Nadat je een proefritje in m'n MX-5 hebt gemaakt. Reken maar uit wanneer dat isWouter schreef:
Kortom, wanneer kan ik een proefritje maken in jouw 120d
BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
- Wouter
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Denk het wel. Aangezien daar gewoon een reparatieprocedure voor staat.Hielke schreef:Dus je denkt dat enkel die bovenste ketting vervangen (ook) een normale BMW garage procedure is voor bij auto's met lage km-standen?
Die dealer gaat echt niet uit coulance alles zomaar vervangen als het alleen met een bovenste ketting kan.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Elk zichzelf respecterend BMW forum heeft een N47 topic nodig
-
Online
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Duidelijk, bedankt!Hielke schreef:De ketting wordt dusdanig ruim dat de kettingspanners 'm niet meer op spanning kunnen houden. Door het voortdurende gerammel en geschok daarna wordt de ketting zwak en kan gaan breken. Sommigen zeggen dat het door de Sachs inprint op ieder schakeltje komt. Die naam is erin gestanst en maakt het metaal zwak. Zou kunnen. Dat er ruimte op begint te komen heeft natuurlijk niets met die naam op de schakeltjes te maken.
Op iedere ketting (voor welk gebruik dan ook) komt na verloop van tijd ruimte. In een automotor heb je de kettingspanner (tegenwoordig spanners) om die slijtage op te vangen. Meestal overleeft de ketting de levensloop van de motor. Mocht ie toch vervangen moeten worden dan was dat normaliter een vrij eenvoudig klusje omdat ie voorop op de motor zat. Tegenwoordig hebben fabrikanten zoveel vertrouwen in die techniek (het onderhoudsvrije ervan), dat ze 'm achterop de motoren beginnen te construeren (gewicht?). Je moet dan wel heel zeker weten dat er aan die constructie niets mankeert. En daar ligt nou net het probleem van de verder fantastische N47 motor.
Verbaast me wel dat BMW zo'n inschattingsfout heeft weten te maken. Maargoed, kan gebeuren.. zoeken naar eentje die al gedaan is en klaar is klara!
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
FWIW: Onze F30 met deze motor draait al 102dkm zonder problemen, dus je kan even voort.Arthur schreef:Hier ff zoeken, Hielke; http://bmw3seriesforum.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar ben ik het onderwerp al geregeld tegengekomen. Ff uit m'n hoofd zijn het vooral de 2006-2009 modellen. Maar ook de nieuwere N47's, zoals bv in mijn F31, kunnen er last van hebben. Schijnt nog altijd niet helemaal opgelost te zijn.
Ik heb de mijne net op 25k gedraaid, nog zonder problemen.
Ik heb dan ook 2 jaar garantie en als ik de auto daarna nog steeds heb verleng ik de garantie met 2 jaar t/m 150kkm. Lijkt me dan eerst wel voldoende
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
..maar het is dus net zoiets als met de Federals? Levensgevaarlijk, schande, mega design failure, dat dat kan in dit land!Hielke schreef:Is natuurlijk bullshit wat je zegt Wouter. Die ketting heeft niks met regulier onderhoud te maken. Preventief bij een BMW dealer laten vervangen kost 2000 euro. Schade als gevolg van een breuk een veelvoud. Op wikipedia staat zelfs een aparte paragraaf over de distributieketting van de N47. Het is een designfailure en BMW vertikt het om in Europa een racall uit te voeren.
Ook al koop je het zelf in geen 100 jaar
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Ik bespreek ook graag wereldproblemathiek Snipe. En dat terwijl er hier in huis geen Marokkaan, Islamiet, asielzoeker, of Rus te vinden is.
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Als de N47-distributiekettingen onder de brede noemer asielzoekers, Federals en andere wereldproblemen vallen snap ik hoe ik dit topic moet beoordelen
- JP
- Berichten: 31240
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Welk mer monteert wel goede kettingspanners ?
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
JP schreef:Welk merk monteert wel goede kettingspanners ?
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Die plastic spanners zijn minder de de oude stalen Joy ;-P
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Boven de 2 ton kom je zowiezo in de gevaren zone met die ketting.
De N47 heeft overigens 3 kettingen, en dat is het hele probleem, want als een ketting een kleine speling heeft krijgt de rest ook klappen en die gaan ook sneller slijten...
Hou er ook rekening mee dat de eerste types van deze moteren fatale balans as problemen kennen. Balansas behuizing word ruim (aluminium motor, joepie) en dus krijgen de balansassen mega speling en gaat de motor nooit meer goed lopen: mag je een ruilblok kopen. Been there seen that en dit komt erg vaak voor. (vraag maar aan een BMW specialist).
Je hebt de N47D20A, en die zou ik dus als de pest vermijden. Dit zijn de eerste type motoren.
De N47D20B is de twin turbo motor.
De N47D20C hoort de verbeterde type te zijn maar ook bij die kunnen de kettingen te ruim worden.
Overigens heeft Mercedes dit probleem ook, omdat de ketting aan de achterzijde zit maar gelukkig kan het bij de OM651 2.2 liter diesel gewoon vanaf de bovenzijde vervangen worden (geleiders hoeft niet, meestal alleen speling op ketting en kettingspanner moet vervangen worden). Die heeft 1 ketting (tussen HD pomp en nokkenassen, de rest is tandwiel aandrijving).
Mijn advies is, koop een BMW 2 liter met M47D20 motor, de gouwe ouwe gietijzer motorblok met ketting aan de voorzijde.
Voer de kenteken van de wagen in op http://www.partsbase.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in, linksboven zie je de motorcode. Zie je N47D20A dan zou ik er met een boog omheen lopen.
De N47 heeft overigens 3 kettingen, en dat is het hele probleem, want als een ketting een kleine speling heeft krijgt de rest ook klappen en die gaan ook sneller slijten...
Hou er ook rekening mee dat de eerste types van deze moteren fatale balans as problemen kennen. Balansas behuizing word ruim (aluminium motor, joepie) en dus krijgen de balansassen mega speling en gaat de motor nooit meer goed lopen: mag je een ruilblok kopen. Been there seen that en dit komt erg vaak voor. (vraag maar aan een BMW specialist).
Je hebt de N47D20A, en die zou ik dus als de pest vermijden. Dit zijn de eerste type motoren.
De N47D20B is de twin turbo motor.
De N47D20C hoort de verbeterde type te zijn maar ook bij die kunnen de kettingen te ruim worden.
Overigens heeft Mercedes dit probleem ook, omdat de ketting aan de achterzijde zit maar gelukkig kan het bij de OM651 2.2 liter diesel gewoon vanaf de bovenzijde vervangen worden (geleiders hoeft niet, meestal alleen speling op ketting en kettingspanner moet vervangen worden). Die heeft 1 ketting (tussen HD pomp en nokkenassen, de rest is tandwiel aandrijving).
Mijn advies is, koop een BMW 2 liter met M47D20 motor, de gouwe ouwe gietijzer motorblok met ketting aan de voorzijde.
Voer de kenteken van de wagen in op http://www.partsbase.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in, linksboven zie je de motorcode. Zie je N47D20A dan zou ik er met een boog omheen lopen.
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Rijke info EG.
Moeten bij een preventieve revisie al die onderdelen op dat mooie plaatje vervangen worden?
Moeten bij een preventieve revisie al die onderdelen op dat mooie plaatje vervangen worden?
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Ik heb niet dit hele topic uit lopen pluizen, maar er is wel degelijk een recall aktie mbt distributie op deze motoren.
Het betreft nummer: 0011540300
Daarbij moet eerst e.e.a. op worden gemeten en sowieso de kettingspanner mag worden vervangen door een gemodificeerde uitvoering.
Indien de rek teveel is dan mag indien het onderhoud volgens de BMW-norm uit is gevoerd de distributieketting kosteloos worden vervangen.
Dus ook bij een auto (veel)ouder dan 2 jaar!
Het betreft nummer: 0011540300
Daarbij moet eerst e.e.a. op worden gemeten en sowieso de kettingspanner mag worden vervangen door een gemodificeerde uitvoering.
Indien de rek teveel is dan mag indien het onderhoud volgens de BMW-norm uit is gevoerd de distributieketting kosteloos worden vervangen.
Dus ook bij een auto (veel)ouder dan 2 jaar!
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
2 hoeft niet.Hielke schreef:Rijke info EG.
Moeten bij een preventieve revisie al die onderdelen op dat mooie plaatje vervangen worden?
7 moet je hele krukas kopen bij eerste types, ikweet niet of dat later is veranderd, de tandwiel is wel verbeterd, maar of de krukas tandwiel los te vervangen valt weet ik niet
8 en 9 vervangen ze soms niet omdat die meestal geen speling heeft (is een korte ketting gaat niet zo snel stuk), maar nu je toch bezig bent met alles....
Dus de rest gewoon wel. Staat me wel bij dat het qua onderdelenprijs niet zo schrikbarend duur is.
Ik ben vergeten iets te vertellen:
Bij de eerste types van deze motoren was het probleem ook dat de krukastandwiel niet los vervangen kan worden (wanneer die versleten is) maar mag je er een heel nieuw krukas in gooien.
Leuker kunnen ze het niet maken bij BMW, wel duurder.
Maar hou bij de eerste types sterk rekening ermee dat je een blok wissel mag doen als er ruimte zit op de behuizing van de balansassen... Ik zou zwz eerst controleren wat voor motor derin zit, N47d20A is wat mij betreft een no-go. Uiteraard mag iedereen dit zelf weten.
Hielke, ik wil je niet bang maken, maar voor dit moet de bak of motor eruit (kan ook met alleen bak eruit ipv motor eruit en dan via onderkant auto alle zooi vervangen). En als je dan toch bezig bent (hoge km stand) kan je ook de koppeling pakken, en stel vliegwiel heeft speling kan je dat ook vervangen. En dan ben je zomaar 3k verder... Zoals ik zei, iedereen mag het zelf weten, maar hou er serieus rekening mee dat dit weleens een paar vakanties aan geld kan kosten.
- Arthur
- Berichten: 39736
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
@EG: waar ligt die M47D20 motor in?
@Erik K.: is die recall voor oudere types of ook voor mijn motor? In mijn auto ligt de N47D20C. Volgens mij produktiedatum december 2013.
@Erik K.: is die recall voor oudere types of ook voor mijn motor? In mijn auto ligt de N47D20C. Volgens mij produktiedatum december 2013.
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Voor 2007 is die M47D20 geleverd.
In de 1, 3 (e90), 5 (e60) in 163 pk vorm. (is de meest ontwikkelde M47 blok, eigenlijk voluit M47D20TU2).
Zijn 2 totaal andere motorblokken: M47 is gietijzer motorblok (en dus steviger gebouwd) en N47 is volledig alu motorblok (en dus lichter). M47 heeft dubbele ketting aan de voorzijde die in principe een autoleven lang meegaat.
Moet overigens wel bekennen dat de M47 rauwer loopt en wat luider is dan de N47, die laatste draait stationair gewoon veel soepeler en is ook stiller.
In de 1, 3 (e90), 5 (e60) in 163 pk vorm. (is de meest ontwikkelde M47 blok, eigenlijk voluit M47D20TU2).
Zijn 2 totaal andere motorblokken: M47 is gietijzer motorblok (en dus steviger gebouwd) en N47 is volledig alu motorblok (en dus lichter). M47 heeft dubbele ketting aan de voorzijde die in principe een autoleven lang meegaat.
Moet overigens wel bekennen dat de M47 rauwer loopt en wat luider is dan de N47, die laatste draait stationair gewoon veel soepeler en is ook stiller.
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Arthur schreef:@EG: waar ligt die M47D20 motor in?
@Erik K.: is die recall voor oudere types of ook voor mijn motor? In mijn auto ligt de N47D20C. Volgens mij produktiedatum december 2013.
Betreft N47 motor in de modellen: E6x, E8x, E9x
- Arthur
- Berichten: 39736
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Thnx@beide Weer wat wijzer.
- Wouter
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Erik K. schreef:Ik heb niet dit hele topic uit lopen pluizen, maar er is wel degelijk een recall aktie mbt distributie op deze motoren.
Het betreft nummer: 0011540300
Daarbij moet eerst e.e.a. op worden gemeten en sowieso de kettingspanner mag worden vervangen door een gemodificeerde uitvoering.
Indien de rek teveel is dan mag indien het onderhoud volgens de BMW-norm uit is gevoerd de distributieketting kosteloos worden vervangen.
Dus ook bij een auto (veel)ouder dan 2 jaar!
dat is goed nieuws. Nu kan de koop bijna niet meer overgaan. toch?
- Arthur
- Berichten: 39736
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Jawel, want betreffende auto is al weg...
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Hoe weet jij dat?Arthur schreef:Jawel, want betreffende auto is al weg...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Philipoo en 177 gasten