BMW E46 328 ombouwen voor circuit
-
BMW E46 328 ombouwen voor circuit
Ik heb een E46 328 coupe van 2000 gekocht met het doel deze te gebruiken voor een racecursus.
Of we de auto houden voor vrij rijden weet ik niet, het is de bedoeling dat mijn zoon later in een open auto gaat rijden, wat en hoe hebben we nog niet besloten.
Op dit moment zijn we alle overbodige delen eruit aan het slopen.
In ieder geval wat stevige stoelen en een ander stuur willen we erin.
Ook een rolkooi lijkt me niet overbodig.
Misschien nog een ander inlaatspruitstuk om wat hoger in toeren te rijden.
Hebben jullie nog tips wat we kunnen doen?
Het is niet de bedoeling er een vermogen in te stoppen maar het autotje moet wel een beetje in de rondte willen.
Of we de auto houden voor vrij rijden weet ik niet, het is de bedoeling dat mijn zoon later in een open auto gaat rijden, wat en hoe hebben we nog niet besloten.
Op dit moment zijn we alle overbodige delen eruit aan het slopen.
In ieder geval wat stevige stoelen en een ander stuur willen we erin.
Ook een rolkooi lijkt me niet overbodig.
Misschien nog een ander inlaatspruitstuk om wat hoger in toeren te rijden.
Hebben jullie nog tips wat we kunnen doen?
Het is niet de bedoeling er een vermogen in te stoppen maar het autotje moet wel een beetje in de rondte willen.
- SvB
Re: BMW E46 328 ombouwen voor circuit
Ik heb een E46 330i omgebouwd naar een racer, rolkooi, Sparco stoelen, KW schroefset, veerpootbrug, 5 puntsgordels, helemaal leeg gehaald, geweldige auto om mee te rijden.

-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Remmen van een 330i zijn groter dacht ik dus misschien interresant. Verstevigen van achter subframe, in iedergeval controleren.
-
Ik rijd dagelijks met dezelfde auto, hij is echt bedoeld als koppelrijder, in hoge toeren niet heel erg wild.
Er zit ook een vrij lange overbrenging in het differentieel (2,93 uit m'n hoofd), dus een overbrenging van 3,23 of 3,46 is wel gewenst, dan gaat hij veel fijner door de versnellingen heen en heb je op het circuit wel baat bij.
Het 330 inlaatspruitstuk word er wel eens opgeklust, maar dat brengt niet zoveel, het is niet als bij de E36 waar je een 325 inlaat een hoop vermogen terugkrijgt.
Uitlaatspruitstukken geven ook nog wel wat, maar zijn er prijzig, ik zou dan gewoon een 330 motor zoeken, die is toch ff wat gewilliger in de hogere toeren.
Of gewoon een S54
Er zit ook een vrij lange overbrenging in het differentieel (2,93 uit m'n hoofd), dus een overbrenging van 3,23 of 3,46 is wel gewenst, dan gaat hij veel fijner door de versnellingen heen en heb je op het circuit wel baat bij.
Het 330 inlaatspruitstuk word er wel eens opgeklust, maar dat brengt niet zoveel, het is niet als bij de E36 waar je een 325 inlaat een hoop vermogen terugkrijgt.
Uitlaatspruitstukken geven ook nog wel wat, maar zijn er prijzig, ik zou dan gewoon een 330 motor zoeken, die is toch ff wat gewilliger in de hogere toeren.
Of gewoon een S54

-
Onlinee30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Dit inlaatspruitstuk brengt op een m52tub28 bovenin de toeren wel meer leven in het koppelrijke blok. Zelf heb ik deze ombouw ook gedaan en vind het zeer zeker geslaagd bij sportief rijden.E-volve schreef:Ik rijd dagelijks met dezelfde auto, hij is echt bedoeld als koppelrijder, in hoge toeren niet heel erg wild.
Of gewoon een S54
Uitlaatspruitstukken hoeven niet duur te zijn. Er is in amerika groot aanbod (Ebay) van de zgn Ebay headers welke een prima pasvorm hebben en goede prestaties bovenin de toeren leveren. Wel zou ik een remap overwegen na deze mods.
Beide mods hebben aardige "bang for buck" vind ik persoonlijk.
Swappen van een m54b30 (330i) blok zou ik niet doen voor het geringe verschil Als je gaat swappen idd een s50/s54.
Succes met de opbouw van de auto!
- Bert ///M3
Ik zou gewoon het originele diff laten zitten en gewoon op koppel rijden ipv hoog in toeren. M52/M54 motoren staan niet bekend om hun liefde voor veel toeren. Rond 7000-7200 RPM zit een punt waar harmonische trillingen optreden. Op den duur kan je allerlei gekkigheid verwachten, oliepompmoeren die los lopen, vliegwielbouten die los lopen etc.
Standaard motoren zijn wel oke maar als je te veel gaat sleutelen dan kan je het oplopen. Lichtere vliegwielen maken dit nog erger. Tenzij je gaat klungelen met aftermarket vibratiedempers etc.
http://store.vacmotorsports.com/harmoni ... -p756.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat lange diff zit er ook op met de reden dat je wat eerder opschakeld en niet continu tegen redline aan zit. Maw kan je beter tussen de 5500 en 6000 schakelen ivm doortrekken naar redline 6500. Is misschien wat minder spannend maar dan ga je ws wel harder.
Wil je toch iets met het diff doen dan kan je er beter een sper in sleutelen.
Zelfs een S54 is daar gevoelig voor, die hebben nog al eens een vibratiedemper die naar de &^%^ loopt als je er mee gaat racen.
S motoren, S50 en S54 hebben krukassen die veel zwaarder uitgevoerd zijn om die reden.
Als je veel toeren draaien wilt dan had je beter meteen de goede auto kunnen kopen, een E36 M3 3,2 of een E46 M3. (had sowieso een betere keus geweest, een E36 3,2 heeft bijvoorbeeld al veel zaken gefixed die je in een E46 standaard koets nog wel fixen moet)
Minimale wat ik wel zou doen is een schot in het carter laten lassen om de olie op zijn plaats te houden. M54 motoren hebben hun carter aan de achterkant van het blok zitten, bij hard remmen word de olie naar voren geslingerd en dat vinden ze niet zo leuk. Tarzan is daar bijvoorbeeld een leuke voor, eerst een paar seconde op de remmen en dan meteen veel zijwaardse G krijchten er achteraan. Ligt er ook aan of je op semi slicks gaat rijden of slicks etc.
Verder zijn de voor en achtersubframes een zwak punt bij die koetsen. Achter scheurt de ophanging van het subframe af en voor scheuren de motorsteunen van het subframe. Op te lossen met verstevigingsplaatjes maar dan moet alles wel los. Maar dit is niet iets wat in korte tijd ontstaat, dus als je alleen cursus gaat rijden dan kan je het ook op zijn beloop laten en gewoon aankijken.
E46's hebben een soort van reduceer in leiding naar de koppeling, clutch delay valve. Die weghalen en terugschakelen met tussengas, dan gaat je koppeling een stuk langer mee op een circuit.
Standaard motoren zijn wel oke maar als je te veel gaat sleutelen dan kan je het oplopen. Lichtere vliegwielen maken dit nog erger. Tenzij je gaat klungelen met aftermarket vibratiedempers etc.
http://store.vacmotorsports.com/harmoni ... -p756.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat lange diff zit er ook op met de reden dat je wat eerder opschakeld en niet continu tegen redline aan zit. Maw kan je beter tussen de 5500 en 6000 schakelen ivm doortrekken naar redline 6500. Is misschien wat minder spannend maar dan ga je ws wel harder.
Wil je toch iets met het diff doen dan kan je er beter een sper in sleutelen.
Zelfs een S54 is daar gevoelig voor, die hebben nog al eens een vibratiedemper die naar de &^%^ loopt als je er mee gaat racen.
S motoren, S50 en S54 hebben krukassen die veel zwaarder uitgevoerd zijn om die reden.
Als je veel toeren draaien wilt dan had je beter meteen de goede auto kunnen kopen, een E36 M3 3,2 of een E46 M3. (had sowieso een betere keus geweest, een E36 3,2 heeft bijvoorbeeld al veel zaken gefixed die je in een E46 standaard koets nog wel fixen moet)
Minimale wat ik wel zou doen is een schot in het carter laten lassen om de olie op zijn plaats te houden. M54 motoren hebben hun carter aan de achterkant van het blok zitten, bij hard remmen word de olie naar voren geslingerd en dat vinden ze niet zo leuk. Tarzan is daar bijvoorbeeld een leuke voor, eerst een paar seconde op de remmen en dan meteen veel zijwaardse G krijchten er achteraan. Ligt er ook aan of je op semi slicks gaat rijden of slicks etc.
Verder zijn de voor en achtersubframes een zwak punt bij die koetsen. Achter scheurt de ophanging van het subframe af en voor scheuren de motorsteunen van het subframe. Op te lossen met verstevigingsplaatjes maar dan moet alles wel los. Maar dit is niet iets wat in korte tijd ontstaat, dus als je alleen cursus gaat rijden dan kan je het ook op zijn beloop laten en gewoon aankijken.
E46's hebben een soort van reduceer in leiding naar de koppeling, clutch delay valve. Die weghalen en terugschakelen met tussengas, dan gaat je koppeling een stuk langer mee op een circuit.
-
Is het de moeite waard om er e46 M-technic veerpoten onder te zetten? de aanwezige dempers zijn niet al te fris meer en ik kan hier geschikt aankomen.
- Bert ///M3
Niet echt, die zijn op een circuit ook te slap.
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Heb deze nu ook een paar weken op mijn E46 328i Touring zitten, en dat scheelt toch heel veel op het circuit. Heb nu eigenlijk geen fading meer. Blijft wel remblokjes vreten, maar mijn Touring is wel wat zwaarder.Eric Z schreef:Remmen van een 330i zijn groter dacht ik dus misschien interresant. Verstevigen van achter subframe, in iedergeval controleren.
Heel verstandig dat je eerst in een racecursus investeert, dat lijkt me de upgrade die je het meeste brengt, zowel in seconden als in fun!
- Bijlagen
-
- image.jpg (299.24 KiB) 6807 keer bekeken
-
- image.jpg (215.39 KiB) 6807 keer bekeken
-
Onlinematthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Die blokken zijn goed kaal ja! 

- GTRene

voor circuit kan je beter circuit/hitte bestendige blokjes hebben, maja die kan je natuurlijk ook kaal remmen

- Knot
Dat moet achter geweest zijn die blokken, voor zaten er al Hawk HPS op.
- GTRene
je bent in elk geval niet meer de enige die de blokjes meer dan op remt Knot 

- Knot
Verwacht niet anders van auto's die in mijn bezit zijn geweest 

- GTRene
wordt in ere gehouden, dna iets

- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Was volgens mij voor, waar inmiddels een BBK op zit ... Van GTRene
Weet jij nog wat voor blokken daarbij zaten René?
Heb t allemaal niet zelf vervangen
Hopelijk blijft t woensdag allemaal wat koeler.....
Weet jij nog wat voor blokken daarbij zaten René?
Heb t allemaal niet zelf vervangen

Hopelijk blijft t woensdag allemaal wat koeler.....
- GTRene
moest het even opzoeken, TRW cotec, dat schijnen goede straat blokken te zijn die je inprincipe ook niet hoeft in te remmen, zit een laagje speciaal daarvoor op, maar in het begin toch wel ff rustig remmen ivm je remschijven tot de bescherm zink laag van de schijven is, dat voel je wel, dat schraapt er zo af na een paar keer remmen
daarna kun weer genieten, ze schijnen ook wel wat te kunnen hebben on track, maar dan zal het harder slijten, het zijn immers geen track blokjes, maar wel fijner dan origineel zo schijnt.
ah kijk hier rdw test, TRW cotec kortste remweg van wat getesten in elk geval tijdens eerste paar stops, maja die gebruik je ook al om de bescherm zinklaag eraf te remmen
maar toch, goed spul voor straat>
http://www.amt.nl/PageFiles/21861/001_1349182957990.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

daarna kun weer genieten, ze schijnen ook wel wat te kunnen hebben on track, maar dan zal het harder slijten, het zijn immers geen track blokjes, maar wel fijner dan origineel zo schijnt.
ah kijk hier rdw test, TRW cotec kortste remweg van wat getesten in elk geval tijdens eerste paar stops, maja die gebruik je ook al om de bescherm zinklaag eraf te remmen

http://www.amt.nl/PageFiles/21861/001_1349182957990.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Ben bezig met het ombouwen van recht naar links gestuurd.
Waarom zou ik de standaard rem met bekrachtiger en ABS unit weer willen gebruiken?
Ik zie dat er standaard pedaal units aangeboden worden:

Voordat ik opmerkingen krijg dat het veel werk is, heb in het verleden mijn racers zelf gemaakt inclusief zelf ontwikkelde pedalboxes.
Inclusief rembalans versteller (draaiknop op dashboard) natuurlijk.
Waarom zou ik de standaard rem met bekrachtiger en ABS unit weer willen gebruiken?
Voordat ik opmerkingen krijg dat het veel werk is, heb in het verleden mijn racers zelf gemaakt inclusief zelf ontwikkelde pedalboxes.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Hoe zit dat met het elektronische gaspedaal? Of is dat niet van toepassing?
-
Is met een kabeltje dus geen gehannes.
- 328Ti
Leuk om te lezen GTRene. Het bedrijf is het gefuseerde Lucas. Ik heb deze blokjes op de 330i klauwen. Gaat inderdaad goed.GTRene schreef:moest het even opzoeken, TRW cotec,
ah kijk hier rdw test, TRW cotec kortste remweg van wat getesten in elk geval tijdens eerste paar stops, maja die gebruik je ook al om de bescherm zinklaag eraf te remmenmaar toch, goed spul voor straat>
- 328Ti
Eens. En toch hebben ze de `wildste` nokkenassen uit het non M assortiment. Laatst een M50B25 met 250dkm gedemonteerd: Als nieuw. Daarna een M54B30 met 120dkm: Alles ingevreten en verrot.Bert ///M3 schreef:Ik zou gewoon het originele diff laten zitten en gewoon op koppel rijden ipv hoog in toeren. M52/M54 motoren staan niet bekend om hun liefde voor veel toeren. Rond 7000-7200 RPM zit een punt waar harmonische trillingen optreden. Op den duur kan je allerlei gekkigheid verwachten, oliepompmoeren die los lopen, vliegwielbouten die los lopen etc.
.
Maar goed @ Robw: gewoon lekker touren met de kar en anders gewoon een klassieke M52B28 enkelvanos erin (OBD 2 wiring en DME is dan wel noodzaak). Deze blokken zijn redelijk onverwoestbaar, hoge verkrijgbaarheid, licht onderblok t.o.v. M50 (iron&steel) en met vanos.
Have fun en post anders wat picca's van de racer. altijd leuk om te zien

- Bert ///M3
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je een circuit auto om zou bouwen van links naar rechts gestuurd. Op een circuit is rechts zitten namelijk niet echt een nadeel.
Tenzij het puur is omdat je met je linker hand schakelen moet natuurlijk. Het is even wennen maar een nadeel is het uiteindelijk niet.
Of als je er mee over de openbare weg moet natuurlijk dan kan het wel nadelig zijn.
Tenzij het puur is omdat je met je linker hand schakelen moet natuurlijk. Het is even wennen maar een nadeel is het uiteindelijk niet.
Of als je er mee over de openbare weg moet natuurlijk dan kan het wel nadelig zijn.
Even oppassen dat je motormanagment niet in noodloop schiet als je geen ABS unit signaal meer hebt. Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij heeft het motormanagment een snelheids input van de ABS controller nodig.robw schreef:Ben bezig met het ombouwen van recht naar links gestuurd.
-
Voordat ik met het grote werk begin (we zijn nu de auto aan het leeghalen, de föhn draait overuren) ben ik aan het kijken wat we gaan gebruiken. Ik kwam een setje instelbare (demping) schokdempers tegen voor een E36, ik meende dat deze ook in een E46 pasten, klopt dat?
- Bert ///M3
Nee, de ophanging van de voorwielen is anders.
Eea is wel om te bouwen maar dan zal je ook naven etc van een E36 moeten gebruiken.
Maar bij een E46 staan de schokbrekers wat rechter op en is de naafbevestiging anders. Ik weet niet hoe je dan met je wielen uit komt als je er E36 schokbrekers en naven op gaat zetten.
Eea is wel om te bouwen maar dan zal je ook naven etc van een E36 moeten gebruiken.
Maar bij een E46 staan de schokbrekers wat rechter op en is de naafbevestiging anders. Ik weet niet hoe je dan met je wielen uit komt als je er E36 schokbrekers en naven op gaat zetten.