Drones, the next step
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Drones, the next step
Ehang 184
man man man, ik wil zo`n ding...........
man man man, ik wil zo`n ding...........
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Drones, the next step
Vind dat ze knap vooruitgang geboekt hebben.
Goede zet als je zoveel ellende meemaakt aan crashed etc eerst om je heen.
Goede zet als je zoveel ellende meemaakt aan crashed etc eerst om je heen.
- Joy
- Berichten: 10783
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Drones, the next step
Om zelf te besturen, yes. Zoals ie daar is ontwikkeld, zijnde een autonoom vervoersmiddel, no thanks. Instappen en volautomatisch naar de bestemming worden gebracht is te ver vooruitlopend op de toekomst.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Drones, the next step
Joy schreef:Om zelf te besturen, yes. Zoals ie daar is ontwikkeld, zijnde een autonoom vervoersmiddel, no thanks. Instappen en volautomatisch naar de bestemming worden gebracht is te ver vooruitlopend op de toekomst.
Nou ja, Tesla?
It`s a small step from the road to the air............
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Drones, the next step
Lijkt mij heerlijk na een werkdag... volautomatisch terug naar huis, ontkurk ik het eerste flesje vast
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: Drones, the next step
Eerst wel ff checken hoeveel graden caster zo'n ding heeft Robert.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Drones, the next step
^ mee eens
Kijk ook eens naar die briljante navigatie interface.........
De hele lay out qua sturing, op een iPad of zo........
Het ding bonkt vast niet over de voorwielen.........
Kijk ook eens naar die briljante navigatie interface.........
De hele lay out qua sturing, op een iPad of zo........
Het ding bonkt vast niet over de voorwielen.........
- Joy
- Berichten: 10783
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Drones, the next step
Wat Tesla gebruikt is in feite een geavanceerde cruisecontrol. Autonoom op een select aantal wegen. Dat zo een drone bijvoorbeeld een Autopilot zou gebruiken zie ik ook niet als een probleem. Het volledig op ingestelde coördinaten ergens heen vliegen zonder interactie van een piloot zie ik nog niet zo zitten.
Desalniettemin ben ik wel nieuwsgierig of je met zo een machine bijvoorbeeld op 50 meter hoogte over de polder heen naar je werk mag vliegen of dat je gelijk aan vliegrestricties vast zit.
Desalniettemin ben ik wel nieuwsgierig of je met zo een machine bijvoorbeeld op 50 meter hoogte over de polder heen naar je werk mag vliegen of dat je gelijk aan vliegrestricties vast zit.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Drones, the next step
De politiek, daarmede de gehele wetgevende macht, loopt, wat heet, vliegt natuurlijk achter de feiten aan........de ontwikkelingen gaan razendsnel en vertraagde wetgeving is IMO zeer remmend voor genoemd innovatie !
- Elmar
- Berichten: 4518
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Re: Drones, the next step
Ik denk dat dit soort vliegtuigjes juist eerder als autonoom toegestaan worden dan dat je zelf de knuppel mag bedienen.
Ze zullen dan ook onderling gaan communiceren om ongelukken met elkaar te voorkomen.
Ze zullen dan ook onderling gaan communiceren om ongelukken met elkaar te voorkomen.
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Drones, the next step
+1.Elmar schreef:Ik denk dat dit soort vliegtuigjes juist eerder als autonoom toegestaan worden dan dat je zelf de knuppel mag bedienen.
Ze zullen dan ook onderling gaan communiceren om ongelukken met elkaar te voorkomen.
Ik zie dat eerder gebeuren dan allemaal kippen zonder kop in de lucht.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: Drones, the next step
Joy schreef:Wat Tesla gebruikt is in feite een geavanceerde cruisecontrol. Autonoom op een select aantal wegen. Dat zo een drone bijvoorbeeld een Autopilot zou gebruiken zie ik ook niet als een probleem. Het volledig op ingestelde coördinaten ergens heen vliegen zonder interactie van een piloot zie ik nog niet zo zitten.
Desalniettemin ben ik wel nieuwsgierig of je met zo een machine bijvoorbeeld op 50 meter hoogte over de polder heen naar je werk mag vliegen of dat je gelijk aan vliegrestricties vast zit.
Het ding heeft al 1000 vluchten gemaakt in een bosrijk gebied. Dat 'ie autonoom van A naar B kan vliegen geloof ik wel. En dat je niet in kunt grijpen vind ik alleen maar kansrijk, want anders krijg je weer al die lummels die zelf dat ding een huis of elektriciteitsmast in sturen met hun onkunde. Je moet wel een blind vertrouwen hebben in de techniek, maar ik denk dat ik afgelopen jaren geen enkele vlucht heb meegemaakt waarbij de piloot het vliegtuig deed landen. Dat gaat volledig automatisch. En ik heb ook niet de illusie dat zelf beter te kunnen. Een drone besturen is ook geen kattenpis, en waarom zou je als de technologie goed genoeg is?
Kom maar op met de regelgeving om dit mogelijk te maken.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Drones, the next step
ik zou wel graag bescherming rond die propellers zien, dus zo'n rand erom heen, just to be safe, nu zitten die dingen op alle uiterste hoeken, dus wat safety daar is wel zo verstandig.
- HJ2
- Berichten: 3569
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Drones, the next step
Je moet met dat ding ook niet in de woonkamer vliegen Rene.
- Arthur
- Berichten: 39757
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Drones, the next step
@Dennis: zelfde vraagstuk voor auto's maar dat willen "wij, Pertolheads" nu net niet?? Geldt voor auto's toch net zo goed? Waarom zou je zelf sturen als de technologie goed genoeg is? Maar nee, dan denken we dat dat niet goed gaat. Toch gebeuren er bij het autorijden verreweg meer ongelukken dan bij vliegen. Dus júist daar van toepassing.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Drones, the next step
In het introfilmpje zie je de ene testuivoering na de andere neerstorten.. Geen haar op mijn hoofd die in zo'n ding zal stappen. Nu niet beginnen over de automatische piloot van een vliegtuig.. Daar zitten tenminste nog 2 piloten achter de stuurknuppel om in te grijpen als het mis gaat.
-
- Berichten: 21737
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Drones, the next step
Bij een nieuwe technologie is het makkelijker om het autonoom te maken. Software die de besturing doet is volledig voorspelbaar... het doet precies wat er geprogrammeerd is. Juist de combinatie bij auto's van menselijke bestuurders (die onvoorspelbaar gedrag vertonen) en een automatische piloot maakt het complex.Arthur schreef:@Dennis: zelfde vraagstuk voor auto's maar dat willen "wij, Pertolheads" nu net niet?? Geldt voor auto's toch net zo goed? Waarom zou je zelf sturen als de technologie goed genoeg is? Maar nee, dan denken we dat dat niet goed gaat. Toch gebeuren er bij het autorijden verreweg meer ongelukken dan bij vliegen. Dus júist daar van toepassing.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Drones, the next step
Ik zag mijn dochters vorige week naar een docu over drone technologie kijken. Binnen vliegen, ballen vangen, tennisen, zelf lerend om objecten heen vliegen. Dat gaat geen Max Verstappen beter doen...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Drones, the next step
die dingen zijn niet zo zwaar (ga ik van uit) wat dat betreft kan achterop zo'n ding bv, wel een grote parachute oid gemonteerd worden in een soort 'airbag' kast, die dan in nood (bv motorstoring oid) kan worden uitgeschoten via
bv een dubbele button, of schakelaar en button (beetje safety zodat ie niet al uit schiet als je per ongeluk 1 schakelaar/knopje indrukt)
en dan land je redelijk veilig.
bv een dubbele button, of schakelaar en button (beetje safety zodat ie niet al uit schiet als je per ongeluk 1 schakelaar/knopje indrukt)
en dan land je redelijk veilig.
- MarkS
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Drones, the next step
Software doet inderdaad in principe hetgeen waarvoor het geprogrammeerd is. In principe. Mits alle code op voorhand volledig en juist is ingevoerd en getest, alle patches en updates op een betrouwbare en controleerbare wijze worden doorgevoerd en getest, alleen geautoriseerden toegang hebben tot de software en ... onbevoegden het niet lukt de software te hacken. Dat zijn behoorlijk wat mitsen en maren.Tom schreef:Bij een nieuwe technologie is het makkelijker om het autonoom te maken. Software die de besturing doet is volledig voorspelbaar... het doet precies wat er geprogrammeerd is. Juist de combinatie bij auto's van menselijke bestuurders (die onvoorspelbaar gedrag vertonen) en een automatische piloot maakt het complex.Arthur schreef:@Dennis: zelfde vraagstuk voor auto's maar dat willen "wij, Pertolheads" nu net niet?? Geldt voor auto's toch net zo goed? Waarom zou je zelf sturen als de technologie goed genoeg is? Maar nee, dan denken we dat dat niet goed gaat. Toch gebeuren er bij het autorijden verreweg meer ongelukken dan bij vliegen. Dus júist daar van toepassing.
Zo hackte een collega vorig jaar zomer een drone
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/pop ... ~a4094088/
-
- Berichten: 21737
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Drones, the next step
Uiteraard, mijn punt is dat software die ook rekening moet houden met menselijk gedrag nog vele malen complexer is. En hoe complexer, hoe meer bugs. Naast alle risico's die je noemt, maar dat heb je in beide gevallen.MarkS schreef: Software doet inderdaad in principe hetgeen waarvoor het geprogrammeerd is. In principe. Mits alle code op voorhand volledig en juist is ingevoerd en getest, alle patches en updates op een betrouwbare en controleerbare wijze worden doorgevoerd en getest, alleen geautoriseerden toegang hebben tot de software en ... onbevoegden het niet lukt de software te hacken. Dat zijn behoorlijk wat mitsen en maren.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Drones, the next step
Probleem is IMHO dat de techniek er wel is om het volautomatisch te laten verlopen, maar dat een mens geen Back-up kan zijn als het ware. Klinkt misschien suf maar ik bedoel eigenlijk het volgende. Mensen die autorijden hebben allemaal een rijbewijs. Piloten en stuurlui van schepen zijn allemaal naar school geweest, en zijn ook opgeleid in zaken als navigatiesystemen. Beiden, schepen en vliegtuigen kunnen haast alles volledig autonoom maar mocht er iets mis gaan bijvoorbeeld met je GPS signaal dan zijn die mensen wel in staat om handmatig in te grijpen. Dus eigenlijk zou er wel een soort van 'rijopleiding' moeten zijn.
Dat er soms een kink in de kabel komt kan je niet uitsluiten. Niet al te lang geleden plonsde er in Den Helder nog bijna een passagiershelikopter te water doordat het een beetje mistig was, de piloten aan de hand van hun GPS signaal het vliegveld zochten, en die bleek er ook net een beetje naast te zitten. De piloten zagen water onder zich opdoemen, zijn opgetrokken en wisten het vliegveld alsnog te vinden.
Eigenlijk is het aan de andere kant ook weer een paradox, want als je naar statistieken van ongevallen in de luchtvaart en zeevaart kijkt dan komt er naar voren dat zo ongeveer 98% veroorzaakt word door menselijke fouten. Dus kan je je afvragen of je geen menselijke Back-up dan maar voor lief moet nemen en de mens helemaal uitsluiten moet. In sommige gevallen, zoals bij Dynamic Positioning Operators neemt het systeem de beslissingen vrijwel autonoom, maar zit de operator er alleen om de input parameters en de systeem status te bewaken. Daarbij kan het systeem ook zelf gewicht geven aan verschillende positie inputs. Stel je hebt 4 verschillende systemen, en 1 van de 4 wijkt significant af van de anderen dan zal het systeem minder waarde hechten aan het afwijkende systeem en vervolgens geeft het die een lagere weging in zijn algoritmes.
Joy noemt ook iets over de vlieghoogte, ook niet geheel onbelangrijk. Navigatie op bijvoorbeeld schepen is volkomen tweedimensionaal, simpelweg de oppervlakte van het water. Bij commerciële vluchten is het bijna tweedimensionaal, op 10KM hoogte hoef je bijna nergens omheen te vliegen, op wat gebergtes na welke ze vermijden. Het word meestal pas driedimensionaal bij opstijgen en landen. Als je zo'n drone op lage hoogtes laat vliegen is een botsing met een object zoals een zendmast of een flatgebouw totaal niet uitgesloten, ook als je bedenkt dat je geen vaste aanvliegroutes zou hebben zoals op een vliegveld. Jij zou een set coordinaten in kunnen geven van je werk en bij de eerste poging vliegt je drone tegen een hoogspanningsmast omdat die even niet op de kaart staat.
Verder zou je bij een volledig autonoom systeem een enorm systeemrisico lopen. Stel dat er in 2030 een half miljoen drones door Nederland vliegen, en er zit wat mis in de software, of je krijgt een probleem met je plaatsbepalingen signaal welke er 50 meter naast zit of noem maar wat dan is de ramp niet te overzien.
Op zich zijn het allemaal wel zaken die technologisch overwonnen kunnen worden, maar er moeten behoorlijk wat dingen overdacht worden voor je er mensen in vervoeren kan.
Dat er soms een kink in de kabel komt kan je niet uitsluiten. Niet al te lang geleden plonsde er in Den Helder nog bijna een passagiershelikopter te water doordat het een beetje mistig was, de piloten aan de hand van hun GPS signaal het vliegveld zochten, en die bleek er ook net een beetje naast te zitten. De piloten zagen water onder zich opdoemen, zijn opgetrokken en wisten het vliegveld alsnog te vinden.
Eigenlijk is het aan de andere kant ook weer een paradox, want als je naar statistieken van ongevallen in de luchtvaart en zeevaart kijkt dan komt er naar voren dat zo ongeveer 98% veroorzaakt word door menselijke fouten. Dus kan je je afvragen of je geen menselijke Back-up dan maar voor lief moet nemen en de mens helemaal uitsluiten moet. In sommige gevallen, zoals bij Dynamic Positioning Operators neemt het systeem de beslissingen vrijwel autonoom, maar zit de operator er alleen om de input parameters en de systeem status te bewaken. Daarbij kan het systeem ook zelf gewicht geven aan verschillende positie inputs. Stel je hebt 4 verschillende systemen, en 1 van de 4 wijkt significant af van de anderen dan zal het systeem minder waarde hechten aan het afwijkende systeem en vervolgens geeft het die een lagere weging in zijn algoritmes.
Joy noemt ook iets over de vlieghoogte, ook niet geheel onbelangrijk. Navigatie op bijvoorbeeld schepen is volkomen tweedimensionaal, simpelweg de oppervlakte van het water. Bij commerciële vluchten is het bijna tweedimensionaal, op 10KM hoogte hoef je bijna nergens omheen te vliegen, op wat gebergtes na welke ze vermijden. Het word meestal pas driedimensionaal bij opstijgen en landen. Als je zo'n drone op lage hoogtes laat vliegen is een botsing met een object zoals een zendmast of een flatgebouw totaal niet uitgesloten, ook als je bedenkt dat je geen vaste aanvliegroutes zou hebben zoals op een vliegveld. Jij zou een set coordinaten in kunnen geven van je werk en bij de eerste poging vliegt je drone tegen een hoogspanningsmast omdat die even niet op de kaart staat.
Verder zou je bij een volledig autonoom systeem een enorm systeemrisico lopen. Stel dat er in 2030 een half miljoen drones door Nederland vliegen, en er zit wat mis in de software, of je krijgt een probleem met je plaatsbepalingen signaal welke er 50 meter naast zit of noem maar wat dan is de ramp niet te overzien.
Op zich zijn het allemaal wel zaken die technologisch overwonnen kunnen worden, maar er moeten behoorlijk wat dingen overdacht worden voor je er mensen in vervoeren kan.
- Joy
- Berichten: 10783
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Drones, the next step
Daarom denk ik dat deze vorm van vervoer de komende jaren nog niet aan de orde is. Het idee is goed en wellicht kunnen dit soort bedrijven pionieren, maar de hele infrastructuur is er momenteel niet naar.
- MarkS
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Drones, the next step
Klopt, en vice versa. In de praktijk is meestal ook sprake van een combinatie van systeem/geprogrammeerde acties en handmatige/menselijke inbreng. En die laatste is, zelfs met alle risico's op het geautomatiseerde deel, by far de zwakste schakel.Tom schreef:Uiteraard, mijn punt is dat software die ook rekening moet houden met menselijk gedrag nog vele malen complexer is. En hoe complexer, hoe meer bugs. Naast alle risico's die je noemt, maar dat heb je in beide gevallen.MarkS schreef: Software doet inderdaad in principe hetgeen waarvoor het geprogrammeerd is. In principe. Mits alle code op voorhand volledig en juist is ingevoerd en getest, alle patches en updates op een betrouwbare en controleerbare wijze worden doorgevoerd en getest, alleen geautoriseerden toegang hebben tot de software en ... onbevoegden het niet lukt de software te hacken. Dat zijn behoorlijk wat mitsen en maren.
Daarbij ligt bij de ontwikkeling en implementatie van dit soort nieuwe technieken de focus meestal niet op security maar op de werking van de functionaliteit. Wat weer een risico op zich is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Kadett en 47 gasten