Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Tom

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Tom » 24 nov 2016, 12:36

Voor een dealer is het handel als er zaken kapot gaan. Dus hoe objectief zijn die dan?

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 24 nov 2016, 13:54

Tja, dat de dealermonteurs niet eens weten hoe het allemaal werkt met start/stop en koeling van de turbo vind ik zeer zorgelijk. Lijkt me als je een beetje passie voor techniek hebt en nota bene bij BMW werkt toch wel uit te vogelen is? In ieder geval kun je je klant dan goed antwoord geven. Maar goed stel je voor dat je auto niet stuk gaat dan kunnen ze ook geen 90 euro per uur meer declareren om een reparatie of slechts onderzoek uit te voeren.

Het feit dat ze niet eens de moeite nemen bij een beurt de luchtfilter te checken omdat de "service adviseur" dit vergat aan te vinken op de werkbon is wellicht een indicator van de mate van passie van de monteurs bij dealerpaleizen tegenwoordig.

Hielke

Bericht door Hielke » 24 nov 2016, 16:33

Zou het niet zo zijn dat tijdens de eerste momenten van electrisch rijden koelvloeistof en olie al met warmte-elementen worden opgewarmd?

vester86

Bericht door vester86 » 24 nov 2016, 17:47

Hielke schreef:Zou het niet zo zijn dat tijdens de eerste momenten van electrisch rijden koelvloeistof en olie al met warmte-elementen worden opgewarmd?
Als het dan ook rondgepompt zou worden door het motorblok zou dat wel zinnig zijn, alleen ernstig ten koste gaan van het elektrische bereik gezien de hoeveelheid energie die nodig is om het blok zelf op temperatuur te laten komen.

Het idee is goed, de praktische haalbaarheid niet zo. Denk dat het efficienter is om het blok stationair te laten draaien, ook bij volledige elektrisch aandrijving

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 24 nov 2016, 23:31

Het is info van lang geleden, maar ik heb altijd het volgende begrepen, dat de volgende 4 hoofd elementen van belang zijn voor het olie ge-verbruik en waarom het vroeger van belang was om de motor warm te rijden (hier spreekt de oude l*l):
- de viscositeit van de olie in koude toestand,
- de verandering van viscositeit onder invloed van temparatuur,
Beide zitten in de index van het type olie, deze zijn tegenwoordig al veel gunstiger bij lage temparatuur, dus het verschil tussen warm en koud is veel minder dan vroegah,
- de verschillen in uitzettingscoeefficient tussen zuigers en blok,
- de marges waarmee zuiger en blok (en zuigerveren(-ontwerp)) gefarbriceerd worden,
Die twee zijn ook al de steentijd ontgroeid. Dankzij de verfijnde vervaardigingstechnieken schraapt het materiaal minder tegen elkaar, en kantelt de zuiger in koude toestand minder dan vroegah dankzij betere, kleiner marges en minder slijtage.
Daarnaast blijven dankzij de additieven ook de film die vroegah tussen zuiger en cilinder wand weer moest ontstaan na het starten, langer zitten, en bouwt veel sneller op, ook in koude toestand.
Al in 1997, toen ik voor een proefrit in een Alfa 147 vroeg hoe lang ik de auto warm moest rijden, zij de verkoper dat ik meteen tot het rode gebied mocht doorgaan. Toen waren motor en olie daar al geschikt voor volgens hem.

Ook ik ben altijd blijven warm rijden, zeker de M-motoren, S4 en de Alpina, voelt gewoon beter. Maar zo koppig en volhardend als sommigen hier... zeker voor een huis tuin en keuken motor weten ze het beter als de heren die er voor door geleerd hebben en er hun beroep van hebben gemaakt.
Jan en alleman/-vrouw met de pet zouden al die high performance motoren kapot getrokken hebben als jullie gelijk hebben. Zo'n PHEV kan gewoon AAN/UIT, geloof ze nou maar.

witje

Bericht door witje » 25 nov 2016, 07:24

Met een lieftallige dame begin je eerst met een uitgebreid voorspel om de boel goed op te warmen voordat het grote knallen in allerlei bochten begint.

Zo ook met een auto. Eerst netjes op temeratuur brengen. Wie anders beweerd heeft alleen ervaring met een Roemeense straathoer.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 nov 2016, 08:44

:shock: :tooth:

En Spijkerhard komt nooit in de draadjes als "Nederland naar de haaien" of "oorlog en wereldpolitiek (ofzo)" :) Je moet niet zomaar alles geloven :wink:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 nov 2016, 08:45

^^ OMG :lol: :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 nov 2016, 08:50

Dit vind ik wel een leuke. Degene die een htk motor hebben (zijn die simpeler en van pvc misschien?) zijn koppig en volhardend maar vervolgens rijdt meneer zelf wel z'n HP motoren warm... Wat mis ik hier nu? Sarcasme? :D
Spijkerhard schreef: Ook ik ben altijd blijven warm rijden, zeker de M-motoren, S4 en de Alpina, voelt gewoon beter. Maar zo koppig en volhardend als sommigen hier... zeker voor een huis tuin en keuken motor weten ze het beter als de heren die er voor door geleerd hebben en er hun beroep van hebben gemaakt.
Jan en alleman/-vrouw met de pet zouden al die high performance motoren kapot getrokken hebben als jullie gelijk hebben.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 25 nov 2016, 09:35

witje schreef:Met een lieftallige dame begin je eerst met een uitgebreid voorspel om de boel goed op te warmen voordat het grote knallen in allerlei bochten begint.

Zo ook met een auto. Eerst netjes op temeratuur brengen. Wie anders beweerd heeft alleen ervaring met een Roemeense straathoer.
LOL! einde discussie :D

Fabian

Bericht door Fabian » 25 nov 2016, 12:35

vester86 schreef:
Hielke schreef:Zou het niet zo zijn dat tijdens de eerste momenten van electrisch rijden koelvloeistof en olie al met warmte-elementen worden opgewarmd?
Als het dan ook rondgepompt zou worden door het motorblok zou dat wel zinnig zijn, alleen ernstig ten koste gaan van het elektrische bereik gezien de hoeveelheid energie die nodig is om het blok zelf op temperatuur te laten komen.

Het idee is goed, de praktische haalbaarheid niet zo. Denk dat het efficienter is om het blok stationair te laten draaien, ook bij volledige elektrisch aandrijving
Als hij aan de laadpaal staat dan is alles keurig warm (als je dat instelt), zowel interieur als motor. Standkachel is standaard en kan als hij aangesloten staat op de laadpaal gebruikt worden zover ik weet.

vester86

Bericht door vester86 » 25 nov 2016, 20:15

kijk, dan heeft het echt zin inderdaad!
staan hulpvoertuigen op die manier niet ook altijd in de startblokken??

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 26 nov 2016, 18:10

Nee.
Wel aan de stekker, maar geen (voor)verwarming. Als het kapot gaat wordt het vervangen....

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 nov 2016, 11:41

Oh waarvoor is die stekker dan?
Ik dacht idd altijd dat die stekker was om olie, blok en kvs op temperatuur te houden

Tommy

Bericht door Tommy » 27 nov 2016, 16:39

De B48 motoren die in de 330e en andere start stop auto's zitten hebben ook aangepast lagerwerk in de drijfstangen. De bovenste schalen zouden anders zijn waarbij rekening gehouden wordt met die fractie van een seconde dat er minder oliedruk is door start stop. Of het werkt? Geen idee, voelt ook niet helemaal goed aan mbt elke keer weer rek op je distributieketting etc. Allemaal geen punt zolang je net zo lang rijdt als de garantietermijn duurt en weer inruilt.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 27 nov 2016, 19:36

Martijn_bmw schreef:Oh waarvoor is die stekker dan?
Ik dacht idd altijd dat die stekker was om olie, blok en kvs op temperatuur te houden
Om alle (benodigde) elektrische apparatuur van stroom te voorzien, in de gemiddelde brandweerauto zitten:

8 portofoons
1 mobilofoon
7 zaklampen
1 tablet 12"
1 PC met 2 schermen (waarvan 1x 22")
1 explosiegevaar meter
1 accu t.b.v. accutol

Dit alles trekt ongeveer 10 á 12 Ah/u

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 nov 2016, 20:13

Oké thnx! Beetje off-topic natuurlijk maar wel leuk om te weten :-)

vester86

Bericht door vester86 » 27 nov 2016, 22:25

Zeker! Interessant!

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 28 nov 2016, 09:41

Merk je dat de accu acceradius erg daalt met deze koudere dagen?

Reind

Bericht door Reind » 28 nov 2016, 10:45

Dit blijkt een populaire topic te zijn :D Ben een klein weekje niet echt actief en we zijn een aantal pagina's verder.

Ik heb geen tijd om alles terug te lezen maar een aantal zaken die mij opvallen n.a.v. de lange discussie.
- De elektromotor warmt het koelsysteem niet of nauwelijks op. Na een stuk elektrisch rijden moet de motor helemaal vanaf 0 opwarmen. Ik kan dit aflezen van de koelwatertemperatuur meter.
- De benzine motor draait zo efficient dat de temperatuur van het koelwater terugloopt als je lange stukken 120 -130km/h rijd. Niet veel maar meter geeft zichtbaar minder aan.
- De accu geeft met deze dagen +/- 28/30 km range aan. Dat is iets minder dan met 10graden plus dagen(32km). Het verbruik is hoger maar rij nog steeds erg zuinig mijn kilometers. 1:21 vanmorgen bij normaal rijgedrag op 80km.

Overall kan ik er maar moeilijk aan wennen dat de benzinemotor pas aangaat als ik op de snelweg rij en dan nog steenkoud is. Ik heb de verkoper gevraagd of hier al problemen mee zijn geweest. Hij (wellicht door gebrek aan technische kennis) herkende het totaal niet en gaf als reactie aan "daar heb je wel een goed punt" dat zou ik eens moeten navragen. Hieruit kun je ook de conclusie trekken dat het geen issue is. Anders had BMW via de importeur toch zijn dealers hierop geattendeerd!?! Of mag ik niet zo denken.

Verder rijd de auto heerlijk. Ik rij veel rustiger dan met de Seat wat het comfort en karakter als reisauto auto nogmaals benadrukt. Alleen de 0- 100 printjes zijn verslavend, dat doet deze auto echt geweldig. Grootste minpunt van de auto is de 37liter benzine tank. Vooral als je 400/500km op een dag doet en geen mogelijkheid hebt om bij te laden. Dan is de tank aan het eind van de dag bijna leeg.

Macboy

Bericht door Macboy » 28 nov 2016, 11:12

Reind schreef:Hieruit kun je ook de conclusie trekken dat het geen issue is. Anders had BMW via de importeur toch zijn dealers hierop geattendeerd!?! Of mag ik niet zo denken.
Zo mag je inderdaad niet denken. Zou ik toch de paginas hiervoor lezen. Volgens BMW zelf is er niks aan de hand. Nieuwe technieken. Meeste techneuten hier roepen dat het niet kan. Maar hangen misschien nog in het verleden. Spijkerhard heeft het wat meer over de nieuwe technieken. In lijn met wat BMW zelf roept. Terugroep acties of problemen bij onderhoud zullen het wel laten zien de komende jaren.

Updates worden gewaardeerd ! Nu alleen nog wat meer fotos, ook van het stuur nog tegoed :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 nov 2016, 11:33

die van mij gaat na 5 min. de snelweg op en dan is die 6 liter olie ook nog echt niet op temperatuur. Het is niet onbekend dat een moderne motor veel beter gesmeerd wordt tegenwoordig en dat de toleranties veel nauwkeuriger zijn. Ook is de thermische huishouding veel beter dan vroeger. Niettemin moet je het materiaal gunnen om even op temperatuur te komen, iedereen die dat ontkend begrijpt niets van techniek :) Daarnaast zijn in mijn beleving er nog nooit zoveel problemen met motoren geweest als tegenwoordig dus alle theorie is leuk, de praktijk wat minder :lol:

Anyways, als je koud de snelweg opdraait dan is dat misschien niet ideaal maar als je em dan gewoon bij 120km/h op de cruise klikt dan wordt ik daar persoonlijk ook niet heel erg zenuwachtig van. Elke keer direct naar de linker baan en gas er op zou wel eens wat minder kunnen zijn voor een volgende eigenaar..

Reind

Bericht door Reind » 28 nov 2016, 12:04

Bij 120km/h in zijn 8ste versnelling draait hij minder dan 2K rpm. Daar word ik ook niet echt zenuwachtig van, blijf het gewoon een raar idee vinden dat je motor pas op de snelweg aangaat en kan me voorstellen dat sommige rijders met minder kennis omtrent dit soort zaken hier niet goed mee omgaan. Even een vrachtwagen inhalen van 80 naar +/- 130 is een behoorlijke belasting die koud niet echt goed is lijkt me.

Tristan

Bericht door Tristan » 28 nov 2016, 12:07

Belasting zal wel meevallen omdat de elektromotor natuurlijk ook meehelpt.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 nov 2016, 12:57

Het is voor een deel gevoel wat ik ook deel, onderbouwd door het feit dat moderne auto's veel problemen met zich mee brengen. Voor een koude motor is een belasting van ca. 60% gaspedaal stand en max 3750RPM geen probleem ook niet als je daarmee richting de 130 moet. Zelf schakel ik de tiptronic handmatig als het water nog geen 90 graden is omdat ie gewoon wel heel laag in toeren wil blijven gaan wat slecht is voor de krukas lagers. Ik hou em dan tussen de 1500 en 2750rpm (2.8 V6).

Er spelen een aantal zaken (nu we toch los gaan.. :kikker: ). Ja de olie is veel beter, ja de toleranties zijn nauwkeuriger, ja de thermische huishouding is veel beter. Of de materialen beter zijn betwijfel ik sterk, zeker omdat het streven naar kosten besparing ervoor heeft gezorgd dat niets meer over gedimensioneerd is. Ook vind een fabrikant het tegenwoordig acceptabel dat een motor maar 2.5ton mee gaat. Kortom, een hoop zaken zijn verbeterd waar de fabrikanten gretig gebruik van maken om te kunnen besparen op materialen. De vraag is waar de balans staat t.o.v. "vroeger" en zoals gezegd, gezien de problemen met hedendaagse motoren...

Plaats reactie