welke politieke partij redt onze privacy?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39594
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Arthur » 30 nov 2015, 18:33

Mooi verhaal en mooi dat hij dat zo vindt. Ik ben niet zo filosofisch ingesteld... :wink:

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Eric Z » 30 nov 2015, 19:02

Arthur schreef:Mooi verhaal en mooi dat hij dat zo vindt. Ik ben niet zo filosofisch ingesteld... :wink:
Dus jij bent er voorstander van?

Ik zie er de toegevoegde waarde niet van om dit verder uit te breiden en daar mee te spioneren op onschuldige burgers. Overheid heeft niets te zoeken in wat ik doe op het internet.
Hoevaak heeft deze spionage voorkomen dat er een aanslag gepleegd zou worden? Altijd kwam achteraf ze hebben het via gmail concepten (boston marathon dacht ik) of playstation chats voorbereid.

Waar stopt het? Over een aantal jaar krijg je automagisch een boete omdat je op whatsapp een filmpje verstuurde waarin je een driftje maakte?
Moet je belasting gaan betalen omdat je een afgedankte pc van je werk via marktplaats hebt verpatst en dus loon in natura hebt gehad.
Zo is er nog veel meer te verzinnen. Nu zijn er al mensen die zich verbazen over gepersionaliseerde advertenties.

Het blijft een kat en muis spelletje, de georganiseerde misdaad/terreur gaat op andere manieren en/of ge-encrypt communiceren. Maar ondertussen word wel mijn data bijgehouden en geanalyseerd en komt het vervolgens weet ik veel waar terecht.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Robin » 30 nov 2015, 19:46

Ik zit vaak en veel in Arthur's kamp qua denkwijze en beleving, maar Tom's link en Eric Z's betoog spreken boekdelen imho....

Het moet niet zo zijn dat door de a(recente) anslagen/zogenaamde onveiligheid wat fucking clowncriminelen(lees beleidsmakers/politici) dit soort wetten er even doorheen kunnen(mogen) jassen. Terugdraaien gaat nogal moeilijk namelijk...

Muzikaal intermezzo van de great Annie Lennox en Dave, Eurythmics, met het lied gebaseerd op George Orwell's bekende boek '1984', Big Brother Is Watching You.


Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Joy » 30 nov 2015, 23:01

Next:
Nederlanders die naar de Verenigde Staten reizen, moeten bij hun vertrek al scherp worden gecontroleerd. De Amerikanen zijn met Nederland en zes andere landen over deze maatregel in gesprek.

De VS hebben maandag de toegangsregels voor bezoekers zonder visum verscherpt. Het besluit daartoe vloeit rechtstreeks voort uit de aanslagen die op 13 november in Parijs werden gepleegd.

De controles aan de grenzen, inclusief lucht- en zeehavens, worden verscherpt. Mogelijk moeten in de toekomst meer biometrische informatie als vingerafdrukken en irisscans worden afgegeven.

Ook zullen reizigers volgens de NOS meer uitleg moeten geven over eerdere bezoeken aan "landen die terroristen een vrijhaven bieden", zoals Somali, Mali, Egypte, Irak, Libanon, Jemen, Afghanistan, Pakistan, Colombia en Venezuela.
Boetes

Vliegmaatschappijen die de gegevens van hun passagiers tevoren niet grondig genoeg controleren, kunnen een boete oplopend tot omgerekend 47.300 euro verwachten.

Nederland behoort tot de 38 landen waarvan de inwoners zonder een visum naar de VS kunnen reizen. Alleen wie langer dan negentig dagen wil blijven of in Amerika wil gaan werken, moet over een visum beschikken. In totaal reizen elk jaar iets meer dan 19 miljoen mensen zonder visum naar de VS.

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Eric Z » 13 mar 2016, 00:26

Artikel (engels) over tracking op internet waarbij geen overvloed aan technische termen word gebruikt maar het gereflecteerd word van online naar offline.
Nou ben ik er aardig van op de hoogte hoe het werkt, maar wel een mooie manier om het te verwoorden zo vind ik. http://jacquesmattheij.com/trackers

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Robin » 13 mar 2016, 11:06

Inderdaad EricZ.

Tja, we zeggen vaak, als je niks te verbergen hebt en bent geen crimineel wat maakt jou dat dan allemaal uit....

Ik vind 't te zot voor woorden...

:coffee:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Joy » 13 mar 2016, 20:44

Iedereen zou eigenlijk standaard iets van bijvoorbeeld Ghostery moeten installeren.

https://www.ghostery.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Eric Z » 13 mar 2016, 21:59

Joy schreef:Iedereen zou eigenlijk standaard iets van bijvoorbeeld Ghostery moeten installeren.

https://www.ghostery.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is ook een twijfel geval http://lifehacker.com/ad-blocking-exten ... -514417864

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Tom » 14 sep 2016, 11:50

Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers
https://www.privacybarometer.nl/maatreg ... e_dossiers" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Emiel » 14 sep 2016, 14:53

Ik las het net hier inderdaad :

http://motherboard.vice.com/nl/read/de- ... boardfbned" onclick="window.open(this.href);return false;


Ze zijn echt van de pot gerukt. Wat een idioten.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Robin » 14 sep 2016, 18:19

Beste is emigreren. :D

Teveel moraalridders die je de les willen lezen :kotsen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door romo » 14 sep 2016, 20:56

Tom schreef:Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers
https://www.privacybarometer.nl/maatreg ... e_dossiers" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben dr zo f.cking klaar mee.........GVD


Zo`n Zorgverzekeraar is ook een schade verzekeraar, die bieden dan bv een levensverzekering aan.............tja laten we ook even in uw medisch dossier kijken..........


FTOM

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door RS-Ron » 14 sep 2016, 22:03

Zou je het digitale dossier niet kunnen laten wissen na een print van het dossier ? Maar goed, dan zegt de zorgverzekeraar we kunnen niets inzien dus geen verzekering/vergoeding. Krankzinnig.

Gr Ron

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door frankie » 15 sep 2016, 12:27

Sinds 2011 of 2012 kunnen verzekeraars al in het medisch dossier bij vermoeden van fraude, mits wordt voldaan aan de voorwaarden omschreven in de "gedragscode verwerking medische persoonsgegevens". En daar werd je als betreffend persoon nooit van op de hoogte gesteld.

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Bombadil » 15 sep 2016, 15:20

Punt is dat verzekeraars vrij machteloos zijn bij grootschalige fraude. Betaal jij je premie niet dan ga je zo voor het bijltje maar als een kliniek massaal te hoog declareert & fraudeert dan gebeurd er uiteindelijk niets... Zie ondermeer:
https://www.ftm.nl/artikelen/om-laat-fr ... aar-waarom" onclick="window.open(this.href);return false;

Een en ander komt natuurlijk voort uit het feit dat zorg als "gratis" wordt gezien. muv het eigen risico betaal je immers niets dus wie heeft er motivatie om de rekening nog te controleren? Als je überhaupt een rekening ziet. Dat degene die wel betaalt de info mag inzien ter controle van de rekening vind ik niet gek, wie houdt anders de rekening-indieners in toom? Het probleem met digitale gegevens is dat even inzien ook te kopiëren is en voor eeuwig bewaard kan blijven.

Zoals ook de energie-gegevens op straat liggen, zo gaat het hier natuurlijk ook gebeuren.
https://tweakers.net/nieuws/115665/ener ... ncier.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat de overheid nog immer geen harde regels tegen big data verzamelen, bewaren en delen heeft opgesteld is een grove schande.

Als we een systeem hadden waarbij de persoon van een dossier altijd maandelijks een melding kreeg (digid) van wie (persoonsnaam, organisatie, reden) welk deel van zijn dossier had ingezien waren we al een heel eind tegen misbruik. Een idee, dat in 1980 al werd vermeld in de iconische televisieserie Yes minister.
https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Brother_(Yes_Minister" onclick="window.open(this.href);return false;)
Edit, hier link naar de scene https://www.youtube.com/watch?v=GEsRcJTx6wE#t=22m29s" onclick="window.open(this.href);return false; :love:

De honderden agenten die gluurden in het Van Persie dossier zijn een mooi voorbeeld hoe de digitale toegang uit de hand kan lopen. Volledige openheid over wie kijkt is denk ik de belangrijke stap welke ik mis. Onwil?
https://www.bof.nl/2005/10/12/agenten-g ... an-persie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Niels » 15 sep 2016, 15:56

Wie ziet de zorg als gratis? Wie fraudeert op grote schaal? Juist ja...de burger zeker :bag: Verzekeraars machteloos? Laat me niet lachen zeg...

Begin van het einde dit!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door JP » 15 sep 2016, 20:50

Zorgverzekeraars sturen de ziekenhuizen. Zij regelen oa. ook de budgets voor Ambulance(posten)
In gebieden waar ambulances hun aanrijtijd niet halen, houden zorgverzekeraars desondanks de hand op de knip. De zogenaamde buiengebieden zijn vaak slecht te bereiken voor de huidige posten binnen hun aanrijtijd, maar dat zien de zorgverzekeraars niet......dat kost geld als ze posten moeten bijbouwen

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door romo » 15 sep 2016, 22:05

Even wat feiten en cijfers;

Van de 485 miljoen euro die zorgverzekeraars in 2015 terug hebben gevorderd, ging het slechts in een fractie van de gevallen (11,1 miljoen euro) om bewezen fraude
Bron; Z24.nl
Op een bedrag van 41,3 miljard aan declaraties voor de basisverzekering, werd vorig jaar voor 505 miljoen aan onjuiste declaraties geconstateerd. [RJF1] Het ging meestal om vergissingen. Slechts 2 procent van de fouten, 11 miljoen euro, was echt fraude. Daarnaast werd voor 2,4 miljard euro in eerste instantie niet uitbetaald omdat de rekening niet juist was ingevuld, een verkeerd tarief werd gedeclareerd of omdat de patiënt niet verzekerd was voor die zorg.
Bron; VK.nl

2% fraude bij deze maatregel is met een kanon op een mug schieten.

Nu was het in het verleden ook al het geval dat ZV`s dit konden, alleen patiënten kregen dan nooit een melding.

De geheimhoudingsplicht is voorts een farce, want iedereen die in het medisch circuit terecht komt, moet ook gedeclareerd worden.
Op deze declaratie staan verplichte items (bepaald jawel, door de ZV`s);

1 NAW gegevens incluis uw BSN
2 Codering voor een medische diagnose (kortom; de ZV`s weten voor welke aandoening u voor behandeld wordt)
3 Codering voor de medicatie (kortom; de ZV`s weten hoe u behandeld wordt)
4 Behandeldata (kortom; de ZV`s weten hoe vaak u behandeld wordt)
5 Codering van de behandelaar zelf (kortom; de ZV`s weten door wie u behandeld wordt)

Uw pincode is nog net niet bekend, voor de rest weten ze alles, geheimhoudingsplicht ?? Amehoela...........

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door JP » 16 sep 2016, 14:13

Nu is de registratie van die code's (DBC's) ook verre van waterdicht. Er zijn teveel verschillende code's. Je kunt een behandeling onder diverse namen gaan benoemen, wat voor een patiënt weer afhangt of hij een behandeling wel of niet vergoed krijgt. Net maar afhankelijk welke code de behandelend arts aan jouw dossier geeft. Dan hebben we het nog niet eens daar over dat er genoeg doktoren zijn die de adminidstatieve kant te omslachtig vinden en dit maar laten voor wat het is. Ziekenhuizen krijgen zo hun geld niet binnen, en een ZV lacht zich dan maar een hoedje.

Elk trauma wat een ziekenhuis binnen komt, levert datzelfde ziekenhuis zonder verdere behandeling al ± €25-30 K op. Een gemiddeld traumaziekenhuis mist er een 20-30 per jaar. Tel uit je winst.
Bedragen in een ziekenhuis gaan gewoon nergens over. Als jij zelf naar een spoedeisende hulp gaat, ben je zelfverwijzer en kost het inschrijven je al ±€700. Heeft er nog geen doktor naar je gekeken. Maak je eerst een afspraak bij de huisartsenpost (HAP, dat kan ook even vantevoren) en die sturen je door naar de SEH, kost het je maar enkele tientjes.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door romo » 16 sep 2016, 15:18

Diagnose Behandel Combinatie (DBC) is, met stip, het grootste gedrocht ooit bedacht door VWS.

Toentertijd is ernstig geprotesteerd door het werkveld, zijnde de twijfel over de praktische toepasbaarheid, de complexiteit van en veelvoud aan coderingen, het niet transparant zijn van het systeem, maar het zou en moest ingevoerd, de rest is geschiedenis..........

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Tom » 02 dec 2016, 09:01

Derden mogen straks meekijken in je bankrekening
http://www.trouw.nl/tr/nl/39683/nbsp/ar ... ning.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Robin » 02 dec 2016, 10:17

Pinnen/electronisch betalen zou allemaal zo safe zijn tov cash. Amehoela. Big Brother.
Phishing/skimmen noemmaarop en nu dit.

Ik neem 'n kop koffie uit de automaat:)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39594
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Arthur » 02 dec 2016, 10:59

Suggestieve kop? Meekijken in je bankrekening? Volgens mij kunnen ze volgen waar je je aankopen doet (wel voor hoeveel), niet hoeveel je nog op de rekening hebt staan. En hoe komen ze aan je mailadres? Banken doen niet aan e-mails dus kunnen ze die ook niet verstrekken.
En dan is dit ook nog een bericht uit Trouw, de gevestigde orde, de gekochte media. Moet je niet geloven :-)

Ik neem een lekker Nespressootje :coffee:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door GTRene » 02 dec 2016, 11:45

banken werken zeker wel met e-mails, kan je ook aan of uit zetten, bv als je op de hoogte gehouden wilt worden van bepaalde afschrijvingen e.d.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door smiley » 02 dec 2016, 11:55

Arthur schreef:Suggestieve kop? Meekijken in je bankrekening? Volgens mij kunnen ze volgen waar je je aankopen doet (wel voor hoeveel), niet hoeveel je nog op de rekening hebt staan. En hoe komen ze aan je mailadres? Banken doen niet aan e-mails dus kunnen ze die ook niet verstrekken.
Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe snel anonieme big data weer terug met mensen gelinkt kan worden.
Er was pas weer een experiment met gekochte data, maar kan het artikel zo snel niet terugvinden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, BMWDennis, Bram, dave van marion, Gus, Hans44, Joost H., k33z, Kadett, SlowCo, TLRS, tomgtr, vester86, wjt en 154 gasten