Ik was benieuwd wat 'men' ervan vindt, maar vooralsnog kennelijk niet zo heel veel.
Autoweek.nlUiterlijk heeft Seat de SUV-gedachte duidelijk samengesmolten met de designelementen van de León, wat hem meteen heel herkenbaar maakt als Seat. Onderhuids staat de Ateca op het welbekende MQB-platform. Dat betekent dat hij standaard voorwielaangedreven is, maar je ook kunt kiezen voor een versie die bij behoefte de achterwielen bijschakelt. Ook is er uiteraard keuze tussen handschakeling en een DSG.
Het aanbod benzinemotoren begint bij 115 pk en loopt door tot 190 pk. Diesels zijn er uiteraard ook: een 1.6 TDI met 115 pk en twee 2.0 TDI's, met naar keuze 150 of 190 pk. Om het verbruik te knijpen krijgt de Ateca de eenliter driecilinder TSI als instapmotor, de 1.4 TSI heeft cilinderuitschakeling.
Van bumper tot bumper meet de Ateca 4,36 meter. In de kofferruimte kun je 510 liter kwijt, kies je voor een 4x4-aandrijflijn, dan lever je daar 52 liter van in. Het interieur van de Ateca is om de bestuurder heen gevouwen. Wie voor een duurdere versie kiest, krijgt een draaiknop met Drive Mode Select. De als een hartslag pulserende startknop is misschien niet helemaal origineel en datzelfde geldt ook voor de elektrische achterklep die met een voetzwaai open gaat, maar het zit er wel mooi op.