[08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door Peter Tunissen » 28 jan 2017, 14:47

Afbeelding

Op zaterdag 8 april organiseert Driving Fun, samen met onze Belgische vrienden van Skylimit Events, voor de 34e keer een circuitdag op het circuit van Spa-Francorchamps.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden
12:00 - 13:00 - Pauze
13:00 - 18:00 - Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €530 per auto.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €20 extra.
Passagiers betalen eveneens €20 per persoon.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €280 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 13:00) kost €390 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is de rest van het kalenderjaar geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Spa maximaal 103dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Er worden al sinds 1922 autoraces georganiseerd in de omgeving van Spa. Werd daar lange tijd de openbare weg voor gebruikt, na enkele dodelijke ongevallen in de jaren '60 werden de protesten van de coureurs tegen het ultrasnelle circuit steeds luider. Na het wegblijven van de Formule 1 in 1969 werd er een nieuw circuit gebouwd, nog steeds deels bestaand uit openbare weg, maar sinds 2000 is het een permanent circuit geworden.
Het circuit is 7,004km lang en het ronderecord staat op naam van Kimi Raikkönen die in 2004 in zijn McLaren-Mercedes in de 42e ronde de klokken op een ongelofelijke 1.45.108 liet stoppen.
Spa-Francorchamps is vooral bekend door de Eau Rouge. Deze legendarische bocht wordt door veel coureurs de mooiste bocht ter wereld genoemd en kan in veel auto's op de limiet net wel of net niet volgas genomen worden.

Rondje Spa
Over start-finish laat je de auto langzaam naar links lopen naar een stevige remzone voor de la Source hairpin. Hier is redelijk veel ruimte, dus probeer je rempunt zo laat mogelijk te kiezen. De exit van la Source is zeer belangrijk, omdat je hierna als het goed is het gas een lange tijd helemaal op de plank hebt. De weg daalt nu sterk en je accelereert daardoor nog sneller dan normaal, terwijl voor je een muur van asfalt opdoemt, de Eau Rouge. Belangrijk is om je auto helemaal rechts op de baan langs de muur te positioneren en relatief vroeg in te sturen. Aan de linkerkant neem je de curbstones maximaal mee, als je het goed doet ga je met je auto voor zeker 2/3e over de curbs heen. Daarna stuur je zo vloeiend mogelijk naar rechts en bovenin weer blind naar links en dan heb je de Eau Rouge bedwongen. Het stijgingspercentage is zo extreem dat je snelheid in vrijwel alle auto's iets terug zal lopen, zelfs als je volgas houdt. Je hartslag kan op het lange stuk vals plat dat volgt weer enigszins tot normale waarden terug komen. Zoek je rempunt voor Les Combes zorgvuldig, want vanwege de omhoog lopende weg kun je iets later remmen dan je zou verwachten en je kunt de eerste rechter bocht ook een beetje in remmen. Na de lastwissel als je naar links stuurt ben je al weer een beetje snelheid op aan het bouwen en de laatste bocht naar rechts kun je volgas uitaccelereren. De weg daalt inmiddels weer stevig, dus je zult al weer vroeg moeten remmen voor de Rivage. Belangrijk is om je auto in deze lange doordraaier zoveel mogelijk te laten rollen. Bij de daarop volgende haakse linker bocht is de exit-snelheid uitermate belangrijk, dus op droog kun je de curbstones aan de buitenkant helemaal meenemen. Het circuit daalt nog steeds en je bouwt zeer veel snelheid op voor de volgende dubbele linker: Pouhon. Wederom een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Je auto zoveel mogelijk laten rollen is hier wederom het devies.
Inmiddels zijn we al over de helft en we naderen de technische Fagnes rechts-links combinatie. De eerste rechter offer je weer enigszins op voor een maximale snelheid bij het uitkomen van het twee deel van de bocht naar links. Daarna brengt een haakse rechtse je naar weer een ultrasnelle stuk van het circuit. Belangrijk is om je auto in deze snelle bochten zoveel mogelijk te laten rollen en de bochten relatief vroeg in te sturen en bruuske stuurbewegingen zoveel mogelijk te vermijden. Via de rechter Stavelot bocht waar Jos Verstappen in 1996 een enorme crash overleefde toen het gaspedaal van zijn Arrows bleef hangen, kom je bij de dubbele linker Blanchimont. De eerste knik naar links is nog relatief simpel volgas, voor het tweede deel moet er in vrijwel elke auto toch gelift of geremd worden. Hierna nog één keer hard in de ankers voor de busstop chicane. Vroeger was dit een dubbele chicane, maar tegenwoordig is het nog slechts een simpele rechts-links. Wacht bij het uitkomen van de busstop lang met op je gas gaan, want de grip is hier iets minder dan je zou verwachten.
Hierna ga je over start-finish en mag je wederom beginnen aan een rondje op één van de mooiste circuits ter wereld!



Belangrijk op Spa
* Spa-Francorchamps staat bekend als één van de mooiste circuits ter wereld en een baan waar je jongens van de mannen gescheiden worden door enkele zeer snelle bochten. De keerzijde hiervan is dat het een vrij moeilijk circuit is om te leren en zeker niet geschikt is voor onervaren rijders om in de snelste bochten de limiet van hun auto op te zoeken.
Ben je een relatief onervaren rijder? Bouw je tempo dan rustig op, hou voldoende marge en laat je niet verleiden om het tempo van snellere rijders te volgen als je daar nog niet aan toe bent!

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Seth Daelemans - Ford Fiesta ST200 - middag
3. Paul Walet - BMW 325i - hele dag
4. Jan-Jaap van Dalen - BMW E36 M3 - hele dag
5. Elmar - BMW E36 M3 - middag
6. Dennis Dongelmans - VW Golf IV - middag
7. Jeroen Kreeft - Porsche 991 Cup - hele dag
8. Jos Iske - Porsche 944 - hele dag
9. MarkS - BMW E36 325i - ochtend
10. Stephan Grotstollen - Porsche Cayman GT4 - middag
11. Joost - BMW E46 M3 - middag
12. Jeroen van den Hurk - Seat Leon - middag
13. alt - Ligier JS49 - middag
14. Koopman Racing - ? - middag
15. Koopman Racing - ? - middag
16. Koopman Racing - ? - middag
17. Koopman Racing - ? - middag
18. Koopman Racing - ? - middag
19. Koopman Racing - ? - middag
20. Koopman Racing - ? - middag
21. Koopman Racing - ? - middag
22. Johann Dijkstra - Volvo S60 - hele dag
23. Erik Fortuyn - VW Golf - middag
24. JW Raceservice - Porsche 911 Cup - hele dag
25. JW Raceservice - Porsche 911 Cup - hele dag
26. JW Raceservice - Porsche 911 Cup - hele dag
27. JW Raceservice - Porsche 911 Cup - hele dag
28. JW Raceservice - Porsche 911 Cup - hele dag
29. Rene Derks - ? - hele dag
30. Rene Derks - ? - hele dag
31. Rene Derks - ? - hele dag
32. Rene Derks - ? - hele dag
33. Ben IJpelaar - BMW E46 M3 - middag
34. Jan Heimbach - BMW E36 318i - hele dag
35. Hans van Hal - KTM XBow - middag
36. Ludo Tacx - DF2 - middag (ovb)
37. Ted van de Lans - DF2 - hele dag
38. Ted van de Lans - DF7 - hele dag
39. Ted van de Lans - eigen auto - hele dag
40. Karel Goossens - BMW 130i Cup - ?

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door Joost » 01 feb 2017, 13:53

Zet mij maar op de lijst aub. Voor de middag.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door Peter Tunissen » 14 feb 2017, 10:19

Leuk Joost, je staat erbij! De auto heb ik maar even gegokt, als dat iets anders moet worden, hoor ik het wel!
:df: :thumbup:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door alt » 14 feb 2017, 21:09

Zet mij er maar bij, Peter.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door Peter Tunissen » 16 feb 2017, 21:09

Super Lucas, je staat er ook bij! :df:

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door Walter » 07 apr 2017, 22:11

Ik ben er morgenochtend, alleen niet via DF. Als iemand een rondje mee wil in een ouwe E28 dan hoor ik 't wel ;-)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door MarkS » 08 apr 2017, 23:31

Topdagje (ochtend). M'n persoonlijke snelste ronde nog wat kunnen bijstellen van 3m12s naar 3m10s.
En verder tussen de FCY/rode vlaggen lekker kunnen rijden.



http://youtu.be/mpJborkjOmo

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door Walter » 09 apr 2017, 08:03

.
Laatst gewijzigd door Walter op 19 nov 2017, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door MarkS » 09 apr 2017, 08:10

Veel onderbrekingen idd. Aardig wat koelvloeistof lekkages.

Jij ging ook goed Walter. Waar zit je op qua gewicht/vermogen?

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1419
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door EmielS60 » 09 apr 2017, 10:51

Hij was fijn, heel fijn.
Laatste keer was 2 jaar geleden en gister voor het eerst de Polestar goed kunnen testen. 10 rondes zelf gereden en de rest gepassagierd. Als het filmrolletje ontwikkeld is zal ik wel wat onboard plaatsen in m'n 'mijn auto' topic.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door Walter » 09 apr 2017, 18:44

.
Laatst gewijzigd door Walter op 19 nov 2017, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door Walter » 09 apr 2017, 21:35

Weet iemand trouwens of er ergens op de interwebs foto's zijn te vinden?

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door Walter » 13 apr 2017, 07:43

Ik heb een paar foto's gevonden op https://skylimitphotos.be.

Ik heb nog een dikke 10 minuten online gezet waarop andere auto's te zien zijn:


Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door WJ » 13 apr 2017, 13:44

Die kever! haha geweldig.

Rond de 9:10 gaat ook maar net met die Ibi en die BMW's.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [08-04-2017] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXIV

Bericht door MarkS » 13 apr 2017, 20:56

Mooie foto's. Bestelling geplaatst ...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten