BMW E36: Piepend Koppelingspedaal

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Joey0118

BMW E36: Piepend Koppelingspedaal

Bericht door Joey0118 » 12 mei 2015, 12:11

Goedemiddag,

Het koppelingspedaal van mijn BMW E36 316i Compact maakt een irritant piepend geluid.
Bij het intrappen, maar ook bij het op laten komen.
Ik begin me er eigenlijk steeds meer aan te ergeren sinds ik er achter ben dat je het buiten de auto net zo goed hoort als binnen in de auto...

ik heb ooit gelezen dat dit vrij makkelijk (zelf) te verhelpen is en het betreffende onderdeel slechts een paar euro kost, maar ik kan hier niks meer over terugvinden en zou daarnaast ook niet weten hoe ik dit aan moet pakken.

Iemand die me hier verder mee kan helpen?
Ik wil best een filmpje van het pedaal maken als dat duidelijker is.
Alvast bedankt!

Groeten Joey

Sander-E46

Re: BMW E36: Piepend Koppelingspedaal

Bericht door Sander-E46 » 12 mei 2015, 14:31

De bus waarin het pedaal "scharniert" schijnt de oorzaak te zijn. Deze is te vervangen door origineel of een andere. Sommige mensen gooien er een aluminium uitvoering in, in plaats van het originele plastic spul.

Volgens mij is dit onderdeel # 35 21 1 158 290, kost nog geen Euro

Joey0118

Bericht door Joey0118 » 12 mei 2015, 15:21

Sander-E46 schreef:De bus waarin het pedaal "scharniert" schijnt de oorzaak te zijn. Deze is te vervangen door origineel of een andere. Sommige mensen gooien er een aluminium uitvoering in, in plaats van het originele plastic spul.

Volgens mij is dit onderdeel # 35 21 1 158 290, kost nog geen Euro
dit is exact het stukje tekst wat ik niet meer terug kon vinden :mrgreen:
Thanks!

Is het zelf te doen of raden jullie aan het door de garage te laten doen?

Joey0118

Bericht door Joey0118 » 14 mei 2015, 14:56

Ik heb een filmpje gemaakt van wat ik hoor als ik mijn koppelingspedaal gebruik.

https://www.youtube.com/watch?v=x0NI7yu ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoop dat dit wat duidelijker is!

GTRene

Bericht door GTRene » 14 mei 2015, 20:20

klinkt lekker :mrgreen:

wellicht ff met je hoofd/oren onder het stuur en die kap weghalen en luisteren of het daar bij bv de schanieren/busjes/veer oid weg komt.
dat slijt nog al eens na zoveel tijd en gaat dan bv scheef staan en dus bv ook geluidjes maken, kijk>

Afbeelding

en nr1 zit daar ook nog dacht ik onder verstopt

Afbeelding

Joey0118

Bericht door Joey0118 » 16 mei 2015, 15:51

Thanks Rene, daar heb ik wat aan!
Vrijdag gaat de bmw bij een vriend op de brug, dan hopen we het op te kunnen lossen.
Tot die tijd zoveel mogelijk mogelijkheden hopen te vinden.
Ik zag gister iemand die hetzelfde heeft bij zijn E36, een garage zei tegen hem dat het veel werk was dus heeft hij het maar zo gelaten...

GTRene

Bericht door GTRene » 16 mei 2015, 18:44

het kan best meevallen, al is het wat lastig klooien onder het stuur, maar gewoon eerst die onderste (1 of 2) afdekking eraf schroeven, dan kun je het pedalen mechanisme zien, hoofd er bij en pedaal met hand bv indrukken zodat je hoort dat het of daar weg komt, of meer bij de motor.

vaak na jaren moet je toch dat kunststof koppelingspedaal vervangen incl nwe busjes (nr 4) (gaat scheef staan door slijtage en hoe de veer meer aan 1 kant drukt)
en de kleine onderdelen ff nakijken, weet niet meer zeker of bv zo'n veerset ingesmeerd is met vet bij nr 14,
weet zo niet meer uit het hoofd hoe het zat, maar als je het ziet weet je het wel denk ik.

witje

Bericht door witje » 17 mei 2015, 18:00

Mijn vrouw maakt hetzelfde geluid als ik bij Pflanzgarten II de diepte induik en volgas de bocht neem :tong:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 mei 2015, 18:14

Niet alleen dan :mrgreen: :sealed: :wink:
:angel:

Joey0118

Bericht door Joey0118 » 22 mei 2015, 10:51

Arthur schreef:Niet alleen dan :mrgreen: :sealed: :wink:
:angel:
shots fired :shocking: :tooth:

Heb van de week even gekeken en er zit redelijk wat olie op het pedaal, dat lijkt me de reden dat het zo piept.
Ik kreeg helaas de afdekking onder mijn stuur waar Rene het over had niet los, hierdoor kon ik er niet zo goed bij. Drie of vier schroefjes heb ik losgekregen maar er kwam aan de linkerkant weinig beweging in. Zie ik iets over het hoofd?

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mei 2015, 12:01

olie op het pedaal? hm...dan heb je waarschijnlijk die cilinder lek? nr 1 zeg maar.

Afbeelding

verder geen ervaring mee met zoiets, maar lijkt dan op vervanging van dat ding en je koppelingspedaal, die zal ook wel versleten zijn ondertussen.

die afdekplaat onder het stuur (weet zo nie hoe het bij de e36 zit) kan ook nog voor in (2de deel?) 2 insteek/schuif klipjes zitten, stel dat je alle parkers e.d. eruit hebt en het voor los zit, kan je het eruit schuiven/trekken, magoed dan moet je wel zeker weten dat je alle parkers/boutjes? eruit hebt, wellicht dat een e36 chauff je daarmee wat tips kan geven.

ah, kijk hier wat voorbeelden met foto's BMW e36 DIY (handig) om die beplating eruit te halen>

http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... cement.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

hier meer DIY e36

http://www.bimmerdiy.com/dir/e36" onclick="window.open(this.href);return false;

Joey0118

Bericht door Joey0118 » 22 mei 2015, 12:44

Super bedankt weer Rene!
Ga er vanavond als ik thuis ben gelijk naar kijken.

Iemand die weet hoe 'nummer 1' op dat plaatje heet?
Dan ga ik daar ook achteraan, word zo ongelofelijk gek van dat geluid haha

Tim Schuurman

Bericht door Tim Schuurman » 22 mei 2015, 12:58

De hoofdkoppeling cilinder is dat.

Joey0118

Bericht door Joey0118 » 22 mei 2015, 13:21

Tim Schuurman schreef:De hoofdkoppeling cilinder is dat.
Oh shit, dat klinkt als een duur grapje

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mei 2015, 15:55

bij de dealer denk ik rond de 150,-eu incl btw

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... h_control/" onclick="window.open(this.href);return false;

als je op dat nummer klikt van die 1 en dan met de muis rechts via google zoeken, op bv NL sites, kan het ook stukken goedkoper, bv die eerste link nog geen 35,-eu (als dat klopt, vele zijn rond de 100 sommige zelfs 200)

bv hier google nl met dat nummer>

https://www.google.nl/search?q=21526758 ... =countryNL" onclick="window.open(this.href);return false;

maar eerst ff zeker weten dat het die is wat lek is en meteen pedaal onderdelen ala busjes en plastic pedaal halen, misschien bij dezelfde autowebsite, afijn ff wat sites bekijken dus :D

http://autopartsmarket.co.nl/?code=2152 ... price_view" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mei 2015, 15:59

hm, schijnt wel te kloppen...

http://autopartsmarket.co.nl/?action=ca ... price_view" onclick="window.open(this.href);return false;

pedaal en lagerbusjes kun je zo bij bmw bestellen, zijn niet duur daar.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 01 jun 2015, 12:44

Mijn pedaal staat volledig scheef door uitgesleten bus. Wil er eigenlijk ook een alu variant in hebben,

Omdat het pedaal scheef staat wordt de cilinder volgens mij soms ook niet goed ingedrukt, want af en toe grijpt de koppeling aan als je het pedaal amper 1mm laat opkomen.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jun 2015, 13:12

MParallel schreef:Mijn pedaal staat volledig scheef door uitgesleten bus. Wil er eigenlijk ook een alu variant in hebben,

Omdat het pedaal scheef staat wordt de cilinder volgens mij soms ook niet goed ingedrukt, want af en toe grijpt de koppeling aan als je het pedaal amper 1mm laat opkomen.
kan wel kloppen (scheef aandrukken cilinder e.d.), er is namelijk ook een ander punt op het pedaal wat slijt en waar die koppelingscilinder nog schever van wordt ingedrukt.

kijk bv welk ander gat ik bedoel, had ik destijds ook, bij het oude pedaal omcirkeld, dat werd ovaal dat punt>
oud en nwe koppelings pedaal en slijtage punt.jpg
oud en nwe koppelings pedaal en slijtage punt.jpg (185.76 KiB) 4367 keer bekeken
maar ook het rempedaal heeft een extra slijtage punt, zie dat omcirkelde, die bus sleet ook wat uit en dus ook vervangen>
oude rempedaal slijtage.jpg
oude rempedaal slijtage.jpg (93.99 KiB) 4367 keer bekeken

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 01 jun 2015, 14:25

Ok dus busje + pedaal vervangen.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jun 2015, 16:27

MParallel schreef:Ok dus busje + pedaal vervangen.
van het koppelings pedaal idd het pedaal en nwe busjes (goedkope van bmw of dure betere via het web)
rempedaal busjes kun je ook meepakken en dan tevens dat 'lager'-busje (cirkel foto) vervangen of een nwe halen, ook niet zo duur dacht ik.
Ik zag pas later toen ik het koppelings pedaal besteld had en busjes voor rem en koppelingspedaal, toen ik de boel eronder uit haalde dat het glij busje in het rempedaal ook versleten was...
Dus maar een nwe besteld, die ligt nu boven in een doos (for you never know), ik had meteen wat nodig en had nog wat bronzen glij-busjes en daar paste er ook 1 van, dus die er in gedrukt (in rempedaal) :D

Eigenlijk kan je dus het beste zodat alles weer strak werkt zo het hoort, gewoon 2 nwe pedalen bestellen en voor beide de busjes.
Heb ook een pedaalstop op de vloer gemaakt bovenop de originele, je trapt het pedaal anders onnodig ver in met nog meer slijtage tot gevolg in bv die koppelings-cilinder, althans bij de Z3M en M3 (zal zelfde zijn denk)
vandaar dat je ook aftermarket stops te koop ziet, ik had zelf nog wat liggen en pas gemaakt, werkt perfect, is eigenlijk alleen wat een verhoging.

Plaats reactie