Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Bericht door NSXRS » 16 aug 2016, 10:28

Hier in het Groene hart zitten wij op veen grond. Dit betekent dat alles met 1- enkele cm per jaar zakt. Bewoners zijn met regelmaat genoodzaakt hun eigen terrein op te hogen en nutsvoorziening aansluitingen scheuren soms af bij de woning gevels.
In de 50 jaar dat de wijk waarin ik woon staat, heeft de gemeente nooit iets aan het zakken van de straten gedaan, behalve heel incidenteel kuilen in de bestrating wegwerken.

De straten zijn inmiddels bijna 70 cm gezakt t.o.v. niveau bij bouw. Omdat de situatie nu onacceptabel geworden is, alle huizen hebben schuine opritten of trappen om bij de voordeur te komen, straten lopen schuin omhoog naar bruggen die op originele niveau blijven, heeft de gemeente besloten de straten op te gaan hogen naar acceptabele hoogte (nog niet duidelijk is hoe hoog dat zal zijn).

Is uiteraard goede zaak, maar eigenaren hebben inmiddels mededeling gekregen dat zij er t.z.t. rekening mee dienen te houden dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor uitvoering - en kosten van:
- ophogen eigen terrein
- aanleggen van riolering op eigen terrein
naar het nieuwe straat niveau.

Tevens heeft de gemeente besloten om dan gelijk het huidige gecombineerde riool om te zetten naar een gescheiden schoon- en vuil water riool.
De eigenaren dienen op eigen terrein voor eigen kosten te zorgen voor het aanleggen van gescheiden riolering.

Alle jaren hebben wij als eigenaar de kosten gedragen van:
- het aanpassen van voorterreinen tussen de woningen en de steeds verder zakkende straat
- herstellen van riolering breuken op eigen terrein als gevolg van het zakken van de hoofd riolering in de straat, dus door het niet corrigeren van de verzakking door de gemeente

Mijn vragen:
- zijn wij als eigenaren verantwoordelijk voor op eigen kosten aanpassen voorterreinen naar nieuwe straat niveau (ik verwacht van wel)
- zijn wij als eigenaren verantwoordelijk voor het op eigen terrein aanpassen van de riolering naar nieuwe straat niveau (dit is tenslotte veroorzaakt doordat de gemeente de verzakkingen van de straten nooit heeft gecorrigeerd) wij hebben juist al die jaren al kosten gehad om op eigen terrein riool reparaties te plegen als gevolg van zakken hoofd riolering in de gemeentegrond
- de gemeente wil gescheiden riolering en legt de uitvoering en kosten van op eigen terrein daarvoor te maken aanpassingen bij de bewoners neer, klopt dit? ( Ik denk nl van niet, volgens mij is er geen wettelijke verplichting om aan gescheiden afwatering mee te werken, ik mag volgens mij gewoon huidige afwatering handhaven. Als de gemeente graag gescheiden wil, dan zullen ze naar mijn idee mij tegemoet moeten komen in de kosten van daarvoor noodzakelijke wijzigingen op mijn terrein.

Gemeenten hebben altijd de neiging om naar bewoners toe zaken als dwingend/verplicht zijnd te presenteren, maar ik heb mijn twijfels of dit allemaal wel klopt.
Uiteraard zal ik de gemeente vragen om voor bovengenoemde zaken aan te geven op basis van welke grondslagen/ verordeningen wij als eigenaren voor alle kosten op draaien c.q. verplichting hebben mee te werken aan gescheiden afvalwater afvoer.

Iemand kennis van zaken hoe dit zit/ adviezen?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenar

Bericht door Macboy » 16 aug 2016, 23:27

Dit is nogal specifiek complex juridisch advies. Ik zou gewoon samen met de buurt een goede advocaat of andere adviseur benaderen. Dan scheelt dit in de kosten en weet je (zo goed als) zeker dat je goed en gedegen advies krijgt.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenar

Bericht door Dennis Cavallino » 17 aug 2016, 15:10

Altijd zo.

Been there done that. Maar soms heb je geluk en valt het in de praktijk wel mee.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenar

Bericht door alt » 17 aug 2016, 16:50

ik weet niet of dat ook bij jullie gemeente geld, maar bij ons is 3 m vanuit de zijkant van de openbare weg van de gemeente, is gemeentegrond waar de nutsleidingen in liggen.
Meestal liggen daar stenen, geen asfalt.
Dan zouden die 3 meters aan beide zijde van straat gemeentegrond zijn & voor de verantwoording voor de gemeente gelden.

Let wel op, je kunt het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht van de gemeente winnen.
De gemeente heeft oneindig veel geld & tijd (tientallen jaren) & leggen uitspraken van de rechter, zelfs de hoge raad naast zich neer.

Wat mcboy schrijft, samen met de buurt een advocaat nemen, zeker om de kosten te drukken.
De gemeente heeft een "gratis" advocaat moet je weten.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenar

Bericht door Luco » 18 aug 2016, 07:38

Wat Dennis zegt.

Aansluiting hoofdriool/huisaansluiting is altijd voor eindgebruiker.
Gescheiden riool idem.
ophogen tuin ook, soms kan je dan wel gratis grond/zand krijgen.

Veel succes, als je heel de buurt mobiliseert heb je misschien mazzel.
Beter is misschien als er iemand in de buurt de wethouder kent daar even een babbeltje mee maken, werkt beter dan procederen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenar

Bericht door Martin van der Zwaard » 18 aug 2016, 08:43

Zoals gezegd komt het allemaal voor eigen rekening.
Toevallig begin van het jaar meegemaakt hier op de zaak.

Straat en riolering moest een goeie 40cm omhoog. Maar bestrating en riool op eigen grond is voor eigen rekening. Probeer met de aannemer wat te regelen zodat ze de werkzaamheden in 1x door kunnen doen. Anders zit je nog weken te wachten voordat de eigen aangenomen stratenmaker etc terecht kunnen.
Wellicht is dit interessanter qua prijsstelling en alles is in 1x klaar.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenar

Bericht door NSXRS » 31 aug 2016, 17:10

Gisteren gemeente info vergadering gehad en op mijn vraag over de in de informatie dwingend geschreven opmerking dat eigenaren gescheiden riolering op eigen kosten dienen aan te leveren, hoe dit zit, ze daar niet op voorbereid waren.

Reactie was uiteindelijk dat eigenaar verantwoordelijk is voor aanleg/kosten tot aan erfscheiding, gemeente hoopt uiteraard dat men gaat scheiden, MAAR dat eigenaar NIET verplicht is gescheiden riolering aan te leveren, dat is keuze. Mag gewoon 1 gemengde afvoer aanbieden indien hij niet wenst te scheiden... :swinging:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenar

Bericht door Niels » 01 sep 2016, 11:50

Voor onze uitbouw heb ik me ook een beetje verdiept in gescheiden water. NL wil natuurlijk het beste jongetje van de klas zijn maar zo ontzettend veel huizen hebben dit niet dat het onmogelijk is om te realiseren. Alleen op basis van het dat feit zou je volgens mij je nooit kunnen laten verplichten door de gemeente...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Bericht door JP » 26 aug 2018, 13:08

Tijdens een zoektocht dit draadje gevonden we zitten bijna in hetzelfde schuitje;

Paar honderd meter verderop 'verzuipen' ze steeds bij hevige regenval. Nu heeft de gemeente besloten iets verderop een waterbuffer te maken om bij extreem regenval als buffer (really) te functioneren.

Dus de tussenliggende straten worden binnenkort aangepast waarbij ook het hemelwater en het riool apart komt te liggen.
Nu werd mij al duidelijk gemaakt dat zij een paar meter de oprit op komen. Hiervan ben ik niet zo gecharmeerd want die oprit is nieuw gelegd in 2016, maar in 2017 ook al weer opnieuw gelegd. (stenen waren slechte kwaliteit) Ik zie het dan niet zitten als in 2018 de oprit (gedeeltelijk) weer open moet, want je zult dit altijd blijven zien.

Bij de afkoppeling van het hemelwater wordt de voorkant van het huis afgekoppeld van het riool, maar de achterkant van het huis en de aanbouw zijn nog eens 2 aparte aansluitingen op het riool. Dit is bijna onmogelijk om die ook nog eens af te koppelen, want dan moet onder de garage door een nieuwe afvoer gemaakt worden. Dus mijn vraag;

- ben je verplicht hier aan mee te werken?
- heeft het wel zin als je maar 1 v/d 3 hemelwateraansluitingen echt kan afkoppelen?

Verder vond ik het vreemd dat ze blijkbaar zo ruw gaan graven, dat er scheuren kunnen ontstaan in het huis. Alle huizen zijn bij voorbaat al (alle ruimtes!) uitgebreid gefotografeerd. Voorkant huis --> straat is een 7meter. Straatwerk op de oprit heb ik ook al laten fotograferen, want dat ligt nu retestrak.

Ik ga er ook maar vanuit dat als het afgekoppeld is, ik niet meer de auto op de oprit mag wassen. Nu loopt dat vuil waswater het riool in, maar later eventueel in de hemelwaterafvoer. Dat moet schoon blijven (?)

Uiteraard hebben we een afspraak staan met de uitvoerder....

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Bericht door NSXRS » 26 aug 2018, 14:09

Gemeente brengt het alsof het een verplichting is, want willen ze graag, maar laten ze maar komen met wettelijke onderbouwing op basis waarvan je verplicht zou kunnen worden om gescheiden riolering aan te leggen, want volgens mijn info bestaat die (zeker voor bestaande bouw) niet.

Ik heb voor mijzelf wel al bedacht dat straks met de gescheiden hemelwater afvoer, de kans groot zal zijn dat autowassen op straat verboden zal gaan worden (als ze tenminste een beetje nadenken).

Ik doe dat nu op eigen oprit, maar water gaat natuurlijk straat put in en dat is dadelijk "schoon" hemelwater afvoer.
Dus ik ga dan wel om ellende voor te zijn aan de onder rand van mijn oprit een eigen afvoer strip aanleggen welke op vuilwater riool wordt aangesloten. Knappe jongen die mij dan gaat verbieden dit op eigen terrein te doen.

Bij ons ligt ophogingsproject nog steeds in voorbereiding (jaar uitgesteld).
In eerste voorlichting fase was aangegeven dat ophoog niveau zoveel zou worden uitgevoerd als technisch mogelijk/ economisch verantwoord zou blijken en nog nader bepaald zou worden in overleg met uitvoerende aannemer, maar was naar schatting/verwachting 40 cm van de ca 60-70 cm straat verzakking.
In laatste overleg half jaartje geleden heb ik opnieuw naar ophoogniveau gevraagd, wat er inmiddels over bekend was; op dat moment niets, maar ik zou t.z.t. nader info krijgen.
2 weken geleden kreeg ik email dat men eindelijk antwoord had: er wordt ter hoogte van mijn huis nu uitgegaan van 10-20 cm ophoging!!!!!!
van de dus meer dan 60 cm verzakking.....

Ben dus maar weer op toetsenbord gaan slaan en heb verzocht om aan te geven waardoor deze nu veel mindere ophoging ingegeven wordt, wat de technische onderbouwing daarvoor is.
Dat ik/wij als bewoners ons daarin absoluut niet kunnen vinden omdat er dan een enorm dure overlastgevende operatie gaat worden uitgevoerd die een nauwelijks zinvolle niveau wijziging gaat opleveren, welke bovendien gezien ervaring met inklinken van de bodem binnen 10-20J weer volledig teniet zal zijn gedaan, Wij het daar vooralsnog beslist niet mee eens zijn.

Ben benieuwd....
Blijkt maar weer dat gemeenten regelmatig zeer onbetrouwbaar zijn bij toezeggingen en voorlichting.
Je als burger moet gaan dwarsliggen, ze dwingen om zaken te onderbouwen en daardoor dan (hopelijk) zaken alsnog anders geregeld krijgt.

Online
Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Bericht door frankie » 27 aug 2018, 16:13

Bij ons in de wijk hebben ze 3 jaar geleden precies hetzelfde gedaan. Wij zaten vlak bij het diepste punt van de wijk wat ongeveer 50cm gezakt was. Bij ons zijn ze echt weer tot het normale niveau gegaan en voor de vorm hebben ze de tuinen en oprit voor 1 meter meegenomen. Ik kan je zeggen, dan kun je echt de oprit niet op en af met de auto :tooth:

Ze hebben een soort split erop gegooid voordat het zand erop kwam, dan schijnt het minder te zakken, maar inmiddels denk ik dat het alweer een cm of 5 gezakt is in die 3 jaar.

Wel leuk om te spelen voor de kleine jongens natuurlijk :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Bericht door Tristan » 27 aug 2018, 16:39

Grappig, hier ook Groene Hart (plaatsgenoot van Frank) en ook wij hebben onze achtertuin vorig jaar laten verhogen. Sommige stukken was meer dan 25 cm gezakt. Voortuin hebben we expres niet gedaan omdat wij binnen enkele jaren een soortgelijk probleem zullen gaan krijgen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Bericht door NSXRS » 27 aug 2018, 16:45

frankie schreef: 27 aug 2018, 16:13 Ik kan je zeggen, dan kun je echt de oprit niet op en af met de auto :tooth:
Wat bedoel je daar mee?
Dan ligt de boel (mits je de oprit zelf wel op niveau gehouden hebt) toch juist weer gelijk?
Bij mij in de straat heeft iedereen zijn garage aan het huis, dus alle opritten lopen schuin omhoog naar de garages toe.
Komt de straat omhoog, dan gaan de opritten straks weer vlakker en ja, dan zal je deels op eigen terrein moeten mee ophogen, maar dat is wat mij betreft geen probleem als ik daarmee een vlakker lopend voorterrein en oprit krijg.
Laatst gewijzigd door NSXRS op 27 aug 2018, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Bericht door Joy » 27 aug 2018, 16:48

Oprit heeft dan waarschijnlijk nog het afschot naar het oude peil van de straat. Als ze dan 1 meter van de oprit terug op hoogte brengen (+50 cm) dan zal er nog een hoogteverschil van 10-20 cm zijn.

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 830
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Bericht door MVB » 30 aug 2018, 11:13

JP schreef: 26 aug 2018, 13:08 Tijdens een zoektocht dit draadje gevonden we zitten bijna in hetzelfde schuitje;

Paar honderd meter verderop 'verzuipen' ze steeds bij hevige regenval. Nu heeft de gemeente besloten iets verderop een waterbuffer te maken om bij extreem regenval als buffer (really) te functioneren.

Dus de tussenliggende straten worden binnenkort aangepast waarbij ook het hemelwater en het riool apart komt te liggen.
Nu werd mij al duidelijk gemaakt dat zij een paar meter de oprit op komen. Hiervan ben ik niet zo gecharmeerd want die oprit is nieuw gelegd in 2016, maar in 2017 ook al weer opnieuw gelegd. (stenen waren slechte kwaliteit) Ik zie het dan niet zitten als in 2018 de oprit (gedeeltelijk) weer open moet, want je zult dit altijd blijven zien.

Bij de afkoppeling van het hemelwater wordt de voorkant van het huis afgekoppeld van het riool, maar de achterkant van het huis en de aanbouw zijn nog eens 2 aparte aansluitingen op het riool. Dit is bijna onmogelijk om die ook nog eens af te koppelen, want dan moet onder de garage door een nieuwe afvoer gemaakt worden. Dus mijn vraag;

- ben je verplicht hier aan mee te werken?
- heeft het wel zin als je maar 1 v/d 3 hemelwateraansluitingen echt kan afkoppelen?

Verder vond ik het vreemd dat ze blijkbaar zo ruw gaan graven, dat er scheuren kunnen ontstaan in het huis. Alle huizen zijn bij voorbaat al (alle ruimtes!) uitgebreid gefotografeerd. Voorkant huis --> straat is een 7meter. Straatwerk op de oprit heb ik ook al laten fotograferen, want dat ligt nu retestrak.

Ik ga er ook maar vanuit dat als het afgekoppeld is, ik niet meer de auto op de oprit mag wassen. Nu loopt dat vuil waswater het riool in, maar later eventueel in de hemelwaterafvoer. Dat moet schoon blijven (?)

Uiteraard hebben we een afspraak staan met de uitvoerder....
Bij onze vorige huis, heeft de gemeente een herinrichting van de straat uitgevoerd.

De aannemer heeft toen bij alle huizen een gescheiden hemelwater afvoer aangelegd die daar voor kozen.
Het was kosteloos en netjes uitgevoerd (de stratenmaker heeft inruil voor goede koffie en sigaretten alles er weer strak in gelegd)

Mijn tip is wel doe alleen de afvoer aan de voorzijde, dan kan de afvoer voor de achterzijde je riool lekker doorspoelen als het met bakken naar beneden komt :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Bericht door JP » 30 aug 2018, 13:44

MJvanBlokland schreef: 30 aug 2018, 11:13 (...)
Mijn tip is wel doe alleen de afvoer aan de voorzijde, dan kan de afvoer voor de achterzijde je riool lekker doorspoelen als het met bakken naar beneden komt :thumbup:
Inderdaad is dat handig als het riool ook een beetje doorgespoeld blijft. Alles moet maar zo weinig mogelijk water gebruiken, maar als het dan 25meter moet afleggen voor het in het hoofdriool moet komen, dat wordt moeilijk.
Daarbij is hemelwater achter echt niet af te koppelen. We hebben juist de andere afvoeren (incl. kruipruimte) al zelf vernieuwd, de laatste jaren.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Bericht door Joy » 30 aug 2018, 23:41

Ik vraag me af waarom hemelwater nog zo weinig wordt opgevangen voor eigen gebruik. Ook in nieuwbouwwijken hoor je er maar sporadisch iets over in de vorm van grijs-water.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Ophogen straat+nwe riolering, aanpas kosten voor eigenaren?

Bericht door JP » 30 sep 2018, 18:13

Navraag gedaan bij de gemeente en duidelijk wat de bedoeling is.

- eigenaar verwijdert zelf stenen/groen
- gemeente/aannemer graaft en maakt aansluiting
- eigenaar herstelt zelf zijn voortuin/oprit op eigen kosten

Nu blijkt wel dat het helemaal niet verplicht is hier aan mee te werken, dus onze aansluiting kunnen ze naar fluiten. We hebben door hun plannen gewoon dik 4 maanden (langer als er vroeg vorst komt) overlast en dan moet ik zelf betalen ? Dachutniet !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], EvdP, Gisae, Hitz, mark123, Paul76, Philipoo, Rolf205, RS-Ron, s2k, Semrush [Bot], sitechris, SlowCo en 159 gasten