'zorg'verzekeraars

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

'zorg'verzekeraars

Bericht door dvh » 10 sep 2017, 11:35

Omfg
http://www.telegraaf.nl/opinie/26538688 ... 0a67d37529

We staan erbij en kijken erna.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door smiley » 10 sep 2017, 11:44

Heb je al naar de situatie in 2017 gegoogled?

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Fernando » 10 sep 2017, 11:52

Is idd van de baan. Hartslag kan weer omlaag dvh ;-)https://www.trouw.nl/home/kamer-zorgver ... ~af1875a7/

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 10 sep 2017, 13:52

David, das een artikel uit 2016, idd ingehaald door , in dit geval, de goede realiteit.

Maar we zijn er nog niet helemaal; ook zorgverleners (bv een ziekenhuis in private handen) zou aan winstuitkering mogen doen, hoe dit praktisch gaat uitpakken is mij onbekend.

Dan wordt er vervolgens politiek gefluisterd dat het eigen risico, zoals bekend 2018 €400,--, stapsgewijs verhoogd wordt naar €1000,-- ergens begin jaren `20!

Als het politieke electorale verkiezings geblaat ten spijt over <ER, das net als het "Kwartje van Kok, het is volledig ingeboekt en komt nooit meer retour. Sterker, men neemt reeds een boekhoudkundig voorschot op de komende jaren, want dan kan je altijd "bewijzen" dat het ER hoe dan ook zal moeten stijgen, ja, zo werk het dan :kotsen:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Tom » 10 sep 2017, 15:31

Hoe zit het eigenlijk met landen om ons heen? Ik heb het idee dat ik aan zorgkosten twee- tot driemaal zoveel betaal dan 10 jaar geleden. Natuurlijk, lonen stijgen en weer wat meer vergrijzing, maar waar zit het 'm in dat die kosten zo stijgen? Die 1000 euro eigen risico, dat heeft onderhand niks meer met een verzekering te maken... dat is meer alles zelf betalen behalve bij serieuze ingrepen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 10 sep 2017, 17:22

Ziekenhuizen zijn de grootse slurpers

AWBZ (tot 2015) direct volgend, deze is intussen opgevolgd door de Wet langdurige zorg (Wlz)

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door tomgtr » 10 sep 2017, 19:11

Ik ben niet voor niveleren en dat soort dingen maar chronisch zieken zijn vaak, doordat ze chronisch ziek zijn, niet erg welvarend. Dan ook nog 400 of misschien ooit 1000 euro eigen risico laten ophoesten is kul. En dat dan weer compenseren met zorgtoeslag? Wat een geld rondpompen. En veel echt chronisch zieken zijn die 400 euro al in januari kwijt. Of misschien niet chronisch zieken maar minima of zelfs modale inkomens die psychische zorg die ze echt heel hard nodig hebben maar laten schieten omdat het eigen kosten is, met alle mogelijke latere rampscenario's tot gevolg. Of wat Romo me vertelden, een oud vrouwtje, krap bij kas, alleen basisverzekering dus geen fysio met het vergallen van je laatste dagen tot gevolg. En dan CDA maar zeggen dat je er zelf geen einde aan mag maken. Totaal verrot gezondheids en belastingstelsel. En we blijven maar doormodderen, niemand durft het aan te pakken.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 10 sep 2017, 19:50

Geheel mee eens. Ook ik ben niet voor eindeloos nivelleren, sta redelijk liberaal in het leven, maar dit kan gewoon niet.

Ik het eerder geroepen; de publieke sector dient gevrijwaard te zijn van perverse marktprikkels!

Of het nu Politie/Justitie ( meer bonnen schrijven geeft je een beter functionerings-gesprek), Defensie (meer uitzending buitenland geeft je eerder en streep op de schouder), Onderwijs (meer afgestudeerden op welke wijze dan ook, geeft meer inkomsten voor de instelling), Zorg (minder lange opname, ook als het geheel niet verantwoord, levert meer geld op)............het is compleet losgeslagen.

En passant neemt het vertrouwen in respectievelijk de politie functionaris, de militair, de onderwijzers/leraren, en het gezondheids personeel drastisch af. Want doen ze nu wat nodig is voor de veiligheid van burgers, het overbrengen van kennis aan leerlingen/studenten, het gezond maken/houden van de patiënten, of is het alleen maar financieel gestuurd, getriggerd, gebrainwashed????

Het hele huidige walgelijke systeem van gereguleerde marktwerking in de publiek sector is de dood in de pot, letterlijk en figuurlijk !

IMHO is het ook niet houdbaar, het systeem zal aan zich zelf ten onder gaan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door JP » 10 sep 2017, 19:51

De zorg is helemaal verneukt. Prijzen en kosten gaan nergens over. Als je een keer onverhoopt op een SEH komt kost het inschrijven al dik €700, heeft er nog geen doktor naar je gekeken. (dag eigenrisico)

Een trauma "levert" een nederlands ziekenhuis al €20k op, heeft er nog geen doktor naar je gekeken. Moeten ze wel als zodanig geregistreerd worden, hetgeen wel eens vergeten wordt.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 10 sep 2017, 20:03

Tja, alls je de publiek sectoren commercieel gaat maken, dan krijg je commerciële prijzen, zo simpel is het.

Maar goed; dan nog kan dus, volgens de laatste berichten, 40% van de instellingen binnen de gezondheidszorg niet de eigen broek op houden, die staan rood c.q. op punt faillissement.

Dus een systeem opgetuigd in 2005 met de bedoeling om een betere kwaliteit zorg te bieden tegen minder kosten (laat dat even bezinken, das toch een contradictio in terminis) , levert anno 2017 een niet voor te stellen verschraling van de zorg op, kwaliteit die allen maar minder wordt, aanbod in zorg dat afneemt of niet overal meer beschikbaar is (voor bepaalde OK`s kan je allen nog maar naar ziekenhuizen verder weg).

Onhoudbaar

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Twist » 10 sep 2017, 21:15

Kosten stijgen vooral door stijgende inkoopkosten. Veel nieuwe technologieën met beperkte meerwaarde. Ik ben vorige week ook in het FD geciteerd

https://fd.nl/economie-politiek/1215375 ... lpmiddelen

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Twist » 10 sep 2017, 21:19

Interessant hoe negatief iedereen hier over de zorg is. We hebben internationaal gezien een van de allerbeste zorgstelsels met zeer hoge toegankelijkheid. Ook de zorglevering is van hoge kwaliteit

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Riceaux » 10 sep 2017, 21:33

Dat kan dan wel zo zijn Twist. Dat betekend niet dat er geen dingen verbeterd kunnen worden en dat er onnodig geld verspild wordt in de zorg.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Niels » 10 sep 2017, 21:36

Of je zit al in de politiek of je moet politicus worden Twist :P

+1 Romo.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door RS-Ron » 11 sep 2017, 01:31

romo schreef: 10 sep 2017, 19:50 Geheel mee eens. Ook ik ben niet voor eindeloos nivelleren, sta redelijk liberaal in het leven, maar dit kan gewoon niet.

Ik het eerder geroepen; de publieke sector dient gevrijwaard te zijn van perverse marktprikkels!

Of het nu Politie/Justitie ( meer bonnen schrijven geeft je een beter functionerings-gesprek), Defensie (meer uitzending buitenland geeft je eerder en streep op de schouder), Onderwijs (meer afgestudeerden op welke wijze dan ook, geeft meer inkomsten voor de instelling), Zorg (minder lange opname, ook als het geheel niet verantwoord, levert meer geld op)............het is compleet losgeslagen.

En passant neemt het vertrouwen in respectievelijk de politie functionaris, de militair, de onderwijzers/leraren, en het gezondheids personeel drastisch af. Want doen ze nu wat nodig is voor de veiligheid van burgers, het overbrengen van kennis aan leerlingen/studenten, het gezond maken/houden van de patiënten, of is het alleen maar financieel gestuurd, getriggerd, gebrainwashed????

Het hele huidige walgelijke systeem van gereguleerde marktwerking in de publiek sector is de dood in de pot, letterlijk en figuurlijk !

IMHO is het ook niet houdbaar, het systeem zal aan zich zelf ten onder gaan.
Waarvan akte. Ooit eens een discussie gehad met een voormalig staatsecretaris....... precies deze bovenstaande publieke, naar mijn mening fundamentele, basisbehoeften moet je niet in handen geven van mensen die eraan willen verdienen. Daar moet, voor zover mogelijk, op een not-profit basis naar gekeken worden. Wat overigens niet betekend dat het niet kritisch bekeken mag worden voor verbeteringen en meer efficiëntie. De beste man, net als ik liberaal, wilde er niet aan. Het zou allemaal goedkoper en beter worden...........hij werd wat ongemakkelijk toen ik hem vroeg waarom je de Ferrari in de garage twee jaar uit zou stellen als je hem gewoon binnen een half jaar binnen kon parkeren...... die vrijheid heb je met de marktwerking, zeker als je het monopolie hebt en de risico's voor de belastingbetaler zijn.... Ik ben geen ondernemer maar er zitten er hier vast een aantal die precies kunnen omschrijven welke kansen je hebt als je het monopolie hebt, geen (financieel) risico loopt en een toegangspasje voor het Binnenhof hebt..... Zet je dan ook nog een persoon met psychopathische trekken op steutelposities waar 'vervelende" beslissingen op menselijk vlak moeten worden genomen komt het in combinatie met empatische reclamefilmpjes helemaal voor elkaar.

Ik vraag mij in alle eerlijkheid weleens af hoe een rechtgeaarde burger zich hiertegen nu kan verweren. :hmmm:

Gr Ron

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Twist » 11 sep 2017, 09:12

Riceaux schreef: 10 sep 2017, 21:33 Dat kan dan wel zo zijn Twist. Dat betekend niet dat er geen dingen verbeterd kunnen worden en dat er onnodig geld verspild wordt in de zorg.
Dat is helemaal waar. Er kan een hoop beter en daar werk ik ook voor. Ik geef maar even het perspectief aan om te voorkomen dat we denken dat het allemaal zo extreem slecht is geregeld

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Twist » 11 sep 2017, 09:13

Niels schreef: 10 sep 2017, 21:36 Of je zit al in de politiek of je moet politicus worden Twist :P

+1 Romo.
Ik zou werkelijk waar een van de slechtste politici ooit zijn. Ik heb er niets mee en zou het niet kunnen. Veel te veel op belangen / agenda's en te weinig op inhoud.

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Twist » 11 sep 2017, 09:17

romo schreef: 10 sep 2017, 20:03 Tja, alls je de publiek sectoren commercieel gaat maken, dan krijg je commerciële prijzen, zo simpel is het.

Maar goed; dan nog kan dus, volgens de laatste berichten, 40% van de instellingen binnen de gezondheidszorg niet de eigen broek op houden, die staan rood c.q. op punt faillissement.

Dus een systeem opgetuigd in 2005 met de bedoeling om een betere kwaliteit zorg te bieden tegen minder kosten (laat dat even bezinken, das toch een contradictio in terminis) , levert anno 2017 een niet voor te stellen verschraling van de zorg op, kwaliteit die allen maar minder wordt, aanbod in zorg dat afneemt of niet overal meer beschikbaar is (voor bepaalde OK`s kan je allen nog maar naar ziekenhuizen verder weg).

Onhoudbaar
Interessante stelling! Commerciele prijzen zijn hoger dan publieke prijzen? Ik ben wel nieuwsgierig of dat te onderbouwen is. Overigens zijn veel prijzen in de zorg indirect nog steeds gerelateerd aan oude publiekelijke prijzen. Verzekeraars en zorgaanbieders wijken er - zelfs waar dat mag - weinig van af

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Tom » 11 sep 2017, 15:26

Over de zorg in Nederland ben ik positief, is allemaal goed geregeld en mensen met kunde (over het algemeen). Mijn twijfels zijn meer over het stelsel met zorgverzekeraars en de kosten. Ik kan dat alleen niet zo goed onderbouwen, te weinig kennis van die sector.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 11 sep 2017, 15:41

Met commerciële prijzen bedoel ik;

-Farmaceuten die hogere bedragen in rekening brengen
-Aanbieders van medische apparatuur idem
-Expertise die extern (dus commercieel) ingekocht moet worden

Bij zorgverleners, waar vaak de schuld wordt gelegd voor >prijzen en >ER, gaar die vlieger niet op, de ZV`s (als uitbetaler naar zorgverleners) houden de prijzen erg laag, lager dan op grond van een gezonde bedrijfsvoering zou mogen worden verwacht, zie daar de 40% van zorgverleners die rood staan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door JP » 11 sep 2017, 16:04

Nu zullen de zorgverzekeringen nog blij zijn dat de dataregistraties in de ziekenhuizen lange van 100% zijn. Met andere woorden, veel ziekenhuizen lopen geld mis omdat ze niet aangeven wat en welke behandelingen uitgevoerd zijn geworden (DBC's). Mede doordat doktoren zit vertikken. Anders gezegd of opgevat, ze zijn er om zorg te verlenen en niet om administratie te doen.

Dat laatste is waar de zorg nu om draait. Meer om administratie dan zorg verlening.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Bram » 11 sep 2017, 16:12

Net als bij grote delen van het onderwijs dus...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 11 sep 2017, 16:18

^De administratieve last bij zowel onderwijs als zorg is een absolute gotspe !!!

Als je 5 keer het zelfde moet invullen, dan vul je het dus 4 keer teveel in IMO, maar het mag niet anders, want anders ga je nat bij audits, inspectie en wat dies meer zij aan geneuzel.

De veelvoud aan admin is IMO een absolute motie van wantrouwen van overheid naar de professional in onderwijs/zorg/politie/justitie/defensie !!

Het gaat echt nergens meer over. Het is van kleuterschool niveau, met de diepgang van een rubberboot.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 11 sep 2017, 19:15


Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Riceaux » 11 sep 2017, 22:06

Kan het artikel niet lezen Romo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], dave van marion, kennethr, Majestic-12 [Bot], Nico e39, RS-Ron, Thomas H, TLRS, tomgtr en 164 gasten