Lakverzegeling, coating, etc.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Macboy » 13 feb 2016, 14:12

Kan ik aan iemand de 120d aanbieden dan ? Al dat theoretische gepraat smaakt naar een behandeling.

Gebruikersavatar
harold
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2009, 09:57
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door harold » 13 feb 2016, 17:32

Uiteraard voorzie ik iedereen van een passende prijsopgave.

Jij schrijft dat je een BMW 120 had laten coaten voor 595 excl btw.
De prijs voor een IGL Quartz komt dan ook aardig overeen.
Maar aan een volledig nieuwe auto is minder voorbereidend werk als polijsten dan aan een gebruikte auto.
Meestal dan want sommige Tesla's zien er terwijl ze hagelnieuw zijn uit alsof de wasstraat overuren heeft gemaakt. Het kost dan al snel een hele dag polijsten om de lak te corrigeren voordat de coating kan worden aangebracht.
Het is dus nooit goedkoper om een gebruikte auto te coaten dan gelijk als de auto nog nieuw is.

Ik weet niet hoe oud de auto nu is maar lees wel dat je de auto 2x per week door de wasstraat haalt
Dat zal zeker betekenen dat naast ereen goede lakreiniging (hars/teer) ook een aantal uren gepolijst moet worden, al snel een 5-6 uur werk en in ergere gevallen een hele dag of meer polijstwerk

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Macboy » 17 feb 2016, 09:14

Dank je voor je reactie, maar mijn auto is nooit gecoat. Met "€595 nieuw had ik gedaan" bedoelde ik dat ik dit bedrag wel zou willen betalen voor een nieuwe auto, omdat je er dan voor dat bedrag volledig 2 jaar van zou moeten kunnen genieten. Het betalen van €595 en er dan nog bijvoorbeeld een half jaar van genieten vind ik dan overdreven.

Ik snap dat jij je prijs niet kan aanpassen aan hoe lang ik er nog in moet rijden. Maar dan is het denk ik toch het beste om dit pas bij de volgende auto te doen. De auto is nu 6 maanden oud. Moet er dus nu nog anderhalf jaar in rijden.

Wat is nu wijsheid ? Met mijn kilometers haalt de coating misschien ook de 2 jaar niet ? Hoe zit dat ? Zijn er ook mindere varianten denkbaar wat wel goed voor me zal zijn ? Of zeg je dat 6 maanden oud niet per se gepolijst hoeft te worden ?

Hoor graag van je of van een ander.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Joopieboy » 17 feb 2016, 16:40

Je wilt niet weten hoeveel imperfecties er in een 'nieuwe' auto zitten, waskrassen, polijstfouten, transportresidu, restanten van stickers, etc. Zeker met een glascoating moet de lak echt 100% goed zijn. Na 6 maanden kan een lak al behoorlijk verweerd en mishandeld zijn. ;)

Hoe lang het blijft zitten is vooral afhankelijk of je hem zelf goed bijhoud of dat je hem wekelijks door de wasstraat heen jaagt... Komt wel wat bij kijken.

Ik denk dat je het vooral moet gaan zien in een stukje gemak en dat de auto mooier blijft.

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Luca » 17 feb 2016, 19:28

De S-max van mijn vrouw is afgeleverd met een waxoil behandeling.

Ben benieuwd wat de meerwaarde is van deze behandeling. Hij glimt in iedergeval wel.

Gebruikersavatar
harold
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2009, 09:57
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door harold » 17 feb 2016, 22:35

@ luca

Bepaalde automerken hebben een contract met Waxoyl en wordt elke auto er mee behandeld. Dan is er voor klanten niet eens te kiezen, soms komt 't er op vanwege bepaalde 'garantievoorwaarden'.
De meerwaarde is extra winst voor de dealer (ik wil echt niet al te sarcastisch over komen)
Niet te vergelijken met de duurzaamheid van een glasscoating die een extra hard laagje vormt en niet door waschemicaliën te verwijderen is. Helaas staat 't qua duurzaamheid enigszins gelijk aan behandeling met een autowax of sealant , een paar maandjes en wat wasbeurtjes verder en er is niet meer van over.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Joopieboy » 18 feb 2016, 06:04

Naast het feit dat glimmen helemaal niks zegt is het vaak ook bedenkelijk waarom en hoe waxoil aangebracht wordt. Vaak is het ook gewoon een manier om na snel en foutief polijstwerk de boel te maskeren.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door allen » 18 feb 2016, 07:36

Waarom zou een dealer je auto überhaupt polijsten? Lijkt me niet dat ze daar ook maar een seconde in gaan steken?
Wat ik me afvraag, kun je het zien of een auto een glasscoating heeft of bijvoorbeeld ieder half jaar een nieuw waxbeurtje en hoe herken je dat dan?
Ik lees ook dat een wagen 100 procent goed gepolijst moet zijn voor een coating aangebracht wordt. Ga je een imperfectie van een krasje zien? Of laat de coating anders los?
Als je iedere twee jaar je wagen zou coaten, heb je dan niet straks een megadikke laag of kun je de coating simpelweg verwijderen?

Misschien niet direct met coating te maken, maar heb net een wagentje voor m'n vrouw gekocht waarbij de velgen mat zijn. Hoe onderhoud ik die eigenlijk? Kans dat ze ook daadwerkelijk zelf de auto gaat wassen nu ze iets leuks heeft zie ik namelijk niet gebeuren. :bag:

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 18 feb 2016, 08:20

Als je krasjes heb laat het niet los, je blijft de krasjes gewoon zien door de laag heen. het is letterlijk een glaslaag dus alles wat eronder zit zie je gewoon. Ik had een feestneus die een kras had getrokken op het achterscherm, gelukkig had ik een laag Gyeon erop zitten. Na polijsten (zo verwijder je ook de coating) was er niets meer van te zien. Moet wel opmerken dat hij/zij niet echt zijn best had gedaan. Maar na het polijsten opnieuw een laagje erover en het was klaar.

De vraag hoe lang het blijft zitten is ook hoeveel lagen je opbrengt, met al het respect denk ik dat garantie een non discussie is. Het is net hoeveel lagen en hoe de auto het leven doorgaat. Als je de hele dag bouwterreinen afrijdt en door een wasstraat uit het jaar kruik jaagt haal je die twee jaar nooit. Staat de auto s'nacht binnen en was je de auto op de hand en doe je er ook nog een wax laag overheen dan haal je het met twee vingers in je neus.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 18 feb 2016, 08:34

Waxoil behandeling is trouwens onvergelijkbaar, heb ik vroeger ook wel zelf gedaan. Maar is een grap bij dit vergeleken. @Macboy iedere prijsopgave die je zo krijgt zonder de auto te zien, slaat nergens op. Pas als je de auto ziet kan je het inschatten, BMW heeft een harde lak van zichzelf dus het kan meevallen. Maar zeker een BMW heeft in mijn mening een goede polijstbeurt nodig, om een mooie diepe glans te krijgen

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door allen » 18 feb 2016, 09:09

Dus als ik met m'n wagen regelmatig door een zanderige omgeving rijd heeft het geen zin om dat te (laten) doen? Leek me wel het overwegen waard tegen kransjes van takjes en zand.
Rest de vraag of je het kunt zien wanneer je twee auto's naast elkaar hebt staan. Eentje met was behandeld, de ander met een glasscoating.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, e

Bericht door Macboy » 18 feb 2016, 09:10

Het punt is dan alleen: wat voegt die coating dan toe als ik de auto nog steeds veel moet wassen ? En eventueel moet waxen ? Ik wil niet met een vieze auto rondrijden. Daar helpt die coating ook niet volledig tegen begrijp ik inmiddels. Dus wassen ontkom je niet aan. Sterker nog: je moet dan de wasstraat mijden. Dat levert me alleen maar nadeel op.

Ik rij maximaal 2 jaar met een auto, dus die echte krasjes op de lak zijn meer voor de volgende eigenaar. De auto staat ook elke nacht binnen geparkeerd. Tot nu was elke door mij ingeleverde auto op het oog als nieuw. Glansde nog prima, hetgeen niet zo gek is met een beurt bij een goede wasstraat wekelijks. Dat de lak imperfecties toont als ik er met mijn neus bovenop zit maakt me niet uit. Het blijft een gebruiksobject.

Het lijkt mij dat het coaten dan meer iets is voor een tweede auto die je wat minder vaak gebruikt ?

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 18 feb 2016, 09:30

Natuurlijk heeft het wel zin als je op bouwterreinen rondrijdt, echter denk niet dat het twee jaar blijft zitten. Die twee jaar garantie is natuurlijk wel aardig, maar ligt volkomen aan het gebruik. Ook ligt het eraan hoeveel lagen er toegepast worden.

Wat betreft hechting van het vuil, dat is veel minder. ik had vogelpoep eens op de motorkap en dat liet gewoon los, eerst door de rijwind liet dit los en kon het er zo aftrekken.

@macboy Als je dit op je auto smeert hoef je minder vaak door de wasstraat. het vuil wat er al opzit kan je met een hogedrukspuit met gedemineraliseerd of osmose water zo afspuiten.

Je heb de foto's van de motorkap gezien die ik aangepakt had, wellicht moet je live even kijken, ik heb nu alleen de motorkap even vlot gedaan van mijn auto.

zo stoot het af, niet mijn auto voor de volledigheid.

https://www.youtube.com/watch?v=VHVA12Hra8E

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Macboy » 18 feb 2016, 09:41

fuseekogel schreef:@macboy Als je dit op je auto smeert hoef je minder vaak door de wasstraat. het vuil wat er al opzit kan je met een hogedrukspuit met gedemineraliseerd of osmose water zo afspuiten.
Als dat zo is dan is het dus wél echt iets voor mij :)

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 18 feb 2016, 10:03

Macboy schreef:
fuseekogel schreef:@macboy Als je dit op je auto smeert hoef je minder vaak door de wasstraat. het vuil wat er al opzit kan je met een hogedrukspuit met gedemineraliseerd of osmose water zo afspuiten.
Als dat zo is dan is het dus wél echt iets voor mij :)
Als je het dan ook nog eens af en toe bijhoudt met Cancoat krijg je dus dit..

https://www.youtube.com/watch?v=SIk48ub86Qo

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door jacobt » 18 feb 2016, 19:55

@Macboy,

De tips vam fuseekogel snijden hout. Voor het eerst dat ik denk, dat komt overeen met wat ik de afgelopen weken qua kennis heb opgedaan.
Voor een prijs moet idd de auto bekeken worden, ik denk ook dat de coating maar een x deel van de prijs is en de voorbereidng van polijsten en te diepe krassen opvullen met verf juist het meest arbeids intensief is en ook grotendeels het eindreslutaat bepaald.

Daarbij moet je denk ik zoeken naar de beste detailer, die daarbij ook coating doet.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door romo » 20 aug 2016, 10:58

Kar nu 4 maanden jong, bijna 6K km gereden. Voor aflevering heb ik naar aanleiding van dit draadje er een IGL KENZO glascoating laten aanbrengen a €750,-- met een garantie van 4 jaar.

Ondanks dat ik er sceptisch over was, ook hier eerder aangegeven in dit draadje, dacht ik; ik probeer het gewoon, er gaat niets boven een eigen ervaring. De investering van de coating t.o.v. nieuwaarde auto gaat nergens over, dus gaan met de banaan.


Kortom; wat is de stand van zaken en hoe imponeert het toch nog toe en is het de pecunia`s waard.

-De auto is idd veel minder snel vuil
-Het water staat in dikke druppels op de lak, alsof ie zo uit de fabriek komt
-Beetje doorrijden en het water rolt er gewoon af
-Een goede regenbui en het ziet er bijna uit als nieuw
-Autowas frequentie is dramatisch gedaald (keer of 3 tot nog toe) even schuimen, in laten weken en met gedemineraliseerd water afspoelen en klaar.

Ja, tot nu toe (korte termijn) ben ik er wel content mee. Ik ga er dus niet (op aanraden IGL) mee door de wasstraat.

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 20 aug 2016, 17:52

Coatings (laten) aanbrengen is toegevoegde waarde op je auto onderhoud. Ook op langer termijn merk je het voordeel.

Coating? Ik zeg doen!

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Eric Z » 20 aug 2016, 19:36

Als het je werk is geef dan gelijk een toelichting waarom wel/niet. Welk merk aan te raden etc.

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 20 aug 2016, 20:30

Audi6 schreef:
Pica schreef:Coatings (laten) aanbrengen is toegevoegde waarde op je auto onderhoud. Ook op langer termijn merk je het voordeel.

Coating? Ik zeg doen!
Zou ik ook zeggen als ik een bedrijf had in coatings :blabla:


https://www.picacarcleaning.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje kort door de bocht dit. :roll:

Ik zeg toch duidelijk. Coating doen!, en niet welk merk of welk bedrijf (laten uitvoeren). :headbang:

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 20 aug 2016, 20:41

Eric Z schreef:Als het je werk is geef dan gelijk een toelichting waarom wel/niet. Welk merk aan te raden etc.
Ik meen dat internet vol staat met (verhitte) discussies over diversen coatings.
Welk merk? In mijn optiek is Caraat Coatings een van de beste spelers in de markt van glascoatings, maar dat klinkt als "wij van wc eend adviseren wc eend." en wordt niet bij iedereen in dank afgenomen.

Waarom wel? Coatings hebben het voordeel langer behoud van je lak, of anderen onderdelen van je wagen.
Waarom niet? Als je er geen affiniteit mee hebt, en je je knip wil dicht houden.

:thnx:
Laatst gewijzigd door Pica op 19 mar 2019, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Joopieboy » 21 aug 2016, 11:03

Hoe is jouw ervaring met het inbranden van vliegenlijken en dat soort zooi en het daarna weer schoon krijgen? Valt mij op dat bij moderne watergedragen lakken dit heel snel gebeurd...

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door tomgtr » 21 aug 2016, 13:22

Ik denk dat ik het toch ook maar ga proberen. Met 3 zwarte auto's leef ik zo'n beetje in de wasstraat. De GTS heb ik eerste maanden alleen in handwasbox gewassen. Maar ook laatste 2 wasbeurten van GTS waren in wasstraat. Allen gedoe, 3 auto's doen, elke keer met 2 auto's op en neer. Wat een gedoe.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door allen » 21 aug 2016, 13:37

Maar wat gaat er uiteindelijk veranderen dan Tom?
Vies is vies. Straks gaan ze je vertellen dat het langer mooi blijft als je met je coating uit die verdomde wasstraat blijft. Sta je dan iedere week met je tuinslang en je borsteltje op de oprit terwijl je dat ding liever voor 10 euro door de wasstraat had gerost. :tooth:

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door tomgtr » 21 aug 2016, 13:58

Yep Allen, dat is precies ook mijn angst. En bij inruil wordt je toch geschild. Maakt geen fluit uit hoe zuinig je op je auto was.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Richardt., RJK en 115 gasten