Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km
Klopt, zo'n ding is erg gaaf. Maar ik vind € 200,- per maand toch net effe te gek..
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km
Het is maar hoe je het bekijkt. Voor 30k een nieuwe Golf kopen of voor 10k een tweedehands X5. Als je een auto gemiddeld 3 jaar zou houden heb je 20k over voor het verschil in onderhoud, verzekering en mrb.
Even uitgaande van het feit dat je de wagen privé rijdt.
Even uitgaande van het feit dat je de wagen privé rijdt.
-
- Berichten: 18533
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km
allen schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. Voor 30k een nieuwe Golf kopen of voor 10k een tweedehands X5. Als je een auto gemiddeld 3 jaar zou houden heb je 20k over voor het verschil in onderhoud, verzekering en mrb.
Even uitgaande van het feit dat je de wagen privé rijdt.
Dat laatste inderdaad.
Prive een nieuwe auto kopen is nooit verstandig.
- Sjoerd MP BMW
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
- Locatie: Deutschland
Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km
.
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 04 okt 2020, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joy
- Berichten: 10784
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km
De grotere maten op SUV's zijn vaak puur zomerband. Daarom heb ik ook geen 19 inch gekozen op de Amarok maar 17 inch. Daar zitten nog standaard M+S banden op.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km
Zo rijdt ik geen auto Allen.. Ik heb kosten aan een auto, en die zijn niet ingecalculeerd.
Ik trek niet een X-bedrag uit voor een auto op jaarlijkse basis.
En ik blijf € 200,- elke maand overmaken naar de Roverheid veel vinden.
Ik trek niet een X-bedrag uit voor een auto op jaarlijkse basis.
En ik blijf € 200,- elke maand overmaken naar de Roverheid veel vinden.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km
Ach ja, daar zit een meningsverschil waar je nooit uit gaat komen. Mijn insteek is dat de overheid het toch nooit goed doet. Zodra 'wij' moeten betalen is de overheid ineens een 'roverheid'.
Als de overheid alle autobelastingen afschaft zijn we ineens heel blij totdat blijkt dat daarmee ook het onderwijs van de kinderen in het geding komt en onze asfaltwegen veranderen in onverharde paden en de gezondheidszorg compleet verdwijnt.
Had ik het privé het budget tot een nieuwe Golf of Passat had mijn voorkeur op zeker voor de X5 (ehm of doe mij dan toch maar een Disco 3) gestaan voor een derde van dat geld. Dat ik die 200 euro per maand kwijt zou zijn aan mrb boeit me dan allerminst. Hopen dat het terecht komt bij mensen die het echt nodig hebben.
Als de overheid alle autobelastingen afschaft zijn we ineens heel blij totdat blijkt dat daarmee ook het onderwijs van de kinderen in het geding komt en onze asfaltwegen veranderen in onverharde paden en de gezondheidszorg compleet verdwijnt.
Had ik het privé het budget tot een nieuwe Golf of Passat had mijn voorkeur op zeker voor de X5 (ehm of doe mij dan toch maar een Disco 3) gestaan voor een derde van dat geld. Dat ik die 200 euro per maand kwijt zou zijn aan mrb boeit me dan allerminst. Hopen dat het terecht komt bij mensen die het echt nodig hebben.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km
Disco3 is ten opzichte van een X5 echt het koopje van de eeuw. Een volle V8 met iets meer dan ton op de teller voor 15k is echt geen geld. Alleen dat onderhoud he......allen schreef:Ach ja, daar zit een meningsverschil waar je nooit uit gaat komen. Mijn insteek is dat de overheid het toch nooit goed doet. Zodra 'wij' moeten betalen is de overheid ineens een 'roverheid'.
Als de overheid alle autobelastingen afschaft zijn we ineens heel blij totdat blijkt dat daarmee ook het onderwijs van de kinderen in het geding komt en onze asfaltwegen veranderen in onverharde paden en de gezondheidszorg compleet verdwijnt.
Had ik het privé het budget tot een nieuwe Golf of Passat had mijn voorkeur op zeker voor de X5 (ehm of doe mij dan toch maar een Disco 3) gestaan voor een derde van dat geld. Dat ik die 200 euro per maand kwijt zou zijn aan mrb boeit me dan allerminst. Hopen dat het terecht komt bij mensen die het echt nodig hebben.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km
Beweer ook niet dat ze het af moeten schaffen, schrijf alleen dat ik het behoorlijk vind. En het kan echt wel anders hier in NL hoor.. (maar daar is een ander topic voor.. )
- Paskal
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km
Het is ook met zo'n oude X5 natuurlijk niet alijd rozengeur en maneschijn. Afgelopen tijd toch twee defectjes opgetreden.
Slecht starten:
Op de wintersport was hij na een wk stilstand buiten met nachttemperaturen van -20 en dagtemperaturen van -7 maar zeer moeizaam aan de praat te krijgen. Accu was het duidelijk niet, startmotor ging ook prima rond, maar oppakken wilde hij pas bij de 3e keer starten. Was me thuis ook al opgevallen dat hij soms na een koude nacht wel heel veel rook uitspuwde bij het starten.
Gloeibougies waren de verdachte dus die maar vervangen inclusief de aansturingsunit anders zul je zien dat dat het euvel is op de volgende wintersport . Echt testen kon ik het nog niet omdat het hier natuurlijk geen -20 is in de nacht, maar de rookpluim na het starten bij een -5 grd-nacht is compleet verdwenen dus ik ga er vanuit dat het start-euvel hiermee verholpen is.
Ongewenst remmen:
Zo nu en dan voelde ik tijdens het rijden een trilling linksvoor die een paar km later weer weg was. Toen hij er op een gegeven moment weer eens was gestopt en verwachte probleem inderdaad geconstateerd: warme velg en dus een remklauw die blijft hangen. Gangbaar maken is een optie, maar bij mijn BMW-specialist kost een fatsoenlijke 2e hands klauw 50€ dus die maar opgepikt. Oorzaak was ook duidelijk na demontage: rubber is eens te ver uitgetrokken waardoor er vocht/rotzooi op de zuiger is gekomen wat dan weer in roest resulteert. Gangbaar maken was dus ook een no-go geweest.
Maar gelukkig bevalt hij verder nog steeds uitermate goed en was het met de extreme sneeuwval (40 cm per 24u gedurende de laatste 3 dagen) in onze ski-week weer een genot om in te rijden. Geen kettingen nodig en grip all over the place
Slecht starten:
Op de wintersport was hij na een wk stilstand buiten met nachttemperaturen van -20 en dagtemperaturen van -7 maar zeer moeizaam aan de praat te krijgen. Accu was het duidelijk niet, startmotor ging ook prima rond, maar oppakken wilde hij pas bij de 3e keer starten. Was me thuis ook al opgevallen dat hij soms na een koude nacht wel heel veel rook uitspuwde bij het starten.
Gloeibougies waren de verdachte dus die maar vervangen inclusief de aansturingsunit anders zul je zien dat dat het euvel is op de volgende wintersport . Echt testen kon ik het nog niet omdat het hier natuurlijk geen -20 is in de nacht, maar de rookpluim na het starten bij een -5 grd-nacht is compleet verdwenen dus ik ga er vanuit dat het start-euvel hiermee verholpen is.
Ongewenst remmen:
Zo nu en dan voelde ik tijdens het rijden een trilling linksvoor die een paar km later weer weg was. Toen hij er op een gegeven moment weer eens was gestopt en verwachte probleem inderdaad geconstateerd: warme velg en dus een remklauw die blijft hangen. Gangbaar maken is een optie, maar bij mijn BMW-specialist kost een fatsoenlijke 2e hands klauw 50€ dus die maar opgepikt. Oorzaak was ook duidelijk na demontage: rubber is eens te ver uitgetrokken waardoor er vocht/rotzooi op de zuiger is gekomen wat dan weer in roest resulteert. Gangbaar maken was dus ook een no-go geweest.
Maar gelukkig bevalt hij verder nog steeds uitermate goed en was het met de extreme sneeuwval (40 cm per 24u gedurende de laatste 3 dagen) in onze ski-week weer een genot om in te rijden. Geen kettingen nodig en grip all over the place
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes
Kleinigheidjes zijn dat.... niks geks!
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes
Rookpluimen na slecht starten is inderdaad meestal een indicatie dat de gloeibougies niet helemaal fris meer zijn.
Maar dat valt toch wel mee, die 'problemen'. Een auto is een gebruiksvoorwerp, dus daar slijten dingen van.
Neem aan dat er wel wat probleempjes mogen zijn na nachten van -20 en dagen van -7 met 40 cm verse sneeuw..
Maar dat valt toch wel mee, die 'problemen'. Een auto is een gebruiksvoorwerp, dus daar slijten dingen van.
Neem aan dat er wel wat probleempjes mogen zijn na nachten van -20 en dagen van -7 met 40 cm verse sneeuw..
- Paskal
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes
Het valt inderdaad wel mee, daarom noem ik het ook defectjes .
Is op zich ook niet verbazingwekken dat hij na al die kou en in totaal meer dan een meter sneeuw wat minder soepel aanslaat als op een zonnige zomerse dag. Ben daar wel op voorbereid trouwens. Slecht werkende voorverwarming komt veel voor bij diesels in die koude landen en wellicht dat de hoogte van > 2 km daar ook niet echt een positieve invloed op heeft. Bij mijn e39 530d wilde hij ook na een wk in de kou in Oostenrijk helemaal niet meer aanslaan. Opgelost met startspray dus zo'n spuitbus heb ik altijd bij op wintersport. Hij klinkt heel even als een tractor als je hem daarmee start, maar je komt wel zelf van de plek af en da's ook wat waard .
Is op zich ook niet verbazingwekken dat hij na al die kou en in totaal meer dan een meter sneeuw wat minder soepel aanslaat als op een zonnige zomerse dag. Ben daar wel op voorbereid trouwens. Slecht werkende voorverwarming komt veel voor bij diesels in die koude landen en wellicht dat de hoogte van > 2 km daar ook niet echt een positieve invloed op heeft. Bij mijn e39 530d wilde hij ook na een wk in de kou in Oostenrijk helemaal niet meer aanslaan. Opgelost met startspray dus zo'n spuitbus heb ik altijd bij op wintersport. Hij klinkt heel even als een tractor als je hem daarmee start, maar je komt wel zelf van de plek af en da's ook wat waard .
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 27 jul 2011, 13:54
- Auto: Etron GT
- Locatie: Noorwegen
Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes
Mooi dat het werkt. Bij mijn E46 320d vorige maand ook de goeibougies laten vervangen. Start nu weer lekker snel. Hij roet ook minder inderdaad.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes
was het ook niet zo dat diesel kan vlokken oid bij heel koude temps? zou bv zoiets het ook moeilijker maken om te starten/ontbranden oid?
- Ferdi
- Berichten: 3045
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes
Dat was vroeger zo, tegenwoordig zit er standaard een beetje benzine door de diesel in de winter om dat te voorkomen
- Paskal
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?
Helaas ben ik zo'n freak die alles in Excel bijhoudt waardoor je soms bijna een rolberoerte krijgt als je ziet wat auto rijden kost. Aangezien het er naar uitziet dat de X5 binnen niet al te lange tijd het veld gaat ruimen heb ik de balans maar eens opgemaakt. Wellicht aardig om eens te delen omdat er altijd van alles wordt geroepen over de kosten van het rijden van een X5. Of het veel is of niet veel laat ik even in het midden
Ik heb de X5 nu exact drie jaar en er 80.000 km mee gereden:
Afschrijving: 4.000€
Wegenbelasting: 7.300€
Verzekering: 1.500€
Diesel: 9.100€
Onderhoud: 4.000€
In totaal kom je dus op zo'n 26.000€ in drie jaar tijd waarvan een heel groot deel naar de overheid gaat .
Per maand was ik dus iets meer dan 700€ kwijt.
Ik heb de X5 nu exact drie jaar en er 80.000 km mee gereden:
Afschrijving: 4.000€
Wegenbelasting: 7.300€
Verzekering: 1.500€
Diesel: 9.100€
Onderhoud: 4.000€
In totaal kom je dus op zo'n 26.000€ in drie jaar tijd waarvan een heel groot deel naar de overheid gaat .
Per maand was ik dus iets meer dan 700€ kwijt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26756
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?
Ja die wegenbelasting is toch wel afschrikwekkend he... de afschrijving valt me dan weer reuze mee! Die ga je met een frisse f11 wel per jaar halen ben ik bang
- dvh
- Berichten: 17192
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?
Je zou dus pak en beet kunnen stellen dat wanneer je een nieuwere X5 zou kopen. Met bijv 2 jaar garantie erop. Je méér afschrijving hebt en minder onderhoud. En wellicht een iets hogere inruil/verkoopprijs. Wat het 3 jaar rijden min of meer gelijk maakt. Oud of nieuw(er) model.Paskal schreef: ↑18 nov 2017, 08:28 Helaas ben ik zo'n freak die alles in Excel bijhoudt waardoor je soms bijna een rolberoerte krijgt als je ziet wat auto rijden kost. Aangezien het er naar uitziet dat de X5 binnen niet al te lange tijd het veld gaat ruimen heb ik de balans maar eens opgemaakt. Wellicht aardig om eens te delen omdat er altijd van alles wordt geroepen over de kosten van het rijden van een X5. Of het veel is of niet veel laat ik even in het midden
Ik heb de X5 nu exact drie jaar en er 80.000 km mee gereden:
Afschrijving: 4.000€
Wegenbelasting: 7.300€
Verzekering: 1.500€
Diesel: 9.100€
Onderhoud: 4.000€
In totaal kom je dus op zo'n 26.000€ in drie jaar tijd waarvan een heel groot deel naar de overheid gaat .
Per maand was ik dus iets meer dan 700€ kwijt.
Maar hoe groot zou het verschil zijn als je dit zou spiegelen aan een bijv een 3-serie.
Martijn... kom er maar in
- Mark 320iS
- Berichten: 2705
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?
Meer afschrijving staat toch haaks op hogere inruilprijs of niet? Gaat om de afschrijving, inruilprijs heeft er niets mee te maken.dvh schreef: ↑18 nov 2017, 08:44
Je zou dus pak en beet kunnen stellen dat wanneer je een nieuwere X5 zou kopen. Met bijv 2 jaar garantie erop. Je méér afschrijving hebt en minder onderhoud. En wellicht een iets hogere inruil/verkoopprijs. Wat het 3 jaar rijden min of meer gelijk maakt. Oud of nieuw(er) model.
Maar hoe groot zou het verschil zijn als je dit zou spiegelen aan een bijv een 3-serie.
Martijn... kom er maar in
De onderhoudskosten vallen mij alleszins mee voor zo een grote auto. Banden, remmen, olie etc heb je ook bij een nieuwere en vallen ook niet onder de garantie.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26756
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?
Mijn goedkoopste 3 serie was absoluut de 325i, in 3 jaar 2.000eur afgeschreven en alleen normale beertjes gehad. Ouder rijden is wel wat goedkoper uiteraard. Maarja soms wil een mens wat anders hedvh schreef: ↑18 nov 2017, 08:44Je zou dus pak en beet kunnen stellen dat wanneer je een nieuwere X5 zou kopen. Met bijv 2 jaar garantie erop. Je méér afschrijving hebt en minder onderhoud. En wellicht een iets hogere inruil/verkoopprijs. Wat het 3 jaar rijden min of meer gelijk maakt. Oud of nieuw(er) model.Paskal schreef: ↑18 nov 2017, 08:28 Helaas ben ik zo'n freak die alles in Excel bijhoudt waardoor je soms bijna een rolberoerte krijgt als je ziet wat auto rijden kost. Aangezien het er naar uitziet dat de X5 binnen niet al te lange tijd het veld gaat ruimen heb ik de balans maar eens opgemaakt. Wellicht aardig om eens te delen omdat er altijd van alles wordt geroepen over de kosten van het rijden van een X5. Of het veel is of niet veel laat ik even in het midden
Ik heb de X5 nu exact drie jaar en er 80.000 km mee gereden:
Afschrijving: 4.000€
Wegenbelasting: 7.300€
Verzekering: 1.500€
Diesel: 9.100€
Onderhoud: 4.000€
In totaal kom je dus op zo'n 26.000€ in drie jaar tijd waarvan een heel groot deel naar de overheid gaat .
Per maand was ik dus iets meer dan 700€ kwijt.
Maar hoe groot zou het verschil zijn als je dit zou spiegelen aan een bijv een 3-serie.
Martijn... kom er maar in
- Arthur
- Berichten: 39788
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?
Ik schrik er niet van
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?
Voor dat geld privatelease je een Renault Megane.
Ik had het wel geweten.........
Wegenbelasting is wel een forse post
Ik had het wel geweten.........
Wegenbelasting is wel een forse post
- Arthur
- Berichten: 39788
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?
Om over een Citigo maar niet te praten
- Paskal
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?
Op een nieuwere X5 is de afschrijving enorm. Mijn vorige E53 X5 uit 2004 kocht ik 2011 voor 20k€. Helaas ging die na 2,5 jr plat op Corsica, waarna ik 12k€ uitgekeerd kreeg. In mijn ogen een hoog bedrag want 10k€ was realistischer geweest. Je hebt het dan over een afschrijving van 4.000€ per jaar. Dat ga je met minder onderhoud echt niet besparen op zo'n X5. Wat Mark ook al zegt: banden (rondom snel 1.200€), remmerij, beurtjes e.d. heb je ook bij een nieuwer exemplaar en vallen niet onder de garantie.dvh schreef: ↑18 nov 2017, 08:44Je zou dus pak en beet kunnen stellen dat wanneer je een nieuwere X5 zou kopen. Met bijv 2 jaar garantie erop. Je méér afschrijving hebt en minder onderhoud. En wellicht een iets hogere inruil/verkoopprijs. Wat het 3 jaar rijden min of meer gelijk maakt. Oud of nieuw(er) model.
In de 80k die ik met de X5 heb gereden heb ik overigens geen banden hoeven vervangen omdat ik 's winters op winterbanden rij en omdat er splinternieuw spul onder lag. Wat is er zoal de revue gepasseerd aan onderhoud buiten de normale beurten:
- homokineet
- gloeispiralen
- remklauw
- airco-pomp
- schijven en blokken rondom
- één luchtbalg
@Reind: geen idee voor wat betreft private lease bedragen. Is dat ook inclusief brandstof? En dan nog.... ik stap nu iedere dag met plezier in dat schip en da's ook wat waard als liefhebber. Dat gevoel krijg ik bij een nieuwe Megane niet echt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 13 gasten