BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
In m'n zoektocht naar info over een 1-serie met dieselmotor kom ik continue berichtgeving over ratelende en brekende distributiekettingen tegen. Er wordt zelfs schande van gesproken dat BMW niet heeft willen toegeven dat het hier om een constructieprobleem gaat en als gevolg daarvan een recall heeft willen starten. Het is natuurlijk ook van den gekke dat een ketting die achter het blok gemonteerd is, en waarvan je dus automatisch mag verwachten dat ie onderhoudsvrij is, juist allesbehlave probleemloos is. Vervanging van een nog niet gebroken ketting kost bij de dealer ongeveer 2000 euro. Breekt ie voortijdig dan ben je bijna het drievoudige kwijt.
Het bevreemdt me hier op het BMW minded forum een beetje dat het probleem slechts terloops besproken is. Of valt het mee? Ik zou graag van N47 rijders (1-serie, 3-serie, 5-serie) willen weten in hoeverre zij met dit issue te maken hebben gehad.
M'n Fiatje Punto Evo Multijet doet het probleemloos ondanks de vele stadskilometers. De auto emotioneert me zoals een Audi me emotioneert. Heel weinig. Heb laatst met de 1-serie 118d van een nicht gestuurd. Met dat blok, die smeuiïge power, is het de fijnst sturende 1-serie. Ik heb een 120d uit 2009 op het oog maar zou eerst graag wat meer van DF-ers willen horen die ook met dat distributieketting issue te maken hebben gehad. Of van mensen die er veel over weten, maar dat spreekt.
Het bevreemdt me hier op het BMW minded forum een beetje dat het probleem slechts terloops besproken is. Of valt het mee? Ik zou graag van N47 rijders (1-serie, 3-serie, 5-serie) willen weten in hoeverre zij met dit issue te maken hebben gehad.
M'n Fiatje Punto Evo Multijet doet het probleemloos ondanks de vele stadskilometers. De auto emotioneert me zoals een Audi me emotioneert. Heel weinig. Heb laatst met de 1-serie 118d van een nicht gestuurd. Met dat blok, die smeuiïge power, is het de fijnst sturende 1-serie. Ik heb een 120d uit 2009 op het oog maar zou eerst graag wat meer van DF-ers willen horen die ook met dat distributieketting issue te maken hebben gehad. Of van mensen die er veel over weten, maar dat spreekt.
- Jurjen
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Alleen persoonlijke ervaring. 50K km, nu 160K totaal met een 120D 177pk. Geen probleem.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Hier een bezitter van een 120d [cbrio] uit 2009.
Gekocht in 2010 met 9k op de teller.
Teller staat inmiddels op 219k, nul problemen.
Wat ik wel weet is dat er een modificatie van een distributie geleider / rol heeft plaatsgevonden.
Na een onderhoudsbeurt bij de dealer, kreeg ik de terugkoppeling dat zij een rateltje hoorden bij de distributie.
Zelf niets van vernomen, maar zij gaven dus aan dat hiervoor een update beschikbaar was en dat ze dus de auto graag voor een vervolgafspraak terug wilden. Update incl. vervangende auto op kosten van BMW doorgevoerd.
Voor de rest idd een heerlijk blok wat betreft koppel, gem verbruik van 5.4l
hij had wat stiller mogen wezen dan was het helemaal perfect geweest.
Gekocht in 2010 met 9k op de teller.
Teller staat inmiddels op 219k, nul problemen.
Wat ik wel weet is dat er een modificatie van een distributie geleider / rol heeft plaatsgevonden.
Na een onderhoudsbeurt bij de dealer, kreeg ik de terugkoppeling dat zij een rateltje hoorden bij de distributie.
Zelf niets van vernomen, maar zij gaven dus aan dat hiervoor een update beschikbaar was en dat ze dus de auto graag voor een vervolgafspraak terug wilden. Update incl. vervangende auto op kosten van BMW doorgevoerd.
Voor de rest idd een heerlijk blok wat betreft koppel, gem verbruik van 5.4l
hij had wat stiller mogen wezen dan was het helemaal perfect geweest.
- Arthur
- Berichten: 39595
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Hier ff zoeken, Hielke; http://bmw3seriesforum.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar ben ik het onderwerp al geregeld tegengekomen. Ff uit m'n hoofd zijn het vooral de 2006-2009 modellen. Maar ook de nieuwere N47's, zoals bv in mijn F31, kunnen er last van hebben. Schijnt nog altijd niet helemaal opgelost te zijn.
Ik heb de mijne net op 25k gedraaid, nog zonder problemen.
Ik heb dan ook 2 jaar garantie en als ik de auto daarna nog steeds heb verleng ik de garantie met 2 jaar t/m 150kkm. Lijkt me dan eerst wel voldoende
Daar ben ik het onderwerp al geregeld tegengekomen. Ff uit m'n hoofd zijn het vooral de 2006-2009 modellen. Maar ook de nieuwere N47's, zoals bv in mijn F31, kunnen er last van hebben. Schijnt nog altijd niet helemaal opgelost te zijn.
Ik heb de mijne net op 25k gedraaid, nog zonder problemen.
Ik heb dan ook 2 jaar garantie en als ik de auto daarna nog steeds heb verleng ik de garantie met 2 jaar t/m 150kkm. Lijkt me dan eerst wel voldoende
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Gewoon 1000,- achter de hand houden voor een revisie. Verder niet te druk maken.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
118d uit 2010 hier. Gekocht in 2012 met 100k km op de teller, nu 135k km op de teller. Nog geen problemen gehad. Maar volgens mij is het ook net het aangepaste blok wat geen problemen heeft.
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Het is het N47 blok in alle variaties die de problemen met de oprekkende en als gevolg daarvan brekende distributieketting heeft. Blok is, voor zover ik weet, gemaakt tussen 2007 en 2014.
DVH, breekt ie eenmaal dan heb je aan 1000 euro niet genoeg om 'm weer rijdend te krijgen.
DVH, breekt ie eenmaal dan heb je aan 1000 euro niet genoeg om 'm weer rijdend te krijgen.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Zal er binnenkort even naar vragen bij de dealer dan. Zit nog tot augustus garantie op.Hielke schreef:Het is het N47 blok in alle variaties die de problemen met de oprekkende en als gevolg daarvan brekende distributieketting heeft. Blok is, voor zover ik weet, gemaakt tussen 2007 en 2014.
DVH, breekt ie eenmaal dan heb je aan 1000 euro niet genoeg om 'm weer rijdend te krijgen.
Voor de rest een heerlijke auto. Maar naar mijn mening alleen leuk qua uiterlijk met de juiste opties. M uitgevoerd binnen en buiten. Shadowline, leuke velgen en I-drive.
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Dingen breken toch niet zomaar?
Is het niet zo dat ze eerst gaan rammelen en daarna bij t steeds lossen zitten mogelijk breken?
Als ze rammelen is het tijd voor een revisie.
Is het niet zo dat ze eerst gaan rammelen en daarna bij t steeds lossen zitten mogelijk breken?
Als ze rammelen is het tijd voor een revisie.
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Bedoel je het zo. Ja, idd, dat verwacht ik ook. Eerst een fase van geluiden maken en dan, als je niks onderneemt, knapt ie een keer.dvh schreef:Dingen breken toch niet zomaar?
Is het niet zo dat ze eerst gaan rammelen en daarna bij t steeds lossen zitten mogelijk breken?
Als ze rammelen is het tijd voor een revisie.
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Heb dat destijs met m'n 318is ook gehad.
' zou niet mogen ' maar gebeurde toch.
Alle geleiders , spanrollen en toebehoren + ketting was iets van 500,- aan onderdelen.
Zal tegenwoordig , uiteraard , duurder zijn. + uren.
Maar als je proef rijdt , en je hoort hem niet , dan is er nog niks aan de hand toch?
Dingen rammelen niet zomaar.. Daar zit wel wat tijd/km'ers tussen.
' zou niet mogen ' maar gebeurde toch.
Alle geleiders , spanrollen en toebehoren + ketting was iets van 500,- aan onderdelen.
Zal tegenwoordig , uiteraard , duurder zijn. + uren.
Maar als je proef rijdt , en je hoort hem niet , dan is er nog niks aan de hand toch?
Dingen rammelen niet zomaar.. Daar zit wel wat tijd/km'ers tussen.
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
M'n Deens is vrij matig, maar tonen deze gasten nou een workaround voor het vervangen van de bovenste ketting?
http://youtu.be/bmX-nCaT30c" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/bmX-nCaT30c" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wouter
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Bij twijfel kan je de ketting ook preventief vervangen. dan weet je zeker dat het goed is.
Alleen dan zul je zien dat de ketting goed blijft en de turbo's knallen.
Wil je garantie en betrouwbaarheid dat is er maar 1 oplossing... een nieuwe
Alleen dan zul je zien dat de ketting goed blijft en de turbo's knallen.
Wil je garantie en betrouwbaarheid dat is er maar 1 oplossing... een nieuwe
- matthyssie
- Berichten: 5995
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Je leest het Hielke, het valt allemaal wel wat mee.
Haal die 120d nou maar op...
Haal die 120d nou maar op...
-
- Berichten: 11225
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Ik zou het niet doen. De FIAT houden en mij de poen nalaten dan haal ik een gt4 en rook ik als een banshee indiaan de achterbanden op:)
Ik zet jou dan wel in de urn op de bijrijder stoel:)
Ik zet jou dan wel in de urn op de bijrijder stoel:)
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Ik beschrijf hier een mega-design failure en direct schiet heel DF in de stress
-
- Berichten: 11225
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Ik krijg net bericht van verschillende partijen:)
4 uur uitzoekwerk over een 120d fabian. Zijn baas vraagt waar de Facturatie heen kan.
Verkopende dealer heeft migraine van de vele vragen en wil de 120d liever in de brand steken, want marge heeft ie al niet meer.
De BMW dealer wist niet dat garantie op coulance bestond op een auto van 10 jaar oud van een potentiele klant.
BMW München zei dat er man had gebeld over een 120d. Ze hebben hem maar doorverwezen naar BMW classic. Hij had het over coulance. Zij dachten concours de élégance.
De ANWB kreeg de vraag heeft u wel eens 120d van 10 jaar oud met pech langs de kant zien staan.
De Rdw werd vandaag gemaild als ze de lijst met vorige eigenaars konden sturen.
Bij het CJIB kreeg men een vraag binnen of er ook iets bekend was dat een zwarte 120d wel eens te hard had gereden.
Bij verschillende verzekeringen loopt de vraag over het schade verleden van een 120d
Bijna half Nederland zit in de stress of is overspannen. Ik zit met smart te wachten als we hier op DF een BMW rijder erbij krijgen:)
4 uur uitzoekwerk over een 120d fabian. Zijn baas vraagt waar de Facturatie heen kan.
Verkopende dealer heeft migraine van de vele vragen en wil de 120d liever in de brand steken, want marge heeft ie al niet meer.
De BMW dealer wist niet dat garantie op coulance bestond op een auto van 10 jaar oud van een potentiele klant.
BMW München zei dat er man had gebeld over een 120d. Ze hebben hem maar doorverwezen naar BMW classic. Hij had het over coulance. Zij dachten concours de élégance.
De ANWB kreeg de vraag heeft u wel eens 120d van 10 jaar oud met pech langs de kant zien staan.
De Rdw werd vandaag gemaild als ze de lijst met vorige eigenaars konden sturen.
Bij het CJIB kreeg men een vraag binnen of er ook iets bekend was dat een zwarte 120d wel eens te hard had gereden.
Bij verschillende verzekeringen loopt de vraag over het schade verleden van een 120d
Bijna half Nederland zit in de stress of is overspannen. Ik zit met smart te wachten als we hier op DF een BMW rijder erbij krijgen:)
- matthyssie
- Berichten: 5995
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Ik lig met mijn onderzoek mooi op schema. Heb een spoedcursus bij Rody gevolgd.
Detail: auto staat sinds gisteravond niet meer op MP. Mmmm. Stond er ook nog maar 300 dagen.
Detail: auto staat sinds gisteravond niet meer op MP. Mmmm. Stond er ook nog maar 300 dagen.
- Arthur
- Berichten: 39595
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Pak je je excel sheettje er weer bij, toch?
- Bert ///M3
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Inderdaad. Schakel uit de oude ketting halen, nieuwe er aan vast en zo rond draaien. Nieuwe ketting aan elkaar maken als hij rond is.Hielke schreef:M'n Deens is vrij matig, maar tonen deze gasten nou een workaround voor het vervangen van de bovenste ketting?
http://youtu.be/bmX-nCaT30c" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel in de gaten houden dat de timing nog steeds klopt als je klaar bent. Maar zou goed moeten gaan als je genoeg spanning op de ketting houd en hij niet van de tanden springt.
Alleen zou je zoiets bij een specialist moeten laten doen. BMW gaat dit nooit uit zichzelf doen, die houden zich 100% aan de shop manual.
Voor S54 motoren uit een E46 M3 bijvoorbeeld, daarbij breekt bij zwaar gebruik steevast een pin uit de kettingeleiders. Als je de BMW procedure volgt dan kost het je een kapitaal omdat de kop los moet enz. Als je het bij een specialist laat doen die gebruiken een work around en kleine aanpassing waardoor alleen de timing case los hoeft. Net hoe inventief de specialist is.
Dat stukje op de video kost je waarschijnlijk een paar honderd euro aan materiaal en uren en that's it.
-
- Berichten: 51207
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Mooi draadje dit.
Huh? 2 mille? Voor het vervangen? Gaan ze via het interieur en dashboardkastje naar de motorruimte ofzo?Hielke schreef:Vervanging van een nog niet gebroken ketting kost bij de dealer ongeveer 2000 euro.
- Arthur
- Berichten: 39595
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Jij zou toch onderhand moeten weten hoe het bukken gaat bij de dealer Maakt niet uit hoe een reparatie uitgevoerd wordt of wat je op een optielijst aanvinkt
-
- Berichten: 51207
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Ja vertel mij wat, weet er alles van. Ze schrijven de uren niet met 'n pen maar met 'n vork/hark.
- 350 Z
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53
Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?
Tja wie premium wil rijden moet premium betalen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot] en 133 gasten