Golf 2 16v: 9A & ITBs
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Jawel hoor, maar die slang is gewoon frikandel. Ook zit er geen BOV op dus bij gasklep dicht duwt de compressor nog steeds redelijk hard lucht in de slang
De compressor is berekend op ~1 liter lucht per omwenteling, met de 1800cc vraagt de motor 900cc per omwenteling.
Ga nu een G60 gasklephuis proberen. Deze hebben een ronde aansluiting waar je degelijk een slang op kan monteren dan nu. Ook zit daar al een systeem ingebouwd dat de overdruk bij gasklep dicht loost
De compressor is berekend op ~1 liter lucht per omwenteling, met de 1800cc vraagt de motor 900cc per omwenteling.
Ga nu een G60 gasklephuis proberen. Deze hebben een ronde aansluiting waar je degelijk een slang op kan monteren dan nu. Ook zit daar al een systeem ingebouwd dat de overdruk bij gasklep dicht loost
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Golf 2 16v Compressor
900cc zou je alleen nodig hebben bij 100% volumetric efficiency. Dat is in de praktijk niet zo, denk dat je meer moet rekenen met 90% VE.
Dat terzijde. Als je 1000cc in een motor gaat persen welke 900cc nodig heeft dan zou je maar 0,11 bar overdruk hebben.
Smiley merkt eerder al terecht op dat een compressor aandrijven ook vermogen kost, dat getal van 30% klopt wel dat is bij veel compressor motoren ergens in die orde.
van 135 naar 150 wielpk, hoe heb je dat uitgevogeld? 135 * 1,11 = 149 PK? Maar dan zouden je extra verliezen er nog niet af zijn. En dan zou het nog wel eens tegen kunnen vallen hoeveel je wint met een compressor
Alleen bij 90% VE zou je motor maar 810cc per omwenteling nodig hebben, als jij dus 1000cc kan force feeden dan word het wellicht iets gunstiger.
Dat terzijde. Als je 1000cc in een motor gaat persen welke 900cc nodig heeft dan zou je maar 0,11 bar overdruk hebben.
Smiley merkt eerder al terecht op dat een compressor aandrijven ook vermogen kost, dat getal van 30% klopt wel dat is bij veel compressor motoren ergens in die orde.
van 135 naar 150 wielpk, hoe heb je dat uitgevogeld? 135 * 1,11 = 149 PK? Maar dan zouden je extra verliezen er nog niet af zijn. En dan zou het nog wel eens tegen kunnen vallen hoeveel je wint met een compressor
Alleen bij 90% VE zou je motor maar 810cc per omwenteling nodig hebben, als jij dus 1000cc kan force feeden dan word het wellicht iets gunstiger.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Die 150pk is een gokje Dat zou in ieder geval voldoende moeten zijn zonder verdere ingrijpende aanpassingen (hoop ik).
Mocht de compressor ombouw door de verliezen niet veel helpen, of per ongeluk juist teveel druk geven, dan komt er natuurlijk een andere poulie op
Mocht de compressor ombouw door de verliezen niet veel helpen, of per ongeluk juist teveel druk geven, dan komt er natuurlijk een andere poulie op
- 328Ti
- Berichten: 3032
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Golf 2 16v Compressor
Oi oi oi wat lijkt mij dit lekker freubelen met een superresultaat! Ziet er goed uit. Een mooie NS-kar(retje)
Heb niet het hele draadje doorgelezen maar is dit een KR blok?
Heb niet het hele draadje doorgelezen maar is dit een KR blok?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Golf 2 16v Compressor
Zet er dan meteen een poulie op zodat hij meer druk levertdaNpy schreef:Die 150pk is een gokje Dat zou in ieder geval voldoende moeten zijn zonder verdere ingrijpende aanpassingen (hoop ik).
Mocht de compressor ombouw door de verliezen niet veel helpen, of per ongeluk juist teveel druk geven, dan komt er natuurlijk een andere poulie op
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Zo, sleuteltijd is begonnen.
Als eerste proberen de G60 gasklep erop te krijgen. Dat gaat nog niet meevallen;
- hij past niet direct op de inlaat, m.n. de kabeltjes en houders van de microswitches zitten in de weg waardoor het niet aansluit. Een spacer van een paar mm tussen gasklep en inlaat zou hier een oplossing kunnen bieden.
- de gaskabel moet nu uit de parafan komen. Meenemer van de originele gasklep past niet ivm andere boutdikte.
- hopelijk past mijn veerpootbrug nog als de G60 gasklep erop zit...
Als eerste proberen de G60 gasklep erop te krijgen. Dat gaat nog niet meevallen;
- hij past niet direct op de inlaat, m.n. de kabeltjes en houders van de microswitches zitten in de weg waardoor het niet aansluit. Een spacer van een paar mm tussen gasklep en inlaat zou hier een oplossing kunnen bieden.
- de gaskabel moet nu uit de parafan komen. Meenemer van de originele gasklep past niet ivm andere boutdikte.
- hopelijk past mijn veerpootbrug nog als de G60 gasklep erop zit...
- Miesjel
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5, RAV4, Starlet
Re: Golf 2 16v Compressor
Wat een gedoe voor die paar pk.. je kunt toch ook later remmen ?
Succes met sleutelen..
Succes met sleutelen..
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Later remmen durf ik niet
Hierbij wat foto's;
De G60 gasklep op de inlaat, zoals te zien komt het met de veerpootbrug niet echt uit:
Volgende week heb ik de slangen binnen, dan zullen we eens kijken of het wat dat betreft gewoon past. Dan kunnen we altijd nog kijken wat we met de vpb gaan doen.
Voor de gasklep echt past, zal er echter een spacer tussen moeten. De microschakelaar voor stationair loop steek net een beetje uit en komt tegen de inlaat aan. Een spacer van 4mm zal dit verhelpen.
Daarnaast zullen er nog wat modificaties moeten worden gemaakt, zoals een beugeltje voor de stekker, de gaskabel moet een stuk langer worden en ook 2x door de parafan heen
Omdat ik met de gasklep toch niet verder kon, maar verder gegaan met de brandblusser. Deze gemonteerd op de achterbank;
Het stukje lasdraad wat je ziet liggen is zoals de leiding zal gaan lopen. Door de lasdraad eerst op maat te buigen kun je daarna makkelijk de echte leiding aan de hand van de mal op maat buigen zonder deze te verknallen
Ook zit de noodschakelaar aan de buitenkant gemonteerd, naast de noodschakelaar om de spanning weg te halen.
Morgen weer verder
Hierbij wat foto's;
De G60 gasklep op de inlaat, zoals te zien komt het met de veerpootbrug niet echt uit:
Volgende week heb ik de slangen binnen, dan zullen we eens kijken of het wat dat betreft gewoon past. Dan kunnen we altijd nog kijken wat we met de vpb gaan doen.
Voor de gasklep echt past, zal er echter een spacer tussen moeten. De microschakelaar voor stationair loop steek net een beetje uit en komt tegen de inlaat aan. Een spacer van 4mm zal dit verhelpen.
Daarnaast zullen er nog wat modificaties moeten worden gemaakt, zoals een beugeltje voor de stekker, de gaskabel moet een stuk langer worden en ook 2x door de parafan heen
Omdat ik met de gasklep toch niet verder kon, maar verder gegaan met de brandblusser. Deze gemonteerd op de achterbank;
Het stukje lasdraad wat je ziet liggen is zoals de leiding zal gaan lopen. Door de lasdraad eerst op maat te buigen kun je daarna makkelijk de echte leiding aan de hand van de mal op maat buigen zonder deze te verknallen
Ook zit de noodschakelaar aan de buitenkant gemonteerd, naast de noodschakelaar om de spanning weg te halen.
Morgen weer verder
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Golf 2 16v Compressor
Volgens mij zetten ze vaak een verloopstuk onder een hoek van 90 graden tussen inlaatspruitstuk en de gasklep.
op die manier kom je ook beter uit met je slangen en veerpootbrug
op die manier kom je ook beter uit met je slangen en veerpootbrug
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Past een 90° bocht wel ivm de onderste uitstekende pijp aan het gasklephuis en de distributie?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Inmiddels weer een klein weekje gesleuteld aan de auto.
Ik heb weer diverse slangen binnen voor de G60 gasklep en deze dus geprobeerd, maar dat wordt hem gewoon niet. Komt totaal niet uit met de parafan en de veerpoot.
Daarom maar weer terug gegaan naar de originele gasklep. Daarmee past het bedachte systeem wel, alleen moet er een 15° buis gewisseld voor een 45°.
De 45° buis moet dus worden voorzien van een aansluiting voor de luchttempsensor en een blow off valve, welke in deze configuratie gewoon nodig is.
De intercooler beugeltjes heb ik nog iets aangepast, zodat de slang naar de compressor beter uit komt.
Met 1 slang meteen het hoekkie om
Daarnaast gaat de originele ventilator van de radiator af, veel te zwaar natuurlijk en zit gigantisch in de weg. Achter de linker koplamp is nog plaats voor een mooie luchtfilterbak dus de buis naar de compressor zal dwars achter de radiator langs moeten.
Twee 15° buizen aan elkaar zorgen ervoor dat je een beetje kan kiezen waar je uit wil komen.
Ook de luchttoevoer naar deze locatie zijn al bedacht, zonder de koplamp te hoeven demonteren
De radiator moet natuurlijk nog wel voorzien worden van een actieve fan, wat in de vorm van een SPAL ventilator gemonteerd zal worden. Deze komt echter tussen de grille en de radiator, zodat hij niet eens meer zichtbaar is
Verder nog wat kleine dingetjes gedaan, zoals verstelbare topmounts geprobeerd, de veerpootbrug er terug op gezet, remankerplaten aan de voorzijde gemonteerd etc.
Ik heb weer diverse slangen binnen voor de G60 gasklep en deze dus geprobeerd, maar dat wordt hem gewoon niet. Komt totaal niet uit met de parafan en de veerpoot.
Daarom maar weer terug gegaan naar de originele gasklep. Daarmee past het bedachte systeem wel, alleen moet er een 15° buis gewisseld voor een 45°.
De 45° buis moet dus worden voorzien van een aansluiting voor de luchttempsensor en een blow off valve, welke in deze configuratie gewoon nodig is.
De intercooler beugeltjes heb ik nog iets aangepast, zodat de slang naar de compressor beter uit komt.
Met 1 slang meteen het hoekkie om
Daarnaast gaat de originele ventilator van de radiator af, veel te zwaar natuurlijk en zit gigantisch in de weg. Achter de linker koplamp is nog plaats voor een mooie luchtfilterbak dus de buis naar de compressor zal dwars achter de radiator langs moeten.
Twee 15° buizen aan elkaar zorgen ervoor dat je een beetje kan kiezen waar je uit wil komen.
Ook de luchttoevoer naar deze locatie zijn al bedacht, zonder de koplamp te hoeven demonteren
De radiator moet natuurlijk nog wel voorzien worden van een actieve fan, wat in de vorm van een SPAL ventilator gemonteerd zal worden. Deze komt echter tussen de grille en de radiator, zodat hij niet eens meer zichtbaar is
Verder nog wat kleine dingetjes gedaan, zoals verstelbare topmounts geprobeerd, de veerpootbrug er terug op gezet, remankerplaten aan de voorzijde gemonteerd etc.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Golf 2 16v Compressor
Lekker bezig hier!
Mocht je nou nog een keer iets anders willen qua inlaattraject, dan is een 16V G60 setup misschien wel een mooie optie. Kom je ook lekker uit met je gasklephuis en evt een grotere FMIC.
Maar kost volgens mij wel een paar duiten, zo`n 90 graden bochtje tussen inlaat en gasklephuis
Mocht je nou nog een keer iets anders willen qua inlaattraject, dan is een 16V G60 setup misschien wel een mooie optie. Kom je ook lekker uit met je gasklephuis en evt een grotere FMIC.
Maar kost volgens mij wel een paar duiten, zo`n 90 graden bochtje tussen inlaat en gasklephuis
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Ik heb al naar andere inlaten gekeken, ook naar korte inlaatbochten enzo, maar de kans is groot dat dat allemaal niet uit komt met de compressor. En die inlaatjes zijn redelijk aan de prijs om te bestellen en te 'proberen'.
Voor nu wil ik eerst de setup werkend hebben, daarvoor moet nog het eea gebeuren.
Ook zitten er nog wat kleinigheden aan zoals de accu kabel en een luchtfilterbox etc voor het helemaal klaar is.
In de toekomst maar eens kijken hoe het loopt en of er nog wat veranderd kan gaan worden. Want om nu de inlaat naar de andere kant te brengen geeft zoveel werk en doet alles wat tot nu toe gedaan is bijna teniet...
Voor nu wil ik eerst de setup werkend hebben, daarvoor moet nog het eea gebeuren.
Ook zitten er nog wat kleinigheden aan zoals de accu kabel en een luchtfilterbox etc voor het helemaal klaar is.
In de toekomst maar eens kijken hoe het loopt en of er nog wat veranderd kan gaan worden. Want om nu de inlaat naar de andere kant te brengen geeft zoveel werk en doet alles wat tot nu toe gedaan is bijna teniet...
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Blow off valve gemonteerd, nu geen inlaat slang meer die eraf schiet
Denk dat er bij echte belasting nog wel wat slangetjes los gaan komen maar dat pakken we nog aan. Hij loopt iig wel goed (onbelast) met de compressor erop, de computer pikt het gewoon :tu:
Denk dat er bij echte belasting nog wel wat slangetjes los gaan komen maar dat pakken we nog aan. Hij loopt iig wel goed (onbelast) met de compressor erop, de computer pikt het gewoon :tu:
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Gisteren weer aan de gang gegaan. Vandaag bij Jos_brrrrrrrrrrrrr voor uitlijnen + APK dus er moest nog het eea gebeuren:
- SPAL ventilator gemonteerd
Accubak gemonteerd
Ik heb de accu inmiddels 1,5 jaar en in die tijd wel regelmatig opgeladen, maar niet gebruikt. Nu krijgt hij de startmotor wel rond maar hij start er niet op
Hoor dus ook een relais klikken. Heb bij aanschaf van de accu ook getest of hij wel startte, inclusief aansluiting via de langere kabels, en dat werkte.
Ik hoop dat de massa niet voldoende contact maakt, anders is de accu dus al stuk
Luchtfiltertje er even opgezet. Komt straks natuurlijk in de accu bak.
Passagiersstoel terug gezet en Sabelt gordels gemonteerd
Tevens even gewassen want hij zat onder het stof.
Stickerzzz
Dan nog wat betere foto's van andere dingen:
Blow off gemonteerd. Let niet op de vacuumslang, die is nog veel te lang.
Van de week komt de 'harde' slang nog binnen en dan maak is alles netjes (en dus nieuw).
Betere foto van de metertjes.
Claxonknopje zit er inmiddels ook weer op
En dan nog een filmpje van de proefrit:
- SPAL ventilator gemonteerd
Accubak gemonteerd
Ik heb de accu inmiddels 1,5 jaar en in die tijd wel regelmatig opgeladen, maar niet gebruikt. Nu krijgt hij de startmotor wel rond maar hij start er niet op
Hoor dus ook een relais klikken. Heb bij aanschaf van de accu ook getest of hij wel startte, inclusief aansluiting via de langere kabels, en dat werkte.
Ik hoop dat de massa niet voldoende contact maakt, anders is de accu dus al stuk
Luchtfiltertje er even opgezet. Komt straks natuurlijk in de accu bak.
Passagiersstoel terug gezet en Sabelt gordels gemonteerd
Tevens even gewassen want hij zat onder het stof.
Stickerzzz
Dan nog wat betere foto's van andere dingen:
Blow off gemonteerd. Let niet op de vacuumslang, die is nog veel te lang.
Van de week komt de 'harde' slang nog binnen en dan maak is alles netjes (en dus nieuw).
Betere foto van de metertjes.
Claxonknopje zit er inmiddels ook weer op
En dan nog een filmpje van de proefrit:
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 08 mar 2013, 15:41
Re: Golf 2 16v Compressor
hey die weg mag je nog maar 60 he
zo te zien kom je dus uit de buurt
zo te zien kom je dus uit de buurt
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Tegenwoordig wel ja, dat was in het verleden wel anders...
Maar zit een best geluidje in!
Maar zit een best geluidje in!
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 08 mar 2013, 15:41
Re: Golf 2 16v Compressor
sinds dat de drempels dr liggen is de lol ook wel weg daar
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Deze afgesloten prive weg in het buitenland heeft geen snelheidslimiet hoor jongens
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Nee alleen een limiet van overig verkeer, van mede circuit gangers tot touring cars.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Golf 2 16v Compressor
Gaaf man! Merk je ook goed dat ie sneller is geworden?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Normaal optrekken is wel een beetje lastig ja, hij sleurt er wel meteen meer aan.
Dit lijkt toch wel een stuk anders als voorheen.
Echter komt de drukmeter niet boven de 0 uit.
Nu heb ik zojuist de veer in BOV vervangen voor een sterkere, en heb ik hem 3x even zien pieken.
Verder blijft hij gewoon op 0.
Hij voelt wel wat sneller aan, maarja de laatste keer dat ik echt gereden heb is 1,5 jaar terug dus dat is natuurlijk nooit objectief
Dit lijkt toch wel een stuk anders als voorheen.
Echter komt de drukmeter niet boven de 0 uit.
Nu heb ik zojuist de veer in BOV vervangen voor een sterkere, en heb ik hem 3x even zien pieken.
Verder blijft hij gewoon op 0.
Hij voelt wel wat sneller aan, maarja de laatste keer dat ik echt gereden heb is 1,5 jaar terug dus dat is natuurlijk nooit objectief
- WJ
- Berichten: 11745
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Golf 2 16v Compressor
Klinkt leuk! Gaaf.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Ondertussen weer wat verder geknutseld.
De luchtfilter bak van aluminium gemaakt, om erachter te komen dat ik ergens 1 maat niet goed heb (wilde hem 1cm breder maken) waardoor hij nu wel past, maar niet zo gevormd is als ik wil
Kan dus weer opnieuw beginnen, en dat vouwen van het aluminium is r*k zonder zetbank
Ook nog zitten kijken naar het 'probleem' dat hij geen druk draait.
Andere BOV geprobeerd met nog een sterkere veer (Cupra 225pk), maar mocht niet baten. De computer is wel gevoelig op het vacuum. Misschien dat die de druk niet aan kan, of er zit een lek in. Er kan ook nog elders in het systeem een lek zitten, of de poelie is echt te klein.
We hebben iig getest of de blow off valve wel dicht blijft bij optrekken, en dat doet ie
De luchtfilter bak van aluminium gemaakt, om erachter te komen dat ik ergens 1 maat niet goed heb (wilde hem 1cm breder maken) waardoor hij nu wel past, maar niet zo gevormd is als ik wil
Kan dus weer opnieuw beginnen, en dat vouwen van het aluminium is r*k zonder zetbank
Ook nog zitten kijken naar het 'probleem' dat hij geen druk draait.
Andere BOV geprobeerd met nog een sterkere veer (Cupra 225pk), maar mocht niet baten. De computer is wel gevoelig op het vacuum. Misschien dat die de druk niet aan kan, of er zit een lek in. Er kan ook nog elders in het systeem een lek zitten, of de poelie is echt te klein.
We hebben iig getest of de blow off valve wel dicht blijft bij optrekken, en dat doet ie