Hot Hatch uit de nineties en zero's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Reind » 30 okt 2017, 20:01

Misschien was ik iets te enthousiast over die zwarte. Hij had in ieder geval geen roest. MAAAAR, de auto was helemaal nat van binnen (parafaan was lek volgens de verkoper), stuur lag eruit omdat er eerst een sportstuur inzat, veel interieurdelen waren (slecht) gerapt in dat carbontape, krassen rechtvoor op de bumper, achterspoiler was niet netjes gespoten. Daar komt bij dat er niet de juiste velgen opzitten en de einddemper moet worden vervangen. Ook staat hij tekoop bij zo'n autobedrijf waarvan ik niet echt een betrouwbaar gevoel bij krijg.

Dan kun je beter iets meer uitgeven en een echte Cio 182 kopen. Zoals deze https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ren ... =mympBuyer

Maar wat moet een mooie Clio rs Ph1 of Ph2 kosten onder de 200.000km?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door WJ » 30 okt 2017, 21:03

Ja die zilveren is erg mooi zo op de foto's, kan je niks vertellen over de prijs.

Wel een wat offtopic vraag, kan je tegenwoordig nog ergens gratis het aantal eigenaren vinden? Zomoto doet dat niet meer volgensmij en bij de rest is het allemaal achter een betaalmuur...

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Mike R32 » 30 okt 2017, 21:09

Op Finnik.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Niels » 30 okt 2017, 22:22

Als je nog een beetje van die zilveren af kan krijgen qua prijs dan lijkt me dat niet zo'n gek ding. Prijzen zijn moeilijk. Een dure die aantoonbaar goed onderhouden is van een liefhebber kan zo maar voordeliger zijn dan een dubieus ding voor weinig.....

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Kelvinrs » 31 okt 2017, 06:49

Die zilveren zou ik wel aandurven.. Vaak als iemand bewust naar een 182 gaat kijken is dat al iets meer een liefhebber dan iemand die een goedkope 172 koopt om gewoon mee te trappen. Voor dat soort auto's moet je echt waken.

En de prijzen.. tsja.. Ik kocht een jaar of 7 terug mijn eerste auto, een ph1 rs voor €4500,- Daarna in de loop van de jaren wel een x bedrag aan mods en onderhoud aan gehad maar verkocht hem 4 of 4,5 jaar later voor bijna het zelfde bedrag. Maar die was ook dusdanig dik en goed onderhouden dat die buiten marktplaats om zo verkocht was. Een tijdje terug stond er in Noord-Holland een zeer mooie 172 te koop die was omgegooid naar een 182. Daar heb ik zelfs nog even over zitten twijfelen.. Persoonlijk zou ik kijken bij de wat lagere km-standen en de hele goedkope versies laten staan. De meeste garages kennen het verschil tussen een 1.4/1.6 of 2.0 rs amper..

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door martll » 31 okt 2017, 08:46

En diegene (vriend van mij) die hem toen van jou kocht heeft er binnen een paar maanden ook nog duizenden euro's in moeten steken helaas. Achteraf was dit toch niet zo'n goed onderhouden auto.

Bij een Clio 2 RS zegt de prijs dus eigenlijk niks over de staat.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door ///Joost » 31 okt 2017, 09:29

martll schreef: 31 okt 2017, 08:46 En diegene (vriend van mij) die hem toen van jou kocht heeft er binnen een paar maanden ook nog duizenden euro's in moeten steken helaas. Achteraf was dit toch niet zo'n goed onderhouden auto.

Bij een Clio 2 RS zegt de prijs dus eigenlijk niks over de staat.
Bij auto's die richting de 2 ton gaan zou ik sowieso 1-2k achter de hand houden voor het geval dat. Dit geldt ongeacht welk merk, Er kunnen altijd verborgen gebreken zijn die bij een proefrit of AKK niet naar boven komen, of waarvan de verkoper zelfs niet op de hoogte is.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Reind » 31 okt 2017, 09:44

Alles valt op staat bij het onderhoud. Dit soort auto's vallen dikwijls in handen van jonge gasten die er hard mee rijden en slecht onderhouden. Daar ga ik de rekening niet voor betalen of moet flink in de prijs verwerkt zijn. Dat is dan wel weer fijn als jezelf handig bent.

Gelukkig heb ik de tijd en koopt alleen als het gewoon allemaal klopt. Deze bewuste Clio 182 is volgens de verkoper lang in de familie geweest en voor hem altijd door Renault onderhouden. Hij heeft hem zelf 2,5jaar in bezit en er 45.000km mee gereden. Van wat ik begrijp heeft de auto voordat hij hem kocht groot onderhoud gehad (denk aan distributie, waterpomp, multiriemen etc). Zelf heeft hij er een Janspeed uitlaatsysteem onder laten zetten, nieuwe remmen en wiellagers achter en om de 10.000km een beurt. Mits hij dit aantoonbaar kan maken natuurlijk prima.

Wat ik wel vreemd vind is dat de banden rondom behoorlijk kaal zijn. Als je je auto goed onderhoud moeten er toch ook goede banden onder zitten.

Rickkk
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 mei 2014, 08:53

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Rickkk » 31 okt 2017, 09:50

///Joost schreef: 31 okt 2017, 09:29 Bij auto's die richting de 2 ton gaan zou ik sowieso 1-2k achter de hand houden voor het geval dat. Dit geldt ongeacht welk merk, Er kunnen altijd verborgen gebreken zijn die bij een proefrit of AKK niet naar boven komen, of waarvan de verkoper zelfs niet op de hoogte is.
Dit inderdaad.

Ik heb twee rs'jes gehad, ph1 en ph2, beide super bevallen. De zitpositie verpruts helaas de complete auto maar niet iets wat met een kuipstoel (en een setje goed lage mounts) niet opgelost kan worden :wink:
Met mijn ph1 wel stuk of 3 aandrijfassen verbruikt, maar dat kwam waarschijnlijk mede door de schroefset die de as in een vervelende positie drukte. Desalniettemin is dat wel een zwak punt van de rs'en geloof ik.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Reind » 31 okt 2017, 21:08

Aandrijfassen (de lange) zijn inderdaad een zwak punt.

Ik heb contact gehad met de verkoper van de Clio 182 en ga donderdagmiddag kijken. Ik heb ook de historie opgevraagd bij het RDW en de auto heeft 4 eigenaren gehad. De eerste 1,5jaar dik 50.000Km gereden bij een fleetowner, daarna 8 jaar bij een particuliere eigenaar die hem naar 129.000 km reed, daarna een paar maanden bij een eigenaar waar de huidige verkoper bevriend mee is. Die had de auto echt voor erbij gekocht en heeft er veel aan laten doen. Na een halfjaar heeft de huidge eigenaar hem gekocht en van 140.000 tot 188.000 gereden in 2,5jaar tijd. Allemaal redelijk logisch.

Maar er zitten dus geen boekjes bij de auto. Hij heeft wel alle rekeningen van de auto vanaf 129.000km (ook van de vorige eigenaar). Daarbinnen zijn wel een hoop zaken vervangen. Ik weet niet wat ik moet vinden van de boekjes die er niet bijzitten?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Macboy » 01 nov 2017, 00:05

En een Peugeot 306 Rallye dan ?

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Mike R32 » 01 nov 2017, 00:13

Mijn hobby auto is straks vijftien jaar oud en volledig gedocumenteerd. Hiervoor had ik een Golf Rallye van zesentwintig jaar oud zonder boekjes. Beide goede auto’s. Als autoliefhebber laat je toch alles controleren, repareren en verbeteren met of zonder onderhoudsboekjes.

Een 306 S16 geen optie? Persoonlijk vind ik een ZX 2.0 16v erg gaaf, vooral in het rood.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Mrton » 01 nov 2017, 08:33

Reind schreef: 31 okt 2017, 21:08 Aandrijfassen (de lange) zijn inderdaad een zwak punt.

Ik heb contact gehad met de verkoper van de Clio 182 en ga donderdagmiddag kijken. Ik heb ook de historie opgevraagd bij het RDW en de auto heeft 4 eigenaren gehad. De eerste 1,5jaar dik 50.000Km gereden bij een fleetowner, daarna 8 jaar bij een particuliere eigenaar die hem naar 129.000 km reed, daarna een paar maanden bij een eigenaar waar de huidige verkoper bevriend mee is. Die had de auto echt voor erbij gekocht en heeft er veel aan laten doen. Na een halfjaar heeft de huidge eigenaar hem gekocht en van 140.000 tot 188.000 gereden in 2,5jaar tijd. Allemaal redelijk logisch.

Maar er zitten dus geen boekjes bij de auto. Hij heeft wel alle rekeningen van de auto vanaf 129.000km (ook van de vorige eigenaar). Daarbinnen zijn wel een hoop zaken vervangen. Ik weet niet wat ik moet vinden van de boekjes die er niet bijzitten?
Ik vind het altijd zonde als boekjes er niet bij zitten maar laat er een auto niet per se om staan. Voor mij persoonlijk telt vooral de actuele staat van het voertuig. Twijfel ik, dan vraag ik een bevriende garage om het voertuig op de brug te zetten en bekijken. In dit geval heb je duidelijkheid over de laatste bijna 60.000 km van de auto, dit geeft een goed beeld van hoe er met de auto omgegaan is. Enige wat je even moet controleren is of er tot die 129.000 niks vreemds met de kilometerstand is gebeurd lijkt me.

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door 2000USA » 01 nov 2017, 15:48

WJ schreef: 26 okt 2017, 22:58 In Macboys geval is het waarschijnlijker omdat er geen noten houten inleg in het dashboard verkrijgbaar was, dus niet interessant en uit z'n systeem gepusht.
Hehe, dat had die van mij dan weer wel :mrgreen: (hoorde er niet in idd, kwam uit een gewone denk ik).

Rickkk
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 mei 2014, 08:53

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Rickkk » 01 nov 2017, 16:38

Reind schreef: 31 okt 2017, 21:08 Maar er zitten dus geen boekjes bij de auto. Hij heeft wel alle rekeningen van de auto vanaf 129.000km (ook van de vorige eigenaar). Daarbinnen zijn wel een hoop zaken vervangen. Ik weet niet wat ik moet vinden van de boekjes die er niet bijzitten?
Jezelf kapot staren op boekjes wel of niet vind ik nog wel eens afdoen aan de auto in kwestie. Als hij ieder jaar van eigenaar is gewisseld, dikke ja inderdaad, geen boekjes/incomplete rekeningen is direct laten staan. Als de rekeningen ontbreken van de periode dat 1 eigenaar hem 7 jaar in bezit heeft gehad.. jammer inderdaad maar als de auto er dan nog steeds netjes bijstaat + er zitten wel rekeningen bij van de afgelopen 3 jaar en 60dkm, ga ik er stiekem vanuit dat de beste man hem gewoon heeft onderhouden en geen acht geslagen heeft op een onderhoudshistorie bijhouden.. Maar misschien koop ik daarom heel vaak troep :tooth: Kidding :angel:

Maar goed gaat vaak om het totaal plaatje. Het enige wat lastig is aan slechts 3 jaar rekeningen, is dingen als koppeling en distributie..

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Reind » 01 nov 2017, 16:54

Helder verhaal. Vindt het wel echt jammer dat de boekjes en niet bijzitten maar laat hem er niet op staan. rekeningen van distributie etc zitten er wel bij als het goed is.

Morgen maar eens kijken.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Reind » 02 nov 2017, 21:11

Vandaag bij de Clio 182 gekeken en ik heb hem gekocht :df:

De auto was lichtjaren mooier dan de CLIO's RS ph1 die ik heb bekeken. De verkoper was een wat oudere man die de auto netjes heeft onderhouden. Eigenlijk iemand die helemaal niet bij zo'n auto past. Hij heeft hem 2,5jaar gehad en in 40.000km 3x een beurt, alle injectoren vervangen, bobines, wiellagers achter. Toen hij hem kocht bij 140.000 is bij de dealer de distributie , waterpomp, multiriem en de achterschokbrekers vervangen. Ondanks dat er geen boekjes bijzitten had ik er wel een goed gevoel bij en het klopte gewoon.

Aan de buitenkant ondenkte ik 2 kleine deukjes in de rechter portier en in de motorkap zit ook een deukje. Niets dat een deukendokter niet kan oplossen. Verder minimale steenslag en een paar krasjes. Echt netjes voor een auto van 13jaar oud.

Het interieur viel me iets tegen. de huidge eigenaar rookt en de asbak zat vol met peuken. Dat is wel even een afknapper hoewel het niet echt overmatig stonk. Ook nergens brandplekken ontdenkt. Verder zie je wel dat Renault niet echt duurzame materialen gebruikt. Stuur, pookknop, middenconsole, handgrepen allemaal niet mooi meer. Maar dat hebben ze nou eenmaal allemaal en wil ik vervangen. Stoelen zijn nog wel netjes ondanks dat er wel een scheurtje in de bestuurdersstoel zit.

De auto rijdt, remt en schakelt perfect. Alles is heerlijk direct en puur.

Wat ik leuk vind aan deze clio:
- Van de clio 182 zijn er maar 53 geleverd in NL. Op autoscout staan er in heel Europa 9 te koop.
- Hij heeft het CUP onderstel (3 cm lager en dikkere stabies)
- Hij heeft een RVS Janspeed uitlaat incl racekat. Fantastisch geluid maar bij constant toerental niet luid.
- Hij heeft echt veel opties. Grootbeeld navi, xenon, climate controle, regensensor, cruise controle.

Wat ik minder vind:
- De zitpositie is gewoon niet ideaal.
- De orginele radio zit er niet bij
- Is in gerookt
- Ik had er liever een met 120.000km

Al met al heel blij mee en heb zin om hem een beetje cosmetic aan de pakken en wat mods te plaatsen.

Volgende week haal ik hem op en maak ik een topic aan voor de Clio

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Paskal » 02 nov 2017, 21:23

Gefeliciteerd met je Cliootje. Klinkt als een leuk bakkie :thumbup:

Voor wat betreft die rooklucht: nieuwe matten erin en de rest van de stoffen delen grondig reinigen met een extractor (tapijtreiniger met klein mondstuk die te huur is bij bv BO-Rent). Kunststof delen grondig reinigen met een goede ontvetter en vervolgens een uurtje of 12 een ozon-generator (te huur bij Boels onder de naam geurneutralisator) erin en je ruikt er niks meer van. Been there done that bij diverse auto's en weg is de rooklucht.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Niels » 02 nov 2017, 22:38

Gefeliciteerd Reind! :df:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door ///Joost » 03 nov 2017, 09:43

Proficiat Reind! Mooie keuze! :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Luco » 03 nov 2017, 09:57

Gefeliciteerd, heb je eindelijk een "echte" auto :-)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Reind » 03 nov 2017, 10:06

Luco schreef: 03 nov 2017, 09:57 Gefeliciteerd, heb je eindelijk een "echte" auto :-)
Er staat hier nog een Renault 2.0 16V op de stoep hoor. Een echte Scenic :) :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Luco » 03 nov 2017, 11:36

Reind schreef: 03 nov 2017, 10:06
Luco schreef: 03 nov 2017, 09:57 Gefeliciteerd, heb je eindelijk een "echte" auto :-)
Er staat hier nog een Renault 2.0 16V op de stoep hoor. Een echte Scenic :) :)
:tooth:

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1556
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Rogerb » 03 nov 2017, 15:33

Gefeliciteerd!

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door fuseekogel » 03 nov 2017, 18:39

Gefeliciteerd!

Voor de sigaretten geur, even bij de action bekleding reiniger halen (kost 2 euro) buisje of twee, daarmee het hemeltje schoonmaken. Gewoon inspuiten even intrekken en met handdoek afnemen.

Vervolgens 1a2 doosjes baking soda halen, even de matjes eruit, over het tapijt en stoelen/bank strooien en volgende dag uitzuigen.

Voor een tientje is de auto weer fris!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 158 gasten