachtmerrie dreigt. Een andere manier om de bpm te berekenen, is door de Nederlandse netto cataloguswaarde te nemen (dus zonder btw), exclusief naderhand (dus niet af fabriek) aangebrachte accessoires. Gebruik daarvoor onderstaande tabel (zie ook het kader daaronder).

Is een auto ouder dan 17 jaar en zes maanden, dan betaal je niks meer. En bij auto’s die zijn afgeleverd na 1 januari 2013, wordt de bpm bepaald op basis van de CO₂-uitstoot.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 nov 2017, 13:17

Je hoeft niks aan te geven bij de belastingdienst.
Gewoon keuren en zodra de auto op naam wordt gezet krijgt de BD een melding en wordt de wegenbelasting in gang gezet.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 01 nov 2017, 13:34

Nu dit onderwerp weer naar boven komt, kan ik meteen even mijn ervaring delen met het kopen in Oostenrijk.

- Zoek auto op Autoscout.at, Gebrauchtwagen.at, etc.
- Als je de auto gaat ophalen en terugrijden zoals ik heb gedaan zul je GROENE kentekenplaten nodig hebben. Dit is een exportkenteken voor Oostenrijk. (Overigens even tussendoor, de Oostenrijkse platen zijn qua lengte gelijk aan de NL plaat, maar een stukje hoger. Mijn uiteindelijke NL'se plaat kon ik omhoog en omlaag bewegen in de Oostenrijkse plaathouder op de auto...Maar dat ter zijde.)
- Zorg dat je de complete Typenschein bij de auto hebt, i.e.: Certificate of Conformity (indien aanwezig), Typengenehmigung (alle technische data van de auto) en zulassungsdaten (Teil 1 en Teil 2, hier staan de namen op van de (ex-)eigenaars)

Voorbeeld (niet van mijn auto):
Afbeelding

- Zoek een 'Zulassungsstelle' in de buurt. Ze zitten overal, gewoon even Googlen. In mijn geval was dit een verzekeringskantoor van Allianz. Let op, de meesten zijn alleen 's ochtends geopend.
- Bij de ZLS hebben ze de groene nummerplaten in de kast liggen. Je kunt daar ook direct de verzekering kopen (3 dagen of 17 dagen). Dit is net als in Duitsland een sticker, die op de platen geplakt wordt. In Duitsland begrijp ik dat je heen en weer loopt van balie naar balie, maar hier kon alles lekker makkelijk aan 1 bureautje, zonder wachttijd. Er was niemand.
- Kosten: De overschrijving incl. platen was EUR 184. Dit is volgens mij in het hele land gelijk. De verzekering zal wel iets verschillen. Voor het gemak en gemoedsrust heb ik voor 17 dagen een verzekering genomen. Dit was EUR 220 voor 17 dagen ipv. 180 voor 3 dagen. Je weet echter nooit wat er onderweg gebeurt, maar aan ieder de keus.
- Sticker wordt op de platen geplakt, je krijgt een groene kaart ivm verzekering en vanaf dat moment mag je de platen voeren op de auto.
- Veilige terugreis gewenst!
- Vlak voor je de NL grens overgaat even via de site van de BD vrijstelling aanvragen voor MRB/BPM op je exportkenteken. Dit kan op je mobiel. De vrijstelling is twee weken geldig.

Invoer RDW is wel bekend dacht ik zo. Ik ben op vrijdagochtend op de bonnefooi naar het keuringstation gegaan (let op: Zonder afspraak kan alleen 's morgens!). 2 Uur later was ik klaar. Vergeet niet je TUV/Dekra keuringspapieren af te geven, want die datum nemen ze over. Ik was te nauwernood nog op tijd, omdat ze er niet naar vroegen. Je moet dit zelf aangeven bij de balie.

BPM aangifte kun je samen met het exportformulier van de RDW wat je na afloop krijgt, ter plekke in de brievenbus gooien daar zonder postzegel. Ik heb de aangiste voorbereid via autotelex, 2 welbestede tientjes.

Na afloop tijdens betaling ook direct een eendagskenteken geregeld, want je groene Oostenrijkse platen zijn vanaf dat moent niet meer geldig. Ik had alles voorbereid, dus ook 2 stukken karton en een zwarte stift in de auto liggen om platen te maken om naar huis te rijden.

Tip: De RDW neemt de Teil 1 en 2 (gele papiertjes) in, dus maak hier foto's of kopieen van om als documentatie bij de auto te bewaren. De Typenschein (het boekje zoals op de foto) en de COC kreeg ik terug, al had ik deze van tevoren wel gekopieerd voor de zekerheid.

Eerst nog met de verzekering gebeld om een WA verzekering af te sluiten voor de terugweg naar huis (van 10 minuten :df: ). Thuis moet de wagen van de openbare weg af staan. In mijn geval ging dat niet, maar gelukkig voor anderhalve week toch goed gegaan. Je bent alleen dus niet verzekerd voor diefstal.
Uiteindelijk krijg je een e-mailtje voor betaling BPM, waarbij duidelijk staat dat spoedbetaling geen voorrang krijgt. Is dus niet nodig. Na 5 werkdagen had ik kenteken in huis. Luxe platen gemaakt, en klaar!

Als je in de gelegenheid bent, mag je de groene platen teruggeven aan Oostenrijk en dan krijg je 36 Euro terug. Ik heb ze gehouden.

Al met al 2 weken van ophalen tot rijden.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 05 nov 2017, 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Jan-Willem » 01 nov 2017, 13:38

Toch blijft het een erg wazig verhaal met het kurzzeitkennzeiche en de verschillende partijen beoordelen het op hun eigen manier.
Nederland heeft een situatie met veel onduidelijkheid gecreerd door een advies van de minister het kurzzeitkennzeichen wel te accepteren. De politierichtlijn er is om hem niet te accepteren. De RDW aangeeft geen reden te zien een Kurzzeitkennzeichen te accepteren. De douane die aangeeft nooit Nederlanders met een niet Nederlands kenteken te accepteren.
https://www.bpmberekenen.com/kurzzeitke ... teken.html
Hier staat veel info, maar lang niet allemaal correct. Ook verandert er per 1-4 het een en ander met een KZK in Duitsland. Even wat dingen op een rijtje:
KZK mag in Nederland, mits de Nederlandse bestuurder op het kenteken geregistreerd staat als kentekenhouder. De reden daarvoor is dat het dan geen anoniem kenteken meer is en de bestuurder te achterhalen is. Ook moeten de auto gegevens door de Strassenverkehrsamt op het KZK zijn ingevuld en dus niet achteraf door de verkoper met pen (ja, dat was normaal....). Punt is dat zo'n KZK lastig te krijgen is. Alle andere gevallen van KZK zijn niet toegestaan.

Per 1-4 kan er alleen maar een KZK verkregen worden voor een auto met geldige TUV in het kreis waar de auto is toegelaten (of het aangrenzende kreis).
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,5399731


Dan zou ik dus een ausfuhrkennzeichen moeten hebben
https://www.bpmberekenen.com/procedure- ... teken.html
Je paspoort meenemen
Auto en Papieren van auto ophalen bij de verkoper (Fahrzeugschein en Fahrzeugbrief) met een tijdelijk kenteken (bijvoorbeeld handelaarskenteken)
Doppelkarte regelen, via internet (40 eur) of ter plaatse bij de Schildermacher of het ADAC kantoor (beide ca 80 eur)
Voorrijden bij keuringsafdeling van het Strassenverkehrsamt (controle of het chassisnummer klopt)
Nummertje trekken bij het Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen, kosten ca 30 eur voor 14 dagen (kan ook voor 9 dagen of juist langer, let alleen op dat je Doppelkarte dezelfde periode geldig is)
Met formulier (terug) naar de Schildermacher en platen laten drukken (ca 20 eur)
Met platen terug naar Strassenverkehrsamt om 2 stickers te laten plakken
Je krijgt je papieren terug en je bent klaar om te vertrekken, nadat je de platen met rood vlakje op je auto hebt gemonteerd.

Voor de dichtsbijzijnde Strassenverkehrsamt kijk op: [www.strassenverkehrsamt.de]

Indien je alleen een WA verzekering geen prettig idee vind, er zijn Nederlandse verzekeraars die op chassisnummer een All Risk dekking aanbieden. Een WA dekking van een Nederlandse verzekeraar is niet nodig, aangezien een Exportkenteken nooit zonder WA verzekering komt.
dat word dan €130 en dan nog de verzekering, helaas kan mijn verzekering alleen de auto verzekeren als er een 1 dags kenteken of nederlands kenteken is.

Die doppelkarte is dus de verzekering?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Arthur » 01 nov 2017, 19:10

Die Certificate of Conformity (COC) zit niet altijd/bij elke auto, toch? Kun/moet je dat ergens aanvragen? Laatste keer heb ik de invoer etc laten regelen. Weet dat dus niet, maar best handig om te weten mocht ik het zelf de volgende keer willen regelen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 01 nov 2017, 20:21

Arthur schreef: 01 nov 2017, 19:10 Die Certificate of Conformity (COC) zit niet altijd/bij elke auto, toch? Kun/moet je dat ergens aanvragen? Laatste keer heb ik de invoer etc laten regelen. Weet dat dus niet, maar best handig om te weten mocht ik het zelf de volgende keer willen regelen.
Hij wordt in principe bij een nieuwe auto gegeven (behalve in NL, daar wordt ie niet bijgeleverd) maar dat betekent natuurlijk niet dat ie altijd aanwezig is. Als het gewoon een moderne auto is die in de gehele EU is uitgegeven dan maakt het niet veel uit. Het is puur een extra bewijsstuk om de auto eenvoudig op kenteken te krijgen bij de RDW. De RDW kan er veel gegevens uit overnemen in hun systeem.

Als je m perse wil hebben, kun je m bij de importeur eenvoudig aanvragen.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Tim N » 02 nov 2017, 10:57

Min ervaring terug gezocht, let wel is wel in 2014 geweest
Tim N schreef: 23 sep 2014, 14:39 Met het gele kurz kenzeichen mag je in nl rijden, ik heb dit twee maand geleden nog nagevraagd bij de RDW, verschil met rode is ook dat je bij het strassen verkehrsambt de auto op jou naam laat zetten, er moet dan een geldige tuv op de auto aanwezig zijn en je moet hem europees verzekeren (kan online maar ook op het verkehrsambt zelf)

Ik heb 2 maand geleden hetzelfde gedaan met onze 328i, huidige eigenaar schrijft auto uit, jij gaat met de papieren en geldige tuv naar het strassenverkehtrsambt, betaald 15tage verzekering en gaat platen laten maken (vaak vlakbij)
Daarna met de platen terug naar verkehrsambt , en ze schrijven de auto op jou naam, met het kurzkenzeichen op de papieren.
Ook wordt de auto gechecked, chassisnummer en originele papieren worden vergeleken, alsook het tijdelijke kenteken.
Hiermee mag je 15 dagen rijden, en ben je europees verzekerd, je krijgt achteraf ook een zohlheffing vanuit Duitsland (mrb)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 02 nov 2017, 11:03

Ik heb op fora ook al Nederlandse ervaringen gelezen van Strassenverkerhrsambten die zelfs geen KZK af willen geven voor export, maar dat je perse een Ausfuehrkennzeichen moet kopen. Je krijgt dus gewoon geen KZK mee.

Rickkk
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 mei 2014, 08:53

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Rickkk » 02 nov 2017, 16:01

Petje af voor iedereen die het volledige legaal is gelukt om de auto zelf naar Nederland te rijden :clap:
Ik kon er nooit echt goed wijs uit worden wat nu wel en niet mocht.. Oprijwagen of aanhanger is naar mijn mening veel eenvoudiger.

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Luca » 02 nov 2017, 19:03

Het is helemaal handig als je familie heb wonen in het buitenland (voor mij in Zweden).

Het is al makkelijk maar via familie helemaal.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door HJ2 » 04 nov 2017, 20:42

Jelui,

Is die nieuwe regeling net zo handig voor een wagen uit Frankrijk? Ik heb daar een nette FX op het oog. Doen ze daar ook iets met export kentekens? Ik geloof dat mijn Russisch beter is dan mijn Frans... Dat gaat niet helpen vrees ik. Toch is het de moeite van het onderzoeken waard! Dan n0g een ander vraagje: Houden de diverse BPM calculators rekening met de CO2 'boete'? Een 4.2l zal niet geheel CO2 vrij zijn namelijk.... :lol:

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Eric Z » 04 nov 2017, 22:22

Volgens mij mag je van de gunstigste bereking uitgaan. Dus of van BPM van nu, of van de berekening ten tijde van eerste toelating.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Will F. » 04 nov 2017, 23:01

of die vd jaren er tussenin. tenminste zo was het tot voor kort.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Erik dB, frank de jonge, Martijn 327i, wackywim, Wimo en 139 gasten