Drones, the next step

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Drones, the next step

Bericht door romo » 08 jan 2016, 22:21

Ehang 184






Afbeelding



man man man, ik wil zo`n ding...........

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Drones, the next step

Bericht door Knot » 08 jan 2016, 22:28

Vind dat ze knap vooruitgang geboekt hebben.

Goede zet als je zoveel ellende meemaakt aan crashed etc eerst om je heen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Drones, the next step

Bericht door Joy » 08 jan 2016, 22:36

Om zelf te besturen, yes. Zoals ie daar is ontwikkeld, zijnde een autonoom vervoersmiddel, no thanks. Instappen en volautomatisch naar de bestemming worden gebracht is te ver vooruitlopend op de toekomst.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Drones, the next step

Bericht door romo » 08 jan 2016, 22:38

Joy schreef:Om zelf te besturen, yes. Zoals ie daar is ontwikkeld, zijnde een autonoom vervoersmiddel, no thanks. Instappen en volautomatisch naar de bestemming worden gebracht is te ver vooruitlopend op de toekomst.

Nou ja, Tesla?

It`s a small step from the road to the air............

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Drones, the next step

Bericht door romo » 08 jan 2016, 22:44

Afbeelding

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Drones, the next step

Bericht door Knot » 08 jan 2016, 22:45

Lijkt mij heerlijk na een werkdag... volautomatisch terug naar huis, ontkurk ik het eerste flesje vast :)

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Drones, the next step

Bericht door Wouter81 » 08 jan 2016, 22:46

Eerst wel ff checken hoeveel graden caster zo'n ding heeft Robert. :mrgreen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Drones, the next step

Bericht door romo » 08 jan 2016, 22:48

^ mee eens


Kijk ook eens naar die briljante navigatie interface.........

De hele lay out qua sturing, op een iPad of zo........


Het ding bonkt vast niet over de voorwielen......... :tooth:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Drones, the next step

Bericht door Joy » 08 jan 2016, 22:48

Wat Tesla gebruikt is in feite een geavanceerde cruisecontrol. Autonoom op een select aantal wegen. Dat zo een drone bijvoorbeeld een Autopilot zou gebruiken zie ik ook niet als een probleem. Het volledig op ingestelde coördinaten ergens heen vliegen zonder interactie van een piloot zie ik nog niet zo zitten.
Desalniettemin ben ik wel nieuwsgierig of je met zo een machine bijvoorbeeld op 50 meter hoogte over de polder heen naar je werk mag vliegen of dat je gelijk aan vliegrestricties vast zit.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Drones, the next step

Bericht door romo » 08 jan 2016, 22:53

De politiek, daarmede de gehele wetgevende macht, loopt, wat heet, vliegt natuurlijk achter de feiten aan........de ontwikkelingen gaan razendsnel en vertraagde wetgeving is IMO zeer remmend voor genoemd innovatie !

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: Drones, the next step

Bericht door Elmar » 09 jan 2016, 02:28

Ik denk dat dit soort vliegtuigjes juist eerder als autonoom toegestaan worden dan dat je zelf de knuppel mag bedienen.
Ze zullen dan ook onderling gaan communiceren om ongelukken met elkaar te voorkomen.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Drones, the next step

Bericht door ErikS » 09 jan 2016, 08:13

Elmar schreef:Ik denk dat dit soort vliegtuigjes juist eerder als autonoom toegestaan worden dan dat je zelf de knuppel mag bedienen.
Ze zullen dan ook onderling gaan communiceren om ongelukken met elkaar te voorkomen.
+1.
Ik zie dat eerder gebeuren dan allemaal kippen zonder kop in de lucht.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Drones, the next step

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jan 2016, 14:00

Joy schreef:Wat Tesla gebruikt is in feite een geavanceerde cruisecontrol. Autonoom op een select aantal wegen. Dat zo een drone bijvoorbeeld een Autopilot zou gebruiken zie ik ook niet als een probleem. Het volledig op ingestelde coördinaten ergens heen vliegen zonder interactie van een piloot zie ik nog niet zo zitten.
Desalniettemin ben ik wel nieuwsgierig of je met zo een machine bijvoorbeeld op 50 meter hoogte over de polder heen naar je werk mag vliegen of dat je gelijk aan vliegrestricties vast zit.

Het ding heeft al 1000 vluchten gemaakt in een bosrijk gebied. Dat 'ie autonoom van A naar B kan vliegen geloof ik wel. En dat je niet in kunt grijpen vind ik alleen maar kansrijk, want anders krijg je weer al die lummels die zelf dat ding een huis of elektriciteitsmast in sturen met hun onkunde. Je moet wel een blind vertrouwen hebben in de techniek, maar ik denk dat ik afgelopen jaren geen enkele vlucht heb meegemaakt waarbij de piloot het vliegtuig deed landen. Dat gaat volledig automatisch. En ik heb ook niet de illusie dat zelf beter te kunnen. Een drone besturen is ook geen kattenpis, en waarom zou je als de technologie goed genoeg is?

Kom maar op met de regelgeving om dit mogelijk te maken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Drones, the next step

Bericht door GTRene » 09 jan 2016, 14:29

ik zou wel graag bescherming rond die propellers zien, dus zo'n rand erom heen, just to be safe, nu zitten die dingen op alle uiterste hoeken, dus wat safety daar is wel zo verstandig.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Drones, the next step

Bericht door HJ2 » 09 jan 2016, 15:55

Je moet met dat ding ook niet in de woonkamer vliegen Rene. :duck:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Drones, the next step

Bericht door Arthur » 09 jan 2016, 16:06

@Dennis: zelfde vraagstuk voor auto's maar dat willen "wij, Pertolheads" nu net niet?? Geldt voor auto's toch net zo goed? Waarom zou je zelf sturen als de technologie goed genoeg is? Maar nee, dan denken we dat dat niet goed gaat. Toch gebeuren er bij het autorijden verreweg meer ongelukken dan bij vliegen. Dus júist daar van toepassing.
:wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Drones, the next step

Bericht door RVV » 09 jan 2016, 16:06

In het introfilmpje zie je de ene testuivoering na de andere neerstorten.. Geen haar op mijn hoofd die in zo'n ding zal stappen. Nu niet beginnen over de automatische piloot van een vliegtuig.. Daar zitten tenminste nog 2 piloten achter de stuurknuppel om in te grijpen als het mis gaat.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Drones, the next step

Bericht door Tom » 09 jan 2016, 17:14

Arthur schreef:@Dennis: zelfde vraagstuk voor auto's maar dat willen "wij, Pertolheads" nu net niet?? Geldt voor auto's toch net zo goed? Waarom zou je zelf sturen als de technologie goed genoeg is? Maar nee, dan denken we dat dat niet goed gaat. Toch gebeuren er bij het autorijden verreweg meer ongelukken dan bij vliegen. Dus júist daar van toepassing.
:wink:
Bij een nieuwe technologie is het makkelijker om het autonoom te maken. Software die de besturing doet is volledig voorspelbaar... het doet precies wat er geprogrammeerd is. Juist de combinatie bij auto's van menselijke bestuurders (die onvoorspelbaar gedrag vertonen) en een automatische piloot maakt het complex.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Drones, the next step

Bericht door Spijkerhard » 09 jan 2016, 18:19

Ik zag mijn dochters vorige week naar een docu over drone technologie kijken. Binnen vliegen, ballen vangen, tennisen, zelf lerend om objecten heen vliegen. Dat gaat geen Max Verstappen beter doen...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Drones, the next step

Bericht door GTRene » 09 jan 2016, 21:18

die dingen zijn niet zo zwaar (ga ik van uit) wat dat betreft kan achterop zo'n ding bv, wel een grote parachute oid gemonteerd worden in een soort 'airbag' kast, die dan in nood (bv motorstoring oid) kan worden uitgeschoten via
bv een dubbele button, of schakelaar en button (beetje safety zodat ie niet al uit schiet als je per ongeluk 1 schakelaar/knopje indrukt)

en dan land je redelijk veilig.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Drones, the next step

Bericht door MarkS » 09 jan 2016, 21:52

Tom schreef:
Arthur schreef:@Dennis: zelfde vraagstuk voor auto's maar dat willen "wij, Pertolheads" nu net niet?? Geldt voor auto's toch net zo goed? Waarom zou je zelf sturen als de technologie goed genoeg is? Maar nee, dan denken we dat dat niet goed gaat. Toch gebeuren er bij het autorijden verreweg meer ongelukken dan bij vliegen. Dus júist daar van toepassing.
:wink:
Bij een nieuwe technologie is het makkelijker om het autonoom te maken. Software die de besturing doet is volledig voorspelbaar... het doet precies wat er geprogrammeerd is. Juist de combinatie bij auto's van menselijke bestuurders (die onvoorspelbaar gedrag vertonen) en een automatische piloot maakt het complex.
Software doet inderdaad in principe hetgeen waarvoor het geprogrammeerd is. In principe. Mits alle code op voorhand volledig en juist is ingevoerd en getest, alle patches en updates op een betrouwbare en controleerbare wijze worden doorgevoerd en getest, alleen geautoriseerden toegang hebben tot de software en ... onbevoegden het niet lukt de software te hacken. Dat zijn behoorlijk wat mitsen en maren.

Zo hackte een collega vorig jaar zomer een drone :wink:

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/pop ... ~a4094088/

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Drones, the next step

Bericht door Tom » 11 jan 2016, 09:05

MarkS schreef: Software doet inderdaad in principe hetgeen waarvoor het geprogrammeerd is. In principe. Mits alle code op voorhand volledig en juist is ingevoerd en getest, alle patches en updates op een betrouwbare en controleerbare wijze worden doorgevoerd en getest, alleen geautoriseerden toegang hebben tot de software en ... onbevoegden het niet lukt de software te hacken. Dat zijn behoorlijk wat mitsen en maren.
Uiteraard, mijn punt is dat software die ook rekening moet houden met menselijk gedrag nog vele malen complexer is. En hoe complexer, hoe meer bugs. Naast alle risico's die je noemt, maar dat heb je in beide gevallen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Drones, the next step

Bericht door Bert ///M3 » 11 jan 2016, 10:19

Probleem is IMHO dat de techniek er wel is om het volautomatisch te laten verlopen, maar dat een mens geen Back-up kan zijn als het ware. Klinkt misschien suf maar ik bedoel eigenlijk het volgende. Mensen die autorijden hebben allemaal een rijbewijs. Piloten en stuurlui van schepen zijn allemaal naar school geweest, en zijn ook opgeleid in zaken als navigatiesystemen. Beiden, schepen en vliegtuigen kunnen haast alles volledig autonoom maar mocht er iets mis gaan bijvoorbeeld met je GPS signaal dan zijn die mensen wel in staat om handmatig in te grijpen. Dus eigenlijk zou er wel een soort van 'rijopleiding' moeten zijn.

Dat er soms een kink in de kabel komt kan je niet uitsluiten. Niet al te lang geleden plonsde er in Den Helder nog bijna een passagiershelikopter te water doordat het een beetje mistig was, de piloten aan de hand van hun GPS signaal het vliegveld zochten, en die bleek er ook net een beetje naast te zitten. De piloten zagen water onder zich opdoemen, zijn opgetrokken en wisten het vliegveld alsnog te vinden.

Eigenlijk is het aan de andere kant ook weer een paradox, want als je naar statistieken van ongevallen in de luchtvaart en zeevaart kijkt dan komt er naar voren dat zo ongeveer 98% veroorzaakt word door menselijke fouten. Dus kan je je afvragen of je geen menselijke Back-up dan maar voor lief moet nemen en de mens helemaal uitsluiten moet. In sommige gevallen, zoals bij Dynamic Positioning Operators neemt het systeem de beslissingen vrijwel autonoom, maar zit de operator er alleen om de input parameters en de systeem status te bewaken. Daarbij kan het systeem ook zelf gewicht geven aan verschillende positie inputs. Stel je hebt 4 verschillende systemen, en 1 van de 4 wijkt significant af van de anderen dan zal het systeem minder waarde hechten aan het afwijkende systeem en vervolgens geeft het die een lagere weging in zijn algoritmes.

Joy noemt ook iets over de vlieghoogte, ook niet geheel onbelangrijk. Navigatie op bijvoorbeeld schepen is volkomen tweedimensionaal, simpelweg de oppervlakte van het water. Bij commerciële vluchten is het bijna tweedimensionaal, op 10KM hoogte hoef je bijna nergens omheen te vliegen, op wat gebergtes na welke ze vermijden. Het word meestal pas driedimensionaal bij opstijgen en landen. Als je zo'n drone op lage hoogtes laat vliegen is een botsing met een object zoals een zendmast of een flatgebouw totaal niet uitgesloten, ook als je bedenkt dat je geen vaste aanvliegroutes zou hebben zoals op een vliegveld. Jij zou een set coordinaten in kunnen geven van je werk en bij de eerste poging vliegt je drone tegen een hoogspanningsmast omdat die even niet op de kaart staat.

Verder zou je bij een volledig autonoom systeem een enorm systeemrisico lopen. Stel dat er in 2030 een half miljoen drones door Nederland vliegen, en er zit wat mis in de software, of je krijgt een probleem met je plaatsbepalingen signaal welke er 50 meter naast zit of noem maar wat dan is de ramp niet te overzien.

Op zich zijn het allemaal wel zaken die technologisch overwonnen kunnen worden, maar er moeten behoorlijk wat dingen overdacht worden voor je er mensen in vervoeren kan.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Drones, the next step

Bericht door Joy » 11 jan 2016, 11:31

Daarom denk ik dat deze vorm van vervoer de komende jaren nog niet aan de orde is. Het idee is goed en wellicht kunnen dit soort bedrijven pionieren, maar de hele infrastructuur is er momenteel niet naar.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Drones, the next step

Bericht door MarkS » 11 jan 2016, 13:07

Tom schreef:
MarkS schreef: Software doet inderdaad in principe hetgeen waarvoor het geprogrammeerd is. In principe. Mits alle code op voorhand volledig en juist is ingevoerd en getest, alle patches en updates op een betrouwbare en controleerbare wijze worden doorgevoerd en getest, alleen geautoriseerden toegang hebben tot de software en ... onbevoegden het niet lukt de software te hacken. Dat zijn behoorlijk wat mitsen en maren.
Uiteraard, mijn punt is dat software die ook rekening moet houden met menselijk gedrag nog vele malen complexer is. En hoe complexer, hoe meer bugs. Naast alle risico's die je noemt, maar dat heb je in beide gevallen.
Klopt, en vice versa. In de praktijk is meestal ook sprake van een combinatie van systeem/geprogrammeerde acties en handmatige/menselijke inbreng. En die laatste is, zelfs met alle risico's op het geautomatiseerde deel, by far de zwakste schakel.

Daarbij ligt bij de ontwikkeling en implementatie van dit soort nieuwe technieken de focus meestal niet op security maar op de werking van de functionaliteit. Wat weer een risico op zich is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Bing [Bot], Geertmans, Semrush [Bot], Zed240 en 166 gasten