Mijn klassieke Z1300 aanhanger/vouwwagen erbij
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Mijn klassieke Z1300 aanhanger/vouwwagen erbij
Tja velen zullen de motorfiets die ik heb wel een ouwe lullenmotor vinden, dat klopt ik ben inmiddels een ouwe lul
Maar toen in 1979 deze motorfiets op de markt kwam was ik 14 en wilde ik er al eentje, dit is inmiddels mijn tweede van deze soort en hij bevalt nog steeds.
Deze motorfiets werd toen de MASTODONT genoemd en was de meest krachtige motorfiets ooit geproduceerd met 120 pk en 120nm.
Ja nu lachen we erom, maar destijds was dit een sensatie.
Het is nooit geen verkoopsucces geweest, door zijn gewicht 322 kilo en zijn niet al te beste stuureigenschappen.
Wel was het een kmvreter bij uitstek.
Maar voor het doel waar ik hem voor gebruik is die ideaal, een zijspan eraan, jaja nog oubolliger
Al daag ik de solorijders uit om eens een zijspan te proberen (ik garandeer je dat je bij de eerste bocht rechtuit gaat)
Ik spreek uit ervaring.
Deze huidige machine is van 1981 en is in 1996 door mij geheel gerestaureerd, kosten nog moeite werden gespaard (toen was het nog een solo fiets)
Waar mogelijk zijn bouten en moeren vervangen voor titanium versies (nu zou ik dat niet meer doen)
Alle bouten en moeren moesten op maat besteld worden want er was weinig standaard destijds in titanium.
Na de revisie heb ik er het zijspan aangehangen en heb ik er nog maar een paar duizend km mee gereden vanwege omstandigheden.
Hij heeft toen tot 2006 stilgestaan.
Toen we gingen verhuizen heb ik hem weer op orde gemaakt en nog wat delen laten poedercoaten, maar hij wilde maar niet op alle cilinders lopen, toen een raceauto gekocht en is die dus weer in de schuur verdwenen.
Deze week was ik het zat en heb ik hem uit het stof gehaald (zie foto's)
Allereerst moeten de carbs ultrasoon gereinigd worden en die ga ik dus wegbrengen.
In de tussentijd ga ik de voorremmen doen, de aangepaste hyddraulische koppeling (was kabel) verder aanpassen.
Zijspanbak gereed maken voor montage.
Als dan de carbs terugkomen alles weer monteren en de bak erin hangen en afstellen en dan hopen dat die wel op alle cilinders loopt.
Hierbij wat foto's van zoals die er nu bij staat (ja schandalig, ik weet het)
Aanvulling; Als die weer helemaal in orde is misschien eens kijken naar een schommelvork, dat rijdt wat fijner met een zijspan en kan je een autoband monteren, slijt veel minder hard.
Maar toen in 1979 deze motorfiets op de markt kwam was ik 14 en wilde ik er al eentje, dit is inmiddels mijn tweede van deze soort en hij bevalt nog steeds.
Deze motorfiets werd toen de MASTODONT genoemd en was de meest krachtige motorfiets ooit geproduceerd met 120 pk en 120nm.
Ja nu lachen we erom, maar destijds was dit een sensatie.
Het is nooit geen verkoopsucces geweest, door zijn gewicht 322 kilo en zijn niet al te beste stuureigenschappen.
Wel was het een kmvreter bij uitstek.
Maar voor het doel waar ik hem voor gebruik is die ideaal, een zijspan eraan, jaja nog oubolliger
Al daag ik de solorijders uit om eens een zijspan te proberen (ik garandeer je dat je bij de eerste bocht rechtuit gaat)
Ik spreek uit ervaring.
Deze huidige machine is van 1981 en is in 1996 door mij geheel gerestaureerd, kosten nog moeite werden gespaard (toen was het nog een solo fiets)
Waar mogelijk zijn bouten en moeren vervangen voor titanium versies (nu zou ik dat niet meer doen)
Alle bouten en moeren moesten op maat besteld worden want er was weinig standaard destijds in titanium.
Na de revisie heb ik er het zijspan aangehangen en heb ik er nog maar een paar duizend km mee gereden vanwege omstandigheden.
Hij heeft toen tot 2006 stilgestaan.
Toen we gingen verhuizen heb ik hem weer op orde gemaakt en nog wat delen laten poedercoaten, maar hij wilde maar niet op alle cilinders lopen, toen een raceauto gekocht en is die dus weer in de schuur verdwenen.
Deze week was ik het zat en heb ik hem uit het stof gehaald (zie foto's)
Allereerst moeten de carbs ultrasoon gereinigd worden en die ga ik dus wegbrengen.
In de tussentijd ga ik de voorremmen doen, de aangepaste hyddraulische koppeling (was kabel) verder aanpassen.
Zijspanbak gereed maken voor montage.
Als dan de carbs terugkomen alles weer monteren en de bak erin hangen en afstellen en dan hopen dat die wel op alle cilinders loopt.
Hierbij wat foto's van zoals die er nu bij staat (ja schandalig, ik weet het)
Aanvulling; Als die weer helemaal in orde is misschien eens kijken naar een schommelvork, dat rijdt wat fijner met een zijspan en kan je een autoband monteren, slijt veel minder hard.
Laatst gewijzigd door Luco op 21 sep 2019, 16:38, 5 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12760
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Mijn oude lijk
Dus eigenlijk is het een soort Audi?
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn oude lijk
Kreeg de zuigertjes er toch nog uit van de klauwen voor, revisiesetjes besteld en intussen ook de hendel maar weer gangbaar maken en opknappen.
Valt me niet tegen van dat Japanse spul
Valt me niet tegen van dat Japanse spul
- Downforce Hans
- Berichten: 12552
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Mijn oude lijk
Ik vroeg me even af waar je het over ging hebben........
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Mijn oude lijk
Nou heb ik het hele topic gelezen. Maar nog steeds geen flauw idee wat voor motor het is. Maar het ziet er inderdaad wel uit als een ouwe lullen met pornosnor motor. Wel goed bezig!
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn oude lijk
Tjongejonge broekie
Het is een Kawasaki Z 1300 6 cilinder watergekoelde in lijn lange slag motor, dwars geplaatst.
Het is een Kawasaki Z 1300 6 cilinder watergekoelde in lijn lange slag motor, dwars geplaatst.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Mijn oude lijk
Een soort van Japanse BMW op 3 wielen dus. Dan is het helemaal een super motor.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Mijn oude lijk
Leuk man, een motor met 6 cilinders.
-
- Berichten: 3269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Mijn oude lijk
Zonder kuip en zijspan zijn het fantastische motoren..
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn oude lijk
Ze zijn juist ideaal voor een zijspan vanwege het voor een motorfiets zeer sterke koppel.
Solo zijn het km vreters, maar dat is het met zijspan ook
Solo zijn het km vreters, maar dat is het met zijspan ook
- Emiel
- Berichten: 3890
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Mijn oude lijk
Geweldig Luco. ik heb er nog naar staan kijken bij een bepaalde BBQ, prachtig.
-
- Berichten: 3269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Mijn oude lijk
Tja, ik sta dan liever in de cabrio in de file, zonder helmLuco schreef:Ze zijn juist ideaal voor een zijspan vanwege het voor een motorfiets zeer sterke koppel.
Solo zijn het km vreters, maar dat is het met zijspan ook
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn oude lijk
Het is geen woon werk vervoersmiddel,dus lijkt me sterk dat ik vaak in de file zal staan.
Verder is het heel anders dan cabrio rijden.
Verder is het heel anders dan cabrio rijden.
-
- Berichten: 3987
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Mijn oude lijk
En hoe is het rijden vergeleken met motorrijden? Je mist niet zozeer de beleving, maar zelf vind ik het bijvoorbeeld prachtig om plat door de bocht te gaan.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn oude lijk
Ja dat is ook leuk, maar je moet de mensen eens zien kijken als je een rechterbocht neemt in het centrum en je rijd 200 meter met de bak omhoog verder, das ook leuk
uiteindelijk kan ik nu ik nog geen schommelvork heb de bak binnen 15 min loskoppelen, dus solo rijden kan gewoon nog.
uiteindelijk kan ik nu ik nog geen schommelvork heb de bak binnen 15 min loskoppelen, dus solo rijden kan gewoon nog.
-
- Berichten: 3269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Mijn oude lijk
Luco schreef: Het is geen woon werk vervoersmiddel,dus lijkt me sterk dat ik vaak in de file zal staan.
Verder is het heel anders dan cabrio rijden.
Nee, echt ??
Goh...
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn oude lijk
Ik was bang dat de remklauwen niet meer te redden waren en zat te bedenken hoe ik die nou het beste aan de binnenkant schoon kon maken, deze klauwen kunnen namelijk niet uit elkaar en dan is het lastiger om het randje waar de afdichting in komt goed schoon te maken.
Maar soms kom je op een goed idee.
Velgenborstel past er strak in, maar ja om nou met de hand te gaan draaien gaat niet werken, te weinig kracht.
mmmmmmmmmmm ik heb nog een draaibank staan, zou dat gaan??
Even proberen.
En jawel hoor het lukt.
Blij dat ik ze kan redden.
Nu heb ik alleen links en rechts niet bij elkaar gehouden dus dat wordt uitzoeken welke schetsplaat bij welke klauw moet
Maar soms kom je op een goed idee.
Velgenborstel past er strak in, maar ja om nou met de hand te gaan draaien gaat niet werken, te weinig kracht.
mmmmmmmmmmm ik heb nog een draaibank staan, zou dat gaan??
Even proberen.
En jawel hoor het lukt.
Blij dat ik ze kan redden.
Nu heb ik alleen links en rechts niet bij elkaar gehouden dus dat wordt uitzoeken welke schetsplaat bij welke klauw moet
-
Online
- Berichten: 2753
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.
En dit kan je er ook van maken...
Een van de weinige, zeldzame, 6 cilinder motoren... heel gaaf! Wees er zuinig op, in welke vorm dan ook
Een van de weinige, zeldzame, 6 cilinder motoren... heel gaaf! Wees er zuinig op, in welke vorm dan ook
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.
Ik vond het toch wat lastig alles op je knieen en moeilijk bereikbaar, dus besloten om hem maar op de brug te zetten, kan je overal makkelijk bij.
Hij schrok wel van het daglicht in jaren
Natuurlijk was de opzichter ook ter plaatse.
Nu kan ik hem op elke gewenste hoogte zetten en dan met een krukje of stoel is beter dan op je knieen.
Savonds omhoog en de auto kan ook gewoon naar binnen.
Hij schrok wel van het daglicht in jaren
Natuurlijk was de opzichter ook ter plaatse.
Nu kan ik hem op elke gewenste hoogte zetten en dan met een krukje of stoel is beter dan op je knieen.
Savonds omhoog en de auto kan ook gewoon naar binnen.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.
Nou de klauwen van een auto zijn toch een stuk makkelijker.
Wat een k**********************************werk zeg
Het rubber voor de zuiger zit met een ring geklemd die je dus ook en een rand moet drukken.
Maar doe je eerst het rubber met de rand krijg je de zuiger er niet doorheen omdat je te weinig ruimte hebt om het rubber dan om de zuiger te trekken.
Maar goed, nu eerst de ring met rubber er strak ingedrukt, rubber verwijderen, ring heel voorzichtig iets omhoog doen.
zuiger met rubber erin doen.
Dan pielen om het rubber rond de ring te krijgen en dan met een hulpstukje gemaakt van pvc de ring weer strakker tikken zodat het rubber er niet af kan schieten.
Ook de pennen netjes door de rubbers krijgen valt niet mee, 1 rubbertje gescheurd, maar gelukkig waren de oude allemaal nog heel dus daar weer 1 van gebruikt
Wat een k**********************************werk zeg
Het rubber voor de zuiger zit met een ring geklemd die je dus ook en een rand moet drukken.
Maar doe je eerst het rubber met de rand krijg je de zuiger er niet doorheen omdat je te weinig ruimte hebt om het rubber dan om de zuiger te trekken.
Maar goed, nu eerst de ring met rubber er strak ingedrukt, rubber verwijderen, ring heel voorzichtig iets omhoog doen.
zuiger met rubber erin doen.
Dan pielen om het rubber rond de ring te krijgen en dan met een hulpstukje gemaakt van pvc de ring weer strakker tikken zodat het rubber er niet af kan schieten.
Ook de pennen netjes door de rubbers krijgen valt niet mee, 1 rubbertje gescheurd, maar gelukkig waren de oude allemaal nog heel dus daar weer 1 van gebruikt
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.
Nou de tweede klauw is een drama, ring schiet elke keer uit de klauw en die ring houd het stofrubbertje vast, balen dus.
Bijna niks meer te krijgen, gelukkig toch nog twee ringen in engeland kunnen bestellen, gaat weer even duren, gaan we maar verder met de remhendel.
Bijna niks meer te krijgen, gelukkig toch nog twee ringen in engeland kunnen bestellen, gaat weer even duren, gaan we maar verder met de remhendel.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.
Nou ik denk ga ik verder met de rembediening, handel en hoofremcilinder
Nou wat een verrassing, dat zag er zo uit
dus maar even gelijk de achterremcilinder openmaken want dan alles maar in een keer bestellen.
Die is nog goed, en gelukkig maar want die is niet meer leverbaar.
Dus gelijk maar in de olie gelegd, dan blijft die goed.
Dus nu maar even op de spullen wachten, komt goed uit want gelukkig heb ik weer een opdracht en daar krijg ik het druk zat mee.
Nou wat een verrassing, dat zag er zo uit
dus maar even gelijk de achterremcilinder openmaken want dan alles maar in een keer bestellen.
Die is nog goed, en gelukkig maar want die is niet meer leverbaar.
Dus gelijk maar in de olie gelegd, dan blijft die goed.
Dus nu maar even op de spullen wachten, komt goed uit want gelukkig heb ik weer een opdracht en daar krijg ik het druk zat mee.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.
Aangezien het wat kouder gaat worden hebben we de grote kast/hok wat leeggeruimd, kan ik van de winter toch lekker warm en comfortabel aan de kleinere dingen van het zijspan werken.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28007
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.
Voor de ware techneuten een paar foto's van het hulpframe wat destijds gemaakt is door een lid van de NVZ (Nederlandse Vereniging van Zijspanrijders)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten