Hefbrug
- David R.
Hefbrug
We zijn een nieuwe werkplaats aan het bouwen waarin ik een stukje gereserveerd heb voor mijzelf. Ik heb nu een 2 koloms hefbrug maar wil eigenlijk in het nieuwe pand ook nog een verzonken schaarbrug plaatsen. Nadeel van de 2 koloms hefbrug is dat als je iets binnen in de auto moet doen je eigenlijk altijd eerst de auto van de brug moet halen om er fatsoenlijk bij te kunnen.
Iemand nog tips waar je op moet letten bij een verzonken schaarbrug ?
Iemand nog tips waar je op moet letten bij een verzonken schaarbrug ?
- Dennis Cavallino
Re: Hefbrug
Altijd eerst even kijken naar Jack's garage: http://blog.hemmings.com/index.php/2011 ... ge-garage/
Blijft cool.
Blijft cool.
- jos_br
Ik heb deze http://www.saarloos.com/heffen-stempel/ ... pv-140-200 toen aangeschaft, werkt perfect en wanneer je toch aan het bouwen bent kun je meteen diep genoeg graven. Je hebt wanneer deze brug omhoog gaat geen gat waar anders de schaar in verzonken zit.
Jos.
Jos.
- David R.
Klopt, je hebt afhankelijk van het merk tussen de 40 en 45 cm vloerdikte nodig. Ben nu bezig met een brug van Twinbusch. Die heeft 27 cm nodig voor inbouw van de scharen en dan daaronder nog 15 cm fundering. Tevens zet ik de scharen iets verder uit elkaar. Normaal is dit 78 cm, maar ik zet ze op 100 cm zodat er wat meer ruimte onder de auto overblijft.
- Petje
Ik werk zelf bij een universeel hefbrugbedrijf (oftewel, wij zijn geen dealer en doen in principe alle merken en type's) maar Twinbusch ben ik nog niet tegen gekomen in de garagewereld eigenlijk. Ze zien er op de foto leuk uit maar de praktijk moet uitwijzen of zo'n brug zijn geld waard is. Het gaat dan om de bouwkwaliteit die bepaald hoe snel er delen aan vervangen toe zijn en de kwaliteit materialen die gebruikt zijn. Nou zal die brug niet veel op zijn donder krijgen als je hem alleen zelf voor de hobby gebruikt, maargoed 
Ik kan je zowiezo afraden om Autec te kopen. Je merkt daar bij alle typen bruggen dat er bezuinigd word op materiaalkwaliteit en er gewoon iets minder nauw gekeken word naar de constructie. Bijvoorbeeld bij de schaarbruggen zijn ingevreten schaardelen, uitgelopen en inlopende assen en veel speling geen uitzonderingen. Zelfs niet als die bruggen nog geen jaar oud zijn.
Mijn beste ervaringen zijn met Nussbaum tot nu toe. Goede stevige bruggen die goed geconstrueert zijn en die in mijn ervaring geen hoge onderhoudskosten hebben.
http://www.nussbaum-group.de/deutsch/pr ... index.html

Ik kan je zowiezo afraden om Autec te kopen. Je merkt daar bij alle typen bruggen dat er bezuinigd word op materiaalkwaliteit en er gewoon iets minder nauw gekeken word naar de constructie. Bijvoorbeeld bij de schaarbruggen zijn ingevreten schaardelen, uitgelopen en inlopende assen en veel speling geen uitzonderingen. Zelfs niet als die bruggen nog geen jaar oud zijn.
Mijn beste ervaringen zijn met Nussbaum tot nu toe. Goede stevige bruggen die goed geconstrueert zijn en die in mijn ervaring geen hoge onderhoudskosten hebben.
http://www.nussbaum-group.de/deutsch/pr ... index.html
- David R.
Twin Busch bestaat al vrij lang, is Duits en hebben nu ook een vestiging in NL. Brug wordt alleen hobbymatig gebruikt en daarvoor voldoet hij denk ik wel.
- Niels v D
Het grootste nadeel van een verzonken brug is het gat wat overblijft als de brug omhoog staat. Er zijn leveranciers die daarvoor oplossingen hebben,bijvoorbeeld een opstaande rand die omhoog komt als de brug omhoog gaat. Je ziet dat niet veel, waarom weet ik eigenlijk niet?.
- wjn
Dit onderwerp een beetje afstoffen:
Wat geniet de voorkeur als je af en toe aan je auto sleutelt, een 2 of 4 koloms hefbrug?
4 koloms schijnt veiliger te zijn (?), nadeel is dat je een aparte krik nodig hebt als je wielen wilt verwisselen of aan de ophanging wilt werken.
2 koloms is wat goedkoper, kan wel bij de deuren in de weg zitten. Ik zie niet in waaron die onveiliger zou zijn (mits je 'm niet overbelast uiteraard).
Wat geniet de voorkeur als je af en toe aan je auto sleutelt, een 2 of 4 koloms hefbrug?
4 koloms schijnt veiliger te zijn (?), nadeel is dat je een aparte krik nodig hebt als je wielen wilt verwisselen of aan de ophanging wilt werken.
2 koloms is wat goedkoper, kan wel bij de deuren in de weg zitten. Ik zie niet in waaron die onveiliger zou zijn (mits je 'm niet overbelast uiteraard).
- MartijnGizmo
Met een 4-koloms zal zoiets minder snel gebeuren:

- Luco
Je kan ook een extra brede 2 koloms bestellen, dan zit het bij de deuren niet in de weg.wjn schreef:Dit onderwerp een beetje afstoffen:
- Niels v D
De veiligheid bij een 2-koloms brug staat of valt met manier van opnemen van de auto. Als je de opname poten goed plaatst kan er weinig gebeuren, als je die zo plaatst dat ze onder een dorpel oid kunnen wegschieten speel je met je leven, zeker als je eronder staat aan de auto te trekken ofzo.wjn schreef:Dit onderwerp een beetje afstoffen:
- Peric
Met een 4-kolomsbrug moet je gewoon zorgen dat je 3 van deze steunen hebt:wjn schreef:Dit onderwerp een beetje afstoffen:
- wjn
Zo dacht ik er idd ook al over, vond het al een vreemde opmerking ergens op het www.Niels v D schreef:De veiligheid bij een 2-koloms brug staat of valt met manier van opnemen van de auto. Als je de opname poten goed plaatst kan er weinig gebeuren, als je die zo plaatst dat ze onder een dorpel oid kunnen wegschieten speel je met je leven, zeker als je eronder staat aan de auto te trekken ofzo.
Dus een "brede" 2-koloms, daar ga ik eens naar zoeken.
- Luco
yeps die van mij komt uit harderwijk, die kan extra brede leverenwjn schreef:Zo dacht ik er idd ook al over, vond het al een vreemde opmerking ergens op het www.Niels v D schreef:De veiligheid bij een 2-koloms brug staat of valt met manier van opnemen van de auto. Als je de opname poten goed plaatst kan er weinig gebeuren, als je die zo plaatst dat ze onder een dorpel oid kunnen wegschieten speel je met je leven, zeker als je eronder staat aan de auto te trekken ofzo.
Dus een "brede" 2-koloms, daar ga ik eens naar zoeken.
http://www.garage-apparatuur.com/
- Milka
Hallo,
ik ben in voorbereiding van de bouw van een nieuwe schuur.
Op termijn wil ik daar een 2 koloms brug in plaatsen. Wss een 3.2 tons versie
met een vergelijkbare configuratie als onderstaand.

Voor de vloer ga ik uit van een 20cm vloer, maar als ik terug kan naar 15 cm zou dat fijn zijn.
Echter welke wapening heb ik nodig zodat de verankering veilig is.
Is er misschien hier een constructief iemand die deze berekening kan maken?
Op zich ben ik bekend met de materie, maar kan dit niet zelf berekenen.
zou fijn
ik ben in voorbereiding van de bouw van een nieuwe schuur.
Op termijn wil ik daar een 2 koloms brug in plaatsen. Wss een 3.2 tons versie
met een vergelijkbare configuratie als onderstaand.
Voor de vloer ga ik uit van een 20cm vloer, maar als ik terug kan naar 15 cm zou dat fijn zijn.
Echter welke wapening heb ik nodig zodat de verankering veilig is.
Is er misschien hier een constructief iemand die deze berekening kan maken?
Op zich ben ik bekend met de materie, maar kan dit niet zelf berekenen.
zou fijn

- Milka
Misschien kunnen anderen hun voordeel er mee doen.
Ik heb een constructeur er naar laten kijken en die komt met een versterkte strook van 3m.
250mm dik en rond 10 wapening boven en onder.
Ik heb een constructeur er naar laten kijken en die komt met een versterkte strook van 3m.
250mm dik en rond 10 wapening boven en onder.
- daNpy
Bedankt!