BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Andre » 10 jun 2015, 10:25

Een Porsche gt4 die iedereen hier de hemel in praat, moet je bij de dealer daar eens nieuwe remblokken en schijven en een Olie beurtje doen. Dan heb je aan een kleine zuurstof fles niet genoeg.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Arthur » 10 jun 2015, 10:56

Moet je ook niet moeilijk over doen, hoort erbij. Anders Punto blijven rijden, is toch al een schraaphok :sealed: :wink:

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door VLA » 10 jun 2015, 11:12

Kennis van mij heeft een 120d coupe waarbij het blokje stuk is gegaan vanwege de distributieketting. Kmstand was wel tegen de 200k aan maar voor een diesel zou dat geen probleem moeten zijn lijkt me.

Volgens deze wiki zou er vanuit BMW (eindelijk) een recall zijn :
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47" onclick="window.open(this.href);return false;
There is now a recall (15th January 2015) by BMW to replace the chain tensioner and, if required, the timing chain.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Hielke » 10 jun 2015, 11:25

Arthur schreef:Moet je ook niet moeilijk over doen, hoort erbij. Anders Punto blijven rijden, is toch al een schraaphok :sealed: :wink:
Zo'n uitspraak als premium rijden, dan premium betalen heeft natuurlijk niks met de bukbereidheid naar aanleiding van een motor design failure te maken. Of anders mag iemand me nu even gaan uitleggen wat een ontwerpfout met de definitie van 'premium' te maken heeft. Van de Punto kun je zeggen wat je wil, voor de 15.000 euro die hij gekost heeft is het een foutloze auto. En standaard ben ik er niet mee omgegaan. Extra onderhoudsliefde in de vorm van tussentijdse olieverversingen heeft ie wel gehad. Echt warm wordt dat blokje met die korte stadsritten immers nauwelijks.

WikiBert, zo'n workaround, wat zeg je daarvan? Kan mijns inziens nooit goed zijn. De auto heeft twee kettingen, 4 kettinggeleiders, en 2 kettingspanners. Van die set wordt alleen de bovenste ketting vervangen. Voor de reguliere reparatie/revisie worden al die onderdelen vervangen.

Robin, deels door die hoeveelheid onderdelen en de plaats van de kettingen (waardoor er vele uren in de reparatie gaan zitten) is het zo'n dure klus geworden.

De materie is wel dusdanig ernstig dat het thema ook al eens in het Duitse equivalent van het programma Kassa voorbij is gekomen. Klanten die eens een beurt bij een andere BWM garage of net te laat hebben laten uitvoeren konden iedere vorm van coulance op hun buik schrijven.

Het is niet dat het me afschrikt zo'n auto te kopen (gaat om het fijne sturen, en de makkelijke power van de motor), maar ik wil wel eerst alle mogelijke kosten in kaart hebben.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Hielke » 10 jun 2015, 11:30

VLA schreef:Kennis van mij heeft een 120d coupe waarbij het blokje stuk is gegaan vanwege de distributieketting. Kmstand was wel tegen de 200k aan maar voor een diesel zou dat geen probleem moeten zijn lijkt me.

Volgens deze wiki zou er vanuit BMW (eindelijk) een recall zijn :
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47" onclick="window.open(this.href);return false;
There is now a recall (15th January 2015) by BMW to replace the chain tensioner and, if required, the timing chain.
Misschien is er in de VS sprake van een recall, hier in Nederland of Duitsland niet. Amerikanen zijn geen dieselrijders, daar zullen er heel weinig verkocht zijn. Centenkwestie.

Hoe is dat met die kennis qua kosten afgelopen VLA?

Gebruikersavatar
SvB
Berichten: 646
Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
Locatie: Utrecht

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door SvB » 10 jun 2015, 11:47

Een ex 318d ( E90) rijder, bij 160dkm ook het blok eruit en Mitsubishi ketting vervangen bij de dealer (leasebak)
Veel voorkomend probleem vertelde ze me bij Ekris in 't Veen.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Riceaux » 10 jun 2015, 11:50

Hielke, als je zo bang bent dat ding naar de klote gaat zoek je toch een uit waarbij dat ding al vervangen is?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Hielke » 10 jun 2015, 11:54

Riceaux schreef:Hielke, als je zo bang bent dat ding naar de klote gaat zoek je toch een uit waarbij dat ding al vervangen is?
Dat staat er in de advertentie op MP of op de Autoweek site niet bij Riceaux.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Andre » 10 jun 2015, 11:58

Je kan ook een mooie 130i of 135i kopen!

Dan heb je dat gedonder niet.

Het laatste hemd heeft geen zakken:)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Riceaux » 10 jun 2015, 12:00

Hielke schreef:
Riceaux schreef:Hielke, als je zo bang bent dat ding naar de klote gaat zoek je toch een uit waarbij dat ding al vervangen is?
Dat staat er in de advertentie op MP of op de Autoweek site niet bij Riceaux.
Joh. Dan bel je er even achteraan? Of ben je niet zo serieus opzoek dat je daar de moeite voor over hebt?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Bert ///M3 » 10 jun 2015, 12:13

Het hangt er maar net vanaf in hoeverre de rest vervangen hoeft te worden Hielke.

BMW levert zelfs een ketting met losse schakel voor dat soort reparaties:

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_4089" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_5847" onclick="window.open(this.href);return false;

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Andre » 10 jun 2015, 12:14

Riceaux schreef:
Hielke schreef:
Riceaux schreef:Hielke, als je zo bang bent dat ding naar de klote gaat zoek je toch een uit waarbij dat ding al vervangen is?
Dat staat er in de advertentie op MP of op de Autoweek site niet bij Riceaux.
Joh. Dan bel je er even achteraan? Of ben je niet zo serieus opzoek dat je daar de moeite voor over hebt?

Man heeft iedereen al voor hem aan het werk.

RDW
ANWB
CJIB
BMW importeur
BMW dealer netwerk
BMW Munchen
BMW 120d Fanclub
Rai vereniging
etc.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Robin » 10 jun 2015, 12:20

LOL, het beste kunnen we gewoon beter Hylke preventief vervangen:)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Arthur » 10 jun 2015, 13:12

:lol:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Hielke » 10 jun 2015, 13:21

Robin schreef:LOL, het beste kunnen we gewoon beter Hylke preventief vervangen:)
Nee nee, juist niet! Het is wel eens goed dat de reality distortion fields van al die BMW fanboys hier worden opgeschud.

Ik toon even wat interesse in een BMW, doe wat matig zoekwerk hier en daar, en daar opent me zich toch een beerput van design failures, defecten, garagerekeningen, non-coulances en teleurgestelde klanten, je wilt het niet weten! Bayerische Motoren Werke, nou inderdaad, veel werk aan veel motoren.

:lol:

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Andre » 10 jun 2015, 13:27

Ach je moet het maar zo zien.

Je hebt half nederland in de stress. De uitkomst is poen in de zak en de fiat is de beste auto.

Welk auto project zullen we nu aan de kaak stellen. Welke autoverkopers staan momenteel in de showroom uit de neus te eten en hebben tijd over.

Bij porsche hebben ze het druk dat gaat niet.

:)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Riceaux » 10 jun 2015, 13:33

Heeft André je nog geen Audi aangesmeerd?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Reind » 10 jun 2015, 14:03

Ik heb deze motor in mijn ex 320d gehad. Gekocht met 80K in Dld. Ten ik hem net had ging ik ermee naar de dealer om de navi op NL te zetten en ze vertelde me dat de distributieketting moest worden vervangen aangezien deze nogal hoorbaar was. Nu was mij dit niet echt opgevallen aangezien dit motorblok sowieso voor geen meter klinkt. Maargoed uit coulance heeft BMW de ketting en spanner kosteloos vervangen. Vervolgens de boel gechipt naar 215pk/430Nm en gas op de lollie. Bij 200K begon je het weer iets te horen en met 230K heb ik de auto verkocht ivm leasauto. Verder 0 problemen gehad.

Nu doen inderdaad heel veel mensen er nogal panisch over maar ik heb nog van niemand die ik ken gehoord dat hij echt knapte. Ook destijds (2011) was het bij BMW Enschede nog niet voorgekomen.

Als je het zekere voor het onzekere wilt neem je het type met 163pk. Die schijnt absoluut bulletproof te zijn en na chippen komen ze ongeveer op hetzelfde vermogen.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Hielke » 10 jun 2015, 14:16

Riceaux schreef:Heeft André je nog geen Audi aangesmeerd?
Hij smeert me nog eerder een poster van Ma Flodder voor boven m'n bed aan. Het is zo kansloos dat de gedachte nog niet eens bij hem opgekomen kan zijn :lol:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Hielke » 10 jun 2015, 14:19

Reind schreef:Ik heb deze motor in mijn ex 320d gehad. Gekocht met 80K in Dld. Ten ik hem net had ging ik ermee naar de dealer om de navi op NL te zetten en ze vertelde me dat de distributieketting moest worden vervangen aangezien deze nogal hoorbaar was. Nu was mij dit niet echt opgevallen aangezien dit motorblok sowieso voor geen meter klinkt. Maargoed uit coulance heeft BMW de ketting en spanner kosteloos vervangen. Vervolgens de boel gechipt naar 215pk/430Nm en gas op de lollie. Bij 200K begon je het weer iets te horen en met 230K heb ik de auto verkocht ivm leasauto. Verder 0 problemen gehad.
.
Je hebt de auto in Dld gekocht en de dealer hier in NL heeft het spul onder coulance vervangen?

Welke dealer is dat Reind? Breng ik 'm daar als de problemen beginnen direct naartoe.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Reind » 10 jun 2015, 14:28

Broekhuis Enschede. En BMW heeft kosten gedekt, niet de dealer.

Maargoed, die auto was nog geen twee jaar oud. Als ik daar vandaag met een 2009 320d aankom zou het wel lastig worden denk ik.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Milka » 10 jun 2015, 15:06

Dan zat je waarschijnlijk nog in de nieuwe wagen garantie van BMW, dus geen coulance maar garantie.

Mijn auto komt ook en duitsland en neuwagen garantie is geldig in heel europa.
Ik had nog een derde jaar gebracht wagen garantie, dat betekende dat ik eventuele mankementen zelf moest betalen en dan bij de verkopende dealer in Dui kon declareren.

Recall, voor vervangen van de ketting ken ik ook niet en de auto is recent nog bij de dealer geweest.
Hij zou eigenlijk weer moeten, maar 800,- :crazy: voor een nieuwe voorruit is mij te gortig

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Tomj » 10 jun 2015, 15:19

Beste N47 topic dat ik totnutoe heb gelezen :D

Op een belgisch BMW forum is het draadje al wat langer, en saaier/eentoniger.

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=27287.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Hielke » 10 jun 2015, 16:25

Twee filmpjes van gisteravond van de 118d N47 uit 2008 van neef en nicht.

Eerste is bij een toerental van 1700 opgenomen, tweede bij stationair. Motor heeft 175.000 gelopen

Bij het 'stationair' filmpje hoor je een ritmisch getik. 2 tiks per seconde.

Zeg het maar, duidt dit op een ruimer wordende ketting? Motor is nog krachtig en van het getik hoor je in de auto heel weinig.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V2YM-vC_ ... e=youtu.be[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s044EkoK ... e=youtu.be[/youtube]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door GTRene » 10 jun 2015, 16:32

naast het diesel geratel, lijkt er idd een andere terug kerende tik te horen, die er (lijkt mij) niet thuis hoort.
kan zo maar zoiets zijn, magoed 175dkm is ook niet niks voor een distributie, als er al horror verhalen bekend zijn, lijkt een inspectie op zijn plaats, of rekening houden met extra kosten wil je dat oplossen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten