Private Lease

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Private Lease

Bericht door ErikS » 28 sep 2017, 13:02

allen schreef: 28 sep 2017, 12:37 Je bent toch ook wel een idioot als je daar pas achter komt als je een huis wilt kopen?
Overigens ken ik een paar mensen die het gewoon makkelijk vonden. Vast bedrag betalen per maand en verder geen gezeik. Dat het uiteindelijk duurder was boeide ze niet. Ze werden overigens idd op de BKR registratie gewezen toen ze een huis wilden kopen. Restant geld overgeboekt en voila... geregeld.
Nu zit ik zelf ook liever niet aan de bank vast maar begrijp waarom anderen dat geen probleem vinden. Ze hebben gewoon liever maximaal kort te besteden geld voor onverwachte investeringen / buitenkansjes. Niets mis mee.
Genoeg idioten die daar niet op gewezen worden.
De idioten die het huis van vrienden van ons gekocht hebben, bijvoorbeeld.
:tooth:

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Private Lease

Bericht door frankie » 28 sep 2017, 13:04

Wordt wel een beetje spastisch gedaan over een BKR registratie hier hoor. Sjonge. Pas als je betaaltermijnen mist en de BKR registratie naar negatief gaat levert dat een probleem op bij een eventuele hypotheek. Is dat niet het geval, dan is het hoogstens van invloed op het maximaal te lenen bedrag. En als je daardoor een huis dat je graag zou willen niet meer kunt kopen, moet je je afvragen of het dan al bij voorbaat niet te duur voor je was.

Met privat lease "koop" je gewoon gemak zonder grote investering. Dat past blijkbaar in de huidige tijdsgeest, zoals allen hierboven opmerkt, niets mis mee.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Private Lease

Bericht door Gijzert » 28 sep 2017, 13:55

BKR heb je ook al bij een dure telefoon in een abbo.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Private Lease

Bericht door Arthur » 28 sep 2017, 14:05

Mbt die hypotheek; volgens mij worden alle termijnen die je moet betalen en de geleende som (de auto) bij elkaar opgeteld. Bij een termijn van 200,- p/m voor 4 jaar is dat een kleine 10k. Plus de auto (geleende som) van pakembeet 12,5k kom je toch voor 22,5k geregistreerd te staan. Op een hypotheek van 30 jaar en de huidige rente niet veel geld, dus die hypotheek hoeft niet perse te duur te zijn. Je gaat hopelijk ook in salaris omhoog elk jaar en als je ook gewoon je deel aflost geen probleem. Alleen wel lullig als je dat net hierdoor te kort komt :-)

Online
Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Private Lease

Bericht door Zed240 » 28 sep 2017, 15:44

frankie schreef: 28 sep 2017, 13:04 En als je daardoor een huis dat je graag zou willen niet meer kunt kopen, moet je je afvragen of het dan al bij voorbaat niet te duur voor je was.
Dit inderdaad. BKR is ook gewoon een stukje bescherming voor die mensen. Je kunt je geld namelijk maar één keer uitgeven, maar dat wordt nog wel eens vergeten volgens mij.

Private leaseauto à 250€ per maand, telefoonabbonnementje à 50€, en allemaal kosten waar je pas vanaf bent als het contract is afgelopen óf als je een leuke boete betaalt voor contractbreuk.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Private Lease

Bericht door dvh » 28 sep 2017, 15:47

Zed240 schreef: 28 sep 2017, 15:44
frankie schreef: 28 sep 2017, 13:04 En als je daardoor een huis dat je graag zou willen niet meer kunt kopen, moet je je afvragen of het dan al bij voorbaat niet te duur voor je was.
Dit inderdaad. BKR is ook gewoon een stukje bescherming voor die mensen. Je kunt je geld namelijk maar één keer uitgeven, maar dat wordt nog wel eens vergeten volgens mij.
Is er voor banken inmiddels ook al een BKR-registratie? Want die vergeten dat namelijk ook 'wel eens' :coffee: :bag:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Private Lease

Bericht door Niels » 28 sep 2017, 16:02

Arthur schreef: 28 sep 2017, 14:05 Mbt die hypotheek; volgens mij worden alle termijnen die je moet betalen en de geleende som (de auto) bij elkaar opgeteld. Bij een termijn van 200,- p/m voor 4 jaar is dat een kleine 10k. Plus de auto (geleende som) van pakembeet 12,5k kom je toch voor 22,5k geregistreerd te staan. Op een hypotheek van 30 jaar en de huidige rente niet veel geld, dus die hypotheek hoeft niet perse te duur te zijn. Je gaat hopelijk ook in salaris omhoog elk jaar en als je ook gewoon je deel aflost geen probleem. Alleen wel lullig als je dat net hierdoor te kort komt :-)
+1, te gemakkelijk om te zeggen dat het hypotheek bedrag dan te hoog is imho. Destijds bij afsluiten maakte een openstaande creditcard rekening van 200,- een paar duizend uit op het maximaal te lenen bedrag bij ons. Om het maand bedrag van hoefde het iig niet over te gaan, dat was nog geen tientjes werk natuurlijk voor zo'n klein verschil in eind bedrag over 30 jaar.

Niettemin zal menigeen tot de strot toe in de hypotheek zitten hoor, dat geloof ik best.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Private Lease

Bericht door dvh » 28 sep 2017, 16:29

Zo bizar. Toen wij 1.5 jaar geleden voor een nieuwe hypotheek naar de rabobank gingen. ( ná de crisis .. ) en de adviseur vrolijk berekende wat wij kunnen lenen was hij compleet verbaasd toen wij 'maar' 1/3 van onze maximale hypotheek wilde lenen. ' want dat deed niemand' .. 'geen verbouwingslening? ' 'geen dit of dat?'
Hij bleef maar proberen. Aardige jongen verder hoor. Maar dat is het verdienmodel. Zoveel mogelijk uitlenen. En zoveel mogelijk rente vragen. Na de crisis gaan ze gewoon door :-)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Private Lease

Bericht door Niels » 28 sep 2017, 16:43

Absoluut!

12 jaar geleden waren wij ouderwets, conservatief en fiscaal onverstandig. 8 jaar geleden bleken we verstandig en solide. :lol: Banken.... don't get me started.

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Private Lease

Bericht door SlowCo » 28 sep 2017, 17:23

De bedoeling is natuurlijk wel dat we een economie krijgen naar Amerikaans model. Iedereen in de schulden en de daklozen hebben het meeste geld:
real-net-worth-of-people-homeless-the-richest.jpg
real-net-worth-of-people-homeless-the-richest.jpg (87.72 KiB) 2033 keer bekeken
:wink:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Private Lease

Bericht door romo » 28 sep 2017, 19:56

duifjes.com. schreef: 28 sep 2017, 08:20
romo schreef: 27 sep 2017, 15:57 Ik vind het altijd discutabele constructies, bedoeld voor mensen met weinig geld, en nadien nog minder dan weinig, hands off als je het mij vraagt.

Eigen geld is ook mijn idee, kan het niet dan niet, maar goed, voor de velen is de hebzucht groter dan het verstand.


Leer de tering naar de nering te zetten, anders wordt het op termijn eerder slechter dan beter met je financiële positie IMO
In Nederland is doe ik even uit mijn hoofd 85% vh wagenpark gefinancierd in wat voor vorm dan ook ;) , dus zakelijke lease, privat lease, leningen bij banken of familie. Op DF heeft uiteraard niemand een auto gefinancierd :TV kijken:
Ik hoor er ook niet bij, het zou verstandig zijn als dat % omlaag zou gaan.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Private Lease

Bericht door romo » 28 sep 2017, 20:03

dvh schreef: 28 sep 2017, 08:50 Heb sowieso een hekel aan afschrijving. Op wat voor product dan ook. Daarom koop ik liever gebruikte auto's.
Vaak zie ik een product wat flink afschrijft toch meer als een 'wegwerpproduct'. Een gebruikte liefhebbersauto. Dat kan een klassieke Porsche zijn of een mooi uitgeruste BMW blijft altijd wel geld waard ( de een meer dan de ander )
Maar 'gewoon' een bmw van 60k die na 5 jaar 20k op brengt.. en na 10jaar 5-10k.. sorry. Dat soort auto's zie ik simpelweg als gebruikersmiddelen en niet als kostbaarheid en of waardevol object.

Heb vorig jaar dus een 520d gekocht met 100dkm voor 27000,-. Auto is uit 2012? 5 jaar oud inmiddels. Als ik deze over 2 jaar verkoop krijg ik er nog +/- 15000-17500 voor bij inruil. Mits ik niet te gek veel kilometers ermee maak. Dan kost het mij alsnog 5k afschrijving per jaar.

Koop je dus een nieuwe van 70k ( want zoveel kost mijn uitvoering ) schrijf je na 2 jaar 25/30k af? En dan doe ik het nog voorzichtig volgens mij. Dat kost gewoon 3x zoveel. Wanneer je dan geen bijtelling wil en hem dus gewoon prive koopt..

Anyway. Iedereen moet het lekker zelf weten waar hij/zij zijn centen aan verbrand. Auto's vind ik leuk. En liefhebbersauto's vind ik erg leuk. Maar lekker op vakantie gaan en elk weekend yolo'en vind ik leuker.
Afschrijving heb je altijd, leuk of niet; je ontkomt er niet aan. Ook dikke merken als Porsche, BMW, Merc, Audi, maakt niks uit, na 3 jaar 50% afgeschreven, das overal een ongeschreven boekhoudkundige regel.
Dat moet je dus incalculeren, kan je de volgende kar aanschaffen bij "normale" afschrijving. Individuele afweging dus.

Maar ik ga me niet in de nesten werken voor een kar, ook niet voor een huis, ik wil er wel voor werken (op een normale manier), maar er niet mee in de problemen komen.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Private Lease

Bericht door Rnd » 28 sep 2017, 20:27

MarkS schreef: 28 sep 2017, 11:55 Zo, dat private lease rijdt wel zuinig zeg. ;-)
:lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Private Lease

Bericht door Macboy » 29 sep 2017, 09:50

Behoorlijk veel geblaat hier weer.

Wij zijn allemaal liefhebbers en vaak mensen met verstand van auto's. Als je wat minder gek op auto's bent en niet handig bent met onderhandelen, aankopen, verkopen, weten wanneer je onderhoud nodig hebt, het gedoe met verzekeringen etc. Wat is er dan makkelijker dan naar de Peugeot dealer lopen en voor 4 jaar een dik uitgeruste 207 huren zonder zorgen voor €279 per maand ?

Het grappigste is dat de meeste mensen die dat niet willen nog veel meer kwijt zijn voor hun tweedehandse auto dan het zorgeloos leasen van een nieuwe auto.

Je bent dus in mijn ogen gestoord als je het in die situatie niet doet.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Private Lease

Bericht door Jussi » 29 sep 2017, 10:05

frankie schreef: 28 sep 2017, 13:04 Wordt wel een beetje spastisch gedaan over een BKR registratie hier hoor. Sjonge. Pas als je betaaltermijnen mist en de BKR registratie naar negatief gaat levert dat een probleem op bij een eventuele hypotheek. Is dat niet het geval, dan is het hoogstens van invloed op het maximaal te lenen bedrag. En als je daardoor een huis dat je graag zou willen niet meer kunt kopen, moet je je afvragen of het dan al bij voorbaat niet te duur voor je was.

Met privat lease "koop" je gewoon gemak zonder grote investering. Dat past blijkbaar in de huidige tijdsgeest, zoals allen hierboven opmerkt, niets mis mee.
This man speaks the truth.

Verder vind ik het ook bijzonder grappig dat men gaat roepen dat lenen voor een gebruiksmiddel het meest idiote is maar nieuwe auto's kopen en 50% van het aankoopbedrag in 1 jaar afschrijven, wel ok is. :)

In BE is het dan nog een stukje interessanter, want een autofinanciering op een wagen die minder dan 3 jaar oud is, sluit je af voor 1,75% rente. Dat is minder dan de inflatie.
Leen ik rustig het autobedrag en beleg ik het overige kapitaal aan 5%. Easy money. Maandelijks lekker afbetalingen doen en bij de hypotheek waar ik me nu in aan het verdiepen ben, niet meer dan 1/3e van het gezamelijk inkomen aan maandelijkse aflossing ontlenen. Autolening van mezelf en mevrouw inbegrepen.

TurboPatrick
Berichten: 620
Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
Auto: Fiat Bravo 1.4 T-Jet

Re: Private Lease

Bericht door TurboPatrick » 29 sep 2017, 10:29

En tegenwoordig als je wil leasen bij bijvoorbneeld Toyota kan je het contract maandelijks stopzetten. Toch zijn er dan heel wat mensen die het financieel niet trekken maandelijks om die auto af te betalen.
Maar er worden vaak wagens voor interessante prijsjes aangeboden maar hou wel in je achterhoofd dat je een kale auto krijgt met radiovoorbereiding en zonder airco. Aangezien een hoop mensen verwend zijn en dat ze elke luxe willen aanvinken dat er is voor die ene auto ja dan schiet de prijs als paddestoelen omhoog!. Maar voor mij is het juist interessant. Ik ga morgen bij audi een proefrit maken voor mijn volgende leasebak. :crazy:

Gebruikersavatar
duifjes.com.
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 mar 2017, 09:00
Auto: Ja heb ik

Re: Private Lease

Bericht door duifjes.com. » 29 sep 2017, 10:37

Macboy schreef: 29 sep 2017, 09:50 Behoorlijk veel geblaat hier weer.

Wij zijn allemaal liefhebbers en vaak mensen met verstand van auto's. Als je wat minder gek op auto's bent en niet handig bent met onderhandelen, aankopen, verkopen, weten wanneer je onderhoud nodig hebt, het gedoe met verzekeringen etc. Wat is er dan makkelijker dan naar de Peugeot dealer lopen en voor 4 jaar een dik uitgeruste 207 huren zonder zorgen voor €279 per maand ?

Het grappigste is dat de meeste mensen die dat niet willen nog veel meer kwijt zijn voor hun tweedehandse auto dan het zorgeloos leasen van een nieuwe auto.

Je bent dus in mijn ogen gestoord als je het in die situatie niet doet.
Idd, dat bedoel ik dus.

Stel je koopt een gebruikte auto van 3000euro, elk jaar APK, de garage zegt er moet een nieuwe uitlaat, banden etc onder dan doe je dat. Onder aan de streep is dit dat goedkoper.

Iedereen *(althans 99,9%) voor een huis, maar een auto doen mensen altijd zo moeilijk over. Het gaat voor de meeste mensen wat er goedkoper is en dat is lijkt mij private lease.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Private Lease

Bericht door FDD » 29 sep 2017, 11:32

Mwoa als ik het voorbeeld van 279 euro p/m voor een volle Pug 207 ( hoe vol is vol )aanhoud en vermoed dat dit zonder brandstof is. Ben ik toch aanzienlijk beter en goedkoper uit met mijn E39 M5.

- Goedkoper in onderhoud
- Veel meer meerwaarde dan dat Peugeot 207-tje over 4 jaar
- Veel meer ruimte heeft dan dat Peugeot 207-tje
- Een wagen die echt plezier geeft ipv een dertien in dozijn karretje....

Maar goed ieder zijn ding. ik werd jaren geleden voor gek versleten dat ik geen huis kocht, want huren was toch maar dom. Nu is private lease voor een auto beter dan kopen terwijl het leasebedrag platgezegd niks anders is dan huur. :lol: :lol: :lol: :lol:

Inmiddels trouwens wel een huis gekocht maar doordat ik eerst flink gespaard heb sta ik er financieel veel gezonder voor dan de gemiddelde luitjes die mij maar gek noemde dat ik eerst huurde.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Private Lease

Bericht door Arthur » 29 sep 2017, 11:35

Verder vind ik het ook bijzonder grappig dat men gaat roepen dat lenen voor een gebruiksmiddel het meest idiote is maar nieuwe auto's kopen en 50% van het aankoopbedrag in 1 jaar afschrijven, wel ok is. :)
Liever 50% eigen geld afschrijven dan 50% geleend geld ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Private Lease

Bericht door Arthur » 29 sep 2017, 11:38

@FDD: huurde je dan voor een appel en een ei? Want meestal staat huur niet in verhouding met een hypotheek. Dus ja, ik vind dat idd gek.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Private Lease

Bericht door FDD » 29 sep 2017, 11:56

@Arthur

Schoolstraat Groningen (hartje centrum) huurde ik een klein appartementje voor 400 euro p/m incl. service kosten excl water en licht. Doordat ik flink gespaard heb heb ik nu een riante hoekwoning met een beste lap grond voor iets meer dan bovenstaand bedrag. Ondertussen EN versnelt aan het aflossen en een tuin aanleggen /garage plaatsen en ow ja de E39 M5 wat TLC geven. Je raad het al dit alles met eigen geld.

Als ik om me heen kijk en ook gehoord heb van geldverstrekkers ben ik een uitzondering omdat de meeste 2 inkomens nodig hebben om hun hypotheek te voldoen. Daarnaast moet er nog een auto op de oprit etcetcetc...

Noem mij maar dom, ik begrijp het gewoon niet waarom mensen sparen slecht vinden maar zich helemaal kapot werken om hun leningen te betalen ipv te genieten. Dat private lease verhaal is niks meer en minder dan een lening nummer zoveel terwijl het gros ook de hypotheek nog moet afbetalen. Dan komen er ook nog kinderen en dan hebben ze in ene keer financiele problemen doordat ze geen grote reserves hebben opgebouwd om financiele tegenslagen op te vangen.

Lang verhaal kort laat mij maar lekker dom zijn :tooth: :tooth: :blink:

Sorry voor het beetje off-topic
Laatst gewijzigd door FDD op 29 sep 2017, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Private Lease

Bericht door Jussi » 29 sep 2017, 11:59

Arthur schreef: 29 sep 2017, 11:35
Verder vind ik het ook bijzonder grappig dat men gaat roepen dat lenen voor een gebruiksmiddel het meest idiote is maar nieuwe auto's kopen en 50% van het aankoopbedrag in 1 jaar afschrijven, wel ok is. :)
Liever 50% eigen geld afschrijven dan 50% geleend geld ;)
Even ter verduidelijking: financieren van een gebruikte wagen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Private Lease

Bericht door Arthur » 29 sep 2017, 13:12

@FDD: ik zal wel dom zijn. Voor die 400,- had je ook een hypotheek kunnen nemen en net zo hard sparen, of zie ik dat verkeerd? 400,- aan huur of 400,- hypotheek. Om het even, lijkt mij. Alleen is die 400,- huur weg maar ondertussen was je die hypotheek al gedeeltelijk aan het aflossen en had je mss wel met winst, lees overwaarde, verkocht. En daarna hetzelfde gedaan als nu met nog lagere kosten of nog meer luxe of wat dan ook.

Overigens zeg ik, of vind ik, niet dat sparen slecht is. Ik vind alleen jouw redenering wat apart. En dat wil ook niet zeggen dat jij dom bent, mss ben ik het wel ;-)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Private Lease

Bericht door Arthur » 29 sep 2017, 13:15

Jussi schreef: 29 sep 2017, 11:59
Arthur schreef: 29 sep 2017, 11:35
Verder vind ik het ook bijzonder grappig dat men gaat roepen dat lenen voor een gebruiksmiddel het meest idiote is maar nieuwe auto's kopen en 50% van het aankoopbedrag in 1 jaar afschrijven, wel ok is. :)
Liever 50% eigen geld afschrijven dan 50% geleend geld ;)
Even ter verduidelijking: financieren van een gebruikte wagen.
Financieren is toch ook lenen?

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Private Lease

Bericht door Jussi » 29 sep 2017, 13:43

Ik financieer/leen liever een wagen van 25K op 5 jaar aan 1,75% en betaal 1.2K aan rente dan dat ik er 5 jaar mooi geld voor opzij leg. Die 25K beleg je aan 5% en heb je 7K verdiend. 7-1.2K = 5.8K opbrengst.

Back over to you.
Laatst gewijzigd door Jussi op 29 sep 2017, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, MarcH, Ralph Wolf, RJK en 128 gasten