Rebel schreef:Andre, duidelijk verhaal.
Maar het blijft natuurlijk opvallend hoe jij (en logischer wijze dan ook Rico) mijn overige vragen blijven ontwijken?
Ik zal ze nog een keer op een rijtje zetten, omdat ik toch graag jou (en logischerwijze ook Rico) mening hoor hierover.
.
Rob het blijft me verbazen dat je mij de hele tijd op een hoop veegt met Andre, zal wel komen omdat we beiden in het Noorden wonen
-Wat voor een alternatief stel je tegenover een M3, voor die mensen die niet de kennis en feeling hebben om hun eigen 1-serie om te bouwen tot een ultieme drivingmachine die een M3 doet verbleken ..........euh ..vergeten.
Rob ik ga uit van mijn eigen M3 want ik heb alleen met die auto ervaring, ik weet niet goed welk aternatief ik er tegen over moet zetten ? Want inderdaad ik heb niet de kennis en feeling om een 1 serie om te bouwen. Uiteraard zou ik van de expertise van Andre gebruik kunnen maken. Voor mij is het enige alternatief voor de M3 als ik hem wegdoe de 1 serie coupe, of met 130i motor of met 135i motor. Maar dan moet er sowieso een sperdif op. Want die ben ik nu eenmaal gewend en de volgende auto met RWD moet er gewoon 1 hebben. Nou dat sper verhaal is allemaal niet zo ingewikkeld dat blijkt wel.
De nieuwe e92 M3 of variant is zeker geen alternatief voor mij. Een ander alternatief zou een M3 CSL kunnen zijn, maar dat is heel veel meer van hetzelfde van wat ik nou heb dus dat schiet niet echt op voor mij.
- Hoe zie je al die aanpassingen de eerste 2 jaar in de garantie-periode ?
En dan heb ik het niet over jouw situatie, maar over een echte driving-fun-lover die vertelt is dat hij beter een goedkopere 1-serie kan "ombouwen"?
Ik denk dat die aanpassingen minder extreem zijn dat dat jij doet voorkomen Rob. Het zou een heel ander verhaal zijn als je bv een compressorkit met 400pk op een 130i zou gooien. Nu worden onderstel onderdelen en een sper toegevoegd, daar word een auto niks minder van. Een recarostoeltje snel omwisselen wil ik het niet eens over hebben.
-Hoe zie jij zo een "omgebouwde" 1 serie zijn restwaarde als je hem na een aantal jaren inruilt? (en dan wederom niet in jouw situatie)
Die relatief kleine aanpassingen kun je makkelijk terug laten bouwen door een monteur of als je zelf de kennis hebt. Er word constructief niks veranderd aan de auto. Een halve dag werk voor een monteur en de auto is weer origineel. STEL dat je bij een andere dealer/merkvreemde dealer je auto zou inruilen, dan zal die er niks van merken dat je die mods hebt gehad in en op je auto. (je moet ze natuurlijk wel even verwijderen van te voren) Daarom kan ik me niet voorstellen dat dit invloed heeft op de restwaarde. tenzij de auto extreme gebruikssporen aan de rijstijl heeft overgehouden. maar dat ligt aan de eigenaar en niet aan de auto.
En last but not least....
Waren het niet jij en Rico die van de daken schreeuwde dat je een auto "out of de box" moest kopen? Restwaarde ...afschrijving....etc etc..
Rob ik roep nog steeds dat een auto voor mij out of the box goed moet zijn, een auto hoef ik niet zo aan te passen zoals Andre doet. Andre heeft een hele andere achtergrond dan mij (race/techniek/wagenbeheersing) De 1 serie zoals ik hem had vond ik out of the box een perfecte auto. Het enige wat ik vond/vind was het tractieverlies bij uitaccelareren van bochten, en nu met de M3 ervaring en een sperdif, vind ik wel dat een sperdif een absolute must is op een 1 serie. Ik denk ook dat BMW straks de nieuwe 135i coupe standaard met het nieuwe sperdif systeem gaat uitrusten. ze kunnen het anders niet verkopen hoe je zoveel vermogen op een fatsoenlijk manier kwijt moet op de weg.
http://www.worldcarfans.com/news.cfm/ne ... -in-detail
p.s. Rico, kom nu niet met het verhaal dat je met een 1-serie meer fun kunt hebben als met een M3.
Ik kan me heus wel voorstellen dat Andre nog meer fun beleeft met een Opel Corsa 1.1 dan menige anderen met een Porsche GT3.
Rob waar ga je van uit ? van de nieuwe e92 M3 ? Of bv mijn huidige M3 CS ? Als je de eerste auto bedoelt dan denk ik zeker dat je meer fun kunt hebben met een 1 serie.
Als ik uitga van mijn huidige auto, dan kan ik natuurlijk een mooi vergelijk maken. Ik heb immers ervaring met beide auto. De M3 bied veel meer spektakel. Een orgie van motorprestaties en dito versnelling. De M3 is meer een werkauto, je moet harder werken om veel uit de auto te halen wat je kunt vertalen in fun. Normaal rustig rijdend is een M3 gewoon geen sodemieter aan, netzo veel als een 325i touring. Een M3 is absoluut ongeschikte auto om er alleen maar rustig mee te toeren rond de kerk. Je moet hem opzwepen. knallen en benutten om er de fun uit te halen zoals BMW M dat bedoelt heeft. Ik kan voor mezelf die fun aardig goed opzoeken maar refereer daarbij gelijk naar mijn ervaringen met hoe de samenleving tegen die manier van fun aankijkt. En dat is helaas onacceptabel vandaag de dag. En dat vind ik heel erg spijtig.
De 1 serie, de 130i zoals ik hem had en zelfs de 120d maar die had een tokkelmotor heeft een veel mooiere balans dan een M3, dat heb ik al vanaf dag 1 gezegd, voordat ik de M3 had en ook nadat ik de 130i had weggedaan. "Chuckability" van de 130i staat op een hoger niveau, de 130i kent geen rauwe kantjes zoals een M3, voelt daarom minder speciaal aan. Er zit een comfortmotor in ipv een sportmotor, die motor is een pareltje maar niet te vergelijken met de S54 qua karakter. Daardoor is de spektakel belevenis in een 130i "minder" De 130i voelt handzamer aan.
Het onderstel van de e46 M3 CS bied meer mechanische grip dan mijn ex 130i, ondertussen heb ik van Andre begrepen dat de nieuwe face lift 130i's een beter aangepast ondertel hebben gekregen, waardoor minder gestuiter op de achteras en hogere mechanische grip. Een goede zet van BMW. Maar ik was ansich wel tevreden over het onderstel wat ik op de 130i had zitten.
Kan ik zeggen of een 130i meer fun bied dan mijn e46 M3 CS, nee, maar andersom ook niet, daar verschillen de auto's te veel van mekaar qua karakter. In beide auto's had/heb ik evenveel fun. De M3 is qua prestaties de 130i dik de baas. Als powercar bied ie dus meer fun, als speelauto bied een 130i meer fun. Maar dan wil ik mijn Cooper S ervaring er nog even bijhalen en durf te zeggen dat die auto mischien nog wel meer fun bood als speelauto dan de 130i.
Maar er is zoveel meer dan alleen maar vlot bochtjes nemen met een auto. Een auto moet ook een feell good factor hebben. De feell good factor van de M3 is voor mij persoonlijk fantastisch. Een 130i is maar een 130i. Dit heeft niks met marketing te maken maar met de som der delen. Alles bij elkaar opgeteld is de M3 meer auto/fun/plezier voor mij dan de 130i. Maar een M3 moet je op 90% van zijn kunnen rijden dan heb je 100% plezier.. Andre wil 100% op het kunnen van de auto rijden, dat kan niet met een M3, dan loop je tegen de fysieke grenzen van de techniek aan (die gaan leterlijk in de weg zitten en dan heb ik het over massa, ondersteltechniek ed). En daarom kan ik heel goed begrijpen waarom Andre een aangepaste 130i prefereerd boven een M3.
Niet omdat een 130i "beter" is dan een M3, maar omdat hem een aangepaste 130i meer rijbeleving en uitdaging bied.
Maar wij zijn niet Andre. Simpelweg omdat hij vele malen sneller en behendiger is als ons. Ik erken mijn meerdere, geen problemen mee.
Maar dat wilt nog niet zeggen dat ik zijn filosofie van autorijden/aankopen volg
Andre heeft ondertussen bewezen dat hij kan meedraaien in de top van Nederlandse autocourreurs dmv de 130i cup. Dat zeg ik niet om hem een veer in zijn reet te steken ofzo, want hij pist schijt en vreet netzo als jij en ik. Andre ken ik persoonlijk als een iemand die zich bescheiden opstelt in zijn diciplines qua rijden. Je zult nooit uit zijn mond horen dat ie zo fantastisch goed rijd, en als je hem ziet geef je hem nog geen stuiver voor zijn rijprestaties

Arrogantie zoals veel bekende rijders is hem vreemd. Juist daarom kan ik zijn ongekleurde mening over auto's/producten/rijden zo waarderen. Andre lult niet mee met de eigenaar van de Beier ook al is ie daar goed bevriend mee. Zijn eigen mening steekt ie niet onder stoelen of banken. Zijn kritieken over M's zoals M5'en M6'en ed laat ie niet beinvloeden door meningen van BMW mannen bij dealers/inporteur. Iedereen roept hallejullaa als er een M3 met 420pk uitkomt, maar gelijktijdig vergeet iedereen om te relativeren. Waarom 420pk ? Waarom 1655kilo waarom extreem veel luxe troep op iets wat voor sportwagentechniek moet doorgaan ?
Rob jij hebt het steeds over te duur, suggereert er mee dat het te duur is omdat je het niet zou kunnnen betalen. Rob als ik in spetember een e92 M3 wil rijden dan gebeurt dat, voor Andre geld idem dito. Dat is het punt niet.
Maar er is ook nog nog zoiets als het te duur vinden voor het gebodene. Juist M rijders en ex M rijders kunnen dit goed beoordelen. Want die hebben de praktijk ervaring. En op basis daarvan kunnen ze afwegen. Ik heb zelf altijd gezegd dat een M3 zijn nieuwprijs voor het gebodene niet waard is. En dat zeg ik nog steeds. Die auto die ik heb koste nieuw rond de 95000 euro. Dat is ie domweg niet waard. Dat heeft niks met kunnen betalen te maken. Er zijn zoveel dingen die ik kan betalen maar het niet waard vind omdat de prijs gebodene totaal is scheefgetrokken.
De e92 M3 gaat straks gewoon 110000 tot 115000 euro kosten, er zijn mensen die dat blind kopen en zich er verder niet druk om maken of de prijs/gebode in verhouding staat. Maar er zijn ook genoeg mensen die op basis van hun ervaring gewoon gaan relativeren en zich afvragen wat die e92 M3 nou zo bijzonder maakt ?
Iemand die 115000 euro zonder enig probleem kan stukslaan op een e92 M3 kijkt inderdaad niet naar een 130i'tje met dre goodies. Want die 1 serie heeft geen status. Een 1 serie bekt niet lekker in bepaalde kringen. beetje de auto voor het vrouwtje of dochter.
Een hele nieuwe M generatie bestaat bij de gratie van de status die het merk uitstraalt.
Die status gevoed door de marketing bepaald of de auto's verkocht gaan worden, hoe de prijs/gebodene verhouding ligt doet niet meer te zake.
Maar wij zijn op een forum als dit toch kritisch ? Wij slikken toch niet alles voor zoete koek ?
Dat is nou juist wat die fabrikanten graag willen.