Het is voorjaar dus ook maar weer eens dit topic updaten.
De C70 heeft heldere koplampen gekregen en een XC70 grille (honingraad). De raammechanismen zijn aan beide kanten vervangen. De ramen hangen in een vrij complex systeem wat op den duur gewoon versleten is. De centre-speaker op het dashboard was opgeblazen. Daar ook een nieuwe in gestoken. Helaas voorzien van een hels kliksysteem voor de speakerkap. Ik heb flink lopen prutsen met creditcards en een foto waar de klikkers precies verstopt zaten.
Verder eigenlijk probleemloos. Nog niks aan het onderstel gedaan verder. Het verbruik op kortere ritten is wel pittig gebleken. 1 op 8 is dan vrij normaal.
De E36 M3 staat bij Bas Roos voor een beurtje. Weinig mee gereden. Meegepakt voor Interclassics Maastricht en dat was het wel een beetje. Nog altijd starten en lopen. Echt een betrouwbaar ding.
Verder nog aanvulling van het wagenpark in de vorm van een E46 M3 SMG. Als het jeukt moet je krabben zeggen ze dus na een proefrit werd de koop beklonken.
Een paar uiteenzettingen tov de E36 M3:
- toch wel wat sneller. Iets koppelrijker en een eindspurt naar 8.000 toeren waar de E36 niet aan komt.
- remmen veel gretiger, niet duurzamer. Bij doorrijden heeft een E46 M3 andere remblokken nodig.
- interieur voelt een stuk degelijker. Meer luxe aan boord. Als ik het een beetje goed inschat mist alleen stoelverwarming. Verder zit alles erop van schuifdak tot oppompbare bolsters in de zijwangen (wist niet eens dat dit bestond in een E46).
- de E36 zit wat meer om je heen. De E46 voelt een stukje ruimer en iets minder cockpitgevoel. Elektrische stoelen in de E46 staan hoger dan dezelfde stoelen in de E36.
- E36 rolt iets comfortabeler. De E46 heeft een vrij straf (standaard) onderstel en ligt in lange bochten wat vlakker.
- E46 heeft pushundersteer in korte bochten. E36 stuurt neutraler.
- het sperdiff van de E46 is fors gretiger. Laat op droog ook zeer gemakkelijk de kont uitbreken. Blijft daarbij ook snelheid opbouwen.
- ondanks dat ik graag met de hand schakel brengt SMG veel plezier. Het is geen automaat en de schakelmanier is niet altijd supersmooth zoals moderne bakken, dat is een feit. Blijft over een heerlijk mechanisch gevoel en een voor die tijd geavanceerd systeem. Zelfs de automaatstand gebruik ik vrij veel om lekker te cruisen.
- motor loopt zuiniger, 1 op 10 is relatief eenvoudig haalbaar. 1 op 8,5 bij regelmatig gebruik maken van het vermogen.
- E36 klinkt lekkerder. Voller geluid.
- E46 trekt veel aandacht. Waar je met de E36 lekker incognito door het verkeer gaat is dat met de E46 onmogelijk.
Na aanschaf heb ik een Inspectie laten uitvoeren icm kleppen stellen. Nieuwe remmen voorzijde, nieuwe voorbanden, nieuwe voorruit, wat sierlijsten vervangen, nieuw SMG-pookje (embleem dof) en nog wat kleine dingen. Koppeling en drijfstanglagers waren al gedaan (volledig dealeronderhouden).
Verder bij Evolve UK een DME remap besteld inclusief auto-revmatch voor de SMG-bak. Gek genoeg revmatched alleen een CSL structureel bij terugschakelen, de standaard M3 SMG moet geholpen worden met het gaspedaal. Vreemde keuze van BMW.
Dus nu zou de motor tussen 17 en 24 pk extra moeten leveren en geeft ie dotjes tussengas wanneer een versnelling lager wordt gekozen. De mate hiervan is afhankelijk van het toerental, de gekozen SMG-stand en de gasstand.
SMG S6 heb ik 1 keer geprobeerd (DSC uit) maar dat schakelt echt lomp hard. Sowieso is een kleine lift van het gaspedaal beter voor de aandrijflijn in de snellere standen (S4-S6).
Verder geen aanpassingen in het vooruitzicht. Ding is helemaal naar m'n zin. Volgens mij is iemand hier nog eigenaar geweest van deze auto, not sure.
