[02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door Peter Tunissen » 31 mar 2017, 18:11

Afbeelding

Op vrijdag 2 juni organiseert Driving Fun, samen met onze Belgische vrienden van Skylimit Events, voor de 35e keer een circuitdag op het circuit van Spa-Francorchamps.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden
12:00 - 13:00 - Pauze
13:00 - 18:00 - Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €490 per auto.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €20 extra.
Passagiers betalen eveneens €20 per persoon.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €250 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 13:00) kost €360 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is de rest van het kalenderjaar geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Spa maximaal 103dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Er worden al sinds 1922 autoraces georganiseerd in de omgeving van Spa. Werd daar lange tijd de openbare weg voor gebruikt, na enkele dodelijke ongevallen in de jaren '60 werden de protesten van de coureurs tegen het ultrasnelle circuit steeds luider. Na het wegblijven van de Formule 1 in 1969 werd er een nieuw circuit gebouwd, nog steeds deels bestaand uit openbare weg, maar sinds 2000 is het een permanent circuit geworden.
Het circuit is 7,004km lang en het ronderecord staat op naam van Kimi Raikkönen die in 2004 in zijn McLaren-Mercedes in de 42e ronde de klokken op een ongelofelijke 1.45.108 liet stoppen.
Spa-Francorchamps is vooral bekend door de Eau Rouge. Deze legendarische bocht wordt door veel coureurs de mooiste bocht ter wereld genoemd en kan in veel auto's op de limiet net wel of net niet volgas genomen worden.

Rondje Spa
Over start-finish laat je de auto langzaam naar links lopen naar een stevige remzone voor de la Source hairpin. Hier is redelijk veel ruimte, dus probeer je rempunt zo laat mogelijk te kiezen. De exit van la Source is zeer belangrijk, omdat je hierna als het goed is het gas een lange tijd helemaal op de plank hebt. De weg daalt nu sterk en je accelereert daardoor nog sneller dan normaal, terwijl voor je een muur van asfalt opdoemt, de Eau Rouge. Belangrijk is om je auto helemaal rechts op de baan langs de muur te positioneren en relatief vroeg in te sturen. Aan de linkerkant neem je de curbstones maximaal mee, als je het goed doet ga je met je auto voor zeker 2/3e over de curbs heen. Daarna stuur je zo vloeiend mogelijk naar rechts en bovenin weer blind naar links en dan heb je de Eau Rouge bedwongen. Het stijgingspercentage is zo extreem dat je snelheid in vrijwel alle auto's iets terug zal lopen, zelfs als je volgas houdt. Je hartslag kan op het lange stuk vals plat dat volgt weer enigszins tot normale waarden terug komen. Zoek je rempunt voor Les Combes zorgvuldig, want vanwege de omhoog lopende weg kun je iets later remmen dan je zou verwachten en je kunt de eerste rechter bocht ook een beetje in remmen. Na de lastwissel als je naar links stuurt ben je al weer een beetje snelheid op aan het bouwen en de laatste bocht naar rechts kun je volgas uitaccelereren. De weg daalt inmiddels weer stevig, dus je zult al weer vroeg moeten remmen voor de Rivage. Belangrijk is om je auto in deze lange doordraaier zoveel mogelijk te laten rollen. Bij de daarop volgende haakse linker bocht is de exit-snelheid uitermate belangrijk, dus op droog kun je de curbstones aan de buitenkant helemaal meenemen. Het circuit daalt nog steeds en je bouwt zeer veel snelheid op voor de volgende dubbele linker: Pouhon. Wederom een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Je auto zoveel mogelijk laten rollen is hier wederom het devies.
Inmiddels zijn we al over de helft en we naderen de technische Fagnes rechts-links combinatie. De eerste rechter offer je weer enigszins op voor een maximale snelheid bij het uitkomen van het twee deel van de bocht naar links. Daarna brengt een haakse rechtse je naar weer een ultrasnelle stuk van het circuit. Belangrijk is om je auto in deze snelle bochten zoveel mogelijk te laten rollen en de bochten relatief vroeg in te sturen en bruuske stuurbewegingen zoveel mogelijk te vermijden. Via de rechter Stavelot bocht waar Jos Verstappen in 1996 een enorme crash overleefde toen het gaspedaal van zijn Arrows bleef hangen, kom je bij de dubbele linker Blanchimont. De eerste knik naar links is nog relatief simpel volgas, voor het tweede deel moet er in vrijwel elke auto toch gelift of geremd worden. Hierna nog één keer hard in de ankers voor de busstop chicane. Vroeger was dit een dubbele chicane, maar tegenwoordig is het nog slechts een simpele rechts-links. Wacht bij het uitkomen van de busstop lang met op je gas gaan, want de grip is hier iets minder dan je zou verwachten.
Hierna ga je over start-finish en mag je wederom beginnen aan een rondje op één van de mooiste circuits ter wereld!



Belangrijk op Spa
* Spa-Francorchamps staat bekend als één van de mooiste circuits ter wereld en een baan waar je jongens van de mannen gescheiden worden door enkele zeer snelle bochten. De keerzijde hiervan is dat het een vrij moeilijk circuit is om te leren en zeker niet geschikt is voor onervaren rijders om in de snelste bochten de limiet van hun auto op te zoeken.
Ben je een relatief onervaren rijder? Bouw je tempo dan rustig op, hou voldoende marge en laat je niet verleiden om het tempo van snellere rijders te volgen als je daar nog niet aan toe bent!

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Carlo Thoonsen - Porsche 911 GT3 - ochtend
3. Erik Fortuyn - VW Golf - middag
4. Karel Goossens - BMW 130i Cup - ?
5. David Rutges - BMW E92 M3 GTR - hele dag
6. Maurice van den Hadelkamp - BMW E30 M3 - hele dag
7. Nico Vekeman - ? - middag
8. Niki Terpstra - BMW E36 M3 - ?
9. Oliver Liebscher - Ariel Atom - middag
10. Mark Kreitzberg - Radical SR3 SL - hele dag
11. Ferry Monster - Seat Leon TCR - hele dag
12. JW Raceservice - BMW E46 M3 - hele dag
13. JW Raceservice - BMW E46 M3 - hele dag
14. JW Raceservice - BMW E92 M3 - hele dag
15. JW Raceservice - ? - hele dag
16. JW Raceservice - ? - hele dag
17. JW Raceservice - ? - hele dag
18. JW Raceservice - ? - hele dag
19. JW Raceservice - ? - hele dag
20. Hans van Hal - KTM XBow - middag
21. Christian Hast - Mercedes AMG GTS - ?
22. Patrick Fransen - BMW 325i Compact - middag
23. PdN - Renault Mégane RS - ochtend
24. alt - Ligier JS49 - hele dag
25. Holger Jüngst - VW Golf GTI - hele dag
26. Michael Aumer - BMW M2 - hele dag
27. Roman Hoyzer - Porsche Cayman GTS - hele dag
28. Johnny Wiegel - VW Golf V GTI - middag
29. Herman Vendeloo - VW Corrado G60 - middag
30.

Gebruikersavatar
PdN
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 jun 2009, 22:16
Auto: Porsche Cayman 981S
Locatie: Zuid-Holland

Re: [02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door PdN » 11 mei 2017, 16:41

Hi Peter,

Wil je mij er weer bij zetten voor de ochtendsessie? Graag bestel ik traditiegetrouw dan ook weer een graadje of 20 en een lekker zonnetje erbij :D

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: [02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door Peter Tunissen » 11 mei 2017, 17:38

Dat gaan we voor je regelen, Peter! :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: [02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door alt » 11 mei 2017, 18:00

Met droog weer wil ik er ook graag bij zijn, Peter.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: [02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door Peter Tunissen » 11 mei 2017, 18:02

alt schreef: 11 mei 2017, 18:00 Met droog weer wil ik er ook graag bij zijn, Peter.
Voor de ochtend, middag of hele dag, Lucas? :beer:

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: [02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door alt » 11 mei 2017, 18:17

Als er de avond ervoor stalling is voor de Ligier, de hele dag.
Anders de middag, Peter.

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: [02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door alt » 11 mei 2017, 19:47

Als er de avond ervoor stalling is voor de Ligier, de hele dag.
Anders de middag, Peter.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: [02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door Peter Tunissen » 12 mei 2017, 12:23

De Ligier mag de avond ervoor gewoon op het circuit blijven staan hoor, dat is geen probleem! :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: [02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door alt » 12 mei 2017, 14:30

Mooi.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door Eric H » 12 mei 2017, 14:36


Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door Walter » 12 mei 2017, 15:28

Knallen!
Bijlagen
knallen!
knallen!
spa-ligier.jpg (936.23 KiB) 1361 keer bekeken

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: [02-06-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXV

Bericht door M3tje » 15 mei 2017, 18:28

Ik wil ook graag boeken met de 330i

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten