Garage laten bouwen?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Garage laten bouwen?

Bericht door ErikS » 25 jan 2015, 18:44

Wat kost het ongeveer om garageboxen te laten bouwen?

Ik zit met het idee om een stuk of 10 aan elkaar geschakelde boxen op een stuk grond te laten bouwen.
Ben bezig met makelaar en een stuk grond wat ze zeer moeilijk kwijt raken. (Wel bouwgrond)
En de gemeente zal hoop ik...... Ook meewerken.

Wat kosten simpele aan elkaar geschakelde boxen ongeveer?
Incl fundering en aanleggen stroom.

Iemand in de bouw hier, voordat we uitgebreid aan de gang gaan met de gemeente?! :-)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door Joy » 25 jan 2015, 18:49

Kant-en-klaar boxen zijn geloof ik rond € 4.000,00 excl BTW, transport en plaatsing.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door EvdP » 25 jan 2015, 19:18

Volledig steen of en ander materiaal? En wat zijn je afmetingen?

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door ErikS » 25 jan 2015, 19:52

EvdP schreef:Volledig steen of en ander materiaal? En wat zijn je afmetingen?
Steen, aan elkaar vast. Gewoon plat dak.
Een rij van 4,
Een rij van 6.

5,5/6 meter diep, 3 meter breed.

Geen prefab, buitenmuur moet gewoon nette uitstraling hebben.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door EvdP » 25 jan 2015, 20:05

Je "moet" een betonnen ondergrond van 6 bij 12 en eentje van 6 bij 18. Afhankelijk van de grond moet je een fundering laten aanbrengen. Dat kan een hele boel aan geld kosten. Kan. Hoeft natuurlijk niet.

Wij bouwen nu een schuur van 6 bij 10. Het fundament kostte inclusief afgraven zo'n € 6000,- Dit was het graven van sleuven, maken van de korven waar het beton in gestort moest worden en het storten en vlinderen van het beton. Wij konden zonder palen omdat onze ondergrond goed was. Oh, en we kennen de aannemer, scheelt ook. Jij moet er dan nog enkelsteens muren op en een dak.

Voor het aanvragen van de vergunning hadden wij een sterkteberekening van de constructie nodig. Mijn vriendin heeft alles zelf in Autocad getekend, daar wordt het ook goedkoper van.

Ik kan je dus niet vertellen wat alles je kost maar wel dat het aanvragen van een vergunning en het leggen van een fundament al aardig in de euro's kan lopen.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door ErikS » 25 jan 2015, 20:15

De kosten kan je natuurlijk wel delen over 10 stuks, dat scheelt.
Hier zijn ook weinig tot geen garages / boxen beschikbaar, dus de huurprijs zal ook netjes zijn.

Mocht t wat worden hoop ik binnen 20 jaar het hele spulletje vrij te hebben dmv de huuropbrengsten.
Gezien de lage rentes op het moment zal dat makkelijk te doen zijn.

50.000/60.000 had ik een beetje in gedachte, voor alleen de boxen. (Kostprijs)
Dan moet het straatwerk nog, en wat groene omheining.
Maar dat zijn in verhouding de kosten niet. Er hoeven ook geen palen de grond in.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door Luco » 25 jan 2015, 22:00

met fundering op staal, reken op ongeveer 11.000 euro per stuk doordat het er wat meer zijn zal het wat goedkoper worden, zou wel netjes een spouwmuurtje doen en kwalitatief goede dakbedekking enz.
Dan zal je zon 9.000 per stuk kwijt zijn.
Dan kan je nog bezuinigen op de diverse materialen, maar als je ze wilt gaan verhuren zou ik voor kwaliteit kiezen.
Ga je ze allemaal verkopen kan je wel bezuinigen op materiaal.
ga je er een paar verkopen en een paar verhuren, zou jeeen vve moeten starten omdat daken en muren gezamelijk zijn en als je dat niet doet je altijd gezeik krijgt.

steensmuur nooit doen, slaat vocht door.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door Peric » 25 jan 2015, 22:04

Standaard garageboxen zijn 3x6. Maaar.. aangezien de moderne auto's nogal wat groter zijn zou ik ze ietsie groter houden.. Kijk maar naar de parkeervakken, die formaten zijn ook nooit aangepast.
Vraag Luco, die zal het vast wel weten.
Luco! Klusje! :) (ah, je was er al.. :D)

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door SlowCo » 25 jan 2015, 22:45

Ben je niet veel beter en een stuk goedkoper uit met betonnen PreFab garageboxen? Die kun je aan de buitenkant gewoon af laten werken met nette steenstrips. Ik heb er geen belangen in maar kijk bijvoorbeeld eens hier:

http://www.discount-garage.nl/soorten-g ... assic.html

http://www.juwel-prefab-garages.nl/mode ... n-rij.html

http://www.rekers-beton.nl/galerie_garagen.php

http://www.rekers-beton.nl/vorteile_preise.php

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door 350 Z » 26 jan 2015, 00:48

Het fundament kostte inclusief afgraven zo'n € 6000,-
Holy moly :shock:

Bij mij koste het een paar honderd euro meer niet.
Hoe?
Gewoon zelf graven met een schop.
Dan wat metalen matten bij de bouw markt kopen voor in het beton (even op maat slijpen).
Wat afval hout bij de sloop voor de bekisting van de fundering.
Vervolgens aanhangers met kant en klare stampbeton halen hier bij Meulengraaf (beton en tegelfabriek).
Beton in kruiwagens scheppen en dan storten maar.
Dan alles mooi vlak maken met een rij.
Dan laten drogen en klaar is je fundering voor een paar centen.

Maar je moet niet lui zijn natuurlijk en als je niet veel geld hebt dan kun je vaak alles zelf :lol:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door ErikS » 26 jan 2015, 07:55

SlowCo schreef:Ben je niet veel beter en een stuk goedkoper uit met betonnen PreFab garageboxen? Die kun je aan de buitenkant gewoon af laten werken met nette steenstrips. Ik heb er geen belangen in maar kijk bijvoorbeeld eens hier:

http://www.discount-garage.nl/soorten-g ... assic.html

http://www.juwel-prefab-garages.nl/mode ... n-rij.html

http://www.rekers-beton.nl/galerie_garagen.php

http://www.rekers-beton.nl/vorteile_preise.php
Hoogstwaarschijnlijk wel, maar ik heb het idee dat ik dat in ieder geval niet voor elkaar ga krijgen bij de gemeente. Ik zal eens wat bekenden bellen. Afgraven kost me bijzonder weinig in ieder geval, metselwerk ken ik ook wel iemand voor. Maar het liefst zou ik natuurlijk alles bij één onderbrengen.

Indien het op 90K komt zonder verdere afwerking kwa bestrating ed. word het voor mij niks.....

@ Luco, 9K is incl fundering op ijzer. Wat schat jij als kosten als je even de fundering er buiten laat? (Dat moet ik aardig goedkoop kunnen regelen.) Spouw muren lijkt me logisch inderdaad, wil wel voor een 'aardige' kwaliteit gaan.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door ErikS » 26 jan 2015, 08:01

Edit;

En prefab funderingen?
Of zal dat te duur worden omdat het met een kraan word gezet?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door Luco » 26 jan 2015, 08:23

350 Z schreef:
Het fundament kostte inclusief afgraven zo'n € 6000,-
Holy moly :shock:

Bij mij koste het een paar honderd euro meer niet.
Hoe?
Gewoon zelf graven met een schop.
Dan wat metalen matten bij de bouw markt kopen voor in het beton (even op maat slijpen).
Wat afval hout bij de sloop voor de bekisting van de fundering.
Vervolgens aanhangers met kant en klare stampbeton halen hier bij Meulengraaf (beton en tegelfabriek).
Beton in kruiwagens scheppen en dan storten maar.
Dan alles mooi vlak maken met een rij.
Dan laten drogen en klaar is je fundering voor een paar centen.

Maar je moet niet lui zijn natuurlijk en als je niet veel geld hebt dan kun je vaak alles zelf :lol:
Met alle respect, zelf graven, ok.
Maar stampbeton en wat metalen matten??????
Je hebt ook nog zoiets als een sterkteberekening.

@Erik S
Fundering hoeft niet zo duur te zijn, zelf graven is natuurlijk een optie, maar bij deze grootte best een klus.
ex fundering zal het zon 7k per stuk zijn denk ik, het is een beetje natte vingerwerk.
Je kan tegenwoordig prefab piepschuim bekisting krijgen in standaard maten qua breedte enzo, betonijzer erin, beetje vlechten en volstorten maar.
Vergeet niet dat als ze toch moeten graven 1 garage in verhouding veel duurder is als 10 stuks omdat je ook met 1 garage met an- en afvoer graafmachine enzo zit.
Tevens als je zelf bv een fundering gaat doen en een aannemer de opbouw en er komen bv scheuren of andere problemen dat de aannemer natuurlijk naar jouw gaat wijzen dat je de fundering niet goed hebt gedaan.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door ErikS » 26 jan 2015, 08:47

@Erik S
Fundering hoeft niet zo duur te zijn, zelf graven is natuurlijk een optie, maar bij deze grootte best een klus.
ex fundering zal het zon 7k per stuk zijn denk ik, het is een beetje natte vingerwerk.
Je kan tegenwoordig prefab piepschuim bekisting krijgen in standaard maten qua breedte enzo, betonijzer erin, beetje vlechten en volstorten maar.
Vergeet niet dat als ze toch moeten graven 1 garage in verhouding veel duurder is als 10 stuks omdat je ook met 1 garage met an- en afvoer graafmachine enzo zit.
Tevens als je zelf bv een fundering gaat doen en een aannemer de opbouw en er komen bv scheuren of andere problemen dat de aannemer natuurlijk naar jouw gaat wijzen dat je de fundering niet goed hebt gedaan.
Grondwerker zit hier op steenworp afstand,
Ik weet dat dat heel goedkoop kan, puur omdat we het al een keer eerder hebben gedaan.
Ik denk dat de kosten voor graven en deels wegrijden zand nog geen eens op een 50 euro per box komen voor mij. We zullen ook nog iets op moeten hopen, misschien word er wel geen zand weg gereden.
Alleen voor het straatwerk zal er misschien alleen wit zand nodig zijn om op te hopen.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door hanske » 26 jan 2015, 09:59

ErikS schreef: Maar het liefst zou ik natuurlijk alles bij één onderbrengen.
Bovenstaande quote +1

Dat je de vraag hier gesteld hebt schept alleen maar verwarring voor jezelf. Ga naar een een lokale kleine aannemer/zzp'er en betrek de beste man in je verhaal, dit soort klussen kan iedere aannemer en stelt voor hen niets voor.

Voorgesteld traject:

-Informeer bij de gemeente naar de beschikbaarheid van een geschikt perceel met het juiste bestemmingsplan of mogelijkheid tot wijzigen bestemmingsplan,
-Laat een bouwkundig tekenaar een tekening met constructieve berekening maken van je plannen,
-Aan de hand van deze tekening een offerte door bovengenoemde aannemer/zzp'er,
-voorlopige bouwaanvraag indienen bij betreffende gemeente en eventuele bezwaren afwachten,
-haalbaarheid checken en indien dit positief uitvalt een definitieve bouwvergunning aanvragen en bezwaar periode afwachten.

Verwacht als kaas handelaar niet het dat allemaal van een leien dakje verloopt want de meeste afdelingen bouwaanvragen kunnen een "pain in the ass" zijn voor mensen die niet eerder met dit bijltje gehakt hebben.

Ik heb afgelopen jaar zelf thuis een redelijk bouwproject afgerond (garage van 6x10x5.5 met daarnaast een prive-wellness van 90m2). Wat jij van plan bent hebben wij 20 jaar geleden ook al gerealiseerd maar dan met 10 garageboxen gelegen midden in een woonwijk in Eindhoven. Destijds waren de bouwkosten ongeveer een kleine 4000 gulden!!! per stuk, gebouwd in eigen beheer. Een garagebox doet nu ongeveer een 10 tot 15 duizend euro verkoop afhankelijk van locatie (Eindhoven), verhuurd brengen ze zo'n 120 euro per maand/stuk op. Geen stroom en niet in spouw, enig onderhoud tot nu toe is het compleet vervangen van de dakbedekking (platdak).

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door ErikS » 26 jan 2015, 13:02

Thnx, ook hier heb ik wat aan! :thumbup:
Verwacht als kaas handelaar niet het dat allemaal van een leien dakje verloopt want de meeste afdelingen bouwaanvragen kunnen een "pain in the ass" zijn voor mensen die niet eerder met dit bijltje gehakt hebben.
Klopt, maar hier heb ik ook een plan voor uitgedacht.
Het is een perceel voor een vrijstaand huis, maar dan met 14! aangrenzende achtertuinen. (en 21 huizen waar van je 'inkijk' hebt.
Niemand die het stuk grond wil hebben om te wonen, en de gemeente zit nu al een kleine 7 jaar met het stuk grond. Ik ben van plan eerst in de buurt (aanwonenden) rond te gaan om het plan te bespreken.
Ook zit er een perfect stuk grond bij voor een 'speeltuintje' waar ik niks aan heb vanwege het formaat van eventuele garageboxen. Ik ben bereid dat stuk ook te betalen, en dan terug te 'doneren' aan de gemeente voor een speeltuintje voor de omwonenden.

Al met al heeft het wel wat pré's voor de gemeente, en omwonenden. Daarom lijkt het me ook een goed plan.
Ik heb de vraag hier puur gesteld omdat ik hoopte op dit soort reacties. Daar kan ik wat mee, en kan ik een beter plan samenstellen.

Edit; de waarde van een garagebox in Putten ligt rond de 19.000 euro. (Een kaal exemplaar zonder stroom)
Huur zal rond de 125 euro per maand opleveren. Er is een groot tekort aan parkeerplaatsen in de buurt, en garageboxen / losse garages zijn er helemaal niet!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door dvh » 26 jan 2015, 13:15

Mooi plan Erik.
Ben benieuwd wat 't wordt !

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door Luco » 26 jan 2015, 13:17

Tegenwoordig moet een gemeente bij een correcte aanvraag binnen 8 weken antwoord geven of je een vergunning krijgt of niet.
Reageren ze niet op tijd of helemaal niet mag je na verlopen termijn, na 6 weken (bezwaarschriftperiode) gaan bouwen.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door ErikS » 26 jan 2015, 13:24

Ik heb net even een vriend van me gebeld, en die gaat kijken of hij het kan realiseren voor een 60.000 euro.
(Bouwkundig tekenaar bij een plaatselijke bouwonderneming.)

Hij verwacht met spouwmuren inderdaad te duur uit te komen, met een enkele muur en wel geïsoleerd dak denk hij dat het moet lukken. Hij is bereid om de plannen uit te werken, dan kan ik daar mee naar de gemeente. (Volgens hem heeft de gemeente die grond al 9 jaar!!!)

Ik ben benieuwd, houd jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door WJ » 26 jan 2015, 13:31

Gaaf, ben benieuwd. Leuk project, succes.
Als het bij mij om de hoek zou zijn had ik zeker geinteresseerd geweest in een box. :D

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door hanske » 26 jan 2015, 15:52

Luco schreef:Tegenwoordig moet een gemeente bij een correcte aanvraag binnen 8 weken antwoord geven of je een vergunning krijgt of niet.
Reageren ze niet op tijd of helemaal niet mag je na verlopen termijn, na 6 weken (bezwaarschriftperiode) gaan bouwen.

Klopt helemaal Luco. Echter kunnen zij gedurende deze periode om aanvullende informatie vragen, denk aan aanvullende constructieve berekeningen of andere zaken. Daarmee word de periode verlengd tot jij met het gevraagde op de proppen komt. Bij onze bouw werd de aanvraag finaal van tafel geveegd door de behandelend ambtenaar, toetsing aan het bestemmingsplan kwamen we absoluut niet doorheen, pand was te groot, plaatsing op het perceel was niet goed en zo nog vele argumenten. Uiteindelijk een bouwkundig jurist in de arm moeten nemen om ons gelijk te halen. Dit gelijk kregen we uiteindelijk wel maar pas nadat we een bak extra geld kwijt waren geraakt aan kosten voor de jurist en lege's tbv wijziging bestemmingsplan (jammer), echter het ergste was dat we een hele hoop vertraging op hebben gelopen door de diverse bezwaarschriften tegen de gemeente (het meest jammer). Uiteindelijk hebben we dus toch kunnen bouwen volgens de eerste originele aanvraag die we ingediend hadden. Deze procedure heeft ons meer dan 3 maanden vertraging opgeleverd maar het resultaat mag er zijn al vind ik het zelf. Extra gemaakte kosten zijn niet verhaalbaar op de gemeente.
Prive wellness met bed&breakfast mogelijkheid.

http://www.evenwellness.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

(Indien de link ongepast is mag deze door moderator verwijderd worden.)

:thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door Luco » 26 jan 2015, 16:11

Ja, Hanske, Prutsers werken er overal helaas, ik heb ook slechte ervaringen, maar ook hele goede, het is maar net welk mannetje/vrouwtje je treft.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door ErikS » 26 jan 2015, 16:25

Ik hoop direct de goede persoon te treffen, in ieder geval.........

Het grootste voordeel blijft; ze willen er zoooooooo graag vanaf. :blink:

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door hanske » 26 jan 2015, 16:29

Laat je hierdoor vooral niet afschrikken Eric, ons geval is enkel een voorbeeld waarbij het niet helemaal soepel verlopen is. In veel gevallen gaat het gewoon wel meteen goed, één zin hebben we altijd gedurende de bouw in ons achterhoofd gehouden:

Bouwen moet een feestje zijn, zeker geen begrafenis!!!

:thumbup:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Garage laten bouwen?

Bericht door EvdP » 26 jan 2015, 20:34

350 Z schreef:
Het fundament kostte inclusief afgraven zo'n € 6000,-
Holy moly :shock:

Bij mij koste het een paar honderd euro meer niet.
Hoe?
Gewoon zelf graven met een schop.
Dan wat metalen matten bij de bouw markt kopen voor in het beton (even op maat slijpen).
Wat afval hout bij de sloop voor de bekisting van de fundering.
Vervolgens aanhangers met kant en klare stampbeton halen hier bij Meulengraaf (beton en tegelfabriek).
Beton in kruiwagens scheppen en dan storten maar.
Dan alles mooi vlak maken met een rij.
Dan laten drogen en klaar is je fundering voor een paar centen.

Maar je moet niet lui zijn natuurlijk en als je niet veel geld hebt dan kun je vaak alles zelf :lol:
Makkelijk praten als je niet weet wat er op het beton komt te staan. En laat ik het zo zeggen, 18 kuub beton krui je niet zomaar. Ik heb voor de badkamer beton met de "hand" gedraaid en voor onze gang net zo. De gang was 2 kuub en dat is geen pretje.

Dan wordt er hierboven al over een sterkteberekening gesproken. Die hadden wij ook. En dan red je het niet met de matjes van bouwmarkt.

Onze schuur is 6 bij 10 voorzien van een puntdak. De hoogte van de punt is een meter of 5.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bram, erwin20vt, Fabian, frank de jonge, Gijzert, GRzep, Joost H., k33z, markk, Martijn_bmw, MParallel, Peter-Paul, R728i, smiley en 167 gasten