Fotografie
- dvh
Re: Fotografie
Ja... That didn't worked out so well..
Past niet in de jas dus eigenlijk hetzelfde probleem...
Maar wel FF nu... Bied weer wat meer creatieve mogelijkheden... Hoop ik.
Past niet in de jas dus eigenlijk hetzelfde probleem...
Maar wel FF nu... Bied weer wat meer creatieve mogelijkheden... Hoop ik.
- dvh

Origineel staat op:
https://www.flickr.com/photos/lasteraar/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Michele
Mooi! Die Sony A 7-serie is een bijzondere cameralijn met heel veel potentieel. Hoop dus dat Sony er nou ook eens een keer echt werk van maakt voor de bewuste fotograaf. Vind t namelijk een beetje jammer dat Sony in nog geen 10 jaar tijd sinds de overname van KonicaMinolta maar liefst vier keer gewisseld is van serie / bajonet / logica / filosofie waar het de fotoapparatuur betreft. Niet één serie heeft een volledig uitgebalanceerd objectievenpalet meegekregen en dat is niet in het belang van de gebruikers. Ook jammer: veel Sony objectieven, met name in de NEX APS-C systeemlijn, zijn tamelijk beroerd, behalve als je in jpeg schiet want dan doet de software zijn corrigerende werk.
Staar je niet blind op de naam Zeiss!!! De meeste Sony-Zeissjes niet echt van Zeiss maar worden door Sony gebouwd volgens ontwerp en normen van Zeiss en met T* coating. Ze komen dus niet uit de Zeiss fabrieken. Beetje zoals de Leica lenzen van Panasonic en de Morgan LMP2 auto's op Le Mans. Tis niet het echte ding maar wel heel goed en de naam roept veel goodwill op.
Niks mis mee dus, maar het is niet hetzelfde als de goeie ouwe Contax optiekjes. Overigens een leuk weetje: de laatste Contax stuiptrekkingen qua glas (Zeiss 28-70 Vario Sonnar van de Aria en alle Zeiss AF zoomlenzen voor de N- modellen, zowel analoog als digitaal) kwamen bij Sigma vandaan. Was overigens ook het geval met de Leica 28-70mm die je voor de Leica R5 kon kopen.
Waarmee ik maar wil zeggen dat tegenwoordig de fotoindustrie niets anders doet dan jaren geleden: Tamron en Sigma leveren nog steeds diverse producten aan derden die het onder eigen naam verkopen (o.a Sony en ik verdenk ook Nikon en Canon van inkoop van met name de goedkope super- en telezooms). En Cosina produceert zelfs van volstrekt prul tot meer dan perfect (zeiss en voigtlander!!!). Pentax is grotendeels Tokina-glas en waar Olympus en Fuji hun goedkope lijne vandaan halen weet ik niet precies, maar ik vraag me af of de standaard zoompjes uit eigen huis komen.
Staar je niet blind op de naam Zeiss!!! De meeste Sony-Zeissjes niet echt van Zeiss maar worden door Sony gebouwd volgens ontwerp en normen van Zeiss en met T* coating. Ze komen dus niet uit de Zeiss fabrieken. Beetje zoals de Leica lenzen van Panasonic en de Morgan LMP2 auto's op Le Mans. Tis niet het echte ding maar wel heel goed en de naam roept veel goodwill op.
Niks mis mee dus, maar het is niet hetzelfde als de goeie ouwe Contax optiekjes. Overigens een leuk weetje: de laatste Contax stuiptrekkingen qua glas (Zeiss 28-70 Vario Sonnar van de Aria en alle Zeiss AF zoomlenzen voor de N- modellen, zowel analoog als digitaal) kwamen bij Sigma vandaan. Was overigens ook het geval met de Leica 28-70mm die je voor de Leica R5 kon kopen.
Waarmee ik maar wil zeggen dat tegenwoordig de fotoindustrie niets anders doet dan jaren geleden: Tamron en Sigma leveren nog steeds diverse producten aan derden die het onder eigen naam verkopen (o.a Sony en ik verdenk ook Nikon en Canon van inkoop van met name de goedkope super- en telezooms). En Cosina produceert zelfs van volstrekt prul tot meer dan perfect (zeiss en voigtlander!!!). Pentax is grotendeels Tokina-glas en waar Olympus en Fuji hun goedkope lijne vandaan halen weet ik niet precies, maar ik vraag me af of de standaard zoompjes uit eigen huis komen.
- dvh
Zeiss..
Al jarenlang krijgen ze het niet voor elkaar om een fatsoenlijke coating op een brillenglas te maken.
Ik staar me al lang niet meer blind op Zeiss
Al jarenlang krijgen ze het niet voor elkaar om een fatsoenlijke coating op een brillenglas te maken.
Ik staar me al lang niet meer blind op Zeiss
-
allen
Niet alleen de Panasonic varianten hoor.
Leica heeft zelf een aantal modellen die met wat mooiere materialen in elkaar gezet zijn, je hebt wat betere service (met name als er onverhoopt iets fout gaat), maar de lens en zelfs de electronica erin verschillen niet van Panasonic.
Nieuwe T van Leica gebruikt ook lenzen die helemaal niet door Leica zelf gemaakt zijn en voor zover ik weet worden zelfs deze door software gecorrigeerd.
Van Contax is het jammer dat de camera's, wanneer ze stuk zijn vaak niet meer gereanimeerd kunnen worden. Dat weerhoud mij ervan om erin te investeren.
Dvh is wel een meester in Photoshop "of" tatoeëren....
Leica heeft zelf een aantal modellen die met wat mooiere materialen in elkaar gezet zijn, je hebt wat betere service (met name als er onverhoopt iets fout gaat), maar de lens en zelfs de electronica erin verschillen niet van Panasonic.
Nieuwe T van Leica gebruikt ook lenzen die helemaal niet door Leica zelf gemaakt zijn en voor zover ik weet worden zelfs deze door software gecorrigeerd.
Van Contax is het jammer dat de camera's, wanneer ze stuk zijn vaak niet meer gereanimeerd kunnen worden. Dat weerhoud mij ervan om erin te investeren.
Dvh is wel een meester in Photoshop "of" tatoeëren....
- dvh
De Leica leek me gewoon leuk voor het hippe. Maar ik wist dondergoed dat het een verpakte Panasonic was/is.
Overigens achteraf toch wel blij dat het zo gelopen is. Deze A7 is qua bedieningsgemak absoluut niet zo doordacht als bij Olympus. Die hebben dat toch wel erg netjes voor elkaar. Maar .. Qua beeldkwaliteit is het geen gelijke.
De OMD E-M5 was een paar jaar geleden hét beste wat je kon kopen op M4/3 gebied. Geen uitzonderingen destijds. Tegenwoordig zijn er wat meer goede kapers op de kust. Maar dit is qua beeld tov de OMD toch wel een heel wat stappen vooruit gegaan.
Het dynamisch bereik. De lichtgevoeligheid. De grote sensor natuurlijk. Wat mij direct opvalt nu ik de 55mm erop heb zitten tov de 45mm op de omd. Is dat deze sneller is. De verwerking is sneller. Maar ook de hoeveelheid licht , of noem het detail , die binnenkomt is gewoon veel groter. Of meer. Meer detail. Scherpere afbeeldingen. Ontzettend mooie schaduwen of de prosessing daarvan. Geen idee hoe dat ze dat voor elkaar krijgen maar het oogt top. Kleuren zijn erg goed.
Gisteren in de badkamer wat foto's gemaakt van de kinderen die daar aan het spelen waren. En dan de kleuren en het licht wat op de foto's terecht komt recht uit de camera.. Dat is gewoon totaal niet te vergelijken met de omd. Totaal niet. Zeker in situaties waar je geen natuurlicht hebt is deze camera gewoon 100% beter. In natuurlicht is het verschil een stuk minder. Maar je merkt wel tijdens de nabewerking dat dit meer MP is. Meer detail bevat en de kleuren/schaduwen natuurlijk / mooier zijn.
Ik was niet geheel overtuigd van de kitlens. Maar deze 55mm.. <3<3... Absoluut een topper. Beter dan de 75mm de ik destijds op m'n omd had ( wat zo'n beetje de beste lens voor de m4/3 was destijds ).
Dus voor de twijfelaars. Gewoon doen. A7 + 55mm = instant win.
Overigens achteraf toch wel blij dat het zo gelopen is. Deze A7 is qua bedieningsgemak absoluut niet zo doordacht als bij Olympus. Die hebben dat toch wel erg netjes voor elkaar. Maar .. Qua beeldkwaliteit is het geen gelijke.
De OMD E-M5 was een paar jaar geleden hét beste wat je kon kopen op M4/3 gebied. Geen uitzonderingen destijds. Tegenwoordig zijn er wat meer goede kapers op de kust. Maar dit is qua beeld tov de OMD toch wel een heel wat stappen vooruit gegaan.
Het dynamisch bereik. De lichtgevoeligheid. De grote sensor natuurlijk. Wat mij direct opvalt nu ik de 55mm erop heb zitten tov de 45mm op de omd. Is dat deze sneller is. De verwerking is sneller. Maar ook de hoeveelheid licht , of noem het detail , die binnenkomt is gewoon veel groter. Of meer. Meer detail. Scherpere afbeeldingen. Ontzettend mooie schaduwen of de prosessing daarvan. Geen idee hoe dat ze dat voor elkaar krijgen maar het oogt top. Kleuren zijn erg goed.
Gisteren in de badkamer wat foto's gemaakt van de kinderen die daar aan het spelen waren. En dan de kleuren en het licht wat op de foto's terecht komt recht uit de camera.. Dat is gewoon totaal niet te vergelijken met de omd. Totaal niet. Zeker in situaties waar je geen natuurlicht hebt is deze camera gewoon 100% beter. In natuurlicht is het verschil een stuk minder. Maar je merkt wel tijdens de nabewerking dat dit meer MP is. Meer detail bevat en de kleuren/schaduwen natuurlijk / mooier zijn.
Ik was niet geheel overtuigd van de kitlens. Maar deze 55mm.. <3<3... Absoluut een topper. Beter dan de 75mm de ik destijds op m'n omd had ( wat zo'n beetje de beste lens voor de m4/3 was destijds ).
Dus voor de twijfelaars. Gewoon doen. A7 + 55mm = instant win.
-
allen
Heb zelf een analoog als digitaal Leica, maar alles van het M systeem. En dan ook hoofdzakelijk omdat ik een meetzoeker heerlijk vind werken. Je kunt er heerlijk snel handmatig mee focussen. Puur kwa prijs gaat het nergens over maar het meeste is tweedehands aangeschaft. Ook prettig is dat ik op beide camera's dezelfde lenzen kan gebruiken.
Wat de modellen eronder betreft, daar heb ik persoonlijk niet zoveel mee. Als het dan toch autofocus is, kom ik al snel weer terug bij een dslr. Heb inmiddels meerdere evf getest, ik wordt er persoonlijk gewoon niet al te vrolijk van. Voordeel is wel weer dat je zekerheid hebt over de juist gekozen belichting voordat je een foto neemt.
Boven alles blijft voor mij de bediening en het overzicht van een eventueel menu het belangrijkste. Daar is Sony nooit sterk in geweest en zoals Michiel al meldt, dat gerommel in het systeem van lenzen. Zo blijf je verplicht investeren.
Wat de modellen eronder betreft, daar heb ik persoonlijk niet zoveel mee. Als het dan toch autofocus is, kom ik al snel weer terug bij een dslr. Heb inmiddels meerdere evf getest, ik wordt er persoonlijk gewoon niet al te vrolijk van. Voordeel is wel weer dat je zekerheid hebt over de juist gekozen belichting voordat je een foto neemt.
Boven alles blijft voor mij de bediening en het overzicht van een eventueel menu het belangrijkste. Daar is Sony nooit sterk in geweest en zoals Michiel al meldt, dat gerommel in het systeem van lenzen. Zo blijf je verplicht investeren.
- dvh
Op een ander forum vroegen ze hoe ik dat nou doe.. Gelukkig had ik de .psd file en heb ik een kleine uitleg ervan gemaakt. Wellicht vinden jullie het ook leuk om eens te zien 
Ahzo :+
Toevallig had ik de .psd nog. Meestal mik ik die weg wanneer ik klaar ben. Zo voorkom ik dat ik tot in den treurigheid aanpassingen blijf verrichten aan de plaatjes die ik maak.
Maar ik zal het proberen een beetje toe te lichten.
Je moet begrijpen dat ik maar wat doe. Ten eerste maak ik de foto op de automatische stand. Wel in raw. Daarna ga ik de foto eerst wat opkrikken in Lightroom. En met de uiteindelijke .jpg ga ik dan aan de slag.
Wat doe ik dan ? Heel veel. En veel van hetzelfde. Ik heb van te voren geen idee. Soms krijg ik een gevoel bij een foto en dan google ik er snel wat plaatjes bij. Ik heb geen textures op stock. Dus het is gewoon google en pakken wat je op dat moment vind.
Het begin: De foto na lightroom
Omzetten naar zwart/wit
Een willekeurig gevonden grungy texture.
Daarna een overlay maken. Ik werk nooit met masks maar gewoon met layers. Veel gummen, burnen , highlighten en closestampen is dan wel het gevolg. Maar dat vind ik niet erg. Sommige mensen zijn gewend met masks te werken. Ik doe het omslachtiger. Maar omdat ik dat gewend ben werkt dat voor mij het fijnst.
Deze texture heb ik gebruikt voor het gezicht.
De eerste layer + overlay na het weggummen van alle overbodige texture.
Hieronder zie je het proces van burnen , highlights toevoegen en van met het spelen met de textures. In de hoeken heb ik wat texture die ik in het gezicht gebruikt heb toegevoegd om het 'grungy' gevoel zo wat sterker te maken. Je ziet meer highlights rondom de ogen en de mond wordt een beetje aangepast/bewerkt. Dit gebeurd met o.a. de closestamp en de burntool.
Het eindresultaat na het toevoegen wat wat cloudfilters en wat lichteffecten.
Nogmaals. Bovenstaande gebeurt niet heel doordacht. Ik begin eran en zie gewoon waar het schip strand. Ik heb vooraf ook geen idee waar het plaatje eindigt. Wanneer het goed voelt stop ik. En anders edit ik gewoon verder. Soms ga ik daarmee over de top en dan is het 'mislukt'. Soms komt er iets uit wat ik na 2 weken ook nog wel fraai vind.
Er blijven in dit soort werkjes altijd kritische punten zitten. Het blenden is gewoon tricky. Het kost tijd en oefening voordat je dit écht lekker kunt. De ene keer gaat het ook beter dan de andere keer. Veel oefenen ( en veel vrije tijd hebben ) helpt. Voor mij is het puur rommelen. Ik hoef er gelukkig mijn brood niet mee te verdienen en doe daarom ook maar wat. Nadeel daarvan is dan ook als iemand vraagt: 'hoe doe je dat' . Dat ik eigenlijk zelf ook vrijwel geen idee heb hoe ik het nu eigenlijk doeNu ik de .psd file nog even doorblader heb ik wel weer een idee. Maar het is meer dan alleen deze laagjes. Het zijn gewoon heel veel kleine dingetjes. Je bent zo een paar uur bezig op een plaatje.
Hoop dat het zo iets duidelijker is
- Michele
Dat is dus de Zeiss T* coating.. En dan te bedenken dat die 55mm een Sonnar is en geen Planar... dan sloeg je helemaal steil achterover. Beste beeldoverdracht die ik ooit gezien heb was met mijn 50mm f/1.7 en 85mm f/1.4 Zeiss Planartjes op mijn Contax RTS II. Nog altijd spijt dat ik dat ooit weggedaan heb.dvh schreef: (...) Maar ook de hoeveelheid licht , of noem het detail , die binnenkomt is gewoon veel groter. Of meer. Meer detail. Scherpere afbeeldingen. Ontzettend mooie schaduwen of de prosessing daarvan. Geen idee hoe dat ze dat voor elkaar krijgen maar het oogt top. Kleuren zijn erg goed. (...).
Overigens DvH, kleine tip: je schrijft hierbvoven dat je gaat hobbyen met de jpeg... je kunt dat beter met een tiff doen. Jpeg is namelijk onderhevig aan kwaliteitsverval tijdens de modificaties en Tiff niet. iedere keer dat je een jpeg opslaat wordt ie gecomprimeerd waarbij informatie verwijderd wordt om het bestand compact te houden. Een tiff blijft atijd al zijn informatie behouden. Uiteraard betekent een tiff een grotere aanslag op je (werk)geheugen, maar het resultaat is uiteindelijk beter. Ik verwerk en bewerk mijn beeld altijd als tiff en maak er pas een jpeg van als de toepassing dat nodig maakt.
Theoretisch kun je een jpeg volkomen tot 0 rduceren door eindeloos op te slaan en te openen.
- dvh
Thnx 
Dat wist ik niet.
Maar kun je een .tiff ook posten op fora's?
Dat wist ik niet.
Maar kun je een .tiff ook posten op fora's?
-
allen
Je bewerkt in tiff en exporteert in jpeg.
Bedankt voor de uitleg met photoshop overigens. Zal het eens proberen als ik tijd heb.
Bedankt voor de uitleg met photoshop overigens. Zal het eens proberen als ik tijd heb.
- dvh
Ahzo 
Eerste edit doe ik overigens wel in .raw. Maar daarna alleen jpg. Maad zal de tiff tip toch onthouden
Eerste edit doe ik overigens wel in .raw. Maar daarna alleen jpg. Maad zal de tiff tip toch onthouden
- Godspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
http://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog- ... 2015-72996" onclick="window.open(this.href);return false;
Wellicht meer geïnteresseerden hier voor een dagje met een camera aankloten bij Porsche Centrum Gelderland (Heteren) met de jongens van Autoblog? Ik heb me zojuist aangemeld, heb er nu al zin in!
Wellicht meer geïnteresseerden hier voor een dagje met een camera aankloten bij Porsche Centrum Gelderland (Heteren) met de jongens van Autoblog? Ik heb me zojuist aangemeld, heb er nu al zin in!
- SanderGTi
-
Gijzert
Ik ben op zoek naar een zoomlens voor mijn EOS 600D.
Wel een niet al te dure.
Iemand een goed advies naar een die qua prijs kwaliteit in orde is?
En is marktplaats dan een goede plek om zoiets te kopen of kan er veel mee mis zijn?
Wel een niet al te dure.
Iemand een goed advies naar een die qua prijs kwaliteit in orde is?
En is marktplaats dan een goede plek om zoiets te kopen of kan er veel mee mis zijn?
- MartijnGizmo
Ik ben er ook bij, om met m'n eigen camera aan te kloten...Godspeed schreef:http://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog- ... 2015-72996
- dvh
Moet jij 't nog leren Martijn ? 
Lijkt me erg leuk alleen moet altijd werken op zaterdag
Lijkt me erg leuk alleen moet altijd werken op zaterdag
-
OnlineKoenM
Nu het toch over bijleren gaat 
Binnenkort ga ik mijn (kapotte) D60 vervangen voor een D5200. Om er weer helemaal in te komen ben ik opzoek naar een leuk foto-forum.
Hebben jullie tips welke fora vol staan met informatie/goede foto's?
De basis dingen weet ik allemaal al wel, dus het liefst een forum met wat verdieping
Alvast bedankt!
Binnenkort ga ik mijn (kapotte) D60 vervangen voor een D5200. Om er weer helemaal in te komen ben ik opzoek naar een leuk foto-forum.
De basis dingen weet ik allemaal al wel, dus het liefst een forum met wat verdieping
Alvast bedankt!
- Maus
- Godspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Dat is ook de bedoeling! Ik zag nadat ik me had aangemeld, dat je ook je type camera moest vermelden bij de aanmeldingMartijnGizmo schreef:Ik ben er ook bij, om met m'n eigen camera aan te kloten...Godspeed schreef:http://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog- ... 2015-72996
-
OnlineWJ
"Error. Press shutter release button again."
Ik heb gister helaas mijn D5100 uit me handen laten vallen.
Pakte de camera van de kast, wilde de accu erin doen en liet hem gewoon lomp uit me handen vallen. Klepje van de sd kaart afgebroken en bovenstaande error.
Is er omg Rotterdam een zaak die hier naar kan kijken? Of moet ik hem op gaan sturen naar Nikon? Iemand een suggestie.
Ik heb gister helaas mijn D5100 uit me handen laten vallen.
Is er omg Rotterdam een zaak die hier naar kan kijken? Of moet ik hem op gaan sturen naar Nikon? Iemand een suggestie.
- Maus
Das niet zo mooi...
Kamera express in Capelle a/d IJssel is m'n eerste ingeving.
Kamera express in Capelle a/d IJssel is m'n eerste ingeving.
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Dit vind ik een heel leuk en ook leerzaam forum: http://www.photodrome.nl/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;KoenM schreef: Om er weer helemaal in te komen ben ik opzoek naar een leuk foto-forum.
-
allen
Japancamera in Wassenaar wellicht.WJ schreef:"Error. Press shutter release button again."
Ik heb gister helaas mijn D5100 uit me handen laten vallen.Pakte de camera van de kast, wilde de accu erin doen en liet hem gewoon lomp uit me handen vallen. Klepje van de sd kaart afgebroken en bovenstaande error.
-
OnlineWJ
Hij doet het weer! Dit was het probleem:
D3100 ongeveer hetzelfde als de 5100.
Bij mij zat dat die dus ook klem tegen dat uitstulpje (daar rust die normaal op). Ik ga van de week even plaatjes schieten en kijken hoe of wat.
Hopelijk is die voor de rest nog helemaal 100.
D3100 ongeveer hetzelfde als de 5100.
Bij mij zat dat die dus ook klem tegen dat uitstulpje (daar rust die normaal op). Ik ga van de week even plaatjes schieten en kijken hoe of wat.
- Bijlagen
-
- IMAG2768.jpg (933.44 KiB) 2896 keer bekeken