E89 Z4+E34 M5+C400X+Kodiaq

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Fabian » 19 jan 2015, 14:48

Zo, z3 apk gekeurd. Was nog even spannend.

CO zat stationair keurig op 0,47 (mag 0,5 zijn), alleen op toeren was het 0,35 (mag maar 0,3 zijn).

Linksvoor fusee met speling, maar dat was nog goedkeur. Maar meteen nieuwe draagarmen, stuurstangen en stabilisatorstangetjes voor links en rechts besteld net, maken we alles meteen nieuw aan de voorzijde.

Maarja, CO was te hoog. Ze hadden al een steekproef, keurmeester was onderweg, en meestal pakt die meteen een 2e auto mee dan. Dus gewacht tot de keurmeester aan kwam rijden, toen eerst 2 andere auto's afgemeld en daarvan kreeg er inderdaad ook 1 een steekproef. Kon de mijne daarna meteen afgemeld worden :hot:

Dus dit jaar nog even bij een vast bepaald toerental een setup laten maken voor de apk-keuring, dan is dat voortaan ook geen probleem meer. Het jammere is alleen dat ik daar al om gevraagd had toen hij afgesteld werd, maar ja dat zullen ze wel niet gelezen hebben op het opdrachtformulier........ :ongeveer als:

Toch 500 km gereden dit jaar!!! Teller staat nu op 149.500.
Laatst gewijzigd door Fabian op 10 mei 2016, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Tim N » 19 jan 2015, 15:10

Hoop voor je dat je dit jaar nog iets meer dan 500 km mag maken :tooth:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40234
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Knot » 19 jan 2015, 16:02

500km.. zonde van de MRB man.


CO verhaal ken ik, had ik met de M5 ook last van, hij haalde het toen niet, heb ik m van de brug af gereden, ben even flink los gegaan een kwartiertje en daarna haalde hij het prima :)

Wel een aardige garage dat ze zo meedenken voor je!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door GTRene » 19 jan 2015, 16:22

die van mij moet ook altijd ff goed warm gedraaid worden, ik zeg vaak van, als jullie nou eerst die test doen, dan is die nog warm en hoeft ie niet zolang te draaien...maar nee dan raken ze schjnbaar uit hun riedeltje van wat eerst te controleren ofzo, dus dat komt meestal bijna aan het einde van de test :bag:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Fabian » 21 jan 2015, 19:50

Zo, de hele voortrein is al binnen uit Duitsland, dat ging wel heel snel! Alles straks weer strak en glimmend aan de voorkant.

Montage zal wel na de Zweden-trip worden denk ik.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (976.35 KiB) 4543 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Niels » 21 jan 2015, 19:53

Imho een beetje vreemd dat een fusee met speling geen afkeur is maar niettemin pak je het weer goed aan :thumbup:

Wat is het plan mbt Zweden? Ga je met de Z3?

erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door erwin20vt » 21 jan 2015, 21:42

Op stuur en fusee kogels mag 1mm speling zitten voor de Apk. een speling van 1mm op een kogel is behoorlijk veel op de beweging van het wiel.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Fabian » 25 jan 2015, 22:58

Niels schreef:Imho een beetje vreemd dat een fusee met speling geen afkeur is maar niettemin pak je het weer goed aan :thumbup:

Wat is het plan mbt Zweden? Ga je met de Z3?
Nee, niet met de z3. We gaan een paar dagen ijsdriften op een meer in Zweden met http://www.driftdagen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :df:

Wij gaan met Dick zn e34 540i/6 Touring heen en terug. Dick neemt een auto van een deelnemer mee op de aanhanger en op het meer "delen" we de 540 :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Niels » 26 jan 2015, 23:15

Klinkt vervelend :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Fabian » 18 mei 2015, 21:30

Afgelopen week eindelijk een avondje tijd gehad om even onder de z3 te kruipen en de voorwielophanging te vervangen.

Draagarmen, stuurstangen en stabilisatorstangetjes, ging allemaal soepel, binnen 2 uurtjes vervangen. Helaas kleine lekkage aan mn stuurhuis (daar kom je dan achter als je de hoezen verwijdert), maar dat is iets voor de winter.

Helaas is de auto nu afgeschreven. Zondag onderweg naar het Youngtimer Event in Boxtel gebeurde dit: :(
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (631.55 KiB) 4022 keer bekeken

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door GTRene » 18 mei 2015, 21:46

150k :shock: :shock: :shock:

dies idd afgeschreven...

maar euh, wat zou revisie kosten van stuurhuis? neem aan zo 200,-eu oid?
je kan er ook een stuurhuis van de e36 (ala z3m) opzetten, vanaf 60,-eu op MP en vanaf zo'n 275,-eu nieuw dacht ik wel eens te hebben gespot.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2015, 03:09

Die stuurhuizen zijn uniek voor de Z3, alleen de Z3 M deelt het stuurhuis met de gewone E36.

Je kan gereviseerde krijgen maar dan moet je je oude inleveren ivm core charge.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40234
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Knot » 19 mei 2015, 20:21

Maagdelijke stand hoor... kan uit ervaring mededelen dat die blokken bij 3 ton nogsteeds prima presteren, zowel de b28 als de b28tu!

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Walter » 08 jun 2015, 09:28

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40234
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Knot » 08 jun 2015, 11:01

Ik vond m ook stil maar hij ging wel lekker vooruit, vooral in 3 en 4 gaat ie meters maken... als een S50 maar dan sterker onderin.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Fabian » 08 jun 2015, 12:22

Stil stil, dat valt wel mee denk ik toch :D Maar als jullie bedoelen qua compressor gehuil, ja dat klopt als een bus, daar hoor je niets van gelukkig. Je hoort het wel lucht blazen op hoge toeren en een klein beetje afblazen bij gaslos.

Ben er juist wel blij mee dat Rotrex niet zo juilt/jankt, vind dat niks. Ik kan nu gewoon genieten van de inlaat en de uitlaat, en die is volgens mij niet echt stil te noemen :hot:

Maarrrr, ik was ook positief verrast op Papenburg gisteren, de grip was ohne ende. De turn-in is echt absurd direct met de nieuwe uitlijning (2,2 graad camber voor) en hij liep lekker door zn toeren inderdaad.

Zit nu te denken aan andere stabi's wellicht, want hij hangt vooral achter toch wel erg in zn veren voor mn gevoel, hij graaft zich echt in het asfalt. Maar goed, ook dat is voor de komende winter ofzo, eerst maar rijden rijden rijden in mn wagentje :df:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40234
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Knot » 08 jun 2015, 12:24

Ik was met name verrast over de remmen en de grip van de banden... dacht de eerste keer vol aanremmen dat we m 100% zeker af gingen schrijven!! ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door GTRene » 08 jun 2015, 12:30

idd fijn zo zonder compressor gehuil, zou ik me aan gaan ergeren aan zoiets wat je bv destijds wel eens bij die lotus exiges met compressor van een ander merk hoorde.

achter trekken ze altijd erg in de kont zeg maar, zakt dan vrij diep in, maar dat zorgt wel voor de grip, beetje als een oudere porsche 911.

mijn M coupe's hadden/hebben dat ook wel, achter kan je bv ook zo wat inveren via de kofferbak rand, terwijl dat voor zo niet lukt.
maar je moet wel oppassen, maak je het achter te stug of banden te hard dan minder grip en meer spinnen of dwars whatever comes first.

zo'n stabi achter zit wat vreemd vind ik, niet echt logisch en niet zo optimaal werkende als voor, maar ook dat zal vanwege grip in bochten wellicht zo gedaan zijn? anders te snel een pootje lichten en spinnend binnenwiel ff.

Ik heb nu achter wel heel iets stugger qua veren dan bv de KW installatie (bewust voor gekozen) en dus wat beter zonder te veel in te boeten qua grip.

benieuwd waar jij mee komt :D

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Fabian » 22 jul 2015, 21:54

Gisteravond op zandvoort helaas een probleem. In de linkerbchten was de kont erg los. Veel losser als de rechterbochten eigenlijk achteraf gedacht.

Toen ik de auto na de 2e x 20 min parkeerde stond hij linksachter nagenoeg helemaal uitgeveerd, rechtsachter helemaal ingeveerd. Auto stond dus helemaal scheef, erg vreemd. Dacht aan gebroken veer, maar dat was het niet. Auto verplaatst en stond weer helemaal recht....ikke nie snappe nie. Dick even gebeld, die dacht een defecte schokbreker. Sja, dan zou idd wel eens kunnen. Dus maar gestopt en naar huis gereden om geen risoc te nemen. Net de achterdempers (KW3) eronderuit gehaald, ze worden opgestuurd naar KW om te checken/reviseren indien nodig.

Moet 17/8 weer klaar zijn voor de DF-trackday op de Ring :df:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (996.98 KiB) 3436 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (705.7 KiB) 3436 keer bekeken

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40234
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Knot » 22 jul 2015, 22:07

Lekker zooitje zeg.

Kan het niet zijn dat een demper stootstang krom is en hij daar in uitgeveerde stand even op blijft hangen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door GTRene » 22 jul 2015, 22:10

wat apart dat die dan zo gaat staan, je zou denken de veer drukt hem omhoog en de demper dempt alleen, maar schijnbaar nadat je de kar wat verplaatst had stond ie weer goed?
dan zou je bijna denken dat de demper vast stond aan 1 kant onderin oid? immers de veerdruk is behoorlijk sterk.

helt jou auto dan zover over in de bochten? lijkt me sterk met kw...neem aan dat je ook een torsiebar eronder hebt? (andere naam ff vergeten)

edit wat Knot zegt, das waar ook 1 kant stond heel hoog, kan ook nog, best apart in elk geval.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Bert ///M3 » 24 jul 2015, 05:09

Waar stond je geparkeerd, in de pits op het parkeervlak toevallig?

Op zich hoeft het namelijk niet op een probleem te duiden. Er zitten in dat parkeervlak een aantal kuilen en richels etc. Als je auto net met rechtsvoor in een kuil staat, dan helt de koets meestal naar voren en veert hij achter uit (doordat de voorkant zwaarder is)

Ik heb me daar ook wel eens over staan verwonderen daar, pitbox in gereden en nagemeten en geen verschil.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Fabian » 05 aug 2015, 22:21

Bert had me toch aan het denken gezet.

Afgelopen week wat geprobeerd met de originele dempers op verschillende wegen stilgezet en waarempel hetzelfde.

Kw's er weer onder gezet, hetzelfde.

Auto op schokdemper testbank gezet, 100%. Niets aan de hand dus, optisch bedrog, my car played a trick with me! :blackeye:

Ondertussen (omdat ik er een hekel aan heb interieur te moeten slopen om de dempers los te kunnen maken, wordt er niet berer van zeg maar) van Rogue Engineering andeee topmounts met de optionele hardere track rubbers besteld in USA, kwamen vanavond binnen en meteen gemonteerd. Grote voordeel is dat de dempers nu vanuit de wiekkast losgemaakt kunnen worden, geen interieur slopen meer. De dempers kunnen er nu af zonder zelfs een velg te hoeven demonteren. Mooi materiaal!!!!!!! :thumbup:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (654.85 KiB) 3184 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (405.46 KiB) 3184 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (707.9 KiB) 3184 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fabian op 05 aug 2015, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40234
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door Knot » 05 aug 2015, 22:26

Vreemd, je zou toch echt denken dat er technisch iets aan de hand is.

In jou geval puur voordeeltje toch, buiten dat het je wel een hoop tijd kost om uit te testen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS

Bericht door GTRene » 05 aug 2015, 23:33

is idd mooi spul van Rogue Engineering :)

dat slopen van het interieur achter is idd een crime/gedoe, al kun je die voorste pluggen boven/achter die bult van de zijpanelen bv niet gebruiken, dan kun je die er zo in schuiven en met de resterende pluggen vastzetten, dan kan je er de keer er op makkelijker bij en hoef je veel minder los te draaien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], e30touring1990, julesc, Majestic-12 [Bot], matthyssie, SlowCo en 19 gasten