Bedrijvengids oplichting

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bedrijvengids oplichting

Bericht door Joy » 14 aug 2015, 20:01

Vandaag kreeg ik een belletje terwijl ik net druk in de weer was met zaagwerkzaamheden. Een haastige meneer aan de lijn van de bedrijvengids of de standaard vermelding verlengd kon worden voor 195 euro. Toevallig had pa pas contact gehad met de Telefoongids dus in mijn niet scherpe moment dacht ik dat het hierover ging. Dus ik zeg ja dat is goed. Nog even naam moeten noemen en dat was het. Vrijwel direct daarna ging het een beetje knagen. Shit heeft zo een oplichterwebsite me toch te pakken.

Na wat Googlen blijkt dit een van de vele oplichters te zijn die ondernemers proberen te laten betalen voor hun adresgegevens op een website.

Nu weet ik dat er een factuur gaat binnen komen van 195 euro en dat ze waarschijnlijk het hele gesprek hebben opgenomen. Ook blijken ze niet wars van incasso en rechtzaken.

Kom ik hier op de een of andere manier nog vanaf of ben ik gewoon de sjaak? Met betalen zit je vaak ook nog vast aan toekomstige ellende maar het Nederlandse recht heeft stom genoeg mazen die deze bedrijven kunnen misbruiken. :hammer:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door dvh » 14 aug 2015, 20:09

Gewoon niet betalen.
Die mannen laten het echt niet voorkomen hoor :-)

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door KoenM » 14 aug 2015, 20:11

Lijkt me dat dit sowieso van toepassing is:

"Schriftelijk instemmen bij afsluiten van een dienst via telemarketing
Belt een energiebedrijf u voor het afsluiten van een nieuw energiecontract? Of belt een verkoper u voor een telefoonabonnement of een abonnement op een sportschool?

Voor 13 juni 2014 waren de regels zo dat u aan de telefoon een overeenkomst kon sluiten. Als u “ja” zei aan de telefoon, was de overeenkomst gesloten. U had dan wel nog een bedenktijd van zeven werkdagen.

De nieuwe regels brengen hier verandering in. Wordt u gebeld door een verkoper voor een dienst voor langere tijd? Dan is alleen “ja” zeggen in veel gevallen niet genoeg. De overeenkomst is pas geldig als u schriftelijk hebt ingestemd. Bijvoorbeeld omdat u uw handtekening zet onder een contract. Of als u via de e-mail een contract hebt gekregen en u via e-mail hebt laten weten dat u het contract wilt."

https://www.consuwijzer.nl/thema/consument-is-kampioen" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Joy » 14 aug 2015, 20:17

Koen, dat is volgens mij alleen van toepassing op particulieren. Ondernemers kennen weer andere spelregels.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Luco » 14 aug 2015, 20:22

Gewoon niet betalen en als ze gaan dreigen dat ze het op hebben genomen zg je gewoon dat jij dat niet was, maar een niet bevoegde medewerker.
Als hun geld eisen moeten hun bewijzen dat jij het was aan de telefoon.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Arthur » 14 aug 2015, 20:49

Tja, in theorie mss wel... Toch ff ergens checken bij een instantie die dit echt weet? Rechtswinkel, rechtsbijstand "ofzo"?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Luco » 14 aug 2015, 21:13

Wie eist moet bewijzen in Nederland, en een rechter zal vast de reputatie van dat soort bedrijven weten, ik geef ze dus weinig kans.
Met een handtekening is het een heel ander verhaal.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Joy » 14 aug 2015, 21:14

Verrassend genoeg lijken dit soort bedrijven niet bang te zijn voor een rechtsgang en halen ze nog regelmatig hun gelijk. Idioot eigenlijk...

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door EvdP » 14 aug 2015, 21:40

http://www.mkbservicedesk.nl/4047/onder ... ichten.htm#" onclick="window.open(this.href);return false;

Laatste alinea:

Betaal de factuur niet. Zolang je niks getekend hebt, is er géén overeenkomst.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Joy » 14 aug 2015, 22:04

Voor bedrijven is een telefonische bevestiging rechtsgeldig zonder bedenktijd. Gelukkig gaan rechters steeds vaker mee in dit soort gevallen met de ondernemer dat de bevestiging is gebaseerd op dwaling cq op basis van onecht verkregen gegevens en dus niet rechtsgeldig is maar dat is absoluut geen zekerheid.

Het kan zomaar zijn dat (in het ergste geval dat het tot een rechtzaak komt) de rechter de claim van de gids wel honoreert en jij dus de factuur, de incasso en een groot deel van de gerechtskosten moet betalen.

Zoals als boven al is gemeld, telefonisch niets bevestigen, niets getekend terugsturen.

Heb je dit per ongeluk toch gedaan. Direct een aangetekende brief sturen met intrekking van de opdracht op basis van dwaling en melden bij het steunpunt acquisitie fraude en eventueel de politie.

Krijg je vervolgens toch een factuur dan sta je vervolgens veel sterker bij een eventuele rechtzaak.

Helemaal als je aangetekende brief retour is gekomen vanwege leeg of niet-bestaand adres.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door allen » 14 aug 2015, 22:22

Het gaat toch om 'verlengen'?
Ik kan niet meer bijhouden voor hoeveel klanten ik al gevraagd heb om opnamebewijs en een eventueel getekend contract waaruit blijkt dat ze reeds klant waren. Hoe kun je anders 'verlengen'?
Vertel ze doorgaans ook nog wel dat ik wel weet warvoor soort bedrijf ze zijn. Altijd leuk die reacties die je dan terug krijgt.
Genoeg dreigementen over deurwaarders gehad, nooit een gekomen.
Lekker naar bed gaan en genieten van je nachtrust zou ik zeggen...

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door HJ2 » 15 aug 2015, 02:53

History repeats.

Ik ben er (25 jaar terug) ook ingetuind op practisch dezelfde wijze! :wtf:
De ' gids' bestond uit een stapel kopietjes van andere sukkelaars die er ook in waren getuind. Destijds ging alles nog per fax. Alleen had ik een correctie doorgegeven die ze niet hadden verwerkt, en heb ik dus ook niet betaald.
Ik zou inderdaad niks betalen, tenzij het je nachtrust kost en het je 't bedrag waard is om weer lekker te slapen.
Ik ben een principebaas en zou geen ene cent dokken.

Wel balen, succes! :wtf:

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Robin » 15 aug 2015, 10:00

Herkenbaar, heb er ook 'n paar keer per jaar mee te maken, zelfde verhaal, meteen afkappen. Maar ik snap hoe dat gaat in de praktijk van alledag Joy. 'Zullen we dat dan maar weer doen?' en 'ja' en je hangt.

Wat hier al wordt geopperd , niet betalen, die 195,- is gewoon te weinig voor 'n rechtzaak.

Zo zit ik met 'Zakelijke Telefonie' terwijl ik zakelijk weer bij KPN zit. Betaal ik ook niet, die oplichters.
En dan hoor je opeens niks meer, dood laten bloeden gewoon.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Macboy » 15 aug 2015, 10:32

Meest verstandig is wel even meteen aangetekende brief sturen zoals hierboven geopperd.

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door jos_br » 15 aug 2015, 11:03

Ook wij hebben er hier mee te maken (gehad) maar draaien het nu om door aan te geven dat we ze aanklagen wegens fraude. Er zit er bijv. een in Leek die zowel de advertenties verkooptt en deurwaarder achter een deur is. De rechter was echter snel klaar met deze man, ook al omdat die zelf niet naar de rechtbank kwam. Later via een ander autobedrijf (die moest inmiddels € 1600,=!! betalen) erachter gekomen dat we op een of andere vage bedrijven site stonden. Deze gesommeerd binnen een uur "onze"reclame te verwijderen. Dit ontaarde in een behoorlijk hevige discussie (wij zouden er zelf toestemming voor gegeven hebben??) maar de reclame werd wel weggehaald. Overigens hoefde het andere autobedrijf na een rechtszaak ook niet te betalen.

Wanneer we nu nog gebeld worden (laatste tijd geen last meer van gehad) geven we alleen nog aan dat we het triest vinden om zo je boterham te moeten verdienen en, zoals eerder gemeld, er meteen achteraan dat we ze aangeven wegens fraude.

Jos.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Roy RS » 15 aug 2015, 19:38

Als je niet betaald krijg je direct een incassoclub op de deurmat, dat is niet toevallig een gelieerde bv en die zijn heel brutaal, gauw regelen dat t niet tot een nota komt...je wint het vast, maar de trammelant die je ermee krjjgt...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door RVV » 15 aug 2015, 23:53

Walgelijke praktijken. Crimineel gewoon. Ik ben er gelukkig nooit ingetuind maar dat schijnt ook meer geluk dan wijsheid te zijn. Nu is mijn standaard regel, als het geen klant van mij is die wat wil kopen flikker ik de telefoon er gelijk op. Ongeacht wat het ook is. Ik word ook altijd schijtziek van de brutaliteit om zomaar je kostbare tijd op te eissen. Of die apen die met je in discussie willen gaan waarom je hun fantastische dienst of product niet wil aanhoren/uitproberen whatever. Of die hufters die er een zielig verhaal aan vastknopen en zeggen dat er een of ander kankeronderzoek/bejaarde tehuis en/of zwak ziek en misselijke kindertjes er echt beter van worden. Proberen in te spelen op je gevoel.. Alsof ik ineens de klootzak ben die geen hart en interesse heeft. Ben er helemaal klaar mee met die smerige telemarketeer business.. Helaas werkt het bel me niet register ook voor geen meter :-(

En wat betreft Joy geen seconde tijd aan verprutsen.. gewoon dezelfde instelling aannemen als die smerige klootzakken.. Negeren op alle fronten.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door VLA » 21 aug 2015, 17:11

Wij hebben hetzelfde gehad met allebedrijvenin.nl , die hadden destijds ook van die soort praktijken, hadden akkoord gegeven voor een gratis vermelding, en toen bleek deze na een bepaalde periode automatisch omgezet te worden naar een betaalde vermelding. :?

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Michele » 23 aug 2015, 15:39

Mijn standaardopmerking bij telemarketingboys is, nadat ik ze heb laten uitpraten en vertellen van welke toko hij is (als ik daar althans voor in de mood ben) is dat ie zijn baas net een ton aan boetes heeft bezorgd omdat ik in het niet-bellen register sta en of ik nog een keer zijn naam en bedrijfsgegevens mag voor de aangifte bij het meldpunt. Meestal komt zo'n wijsneus dan met de opmerking dat dat niet voor bedrijven geldt. Helaas knul, het geldt wel voor eenmans bedrijven en daar ben ik er eentje van... Huiswerk doen dus. Doorgaans hoor je daarna alleen nog tuut tuut tuut... Werkt dus tamelijk effectief.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Joy » 08 nov 2015, 20:24

Uiteindelijk heb ik na een week een factuur ontvangen. Op aanraden van http://www.fraudehelpdesk.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gelijk een aangetekende brief + email gestuurd met daarin ontbinding van contract wegens dwaling. Het adres op de factuur had ik eerst even gegoogled en dat kwam uit op een bedrijfsterrein met daarop opslagunits. De rat. Gelukkig via Kvk wel zijn adres kunnen vinden dus de brief kwam netjes aan.
Na een maand een aanmaning ontvangen. Niks mee gedaan. En daar is het bij gebleven.
Wel krijgt pa iedere dag op 3 verschillende vaste tijdstippen een telefoontje van een dode lijn. Weet niet of een en ander met elkaar te maken heeft maar het is wel opvallend.

Ze moeten zulk soort uitschot in de cel sodemieteren voor een paar jaar.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door GTRene » 08 nov 2015, 23:31

die verzieken idd veel en maakt veel vertrouwen kapot.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Hans » 09 nov 2015, 08:33

Joy schreef: Gelukkig via Kvk wel zijn adres kunnen vinden dus de brief kwam netjes aan.
Dat is mooi, kan je hem ook eens persoonlijk aanspreken op zijn handeltje mocht je daar behoefte aan hebben.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door WJ » 27 feb 2017, 22:58

Dit is nu een beetje een hot item, bij consumenten moet je sinds een jaar blijkbaar een handtekening hebben. Maar bedrijven/zzp'ers/etc kunnen er nog steeds via de telefoon ingeluist worden....

De minister vind het niet nodig om voor bedrijven hetzelfde te hanteren als voor consumenten, ze moeten maar weer rond de tafel gaan zitten.

Misschien moet iemand die malloot eens uitleggen dat dit gezeik al gaande is sinds de uitvinding van de telefoon.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Eric Z » 27 feb 2017, 23:18

Misschien moeten ze de kvk gewoon opdoeken die jou telefoonnummer doorverkoopt/inzichtelijk maakt zonder dat je er iets tegen kan doen.

Overigens zijn er bedrijfsvormen die wel in het bel me niet kunnen worden opgenomen.
Let op! Ook bepaalde ondernemers, zoals zzp'ers en vennoten in een VOF, kunnen zich afmelden voor telefonische verkoop via het bel-me-niet register.
Bron: http://www.dezaak.nl/2500/strengere-en- ... keting.htm

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bedrijvengids oplichting

Bericht door Luco » 28 feb 2017, 17:13

ja bel me niet sta ik met alle nummers zowel prive als zakelijk geregistreerd maar wordt toch gebeld met die onzin.

Ik neem op en als ze beginnen geen interesse en tuutuutuutuut horen ze dan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Eric Z, Gert-jan, Nivek, Robbert92, Rogerb, Thomasss, tomgtr en 161 gasten