StefanW / BMW 130i verkocht en reden bekend van kapotte blok...

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie

For sale, or not for sale

Houden
64
67%
Verkopen
31
33%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6223
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door matthyssie » 27 mar 2017, 18:16

Net nog even getest, in zn 2 met voet op de grond blijft hij op exact 7000 rpm hangen. Apart dat verschil.

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door vester86 » 27 mar 2017, 18:31

Andere software versie van de DME?? Of wellicht "gewoon" afwijking in de teller?

Bombadil
Berichten: 747
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Bombadil » 27 mar 2017, 19:12

Fijn te horen dat het is opgelost met de verkoper.

Zijn de tikkende klepstoters ook verholpen? Of enkel de flush?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door StefanW » 27 mar 2017, 19:54

Tikkende klepstoters is minder geworden. Kan verder geen kwaad.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Macboy » 29 mar 2017, 12:53

Bleef ook klikken.....

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Jan-Willem » 29 mar 2017, 18:40

Mooi dat je nu kan genieten van de auto!

Loopt lekker zo te zien

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Nickvl » 29 mar 2017, 22:31

Ben wel benieuwd naar dat verschil in max rpm, op internet staat ook 7000 aangegeven zeer waarschijnlijk dat de auto is gechipt? Merk wel dat mijne op 98 lekkerder in z'n begrenzer schiet maar 7200rpm maken gebeurd helaas niet...

Emiel
Berichten: 4198
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Emiel » 29 mar 2017, 23:57

Goed geregeld Stefan :)

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Hugo Bos » 30 mar 2017, 10:52

Bij mij komt de begrenzer er ook bij 7000, naald gaat dan iets over de 7k toeren heen maar bij lange na geen 7200.

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door WJ » 30 mar 2017, 11:11

Testen jullie het wel allemaal in dezelfde versnelling?

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Nickvl » 30 mar 2017, 13:12

Hahah de begrenzer is alleen in de 6de versnelling op een haar na niet aangetikt :wink:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Djessey » 30 mar 2017, 22:52

Weet wel dat BMW vaak meerdere software varianten heeft van de ECU, dus kan zijn dat je net een iets latere software versie heeft met een hogere toerenbegrenzer?

Dat of gechipped

Online
Eric Z
Berichten: 4126
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Eric Z » 30 mar 2017, 23:59

http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1022698 Er zijn meer mensen die het zich afvragen. Een bevestigend antwoord staat er niet tussen. Maar kan dus met wel/geen lci te maken hebben.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6223
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door matthyssie » 31 mar 2017, 09:23

Mijne is van 10-2005, maar gezien het feit dat ik wel de 2007+ CCC-software heb, vermoed ik dat de hele auto een update is ondergaan..

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door MartijnGizmo » 03 apr 2017, 09:59

TLRS schreef: 27 mar 2017, 01:17 Stefan, hoe de verkoper en jij eruit zijn gekomen vind ik van grote klasse. Precies genoeg druk uitgeoefend om een oplossing in gang te zetten. Ruimte laten om te discussiëren over de beste invulling voor beide partijen. En niet uit zijn om de ander, kost wat kost, te 'straffen' voor een zwak moment.

Wanneer de beste man meer vergoeding biedt dan je zelf redelijk lijkt, dan heeft hij zich afgevraagd wat hij zelf fatsoenlijk zou vinden. Als je het mij vraagt kun je dat beschouwen als een compliment. En gezien je instelling ben ik ervan overtuigd dat je bij het kopen van de volgende auto wel degelijk meer eigen verantwoording neemt.

Petje af..
Precies dit, netjes opgelost en hopelijk kun je nu volop genieten ervan! :df:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door StefanW » 07 apr 2017, 20:07

Thnx, de oude eigenaar heeft het inderdaad prima opgelost. Vorige week was ik een weekje op vakantie, maar het geld is netjes overgemaakt, dus chapeau :clap:

Maar hoeveel pech kun je hebben? :x

Gisteren rij ik vanaf mijn werk naar huis gaat het motormanagementlampje branden. Even langs de kant gezet en aan/uit, maar helaas bleef branden. Na het eten toch nog even gekeken en een stukje gereden, maar nog steeds het lampje continue aan. Even lekker door de polder lopen knallen, maar de auto reageert verder nog prima, niet inhouden ofzo. Toch had ik gisteravond geen lekker gevoel. :( Pomp je behoorlijk wat euro's erin, maar dan toch nog een probleem...

Vanmiddag langs de garage gereden om uit te lezen. Sinds de auto gemaakt is heb ik 450km gereden zonder lampje. Bij het uitlezen kwamen er 3 foutcodes naar boven:

2AAB Variable intake system, self diagnosis
29F5 Catalytic converter 1, conversion 2
29F4 Catalytic converter 1, conversion

Het lijkt erop dat de twee katalysatoren kapot zijn. In ieder geval zag ik bij "bank 1" en geen goede waarde bij de sensor na de kat. De vraag is of de storing van de intake met de kats te maken hebben. Ze hebben even gekeken wat 2 nieuwe kats kosten, maar origineel kosten deze 1500 euro zonder montage. Dat is weer een behoorlijke investering :shock:

Heb de storingen van de aankoopkeuring bekeken en daar stonden deze ook al op(toen brandde het lampje niet overigens). Het is geen nieuw probleem blijkbaar. De oude eigenaar ga ik niet meer contacten, hij heeft uiteindelijk netjes gehandeld en dat is klaar. Dit is nu mijn probleem.

Ik heb me er nog niet verder in verdiept, maar er zijn wellicht verschillende opties: gelijk een heel uitlaatsysteem vervangen voor een supersprint ofzo, maar volgens mij ben je dan zo 3-4k verder, dus geen optie.
Kan gewoon doorrijden, is nu gereset, lampje brandt niet, merk verder ook nog niks. Geloof wel dat het lampje binnenkort wel weer zal branden, dan kan ik nog steeds doorrijden, alleen heb je een lampje op de dash branden, dat is niet mijn ding eigenlijk.
Misschien is de kat "beschadigd" door de kapotte carterventilatie (lees hoog olieverbruik) en moet ik gewoon even flink gaan vlammen en de kat schoonbranden. Ik weet het niet, zit ff hard op te denken.
Levert EPS kats voor minder geld? Misschien een uitlatenboer contacten.
Is dit never ending story? Auto inruilen op iets anders? Auto bevalt wel en heb geen idee wat ik dan zou moeten gaan rijden en dan ben ik ook een hoop euro's (lees: afschrijving) kwijt.

Volgende week krijg ik de prijs door van een aftermarket kat. Ik weet nog niet wat ik ga doen, moet mij er eens goed in gaan verdiepen, maar ben er uiteraard niet heel blij mee. Eigenlijk geen zin om weer 2k erin te pompen. Heb ook nog een hobby om rondjes te rijden op de Ring, daar geef ik het liever aan uit... :whistle:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 apr 2017, 20:51

Ik zou een goede diagnose uit laten voeren en dan gewoon maken die kar. Neem aan dat als dit niet was gebeurd dat je van plan was om nog een tijd met de auto te rijden. Dus doen en weer gaan genieten.

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door WJ » 07 apr 2017, 21:11

Gewoon custom een uitlaat laten maken met Cat.

http://rvs-uitlaat.nl/mogelijkheden

Heb hier al regelmatig wat goeds over gelezen, volgensmij ben je met race cat niet meer dan 2k kwijt.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door StefanW » 07 apr 2017, 21:13

Ja ken ze. Uitlaatsysteem van mijn 106 Rallye is van dit bedrijf, levert mooi werk. Kan altijd even offerte opvragen inderdaad.

Zed240
Berichten: 2991
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door Zed240 » 07 apr 2017, 21:13

Kun je er geen universele racekat tussen laten zetten, met evt. custom uitlaat zoals WJ noemt?

http://simons-uitlaten.nl/contents/nl/d ... toren.html

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door Niels » 07 apr 2017, 21:18

Upgraden. Alhoewel ik zelf zou blijven resetten zolang je weet wat het probleem is, veel meer auto's hebben er last van en het is nu eenmaal al wel een auto die wat op leeftijd raakt. Ik zou daar persoonlijk niet zo maar geld in blijven pompen.

Niettemin, ik zou eens kijken wat een upgrade kost met een setje race cats en een sport demper. Dan kost het wat maar dan heb je er ook wat voor terug gevoelsmatig.

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door WJ » 07 apr 2017, 21:18

Ze hebben waarschijnlijk al wel ervaring met een 130i dus ze kunnen misschien zo een prijs eruit gooien.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28539
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door Martijn_bmw » 07 apr 2017, 21:21

Of even bij Crooke tuning kijken in Bunschoten die lassen ook systemen op maat incl kat. Heb veel bij deze gasten laten en doen en altijd super geholpen.

Denk dat je daar voor het geld van een oem kat een compleet RVS uitlaat systeem hebt incl nieuwe universele race cell kats

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door StefanW » 07 apr 2017, 22:48

Volgens mij zit de kat vast aan het uitlaatspruitstuk (correct me if i'm wrong). Met "racekats" heb ik geen goede ervaringen. Onder mijn Rallye zit een 200cel racekat, maar bij elke apk moet de complete uitlaatlijn eronder vandaan, omdat ie niet door de APK komt. Met mijn Rallye vind ik het geen probleem, omdat het binnen een uurtje geregeld is, maar met de BMW zal het meer werk kosten verwacht ik.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 apr 2017, 22:55

Spruitstuk en kat zijn een idd per 3 cilinders.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Bokkepoot, Hsp, Joost H., Spinazie en 22 gasten