
BMW E91 318d M-sportpakket
- Hitz
- Berichten: 1989
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: BMW E91 Touring
Tóch heeft zo'n N54 behoorlijk tuningpotentieel 

- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E91 Touring
Meer dan de N55 maar turbo's zijn minder betrouwbaar (wastegate rattle etc).
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW E91 Touring
Alleen de benzine versies dacht ik. Maar is gebaseerd op de E9x Alpina B3(s). Echter weet ik niet of dit goed werkt op alle benzine versies, aangezien de 335i een hoop koppel heeft en de rest niet.
Je zou eens kunnen zoeken naar de software voor de E6x Alpina D5.

- Martijn_bmw
- Berichten: 28656
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E91 Touring
Ik vind de power van een standaard N55 ruim voldoende op de openbare weg 
Dus tuning potentieel zou ik toch niet gebruiken, dan liever meer betrouwbaarheid. (N55 heeft andere betere injectoren, HPF en turbo)
In basis zocht ik niet eens meer dan rond de 200pk, dat vind ik eigenlijk voldoende en misschien zelfs wel "leuker" je moet meer je best doen voor snelheid maken en als je loopt te "redlinen" door de eerste paar versnellingen heen op polderweggetjes blijft de snelheid iets meer binnen de perken.... (rijbewijs behoud
)
Maar een F30 is alleen 6 cylinder icm 335i dus vandaar de keuze voor 335i
Dus als nu misschien voor mij de uitkomst wordt 6 cylinder HB E91 LCi / M-packet (ivm hydro sturing en sportiever onderstel) komen een 325i en 330i ook in aanmerking.

Dus tuning potentieel zou ik toch niet gebruiken, dan liever meer betrouwbaarheid. (N55 heeft andere betere injectoren, HPF en turbo)
In basis zocht ik niet eens meer dan rond de 200pk, dat vind ik eigenlijk voldoende en misschien zelfs wel "leuker" je moet meer je best doen voor snelheid maken en als je loopt te "redlinen" door de eerste paar versnellingen heen op polderweggetjes blijft de snelheid iets meer binnen de perken.... (rijbewijs behoud

Maar een F30 is alleen 6 cylinder icm 335i dus vandaar de keuze voor 335i

Dus als nu misschien voor mij de uitkomst wordt 6 cylinder HB E91 LCi / M-packet (ivm hydro sturing en sportiever onderstel) komen een 325i en 330i ook in aanmerking.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW E91 Touring
En "iets" beter met HB te vinden, al worden ze niet bij bosjes aangeboden.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28656
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E91 Touring
Klopt en niet te vergeten zónder schuifdak dus wel redelijk de bekende speld... maar zoals gezegd geen haast deze 190pk 318d bevalt ook absoluut prima! Alleen leuk om ongeveer dezelfde auto op de duur te vinden met fijne 6 in lijn brommer 

-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: BMW E91 Touring
Schitterende uitvoering zonder opendak.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=313554636
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=313554636
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E91 Touring
volgens mij is dat bij de n55 niet anders (bij ons bij 78K km ook al kapot en vervangen), het grootste verschil is dacht ik meer dat je er bij de n55 natuurlijk maar 1 hebt tov 2.Tristan schreef: 26 jun 2017, 11:40 Meer dan de N55 maar turbo's zijn minder betrouwbaar (wastegate rattle etc).
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E91 Touring
N55 heeft een twinscroll turbo, de N54 was geen twinscroll. Dus wel degelijk een verschil in type turbo. Die van ons heeft geen probleem gehad met de turbo (nu 98K gelopen).
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E91 Touring
Grappig dat je oude auto nu gewoon weer op de stoep staat. Ik heb het topic wel even moeten doorspitten om te begrijpen waarom je nu ineens de 335i heb weggedaan.
De vergelijking met de e91 kan ik volledig onderstrepen en ik zet de rijbeleving ook boven de F30. Zelfs ver daarboven.
Wellicht is een e91 325d FL HB een goede optie. Die kunnen je net als een 330d lekker chippen. Ik vond de 6 cilinder diesel echt een fantastische motor voor in een 3 serie.
De vergelijking met de e91 kan ik volledig onderstrepen en ik zet de rijbeleving ook boven de F30. Zelfs ver daarboven.
Wellicht is een e91 325d FL HB een goede optie. Die kunnen je net als een 330d lekker chippen. Ik vond de 6 cilinder diesel echt een fantastische motor voor in een 3 serie.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW E91 Touring
Kun je de wielen van die zwarte 318d niet laten monteren? 

-
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: BMW E91 Touring
+1 voor de suggestie van Reind. E91 325d of 330d met handbak is ontzettend lekker.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW E91 Touring
Gezien Martijn z'n km's zou ik lekker voor een 330i met handbak gaan. 6 cilinder turbodiesels blijven er nog wel even. 6 cilinder atmo's zijn bij BMW al weg.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28656
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E91 Touring
Eens met Rico, dan liever de sound/beleving (doortrekken tot 6500tpm) van een 6 cylinder benzine en die verdwijnen ook nog sneller lijkt het...
325i / 330i maakt niet uit 325i is hezelfde blok alleen andere chip en mist een klepje in de inlaat affabriek tov de 330i maar is vrij simpel te "tunen" naar het 330i niveau.
325i / 330i maakt niet uit 325i is hezelfde blok alleen andere chip en mist een klepje in de inlaat affabriek tov de 330i maar is vrij simpel te "tunen" naar het 330i niveau.
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E91 Touring
@Tristan, idd wel verschil in het type turbo. ik doelde meer op weinig verschil qua problemen met de turbo zelf (zowel n54 als n55 last van die wastegate rattle etc).
- Martijn_bmw
- Berichten: 28656
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E91 Touring
Was mij eigenlijk niet bekend dat de n55 ook turbo/wastgate problemen had? Maar idd als dat zo is is het nog grofweg de helft van de kosten omdat je maar 1 ipv 2 turbo's hoeft te vervangen 

- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E91 Touring
Als ik zou moeten kiezen tussen de atmo 330i of een geblazen 330d word het toch echt een 330d. Ondanks diesel produceerd zo'n ding een heel mooi geluid en loopt zijdezacht. Daar ga je echt van houden.
6 in lijn atmo is uitstervend ras en kan begrijpen dat je juist daarom er nog een zou willen maar adviseer toch met klem om eens in een 330d HB of 335d HB proef te rijden.
6 in lijn atmo is uitstervend ras en kan begrijpen dat je juist daarom er nog een zou willen maar adviseer toch met klem om eens in een 330d HB of 335d HB proef te rijden.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW E91 Touring
335D is er toch niet met handbak? Turbine-achtige geluid is inderdaad wel erg lekker! Ben zelf ook wel fan van 6 cilinder diesels, maar als ik minder km's zou rijden stond er toch echt een 6 cilinder benzine op de stoep.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28656
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E91 Touring
Ik ga er inderdaad eens mee rijden Reind want idd bijna geen ervaring mee dus moet het wel eerst ervaren!
335d is idd niet als HB maar 330d (eventueel met chip) is ook meer dan genoeg voor mij.
Ik rij 30.000km per jaar dus diesel kan wel ruim uit qua kosten (scheelt zo'n 100EUR per maand)
325i:
Wegenbelasting: 732eur
Brandstof: 30.000 / 10 x 1,55 = 4.650eur
Totaal: 5.382eur --> 449eur/mnd
318d:
Wegenbelasting: 1.600eur
Brandstof: 30.000 / 16 x 1,20 = 2.250eur
Totaal: 3.850eur --> 320eur/mnd
Maar ik maak idd niet de keuze obv kosten maar welke motor ik het fijnste vind.
bijvoorbeeld 100x liever een 318/320d dan een 318/320i van de e9* serie, maar bij 6 cilinders steeds voorkeur aan de benzine gegeven maar niet gebasseerd op ruime ervaring met 6 cylinder diesels dus die zou ik nog wel eens moeten proefrijden eigenlijk. Als ik ze stationair hoor lopen vind ik het wel ook een gaaf.
335d is idd niet als HB maar 330d (eventueel met chip) is ook meer dan genoeg voor mij.
Ik rij 30.000km per jaar dus diesel kan wel ruim uit qua kosten (scheelt zo'n 100EUR per maand)
325i:
Wegenbelasting: 732eur
Brandstof: 30.000 / 10 x 1,55 = 4.650eur
Totaal: 5.382eur --> 449eur/mnd
318d:
Wegenbelasting: 1.600eur
Brandstof: 30.000 / 16 x 1,20 = 2.250eur
Totaal: 3.850eur --> 320eur/mnd
Maar ik maak idd niet de keuze obv kosten maar welke motor ik het fijnste vind.
bijvoorbeeld 100x liever een 318/320d dan een 318/320i van de e9* serie, maar bij 6 cilinders steeds voorkeur aan de benzine gegeven maar niet gebasseerd op ruime ervaring met 6 cylinder diesels dus die zou ik nog wel eens moeten proefrijden eigenlijk. Als ik ze stationair hoor lopen vind ik het wel ook een gaaf.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW E91 Touring
Helemaal eens. Liever een diesel dan een ondergemotoriseerde emotieloze benzine. Daarboven gaat de voorkeur dan wel uit naar benzine.
Maar een 330d of 335d touring met dikke 6-cilinder diesel is echt al heel lang mijn droom !!
Maar een 330d of 335d touring met dikke 6-cilinder diesel is echt al heel lang mijn droom !!
- Arthur
- Berichten: 43227
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW E91 Touring
Maar dan wel gewoon een automaat erin 

-
- Berichten: 18934
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW E91 Touring
Alpina dan maar.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28656
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E91 Touring
Als de juiste voorbij komt kan dat altijd nog 
Ik zag gisteravond pas (Ik kijk bijna niet meer op fb)diegene waar je mij in had getagt, nog bedankt daarvoor! mooi ding van buiten alleen hou ik echt niet van een lichtkleurig interieur. Alleen zwart of het cognac bruin zoals in de 335i zat vind ik mooi.
Maar voor nu op korte termijn heb ik wel even een knot gevoel, na een dure auto lekker om de centen weer even op de bank te zien staan. Dat gaat vanzelf weer vervelen
en dan ga ik weer actiever rondkijken.

Ik zag gisteravond pas (Ik kijk bijna niet meer op fb)diegene waar je mij in had getagt, nog bedankt daarvoor! mooi ding van buiten alleen hou ik echt niet van een lichtkleurig interieur. Alleen zwart of het cognac bruin zoals in de 335i zat vind ik mooi.
Maar voor nu op korte termijn heb ik wel even een knot gevoel, na een dure auto lekker om de centen weer even op de bank te zien staan. Dat gaat vanzelf weer vervelen

-
- Berichten: 55326
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW E91 Touring
Bijzonder dat je ivm aankomende sores ZF8AT weer terug bent in je E91 Martijn.
E91 is wel meer rijdersauto/betrokken. Ik heb E90 en F30 335i gehad, beide handbak. N54 vs N55.
De F30 handbak raakte m'n dealer begin 2013 moeilijk kwijt.
Zie het nut van zo'n semi limousine ook niet met handbak eigenlijk, nu ik erop terugkijk:)
E91 is wel meer rijdersauto/betrokken. Ik heb E90 en F30 335i gehad, beide handbak. N54 vs N55.
De F30 handbak raakte m'n dealer begin 2013 moeilijk kwijt.
Zie het nut van zo'n semi limousine ook niet met handbak eigenlijk, nu ik erop terugkijk:)
- Arthur
- Berichten: 43227
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW E91 Touring
"Knot gevoel is": na de zomer weer weg met dat ding 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten