Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Peter Tunissen » 02 feb 2006, 11:58

Zat er net even aan te denken, nieuwe auto's worden steeds duurder, maar de occasionprijzen blijven na een tijdje redelijk gelijk.
Kijk bij BMW, een nette E30 of E36 M3 kosten allebei rond de 10-15k en een E46 M3 zal dat over een paar jaar ook kosten.
Of bij Alfa, het prijsverschil tussen een 75 2.0 en een 155 2.0 is zo goed als niks, terwijl de 155 toch nieuwer en duurder was. En over een paar jaar heb je ook een 156 2.0 voor 1000-1500 euro.

Dus als de restwaarde gelijk blijft en de nieuwprijs omhoog gaat, zit hem dat in de afschrijving, die wordt ook hoger.
Maar wat is nu nog acceptabel?
Op een nieuwe M3 heb je de eerste twee jaar misschien zomaar €20.000 afschrijving, dat gaat toch nergens meer over?
En het wordt alleen maar meer, want auto's worden steeds duurder.
Ok, zeg je, dan heb je het over een sportauto, maar een gewone middenklasser, type 318i, 159 2.2, A4, zoiets, paar opties, niks bijzonders, die schrijft de eerste twee jaar ook net zo makkelijk €10.000 euro per jaar af. Ga er tegen aan werken en je moet bijna 2000 euro (bruto) verdienen, alleen voor de afschrijving van je auto en dan heb je nog niks bijzonders. Dat schiet toch niet op?
Waar ligt voor jullie de grens? Voor mij is de grens van wat nog leuk is eigenlijk allang bereikt (en gepasseerd).

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 02 feb 2006, 11:59

Ik koop nooit nieuw, ik koop ze als ze een jaar of 8 oud zijn. 8)

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 02 feb 2006, 12:08

Alle auto's schrijven (veel) af, hou er zelf niet zo heel erg rekening mee eigenlijk. Grootste nadeel is dat er volgens mij steeds minder mensen echt leuke auto's kopen. Het is gezien de afschrijving gewoon kut... vergelijk de prijzen van een nette 330i maar eens met een M3, verschillen zijn vrij klein vind ik. Sowieso kopen steeds minder particulieren nieuw, alleen onderaan de markt (Kia/Hyundai/Chevrolet zullen best goede zaken doen bij wat oudere mensen). Neem een Audi A3, wie koopt zoiets prive? Zou mij niet verbazen als 90% zakelijk is.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 feb 2006, 12:33

Daarom zou ik prive nooit een nieuwe auto kopen, nu moet ik nieuwe rijden van de zaak door de leaseregeling maar prive zou het iets van 3 of 4 jaar oud worden, misschien huisselectie maar zeker geen nieuwe.

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Bericht door Jeroen05 » 02 feb 2006, 14:33

ik word doodziek van afschrijvingen ben het ook beu. een in 2002 nieuw gekochte e46 316 exe van 33000 euro levet nu nog 13 op bij bmw en ze vragen er 18 a 19 voor. Vroeger kocht je bv in 1990 een e30 318i voll ausstattung voor 50 en in 1993 kreeg je er 33 voor terug..

Ze worden steeds duurder, en ze worden steeds minder waard. DElol is er dan snel af als je hem prive rijdt ennog veel meer hobby's hebt, dat dealers zeuren hebben ze o.a aan dit soort dingen zelf te danken. ( auto is van mijn oude heer en ik heb hen te strengste verboden weer iets te kopen ondanks dat ie al vanaf 1963 elke 2 a 3 jaar een nieuwe auto koopt)

Hij gaat nu nog 2 a 3 jaar doorrijden en dan nemen we een standaard 1.2 clio of 207 Hoofdzaak een auto waar je zo weinig mogelijk op afschrijft. Hij moest erg wennen aan het idee maar mede door zijn gezondheid ( ik woon sinds 10 jaar weer bij hun vanwege beide ouders hun gezondheid....) vind hij het nu een goed idee. de auto heeft een complete make-over gehad en is als nieuw! kan zo nog 3 jaar mee al heeft ie dan wel denk ik 2 ton of meer gereden want ik rij er nu erg veel mee.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 02 feb 2006, 16:12

Je moet ongeveer rekenen dat je het eerste jaar 20 procent afschrijft. En ja hoe duurder de auto hoe meer afschrijving.

Vroeger kocht je nieuwe mercedes voor 27000 gulden. En toen had je ook 20% afschrijving het eerste jaar.

Maar de euro heeft ons natuurlijk flink te pakken gehad. En daarbij natuurlijk de stijgende auto prijzen waarbij de btw en bpm in het quadraad meestijgt.

Ik zal best nog wel nieuwe auto s kopen zolang het lukt. Maar bij mij is de grens ook gehaald als ik kijk wat de afschrijving op m3 en GT3 etc zijn. Dat is out of this world.

Om de handel een impuls te geven om de mensen weer nieuw te laten kopen zullen de aankoop prijzen drastisch moeten zakken. Dat betekend even heel snel gezegd de BPM eraf.

Laten ze de Bpm staan zullen mensen langer doorrijden. En kopen 2e hands. Dus geen extra Bpm inkomens.

Het is straks verstandiger en goedkoper om na 3 jaar alles te vernieuwen een ruilmotor erin nieuwe schokbrekers rubbers etc.

De nederlandse staat heeft hier het heft in handen en zal voor de dealers toch echt wat moeten doen. Want de hardwerkende burgers kunnen de autoprijzen van tegenwoordig niet meer opbrengen. Alles is geleased geleend etc etc.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 feb 2006, 21:15

Goed punt, ruwweg kun je rekenen na 3 jaar de helft waard (of iets minder) De ellende is de opties. Want die pak je soms zelfs op 100% afschrijving.

En boven de 50K gaat het wel heel erg hard vind ik.

Hokkie van mij krijg ik als ik hem nu zou inruilen na 5 maand net 44K voor weer denk ik. En hij voelt nog als nieuw :cry:

Mijn ellende is dat ik de afschrijving altijd weer snel vergeet als ik een nieuwe wil kopen (DOMDOMDOM) Dat maakt mij een willig slachtoffer van de mooiste nieuwe modellen :oops:

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Bericht door PeterB » 02 feb 2006, 21:24

Na 3 jaar de helft....

Ehm, aanschaf 122.000 afgerond( 08-2003),

Nu inruilprijs 37.000 ........(06-2006)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 feb 2006, 21:25

pphfff

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Bericht door PeterB » 02 feb 2006, 21:28

Ach, de nieuwe kost 147.000

En dat voor een dieseltje :lol:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 02 feb 2006, 22:02

Tip: Het zijn net aandelen. Je pakt pas wist of maakt pas verlies op het moment dat je handelt. Daarvoor zit alles tussen de oren / is het virtueel.

Mijn BoxsterS is daarom tussen mijn oren nog steeds 2ton waard, de Impreza 55k, de e30 M3 110k en de 206gti 40k. Alles in guldens uiteraard.

Voordeel is dat als je zo rekent dat je dus nooit iets kan inruilen, en dus ook nooit verlies maakt / afschrijving pakt ;-)


Mark.

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Bericht door Jeroen05 » 02 feb 2006, 22:21

was het maar waar na 3 jaar de helft.... zoals ik al zei een 3 jaar oude e46 316 i met valvetronic met 67000km in exe in zilver van 33k boden ze 13 op........ sommige dealers zelfs 11.........de handel 10....

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 02 feb 2006, 22:29

autohandelaren en staat prijst zich zo vanzelf uit de markt jeroen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 02 feb 2006, 22:38

Vannochtend gehoord:
A8 nieuw 215000 euro
9 maanden later: 125000 euro

90.000 euro afschrijving in 9 maanden.

Joehoe!

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Bericht door Jeroen05 » 03 feb 2006, 15:55

Andre schreef:autohandelaren en staat prijst zich zo vanzelf uit de markt jeroen.
Klopt...... maar dan wordt het wel een ficieuse cirkel. Denk niet dat ik de enige ben die denkt van, ja op zo een manier ken ik er nog een paar...gevolg niet auto inruilen en door blijven rijden dus geen gerouleer van geld. Nieuwe auto's blijven staan of worden met minimale marges of geen marges in de lease gezet, dealers die het nog moeilijker krijgen enfin.... eigenlijk oude koeien uit de sloot halen. Hoorde in 96 al deze berichten toen ik bij VW zat..

Ook een reden is denk ik. Zag vanmorgen dat erin 2005 100000 wagens minder geregistreerd stonden dan in 2004... :shock: dit is te wijten aande export alles gaat naar witrusland oekraiene etc etc etc. Reken maar dat die gastenweinig geven voor auto's ( ze halen ze ook inbelgie, frankrijkenduitsland) maar helaas worden zo ook de " marktprijzen" bepaald.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 feb 2006, 15:59

90 ruggen in 9 maanden pffff die gaat lekker downhill per maand.

Ik dacht dat een rug per maand al veel was op een nieuwe M3.

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 03 feb 2006, 19:31

Dag allemaal, heb me ook even aangemeld :D

Over die afschrijving, laatste tijd ben ik ook aan het kijken naar een jonge gebruikte bmw maar als je het gaat uitrekenen zie ik dat leasen ook best interessant kan zijn.

Ik ga uit van 2 jaar en ongeveer 20.000km per jaar
veel meer rijdt ik niet en meestal wil je na 2 jaar toch wel weer eens wat anders.

Koop een nieuwe 330i voor 50.000 euro ruil hem in na 2 jaar in en je krijgt er denk ik 32.500 euro voor. dat is dus ex. onderhoud, ex. verzekering, ex. wegenbelasting, ex. brandstof.

Dan zit je alleen aan afschrijving al op 730 euro per maand + die andere zaken zit je op ongeveer 1245 euro.

Of lease een nieuwe 330i voor 1000 euro per maand incl al die bovengenoemde zaken.
http://www.directlease.nl/06fb34a3cd865 ... o_id/40552

Ok, bij het leasebedrag komt de btw er nog bij en bij de zelfgekochte zit ie er al bij in. Al met al is het denk ik net zo duur om te gaan leasen alleen heb je dan de zekerheid dat je een vast bedrag kwijt bent + je houd een kapitaal over om te investeren.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 feb 2006, 23:20

Maar is twee jaar leasen wel verstandig? Beste is toch drie of vier jaar. En dan zit je er ook weer lang aan vast.

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 03 feb 2006, 23:29

Kan ook, gaat je tarief alleen maar van omlaag volgens mij.
Maar 2 jaar lang in dezelfde auto rijden vind ik vaak lang genoeg.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 03 feb 2006, 23:30

@Louis: Als die rekensom inderdaad klopt is het een duidelijke zaak. Maar je betaalt dan inderdaad nog altijd wel de afschrijving, waar we het hier over hadden.

Mooiste zou zijn dat je dan een sale-and-lease-back constructie kunt kiezen, waarbij je een gebruikte auto terug in de lease neemt. Dan hoef je dus ook niet de hoge afschrijving over de eerste jaren te betalen, omdat het een gebruikte auto is. Is ook weer afhankelijk van hoe je dat met een leasemij. kunt regelen natuurlijk. Zijn wel mogelijkheden voor.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 feb 2006, 13:35

Zat net even een 530d uit te rekenen die bij de dealer staat.

deze dus;

530d

Vond de prijs wel stevig voor eentje van bijna drie jaar, maar toen ben ik 's even gaan rekenen op de BMW car configurator, en dan blijkt dat deze auto nieuw 90000 euro heeft gekost :shock:

Da's ook lekker afschrijven :cry:

Ik las trouwens in een andere topic dat Marcelvv 10 maand geleden een 330i gekocht had na 14000 km rijden geeft de handel hem 20K minder. Dat gaat toch ook nergens meer over :shock: Is gewoon diefstal.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 17 feb 2006, 13:50

Rico,

Mooie auto zeg, velgen passen er precies bij, leer, navi, sportstoelen.. alleen dat edelhout klinkt een beetje vaag.

Over die 20k minder.. tsja, je moet ook iets uitzoeken wat je echt gaaf vind en niet zo snel meer inruilen.

De GTC wil ik graag 4 jaar rijden, en neem daarna een nieuwe omdat je toch hetzelfde aan bijtelling betaalt. Straks met de 350Z precies eender, die mag ook wel een tijdje blijven.

Marcelvv
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Marcelvv » 17 feb 2006, 15:30

Toen ik 10 maanden geleden mijn 330i op ging halen,
dacht ik er echt 3 jaar in te rijden.
Daarom maar helemaal naar mijn zin gemaakt, zoals leer, stoelverwarming, schuifdak, navi prof, 18inch etc.

Nu na 10 maanden heb ik het eigelijk gehad met mijn auto, en ben naar een EVO aan het kijken.
Nou dan kom je voor verrassingen te staan hoor!
De handel wil echt weinig voor mijn auto geven, de enige oplossing om nog een goede prijs te krijgen is weer naar mijn BMW dealer gaan en daar een nieuwe BMW kopen.

Maar ja ik ga nu echt geen 20K afschrijven, dat is te gek.

Gelukkig lopen hier nog meer van die maffe figuren rond die ieder jaar iets anders willen, dus ik weet dat ik niet alleen ben.

Maar een EVO is mooi he jongens :lol: :lol: :lol:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 17 feb 2006, 15:42

Marcel, je past prima bij Rico, Robin en Andre, die willen ook steeds wat anders!

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 17 feb 2006, 16:05

[quote="Marcelvv"]
De handel wil echt weinig voor mijn auto geven, de enige oplossing om nog een goede prijs te krijgen is weer naar mijn BMW dealer gaan en daar een nieuwe BMW kopen.

Maar ja ik ga nu echt geen 20K afschrijven, dat is te gek.
[quote]

Particulier verkopen? Welke kleur/overige specs heeft de auto? Handbak? Dynamic Exe?

MVG Martijn

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten