Bugatti veyron, eindelijk een leuk filmpje!!!!!
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
ik kan me nog herrineren dat ik een filmpje had gezien waarbij de Bugatti stil stond en de McLaren met 100Km/u voorbij kwam zetten. Zodra de McLaren voorbij kwam ging de bugatti op het gas en zat eerder op de 200 dan de McLaren...
Ik zal eens kijken of ik dat filmpje nog kan vinden.. Maar HOE vet is dat!
Ik zal eens kijken of ik dat filmpje nog kan vinden.. Maar HOE vet is dat!
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Het probleem is niet zozeer het vermogen eruit peuren, maar meer hoe je het ding een redelijk normale onderhoudscyclus geeft (dus niet elke 1000 km nieuwe olie etc.), zorgt dat het blok probleemloos 200.000 km kan draaien op gewone Euro98 en hoe je het gekoeld houdt.johnE21 schreef: Maar....... 16 ciliders en 4 turbo,s zou wel slecht zijn als je er geen 1001pk uit krijgt. Volgens mij had ik ook ergens gelezen dat de auto duurder is kwa ontwikkeling dan waar deze voor verkocht wordt???
Als je de totale ontwikkelingskosten van dit project deelt door het aantal Veyrons dat VW van plan is te maken dan kost elke auto ruwweg 8 miljoen euro, terwijl ze hem verkopen voor 1,8 miljoen (in NL) en ongeveer 1,2-1,3 miljoen in fiscaal gunstiger landen. Voor VW is het puur een prestigeproject en een technisch testplatform en daarom zijn ze bereid er zoveel geld op toe te leggen. In dat licht bezien is het het koopje van de eeuw

- Joop
- Berichten: 9059
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Ooit wel eens vernomen dat de auto eigenlijk 4 miljoen moet opbrengen om de ontwikkelingskosten terug te verdienen bij het beperkte aantal auto's dat ze gaan bouwen. Dus met 1,2/1,3 miljoen nettoprijs is het idd een koopje.Daniel schreef:Het probleem is niet zozeer het vermogen eruit peuren, maar meer hoe je het ding een redelijk normale onderhoudscyclus geeft (dus niet elke 1000 km nieuwe olie etc.), zorgt dat het blok probleemloos 200.000 km kan draaien op gewone Euro98 en hoe je het gekoeld houdt.johnE21 schreef: Maar....... 16 ciliders en 4 turbo,s zou wel slecht zijn als je er geen 1001pk uit krijgt. Volgens mij had ik ook ergens gelezen dat de auto duurder is kwa ontwikkeling dan waar deze voor verkocht wordt???
Als je de totale ontwikkelingskosten van dit project deelt door het aantal Veyrons dat VW van plan is te maken dan kost elke auto ruwweg 8 miljoen euro, terwijl ze hem verkopen voor 1,8 miljoen (in NL) en ongeveer 1,2-1,3 miljoen in fiscaal gunstiger landen. Voor VW is het puur een prestigeproject en een technisch testplatform en daarom zijn ze bereid er zoveel geld op toe te leggen. In dat licht bezien is het het koopje van de eeuw
Overigens: "It's an Incredible car (9 times


- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Bugatti Veyron volgens Jeremy Clarkson
When you push a car past 180mph, the world starts to get awfully fizzy and a little bit frightening. When you go past 200mph it actually becomes blurred. Almost like you’re trapped in an early Queen pop video. At this sort of speed the tyres and the suspension are reacting to events that happened some time ago, and they have not finished reacting before they’re being asked to do something else. The result is a terrifying vibration that rattles your optical nerves, causing double vision. This is not good when you’re covering 300ft a second.
Happily, stopping distances become irrelevant because you won’t see the obstacle in the first place. By the time you know it was there, you’ll have gone through the windscreen, through the Pearly Gates and be half way across God’s breakfast table.
It has always been thus. When Louis Rigolly broke the 100mph barrier in his Gobron in 1904, the vibration would have been terrifying. And I dare say that driving an E-type at 150mph in 1966 must have been a bit sporty as well.
But once you go past 200mph it isn’t just the suspension and the tyres you have to worry about. The biggest problem is the air. At 100mph it’s relaxed. At 150mph it’s a breeze. But at 200mph it has sufficient power to lift an 800,000lb jumbo jet off the ground. A 200mph gust of wind is strong enough to knock down an entire city. So getting a car to behave itself in conditions like these is tough.
At 200mph you can feel the front of the car getting light as it starts to lift. As a result you start to lose your steering, so you aren’t even able to steer round whatever it is you can’t see because of the vibrations. Make no mistake, 200mph is at the limit of what man can do right now. Which is why the new Bugatti Veyron is worthy of some industrial strength genuflection. Because it can do 252mph. And that’s just mad — 252mph means that in straight and level flight this car is as near as makes no difference as fast as a Hawker Hurricane.
You might point out at this juncture that the McLaren F1 could top 240mph, but at that speed it was pretty much out of control. And anyway it really isn’t in the same league as the Bugatti. In a drag race you could let the McLaren get to 120mph before setting off in the Veyron. And you’d still get to 200mph first. The Bugatti is way, way faster than anything else the roads have seen.
Of course, at £810,000, it is also jolly expensive, but when you look at the history of its development you’ll discover it’s rather more than just a car . . .
It all started when Ferdinand Piëch, the swivel-eyed former boss of Volkswagen, bought Bugatti and had someone design a concept car. “This,” he said, “is what the next Bugatti will look like.” And then, without consulting anyone, he went on. “And it vill have an engine that develops 1000 horsepower and it vill be capable of 400kph.”
His engineers were horrified. But they set to work anyway, mating two Audi V8s to create an 8 litre W16. Which was then garnished with four turbochargers. Needless to say, the end result produced about as much power as the earth’s core, which is fine. But somehow the giant had to be cooled, which is why the Veyron has no engine cover and why it has 10 — count them — 10 radiators. Then things got tricky because the power had to be harnessed.
For this, VW went to Ricardo, a British company that makes gearboxes for various Formula One teams.
“God, it was hard,” said one of the engineers I know vaguely. “The gearbox in an F1 car only has to last a few hours. Volkswagen wanted the Veyron’s to last 10 or 20 years. And remember, the Bugatti is a damn sight more powerful than any F1 car.”
The result, a seven-speed double-clutch flappy paddle affair, took a team of 50 engineers five years to perfect.
With this done, the Veyron was shipped to Sauber’s F1 wind tunnel where it quickly became apparent that while the magic 1000bhp figure had been achieved, they were miles off the target top speed of 400kph (248mph). The body of the car just wasn’t aerodynamic enough, and Volkswagen wouldn’t let them change the basic shape to get round the problem.
The bods at Sauber threw up their hands, saying they only had experience of aerodynamics up to maybe 360kph, which is the effective top speed in Formula One. Beyond this point Bugatti was on its own.
Somehow they had to find an extra 30kph, and there was no point in looking to the engine for answers because each extra 1kph increase in speed requires an extra 8bhp from the power plant. An extra 30kph then would need an extra 240bhp. That was not possible.
The extra speed had to come from changing small things on the body. They started by fitting smaller door mirrors, which upped the top speed a bit but at too high a price. It turned out that the bigger ones had been keeping the nose of the car on the ground. Without them the stability was gone.
In other words, the door mirrors were generating downforce. That gives you an idea of how much of a bastard the air can be at this speed.
After some public failures, fires and accidents, and one chief being fired, they hit on the idea of a car that automatically changes shape depending on what speed you’re going.
At 137mph, the nose of the car is lowered by 2in and the big rear spoiler slides into the slipstream. The effect is profound. You can feel the back of the car being pressed into the road.
However, with the spoiler in place the drag is so great you’re limited to just 231mph. To go faster than that you have to stop and insert your ignition key in a slot on the floor. This lowers the whole car still further and locks the big back wing down. Now you have reduced downforce, which means you won’t be going round any corners, but you have a clean shape. And that means you can top 400kph.
That’s 370ft a second.
You might want to ponder that for a moment. Covering the length of a football pitch, in a second, in a car. And then you might want to think about the braking system. A VW Polo will generate 0.6g if you stamp on the middle pedal hard. You get that from the air brake alone on a Veyron. Factor in the carbon ceramic discs and you will pull up from 250mph in just 10sec. Sounds good, but in those 10sec you’ll have covered a third of a mile.
That’s five football pitches to stop.
I didn’t care. On a recent drive across Europe I desperately wanted to reach the top speed but I ran out of road when the needle hit 240mph. Where, astonishingly, it felt planted. Totally and utterly rock steady. It felt sublime.
Not quiet, though. The engine sounds like Victorian plumbing — it looks like Victorian plumbing as well, to be honest — and the roar from the tyres was biblical. But it still felt brilliant. Utterly, stunningly, mind blowingly, jaw droppingly brilliant.
And then I reached the Alps where, unbelievably, it got better. I expected this road rocket to be absolutely useless in the bends but it felt like a big Lotus Elise.
Occasionally, if I accelerated hard in a tight corner, it behaved strangely as the four-wheel-drive system decided which axle would be best equipped to deal with the wave of power. I won’t say it’s a nasty feel or dangerous. Just weird, in the same way that the duck-billed platypus is weird.
You learn to raise an eyebrow at what’s only a foible, and then, as the road straightens out, steady yourself for Prince Albert’s boiler to gird its loins and play havoc with the space-time continuum. No, really, you come round a bend, see what appears to be miles and miles of dead straight road, bury your foot in the carpet and with a big asthmatic wheeze, bang, you’re instantly at the next bend, with your eyebrow raised again.
From behind the wheel of a Veyron, France is the size of a small coconut. I cannot tell you how fast I crossed it the other day. Because you simply wouldn’t believe me. I also cannot tell you how good this car is. I just don’t have the vocabulary. I just end up stammering and dribbling and talking wide-eyed nonsense. And everyone thinks I’m on drugs.
This car cannot be judged in the same way that we judge other cars. It meets drive-by noise and emission regulations and it can be driven by someone whose only qualification is an ability to reverse round corners and do an emergency stop. So technically it is a car. And yet it just isn’t.
Other cars are small guesthouses on the front at Brighton and the Bugatti is the Burj Al Arab. It makes even the Enzo and the Porsche Carrera GT feel slow and pointless. It is a triumph for lunacy over common sense, a triumph for man over nature and a triumph for Volkswagen over absolutely every other car maker in the world.
VITAL STATISTICS
Model Bugatti Veyron 16.4
Engine 7993cc, 16 cylinders in a W
Power 1001bhp @ 6000rpm
Torque 922 lb ft @ 2200rpm
Transmission 7-speed DSG, manual and auto
Fuel 11.7mpg (combined)
CO2 574g/km
Acceleration 0-62mph: 2.5sec
Top speed 253mph
Price £810,345
Rating Five stars
Verdict Deserves 12 stars. Simply as good — and as fast — as it gets
http://driving.timesonline.co.uk/articl ... 73,00.html
[img:465:274]http://images.thetimes.co.uk/TGD/pictur ... 576,00.jpg[/img]
[img::]http://driving.timesonline.co.uk/TGD/pi ... 566,00.jpg[/img]
-
Onlinemarkk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
-
Onlinefrank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Het gaat om het totaalplaatje. De Veyron is gemaakt om onder alle omstandigheden met gemak hard te kunnen. Een Mclaren is 'a hand full' op hoge snelheden. Al die zogenaamde Veyron-killers zijn gemaakt om de snelheid te evenaren maar kunnen niet tippen aan de rijeigenschappen van de Veyron. Dat gewicht is waarschijnlijk hard nodig om de auto stabiliteit te geven.frank de jonge schreef:Wat zal een Mc Laren dan doen met 4 turbo's op die V12???
Denk dat die Bugatti dan geen schijn van kans meer heeft.
Mc Laren is vele malen lichter dan de Veyron
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
De Macca is 10x beweeglijker dan de Veyron, en DF technisch gezien een schoolvoorbeeld hoe 't WEL moet, de emperor onder de supercars. De Veyron is gewoon een 1900kg wegend knap stuk techniek met 4 turbo's en 4wd en DSG, de dingen die een auto voor mij nou NET niet geven wat ik zou verlangen. Doe mij maar een Enzo/FXX/CarreraGT of Koenigsegg fwiw.
Veyron techniek is top maar overkill.
Zwart wit gezien ''bijna standaard'' won de Macca F1 Le Mans in 1995. Dat zie ik de Veyron niet 1 2 3 doen
Veyron techniek is top maar overkill.
Zwart wit gezien ''bijna standaard'' won de Macca F1 Le Mans in 1995. Dat zie ik de Veyron niet 1 2 3 doen

- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Ik denk dat dat nog wel eens tegen kan vallen
Gewoon interieur strippen en het ding weegt aardig wat minder.
Het zou wel een mooie test zijn, McLaren F1 op LeMans tegen een Veyron. Ik denk dat het nog grof tegenvalt hoe 'goed' die McLaren is. Dat ding heeft hier een zowat goddelijke status maar ik kan me een uitspraak herinneren dat je zo ongeveer een death wish moest hebben voordat je met die auto harder dan 350 zou durven.

Het zou wel een mooie test zijn, McLaren F1 op LeMans tegen een Veyron. Ik denk dat het nog grof tegenvalt hoe 'goed' die McLaren is. Dat ding heeft hier een zowat goddelijke status maar ik kan me een uitspraak herinneren dat je zo ongeveer een death wish moest hebben voordat je met die auto harder dan 350 zou durven.
-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
De basis v/d McLaren is iig WEL ok. 'Lichtgewicht'. Zware atmo. Middenmotor, rwd. Gewoon gebouwd met alleen maar compromisloos rijden in de gedachten, en TOCH plaats voor 3 en wat koffers. En nogmaals 'gewoon' Le Mans winnen he.
Ja daardoor krijgt hij van mij de heldenstatus die allen een F40 nog bij mij heeft. De rest van de supercars komt niet eens in de buurt. Over a 'handful', ja dat is een F40 ook. Zoveel Macca's zijn er niet verongelukt, elke supercar, heeft z'n nukken.
En om de Veyron te strippen kom je NOG op bijv 1400/1500kg uit en koelingsproblemen. Zet onder de Macca hedendaagse slickachtige banden met 18"zoals de LM heeft en zet er 'moderne remmen'op. Een F1 LM (680pk, 1100kg)veegt 3x de vloer aan met een Veyron op elk willekeurig circuit denk ik.
Ja daardoor krijgt hij van mij de heldenstatus die allen een F40 nog bij mij heeft. De rest van de supercars komt niet eens in de buurt. Over a 'handful', ja dat is een F40 ook. Zoveel Macca's zijn er niet verongelukt, elke supercar, heeft z'n nukken.
En om de Veyron te strippen kom je NOG op bijv 1400/1500kg uit en koelingsproblemen. Zet onder de Macca hedendaagse slickachtige banden met 18"zoals de LM heeft en zet er 'moderne remmen'op. Een F1 LM (680pk, 1100kg)veegt 3x de vloer aan met een Veyron op elk willekeurig circuit denk ik.
- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
ff offtopic hoor
Macca is en blijft natuurlijk een uber-automobiel 8)
http://www.youtube.com/watch?v=CofmKfyNlik (Tiff topspeed)
http://www.youtube.com/watch?v=di8eBN4zeKA (vind de gezichtsuitdrukking van Tiff ZO gaaf als ie het gas indrukt. De adrenaline straalt ervanaf 8) ) (Top Gear)
http://www.youtube.com/watch?v=fRxzbYAs8lU (enzo VS F1)

Macca is en blijft natuurlijk een uber-automobiel 8)
http://www.youtube.com/watch?v=CofmKfyNlik (Tiff topspeed)
http://www.youtube.com/watch?v=di8eBN4zeKA (vind de gezichtsuitdrukking van Tiff ZO gaaf als ie het gas indrukt. De adrenaline straalt ervanaf 8) ) (Top Gear)
http://www.youtube.com/watch?v=fRxzbYAs8lU (enzo VS F1)
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Nog even goeie herinneringen ophalen:
Click here to watch McLaren-F1-does-391kmh
Filmpje is van redelijk goede kwaliteit, althans de beste die ik ooit van dit filmpje voorbij heb zien komen
Click here to watch McLaren-F1-does-391kmh
Filmpje is van redelijk goede kwaliteit, althans de beste die ik ooit van dit filmpje voorbij heb zien komen

- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
De benadering van de F1 is natuurlijk compleet anders maar dat maakt hem imho niet beter of slechter van bijv. de Veyron. Oorspronkelijk was het zelfs de bedoeling dat hij maar 1000 kg zou wegen, bij ongeveer 550 pk. Gordon Murray baalde wel dat de motor zwaarder was dan hij wilde, maar hij had ook 70 pk meer dus dat compenseerde weer een beetje. Desalniettemin is 1140 kg leeggewicht een enorme prestatie. Toen ik dat ding voor het eerst in het echt zag viel het me wel op hoe klein hij eigenlijk is, het is echt een motor met drie stoelen aan de voorkant geplakt.
Voor die tijd was het gewoon de ultieme auto, mijlenver vooruit op al het andere op de markt, net zoals de Veyron nu. De Veyron is nu krachtiger, sneller (in ieder geval in een rechte lijn) en vast en zeker een stuk comfortabeler. Op een circuit is het nog de vraag, maar de rauwe power van de Veyron kan daar het hogere gewicht toch wel aardig compenseren denk ik. En zelfs Gordon Murray, die de Veyron op basis van de specs naar de prullenbak verwees, zegt onder de indruk te zijn van hoe goed de Veyron nog stuurt, het idiote gewicht in aanmerking genomen.
Het valt me van de F1 wel tegen hoe weinig er uiteindelijk van gemaakt zijn: 107 totaal waarvan ongeveer een derde voor de racerij. Ralph Lauren (van die dure kleertjes) heeft er drie
Neemt niet weg dat ik liever een Veyron zou hebben
Voor die tijd was het gewoon de ultieme auto, mijlenver vooruit op al het andere op de markt, net zoals de Veyron nu. De Veyron is nu krachtiger, sneller (in ieder geval in een rechte lijn) en vast en zeker een stuk comfortabeler. Op een circuit is het nog de vraag, maar de rauwe power van de Veyron kan daar het hogere gewicht toch wel aardig compenseren denk ik. En zelfs Gordon Murray, die de Veyron op basis van de specs naar de prullenbak verwees, zegt onder de indruk te zijn van hoe goed de Veyron nog stuurt, het idiote gewicht in aanmerking genomen.
Het valt me van de F1 wel tegen hoe weinig er uiteindelijk van gemaakt zijn: 107 totaal waarvan ongeveer een derde voor de racerij. Ralph Lauren (van die dure kleertjes) heeft er drie

Neemt niet weg dat ik liever een Veyron zou hebben

- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Welke auto met 'twee' M3-motoren heeft er nou geen goddelijke status op DF?Daniel schreef:Ik denk dat dat nog wel eens tegen kan vallenGewoon interieur strippen en het ding weegt aardig wat minder.
Het zou wel een mooie test zijn, McLaren F1 op LeMans tegen een Veyron. Ik denk dat het nog grof tegenvalt hoe 'goed' die McLaren is. Dat ding heeft hier een zowat goddelijke status maar ik kan me een uitspraak herinneren dat je zo ongeveer een death wish moest hebben voordat je met die auto harder dan 350 zou durven.

- Joop
- Berichten: 9059
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Joop schreef: Ooit wel eens vernomen dat de auto eigenlijk 4 miljoen moet opbrengen om de ontwikkelingskosten terug te verdienen bij het beperkte aantal auto's dat ze gaan bouwen. Dus met 1,2/1,3 miljoen nettoprijs is het idd een koopje.
Overigens: "It's an Incredible car (9 times)!" Maar doe mij maar een McLaren F1 (incl. oorwarmers
) of een Koenigsegg CCX.
Met die 'oorwarmers' doelde ik al op het derde filmpje (Enzo vs F1)Fabian schreef:ff offtopic hoor![]()
Macca is en blijft natuurlijk een uber-automobiel 8)
http://www.youtube.com/watch?v=CofmKfyNlik (Tiff topspeed)
http://www.youtube.com/watch?v=di8eBN4zeKA (vind de gezichtsuitdrukking van Tiff ZO gaaf als ie het gas indrukt. De adrenaline straalt ervanaf 8) ) (Top Gear)
http://www.youtube.com/watch?v=fRxzbYAs8lU (enzo VS F1)

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], MarcH, Mark 320iS, sitechris, SlowCo en 41 gasten