Driving-Fun Expat topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Driving-Fun Expat topic

Bericht door Camiel » 09 aug 2016, 21:03

Gezien de levendige discussie/topicvervuiling in het topic van Captain Slow's Mustang GT over het autorijden (en de prijzen :devil: ) in Zwitserland, dacht ik 'ik ga 'ns op zoek naar een expat topic'. Is er gewoon niet! Dus bij deze!

Ben je een DF'er die in het buitenland woont, werkt, heeft gewerkt, wil gaan werken, een baan aangeboden gekregen heeft, die ergens een handje bij nodig heeft of die gewoon geinteresseerd is hoe het er qua leven aan toe gaat (of misschien wel vragen heeft over het importeren van een auto, geen idee, schiet maar raak) gooi het in de groep!

Een paar bevindingen van mijn avonturen in Zwitserland tot nu toe;

- Zelfs in Franssprekend Zwitserland kan men vrij goed Engels (maar ga vooral niet terug de grens over, dan ben je verloren!)
- Anderhalf uur lunchpauze per dag :hungry:
- Het wordt hier dit weekend richting de 28 graden dus ik ga lekker op het strand liggen terwijl ik over het meer van Geneve uit kijk en in de verte tegen een besneeuwde Mont Blanc aan kijk

Ben benieuwd hoe anderen het expat-leven ervaren of hebben ervaren! Slechte ervaringen/waarschuwingen ook van harte welkom!

Zed240
Berichten: 2921
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Zed240 » 09 aug 2016, 21:13

Dat zijn geen slechte bevindingen. :D In wat voor sector bevind jij je?

Vind dit onderwerp wel interessant aangezien ik nog niet precies weet wat ik beroepsmatig wil gaan doen (studeer nog), maar ik sluit zeker niet uit dat ik Nederland op een gegeven moment ga verlaten.

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Eric Z » 09 aug 2016, 21:35

Wat is je dagindeling dan? Je werkt gewoon 8 uur per dag?

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door tomgtr » 10 aug 2016, 00:33

Ja, word er knettergek van. Collega's in Geneve zijn tussen 12:30 en 14:30 onbereikbaar. In ons Londen kantoor noemen ze Geneve kantoor "de brassrie".

Ben zelf een jaar of 7 weg geweest. 2 jaar Finland, daarna 2 jaar Estland en nog een tijdje allemaal 2-3 maanden projectjes gedaan in Durban, Irak, turkije, Oman en Dubai. Die zwerftijd erbeef ik de vrije maanden in Estland omdat ik daar ondertussen getrouwd was. Ik was jong dus was goede ervaring en verdiende vooral door laatste jaren geen belasting te betalen relatief veel. Maar ja dan kom je met een beetje spaargeld terug en hebben al je leeftijdgenoten een huis gekocht etc. en ben je dus wat minder rijk als je denkt. Maar wel hoop lol gehad en veel gezien. Dus als je de kans krijgt altijd doen. Al is het maar om te leren dat wij hollanders de wijsheid niet in pacht hebben en dat de andere manier waarop dingen in buitenland gebeuren ook vaak prima is.

Bij terugkomst in Nederland ging ik na 3 jaar voor abdere baas werken. Die gaven me na 2 jaar een carieremove waar ik nog niet eens van kon dromen en toen ik vroeg waarom was 1 van redenen mijn buitenland ervaring. Dus werd uiteindelijk nog voor beloond ook.

Geneve heb ik 15 jaar geleden overwogen maar leven vond ik zo duur dat het pas leefbaar werd alsxik echt superbonus zou krijgen dus zou eerste jaren sappelen zijn geweest.
Laatst gewijzigd door tomgtr op 10 aug 2016, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door G Kolkman » 10 aug 2016, 03:55

Ik zit ondertussen dik 2 jaar aan de westkust in de US. Topervaring (ik vind het werk ook gewoon leuk dus dat helpt)! Ik heb wel de ambitie op termijn terug naar NL te komen maar heb er geen extreme haast mee. Vanuit automobiel oogpunt is het natuurlijk vooral leuk dat je een nieuwe V8 met handbak kunt rijden en je schaterlacht om 1:8 gebruik bij de pomp omdat ie voor 30-40 dollar (prijzen fluctueren wel een beetje) weer vol is. Ook ben je hier qua aanpassen veel vrijer maar dan moet je wel een shop hebben. Wielen die bv 10 cm buiten de wielkasten uitsteken, stalen bumpers, enorme herriepijpen: over het algemeen geen probleem. En het is bizar dat je met een blokje om rijden op pad mag met een combinatie van 10+ ton.

Verder is Portland een fijne plek om te wonen en de omgeving is ronduit schitterend. Het is wel een beetje een a-typische stad voor US-begrippen, behalve de ENORME hoeveelheid daklozen. Soms door geldgebrek, drugsgebruik, soms een keuze. Social security is hier wel duidelijk 'anders' in dat opzicht.

Amerikanen zijn verder geen onplezierig volkje om mee om te gaan hoewel ik wel een beetje in een bubble van bepaalde mensen zit. Het is wat dat betreft net zoals in NL: met sommigen kun je lezen en schrijven, anderen krijg je plaatsvervangende schaamte van.

Weet iemand eigenlijk of er moeilijk gedaan wordt als je 2 auto's wilt importeren onder de verhuisregeling? Waarschijnlijk het veiligst om e.e.a. direct bij de belastingdienst na te vragen maar wellicht heeft iemand er ervaring mee? Dit omdat het verschil in regels 'fors' is dus bekant elke auto die je hier koopt in NL je persoonlijk faillisement kan worden.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Robin » 10 aug 2016, 07:47

Interessante verhalen.

In '97 en '98 heb ik twee jaar in Emmen gezeten voor de ontwikkelingssamenwerking :)

En '89/'90 studeerde ik in Antwerpen. Mooie stad.

Is niet zozeer expat achtig. Dat deden 'n paar ooms van me. De één zat op Sint Maarten (bioloog) en de ander hopte van Costa Rica, Colombia, Guinee Bissau, Nigeria naar Jemen (onderwijs) dus hoorde ik de verhalen altijd wel, mede daardoor in '90 in Colombia-in-burgeroorlog terechtgekomen voor maar 'n maand. Eye opener. Maar wel m'n tweede vaderland nu. M'n vrouw komt er vandaan.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 aug 2016, 08:57

Ik heb als semi-Rotterdammer 8 jaar in Brabant gewoond......geldt dat ook als expat?? :tooth:

Maar zit er wel eens aan te denken om te verhuizen naar het buitenland. Alleen waar hoe en wat.....das altijd lastig. Maar een land zoals Zwitserland lijkt me geweldig en je bent zo weer terug in NL als het nodig is.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door ///Joost » 10 aug 2016, 09:03

7 Jaar in Los Angeles, CA gewoond en gewerkt van 2004-2011 na mijn HTS Autotechniek opleiding. Dat was echt een schitterende tijd en het voelde als een grote vakantie. Altijd lekker weer, altijd wat te doen, veel vrienden en ongeplande feestjes en heel veel auto-fanatisme. Had ik niet mijn huidige (Nederlandse) vrouw ontmoet, dan zat ik er nu nog denk ik.

Wellicht vertrekken we ooit nog naar het buitenland...ik hoop het. Vooralsnog zit ik nog goed waar ik zit en hebben we het druk genoeg met opvoeden van onze zoon. Alles op z'n tijd. :blink:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door tomgtr » 10 aug 2016, 09:07

1 klein nadeel, de Zwitsers. In het duitse gedeelte kunnen de meeste mensen alleen lachen bij het doornemen van hun bankrekening, wat een zichzelf te serieus nemend sjaggo volk verder zeg. Dan het franse gedeelte, tja, in Geneve sterft het van expats maar vind het nog steeds een ontzettend saaie boel. En dan ga ik het maar niet over de fransen hebben.....

Zwitserland is leuk als je van wintersport of mountainbiken of zo houdt, is ongetwijfeld beter voor een familieleven dan Londen of zo. Maar als vrijgezel zou ik liever m'n ballen in een fruitpers doen.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Robin » 10 aug 2016, 09:32

tomgtr schreef:1 klein nadeel, de Zwitsers. In het duitse gedeelte kunnen de meeste mensen alleen lachen bij het doornemen van hun bankrekening, wat een zichzelf te serieus nemend sjaggo volk verder zeg. Dan het franse gedeelte, tja, in Geneve sterft het van expats maar vind het nog steeds een ontzettend saaie boel. En dan ga ik het maar niet over de fransen hebben.....

Zwitserland is leuk als je van wintersport of mountainbiken of zo houdt, is ongetwijfeld beter voor een familieleven dan Londen of zo. Maar als vrijgezel zou ik liever m'n ballen in een fruitpers doen.
:lollerdelol:

Tja er zijn 'n paar dingen leuk aan Zwitserland:
-De horloges
-De mooie omgeving

Voor de rest(ik kwam jaarlijks in Basel en zat met vakantie in Bern) hoef ik daar niet te zitten qua leuk/gezellig, een taaier volkje ken ik niet...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Niels » 10 aug 2016, 09:44

Het is grappig dat je het noemt Tom want ik dacht meteen bij mezelf dat het land op zich de enige reden zou kunnen zijn om er naar toe te gaan maar met de mensen an sich heb ik echt helemaal niets. Daarnaast om überhaupt mee te kunnen doen moet je het financieel al niet slecht hebben om over de prijzen in Genève maar te zwijgen :gek:

Bij ons ligt het expat gebeuren een beetje op z'n gat. Olieprijs en het feit dat in steeds meer contracdeals wordt onderhandeld dat eigen volk wordt getraind resulteert in steeds minder posities. Ik heb nog wel geïnformeerd naar een positie in Australië welke onder local terms viel maar daar kwam ik niet voor in aanmerking. Een voorwaarde voor ons is wel dat het hele gezin heen kan, 4wk op/af met kleine kinderen thuis is geen optie. Daarnaast ben ik ook wel erg selectief, Nigeria ga je mij niet tegenkomen om maar iets te noemen...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Tristan » 10 aug 2016, 09:49

Heb 6 maanden in Perth, Australie gezeten. Mocht ik kiezen om ergens weer als expat te werken dan is Australie mijn keuze. De laidback cultuur, schoon, veilig en kwaliteit van het leven staat erg hoog. Wel een ontzettende 'nanny-state' met vele regels etc. Moet je even aan wennen. Ook qua rijden moet je inhouden want de boetes liegen er niet om. Maar gelukkig is het land groot genoeg om af en toe de sporen te geven in de outback.

Verder aantal maanden in Shanghai gezeten maar daar voel je je vrij alleen in de massa. Ook de hoeveelheid mensen, files, rijen voor taxi's, etc. werd ik op een gegeven moment wel moe van. Altijd maar wachten en altijd druk. Gelukkig wonen er een hoop expats en vrij veel Nederlands dus wel leuk om af en toe deze op te zoeken in een kroeg.

Korte periode in Houston maar te kort om echt het land en cultuur te leren kennen.

Verder reis ik veel voor de zaak dus kom op veel verschillende plekken wat erg leuk is. Dus de drang om te emigreren is niet echt groot omdat ik toch genoeg van de wereld zie en toch altijd wel fijn vind om in NL weer thuis te komen. NL is zo slecht nog niet.... :wink:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Jussi » 10 aug 2016, 10:27

Ik heb afgelopen 2,5 jaar in Barcelona gewoond. 1 augustus ben ik zes maanden terug. Nog steeds grote heimwee om terug te gaan.

Ik had de kans om na mijn studies daar voor een US IT-bedrijf te werken. Dit was een prima stap als eerste werkervaring want het is een soort van fasttrack voor je verdere loopbaan. Ik heb in deze periode een erg internationaal netwerk kunnen bouwen, binnen en buiten het bedrijf. Er zijn nl. heel veel multinationals die daar hun sales of shared services centers hebben gevestigd. Barcelona is in dat opzicht een beetje het Dublin van het zuiden.
De keerzijde daarvan is dat alle goede banen daar entry-level zijn en je hoogstens tot lower management kan groeien. Op een bepaald moment moet je voor jezelf de keuze maken waar je naartoe wil. Helaas was dat niet mogelijk binnen het bedrijf en in Spanje. Daarom ben ik sinds 1 februari aan de slag bij een nieuwe, sterk groeiende IT-speler in Brussel. Zoals Tom zegt, helpt die internationale ervaring ook verder in je carriere want ik heb een mooie sprong kunnen maken.

Daar deze ervaring ben ik wel gebeten door het buitenland. Ik zie de kans erg groot dat we binnen enkele jaren dan ook weer onze koffers pakken. Een en ander hangt dan af of ik een EMEA functie kan uitoefenen. Dan maakt het namelijk niet zoveel uit waar je gestationeerd bent. Australie staat ook erg hoog op de wishlist en misschien kan ik binnen 10 jaar wel naar APAC.

Het leven in Barcelona is zoals Joost het aangeeft, een groot feest. Altijd ben je wel buiten voor drankjes, diners, feestjes. Het is goedkoop en kwaliteitsvol leven. Enkel het sociale vangnet en de scholen zijn er minder, maar goed. Er is altijd nog International School. Moest ik binnen enkele jaren een EMEA-functie doen , dan zal de drang om weer naar Barcelona te verhuizen groot zijn.

Ten slotte kan ik ook nog zeggen dat ik als vrijgezel ben vertrokken en met vriendin en baby ben terug gekomen. :)

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door tomgtr » 10 aug 2016, 11:23

Tijd vliegt, kan me nog herinneren dat je info vroeg over Amsterdam en uiteindelijk naar Brcelona ging.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Robin Hartog » 10 aug 2016, 12:18

Emigreren kun je het niet echt noemen, maar zelf 6 maanden in de US gestudeerd. Nog altijd het voornemen om daar naar terug te gaan voor langere tijd (een aantal jaar). Ook die 6 maanden studeren heeft me aan veel internationale contacten geholpen, vrienden aan over gehouden en ook bij het solliciteren helpt het. Ik hoor steeds vaker dat mensen het doen, maar toch lijkt het bij elk gesprek/elke sollicitatie weer iets 'aparts' dat ik dat heb gedaan. :)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Peric » 10 aug 2016, 18:47

Heb een jaar in Duitsland gewoond en gewerkt. Heb een jaar in Roemenië gewoond en gewerkt. En heb 4 jaar in Hongarije gewoond.
Blij dat ik weer terug ben in NL, terwijl ik toch heel stoer had gezegd dat ik niet meer terug zou komen.
Maar ja, het leven is wat er gebeurt, ook al plan je heel anders.

Het is overal wat hoor. Je hoort vaak mensen zeggen nadat ze ergens op vakantie geweest zijn dat ze er wel zouden kunnen wonen. Maar vakantie is heel wat anders dan er je bestaan opbouwen.
Je moet overal belasting betalen..
Mijn beslissing om terug te komen naar NL had 2 redenen. 1 is dat NL toch wel een erg goed land is om kinderen te hebben. En 2 was dat het slecht ging met m'n ouders(inmiddels beide overleden).
Nu blijf ik in NL en probeer hier het beste er van te maken.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door RJK » 10 aug 2016, 22:26

+1

Twee jaar in Surabaya gewoond en een half jaar in Bangkok, waren mooie tijden. Verder ben ik veel in het buitenland voor werk (Midden-Oosten, Amerika, Azië, ets.) maar dat zijn normaal gesproken trips van niet langer dan twee weken. Allemaal ook prachtig maar ik kom altijd weer graag thuis.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door JP » 10 aug 2016, 22:39

Wat heeft Zwitserland wat Oostenrijk niet heeft ? is Oostenrijk geen optie ?

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door tomgtr » 10 aug 2016, 23:35

Zwitserland was tenminste neutraal. Oostenrijk zit nog vol nazies.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Macboy » 11 aug 2016, 00:22

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Macboy » 11 aug 2016, 00:23

Leuk draadje. Zou bij veel verhalen toch ook wel wat (sfeer) fotos willen zien ?

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door tomgtr » 11 aug 2016, 07:48

In mijn tijd had je nog geen digitale camera's Ilja. :wheelchair:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door G Kolkman » 11 aug 2016, 09:54

Jussi schreef:Ik heb afgelopen 2,5 jaar in Barcelona gewoond. 1 augustus ben ik zes maanden terug. Nog steeds grote heimwee om terug te gaan

Het leven in Barcelona is zoals Joost het aangeeft, een groot feest. Altijd ben je wel buiten voor drankjes, diners, feestjes. Het is goedkoop en kwaliteitsvol leven. Enkel het sociale vangnet en de scholen zijn er minder, maar goed. Er is altijd nog International School. Moest ik binnen enkele jaren een EMEA-functie doen , dan zal de drang om weer naar Barcelona te verhuizen groot zijn :)
Grappig, ik was na 5 maanden Barcelona (studie) ook he-le-maal hooked, nog anderhalf jaar lang niet kunnen aanhoren dat mensen er naartoe gingen :tooth: . Nooit weer terug geweest :hmmm: .

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door EvdP » 11 aug 2016, 10:49

Oostenrijk is toch ook niet goedkoop. Ben er twee jaar geleden nog een dagje geweest toen ik in Beieren zat voor de vakantie. Dagje Salzburg gedaan, maar wat een prijzen voor groente e.d.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Robin » 11 aug 2016, 10:56

EvdP schreef:Dagje Salzburg gedaan, maar wat een prijzen voor groente e.d.
Groente-soupnazi's!

:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Joost H., k33z, Peter-Paul, R728i en 164 gasten