Honda Civic EK4.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RC Power
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:23
Locatie: Hoogvliet

Honda Civic EK4.

Bericht door RC Power » 26 feb 2014, 22:13

De aankoop van deze auto is snel gegaan.
Ik zocht naast de Evo en de Colt een leuk autootje om hardcore voor circuit te gebruiken. Ik was al bij 2 Integra's wezen kijken en die zijn me zo tegengevallen, dat ik dacht ik wacht tot ik beide auto's heb verkocht en ga dan een Evo 3 opbouwen.

Dat idee bestaat nog steeds, maar ik werd een paar weken geleden gebeld door een vriend.
Die zegt: Den, er staat nu een leuke Civic te koop. Ik zeg ja, dat ken ik, niet voor mij. Hij zegt nee echt, ga maar eens kijken.

Goed, toen ging het erg snel, dezelfde avond bezichtigd, volgende dag gekocht. Voor het geld en de spullen / werk en opties die erop zitten kon ik hem niet laten staan.

Dus, waar praten we over.
Een Honda Civic EK4, origineel Nederlands.

Motor:
- B18C-R motor (uit een Integra Type R).
- OBDI conversie.
- S9B versnellingsbak.
- 1.5 way LSD.
- ACT heavy duty koppeling.
- Fidanza lichtgewicht vliegwiel.
- Wiseco gesmede zuigers (0,5 mm overmaats).
- Eagle H-beam drijfstangen.
- Skunk2 nokkenassen.
- Skunk2 klepveren.
- Skunk2 klepstoters.
- Skunk2 klepseals.
- Skunk2 inlaatspruitstuk.
- Skunk2 gasklep.
- ARP kopbouten.
- ACL drijfstanglagers.
- ACL krukaslagers.
- Hasport motorsteunen.
- Moroso baffled carterpan.
- D1 Spec sandwichplate.
- Stalen koppakking.
- Grote radiateur.
- Spalfan.
- Defi koelwaterslang adapter.
- Viper cold air intake.
- Mugen oliedop.
- Walbro 255 l/pu brandstofpomp.
- 440 cc injectoren.
- Brandstofdruk regelaar.
- P30 ECU (met remap).
- Airco verwijderd.

Uitlaatlijn:
- Toda Racing spruitstuk.
- Sportcat.
- Spoon middenpijp.
- Spoon einddemper.
- PU uitlaatrubbers.

Interieur:
- Ltec Futura kuipstoel (bestuurder).
- Ltec Pro kuipstoel (passagier).
- Verlaagde stoelrails (bestuurder).
- Ltec 4-punts gordels.
- Fia gekeurde rolkooi (17-punts gelast).
- Crossbar achterin.
- Shortshifter.
- Skunk2 pookknop.
- QSP suede deep dish stuur.
- Blox meterhouder.
- Noodhamer.
- 2 kg schuimblusser.

Exterieur:
- Mugen voorlip.
- OEM Type R koplampen.
- OEM Type R achterlichten.
- Type R grill.
- Type R achterlip.
- Gecleande kofferklep.
- OEM Civic Type R decals.

Onderstel:
- Buddyclub SF1 velgen / Integra Type R velgen.
- BC Racing schroefset.
- Integra Type R onderstel.
- Integra Type R swaybars.
- SRR aluminium draagarmen.
- SRR lower tie bar achterzijde.
- Mugen replica veerpootbrug
- Lichtgewicht wielmoeren.

Remmerij:
- Stoptech remschijven.
- Ferodo DS2500 remblokken.
- Remkoeling voorzijde.
- Grotere hoofdremcilinder.
- Grotere remdrukverdeler.
- ABS verwijderd.

Electronica:
- SPA design dual digitale meter.
- Watertemperatuur meter.
- Shiftlight.
- Grayston killswitch (FIA keur).

De auto heeft een gereviseerde motor en doet me zo enorm veel terug denken aan een eerdere gestripte hothatch die ik had. Die mis ik soms nog steeds en hoop dat ik in deze auto vele plezierige km's mag beleven.

Doel is er veel circuit mee te pakken en de auto naar mijn zin te maken.
Ik heb een heel lange lijst met dingen die nog gedaan moeten worden.
En verder zien we (motorisch o.a.) wel wat de toekomst brengt .......

Afbeelding

Zondag voor het eerst op Zandvoort ermee gereden, kijken hoe de motor en balans is. Heb nu een idee waar ik direct verbeterpunten kan aanbrengen.

Verder is het idee hem nog lichter te maken waar ik kan en degelijk op te bouwen voor een goede basis.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door Alexander » 27 feb 2014, 08:25

bleeeuu, heaumeau bak die witte honda civicjes. Voor petjes en alleen als je achteruit rijdt zit de aandrijving goed, fwd sucks, geen koppel, hoe kan je dan nou verkiezen boven een echte auto, etc. :tong uitsteken: :bag:

Zonder gekheid, leuk ding hoor. Qua specs een stuk sneller dan de mijne. En mijn EK4 is al geen slak.
Veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door Roy RS » 27 feb 2014, 09:08

leuk ding hoor, kunnen lekker rap zijn.

Ik dacht trouwens dat in een Integra Type R een K20a zat...

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door Alexander » 27 feb 2014, 09:41

K20a zit in de honda civic EP3 type-r
B18C6 zit in een Integra type-r

officieel, daarnaast ziet je veel van deze blokken geswapped in andere honda's of zelfs Ariels heb ik gehoord :wink:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door Roy RS » 27 feb 2014, 13:30

ah ok, mijn wikipedia zoektocht zegt dat de Integra DC5 wel de K20A heeft, maar ik heb geen verstand van Integra's verder, ik weet alleen dat die er zijn met mijn blok en ik dacht maar gemakshalve dat dat dan altijd zo is.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door Alexander » 27 feb 2014, 13:56

Roy RS schreef:ah ok, mijn wikipedia zoektocht zegt dat de Integra DC5 wel de K20A heeft, maar ik heb geen verstand van Integra's verder, ik weet alleen dat die er zijn met mijn blok en ik dacht maar gemakshalve dat dat dan altijd zo is.
we hebben allebei gelijk.

De oer integra type-r is een DC2 met B18c6. De opvolger, niet direct geleverd hier, is een DC5 met K20a.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door Jussi » 27 feb 2014, 14:18

Lekker hothatch gebakje! :hot:

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door Marsnel » 27 feb 2014, 22:21

Mooi goed bezig :df:

Hoe loopt dat blok met al die mods?

Auto doet me denken aan de ouwe auto van Vla.

Gebruikersavatar
RC Power
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:23
Locatie: Hoogvliet

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door RC Power » 28 feb 2014, 17:55

Je maakt me nieuwsgierig. Vertel eens meer over die auto?

Het blok loopt voor zover ik je nu kan vertellen redelijk.
Heb er nog niet heel veel km's in gemaakt de laatste weken, meer rustig aan op de weg.
Maar op de stille avonden en op circuit loopt hij best goed, zeker ook in combinatie met het lage gewicht en de stabiele wegligging van de Honda's.
Ik heb echter nog wel wat plannen om hem te finetunen en ook wat directe motor upgrades op de nabije planning, waarna hij wederom opnieuw gemapt zal gaan worden naar mijn wensen.

Ik ga op zoek naar meer power in het middengebied, althans dat is de gedachte.

Daarnaast binnenkort het onderstel monteren, PU rubbers en stalen remleidingen.
Dan kijk ik hoe het geheel loopt en remt en kunnen we weer verder.

Voor nu heb ik eerst een andere kuipstoel, gordels, verlaagde stoelrails, ander dashboard en hoofdstroomschakelaar klaarliggen.

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door Marsnel » 01 mar 2014, 09:18

In eerst oogopslag dacht ik een zwarte EK te zien die daarna wit geverfd was. Door afbladderen voorbumper en zwarte kap, dak en spiegel.. Maar nu ik wat beter kijk zie ik dat het gewoon een witte is :coffee:

Iig Vla had (paar jaar geleden) een zwarte ek, b18c, buddyclub sf1 velgen en had hem verkocht aan iemand die er trackdays mee ging doen.. Vla zit hier ook wel op het forum. Maar verder niet van belang dus.

Hoezo meer power in het midden gebied? Toch wel boven de 5400t/m hoop ik?

Had eigenlijk verwacht dat de motor al behoorlijk hard zou lopen met die extra spullen erop.

Gebruikersavatar
RC Power
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:23
Locatie: Hoogvliet

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door RC Power » 01 mar 2014, 09:51

De motor loopt ook wel hard, zeker boven de 5.500 rpm inderdaad.
Ik ben alleen wat anders gewend, maar turbo en N/A moet je niet met elkaar vergelijken.

Als je puur kijkt naar dit blok hoe die presteert, is er niks mis mee!


De voorbumper is niet de netste, maar dat stuk afgebladderd is misleidend, dat is nog een resterend stuk bumperlip, welke kapot is gereden.
Dak is gewrapped en de motorkap matzwart.

Gebruikersavatar
Bart Eykens
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 jul 2011, 22:40

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door Bart Eykens » 01 mar 2014, 16:15

Leuk ding. Heb zelf ook EK4 B18c gereden als ringtool.. Blijven leuke en rappe wagentjes :)

Gebruikersavatar
RC Power
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:23
Locatie: Hoogvliet

Re: Honda Civic EK4.

Bericht door RC Power » 20 dec 2014, 23:04

Mijn Evo 6 heb ik in april verkocht na 4 jaar in bezit te hebben gehad en opgebouwd te hebben:
Afbeelding

De Honda heb ik een paar circuitdagen mee gereden. Helaas door een onbenullig iets is de motor kapot gelopen, althans distributie versprongen met lichte schade als gevolg. Had alle parts liggen voor weder opbouw, maar wilde dit van de winter pas doen.

Toen heb ik in 1 weekend tijd 2 Lancer Evo's op de kop kunnen tikken, die gekocht.
De Honda kort erna kunnen verkopen.

Eerste is een Evo 2:
Afbeelding

De auto stond al 9 maanden stil, motor liep goed, echter stond de auto vast door een kapotte bak.
Meegenomen, schade leek beperkt. Schakelstang was losgeraakt, die erop en alles werkte. De transfercase en koppeling waren wel aan gruzels. De auto wat liefde gegeven, distributie gedaan, nieuwe radiateur, banden, wat pakkingen etc en een frisse APK erop.
Liep goed, eigenlijke plan was hem te slopen voor puur circuitgebruik, echter was hij daar te netjes voor.
Uiteindelijk kon ik hem goed verkopen aan een vriend van me, dus deze is weg.

De andere is een in tiptop conditie Evo 3. Compleet gerestaureerd, zowel carrosserie als motor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen al wat circuit testdagen gehad. Eerste beviel me niet geheel in vergelijking tot mijn Evo 6, maar laatste keren ging het steeds beter.
Stuurt erg fijn, wel heel anders dan mijn Evo 6 met AYC achterdiff. Deze kun je beter zetten en mee spelen.
En het lagere gewicht telt zeker in het voordeel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], TurboClouseau, Zed240 en 7 gasten