Mijn eerste auto was een Yaris, een 1.3-tje. Ding had airco, centrale deurvergrendeling, was goedkoop in aanschaf en enorm zuinig. Ideaal als eerste auto dus. Ik heb 'm bijna zeven jaar en dik 230000 kilometer gehad. Lekker op 1 1/3e tank vanaf het Gardameer naar huis tuffen, paar Ringrondjes mee doen, roadtrips (8 landen), tc. En veel aan gesleuteld. De TMS bodykit waarmee 'ie ooit origineel geleverd was in ere hersteld, TTE dakspoiler erop, honderd (plus of min een paar) verschillende velgen, verlagingsveren, schroefsets, uiteindelijk geeindigd met Bilstein dempers en Apex veren voor een Yaris Verso, in een vlaag van verstandsverbijstering audio gedaan, audio weer eruit gehaald want het woog toch wel veel, etcetera, etcetera. Motorisch ook nog wat gekieteld. Die dingen lopen allemaal veel harder dan de opgegeven top van 175, 185 op GPS is niet ondenkbaar. De mijne heb ik op zijn laatste rit op 208 op GPS gehad.
Maarja, toen kwam ik thuis van een weekend een autosportevenement fotograferen en besloten een aantal vandalen dat mijn auto een mooi slachtoffer was. Ruit ingeslagen, in de fik gezet, RIP mijn eerste auto.
Gelukkig had ik net een paar weken daarvoor een Yaris TSport uit 2001 opgepikt, via DF nog wel. Ik wilde al een tijdje een sleutelauto voor wat Ringrondjes (waar ik toch al een paar keer per jaar heen ga) en B-road fun. Zat al een tijdje te dubben over bijvoorbeeld een S14 of een Glanza V, maar ik wilde iets wat niet veel mensen doen en een Yaris is goedkoop in aanschaf en goedkoop om te rijden en dan blijft er meer geld over voor rondjes Nurburgring.
De TSport die hier op DF te koop stond voldeed aan al mijn wensen. Ik wilde persé een P1, het eerste model. Drie deuren, geen dakraam, absoluut geen airco, geen schadeverleden en de juiste kleur. Hij moest Thunder Grey, Angel Grey of rood zijn. Uiteindelijk is het Thunder Grey geworden.
Het idee was om het in eerste instantie simpel te houden. Strippen, stugge veren eronder, basic remmenupgrade en rijden maar. Maarja, je kent het wel. Je komt eens wat tegen ergens en dan moet dat er ook maar op. Of iemand heeft ineens wat cools te koop voor weinig. Dat, gecombineerd met mijn luiheid, zorgden ervoor dat ik 'm anderhalf jaar in de garage heb gehad. Oeps... Maar goed, we rijden!
Speclist. Want belangrijk.
Exterieur
- Stock body, stock sideskirts, stock dakspoiler
- Achterste wisser verwijderd (gewicht!)
- Mistlichten voor verwijderd (gewicht! Plus defect). Gaten afgedicht met plaatjes carbon.
- Stripped. Achterbank, stoelen, tapijt, hemeltje, alles weg. Radio + boordcomputer weg uit dashboard (gaten afgedicht met platen carbon)
- Sabelt GT140 bestuurdersstoel op LTEC sidemounts met Sparco frame
- LTEC vierpuntsgordel
- LTEC stuur op verlengde naaf
- Accu (droog, dicht) op de plaats van de passagiersstoel, met hoofd-/noodschakelaar
- Stock 1.5 TSport 1NZ-FE blok. Is van Yamaha, heeft 105 PK en 140-of-zoiets nM koppel.
- Groter, 50mm, gasklephuis (gasrespons++)
- Verkorte inlaat (Pipercross foam filter -> gasklephuis -> spruitstuk)
- Grotere radiateur met Revotec fan & custom 1L catchtank
- Oil catchtank op de carterventilatie met retour naar inlaat ivm APK
- Toyota C56 versnellingsbak met TRD LSD
- TRD shortshifter
- Nieuwe OEM koppeling
- Stock uitlaat met TTE einddemper voor een bescheiden brommetje (weinig herrie, goed voor de uren van en naar de Ring)
- Custom BC Racing BR schroefset. 5 KG/mm veren voor, 4 achter. Camberplates voor, hoogte & hardheid onafhankelijk instelbaar aan de voorzijde, demping instelbaar rondom
- Polybushed droplinks swaybar voorzijde
- Polybushed swaybar voorzijde
- Veerpootbrug voorzijde
- Whiteline ARB achterzijde
- TTE velgen, 15"
- Nankang NS2R banden, threadwear 180, 195/50/15
- Black Diamond grooved remschijven voorzijde, 255mm
- Ferrodo DS2500 remblokken voorzijde
- Toyota OEM remschijven achterzijde
- Ferrodo remblokken achterzijde
- Ferrodo DOT4 remvloeistof
Het rijdt best leuk. Vlot, maar niet snel. Het gewicht zal rond de 800 kilo zijn, en uitgaande van stock vermogen is dat een aardige PK/gewicht verhouding. Dat LSD maakt het best interessant, tractie bocht uit is enorm. Dijkjes en achterafwegen zijn heel veel fun en natuurlijk de bergweggetjes rondom de Ring ook. En daarover gesproken, ik heb er nu een paar rondjes (ongetimed) achter de rug en hij is nog niet stuk.
Voor komend voorjaar staat er een volledige kooi op de wensenlijst. En als winterproject heb ik een tweede blok op de kop getikt. Ik ben nog aan het twijfelen tussen gewoon reviseren/verversen of 'm uit elkaar halen en opbouwen met 1NZ-FXE (Prius 2 1.5) zuigers. Dan wordt het een hoge-compressie blok met naar verluid best aardig vermogen. Maar goed, het is nog geen winter dus ik heb nog tijd zat om nog weer andere plannen te maken.