Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Alexsti » 01 nov 2014, 20:58

Er zitten Yokohama Advan Neova AD08 onder, wel een soort semie.
Maar is dit niet specifiek voor de S2 want voor een S1 Kan ik ze niet vinden ?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door smiley » 01 nov 2014, 22:03

Effe gegoogled op een S1 elise en die hebben hetzelfde type upright lijkt het.
Afbeelding

Je kunt yvo van elise-shop gewoon bellen voor het zekerste.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Alexsti » 01 nov 2014, 22:53

Als ik van de week weer onder de lotus duik zal ik er eens op letten , bedankt voor de tip. :wink:

Alex,

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 01 nov 2014, 23:09

Nitrons klinkt goed, lees je veel goede verhalen over :thumbup:

140pk is opzich ook leuk, kan me nog herinneren dat ik destijds toen de elise uitkwam ik een testritje had gedaan samen met m'n pa in een 120pk versie, die vond ik wel leuk tot zeg 80/100 maar daarna te weinig.
Jaar of wat later de 111S dacht met 160pk destijds, ook via de dealer (nieuw) en dat was al heel wat pittiger ook iets over de 100 zeg tot 140/160 oid, dus leuk vermogen voor binnen doorwegen e.d.

vanaf 190 en meer ist ook nog leuk op zeg de snelweg e.d., maar als je daar niet of weinig zit dan is de zeg rond de S versies vermogen (145<>160pk) ook genoeg to have fun. :df:

lees daar ivm met die bouten, als je veel on track zit zelfs die 10.9 elk jaar verversen?

hoeveel upright bouten zitten er aan per kant?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door smiley » 01 nov 2014, 23:35

GTRene schreef:lees daar ivm met die bouten, als je veel on track zit zelfs die 10.9 elk jaar verversen?
hoeveel upright bouten zitten er aan per kant?
2 aan elke kant.
Hier kun je ze beter zien. In het grote ronde gat zit de balljoint van de wishbone.
http://www.eliseparts.com/products/show ... nt-mounts/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jaarlijks verversen is aan te raden met semi's ja.
Het zijn rekbouten, en na rekken komt breken zeg maar.

Het wiel wordt aan de onderkant met de spoorstang vastgezet, en bovenin met die 2 upright bouten.
Daar komt dus de meeste stress op met semi's (als je goed je best doet)
Laatst gewijzigd door smiley op 01 nov 2014, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door smiley » 01 nov 2014, 23:36

Alexsti schreef:Er zitten Yokohama Advan Neova AD08 onder, wel een soort semie.
Niet echt, maar als je nog eens voor AD048 gaat zeker wisselen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 01 nov 2014, 23:55

ah thanks, hm, dat ziet er ook wel een beetje uit als een 'zwakke' plek waar best veel krachten opkomen.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door smiley » 02 nov 2014, 00:05

GTRene schreef:ah thanks, hm, dat ziet er ook wel een beetje uit als een 'zwakke' plek waar best veel krachten opkomen.
Precies.

Op 6min20 zie je de spoorstang gaan, maar had net zo goed de upright bouten kunnen zijn:
(die curbstone op 6min17 gaf hem het laatste zetje)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 02 nov 2014, 01:01

die had nog mazzel zo langs dat blok :shock:

krijgt de kar ineens een nare streek van :)

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door smiley » 25 nov 2014, 23:29

Lekker :df:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lotu ... wacht.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 26 nov 2014, 00:57

ooh, idd lekker, 330pk in een lightweight :df:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door smiley » 03 feb 2015, 18:08

Ferrari 3.5L V8 from the 355, motorswap in een Elise S1 :coffee:

http://s1elige.blogspot.co.uk/2014/04/welcome.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 03 feb 2015, 21:51

:df: wat gaaf :D
en eindelijk in lengterichting :hungry:

kan zo niet vinden of die de wielbasis ook moest veranderen en dus ook carros aanpassingen moet maken?

maar leuk hoor :D

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door smiley » 03 feb 2015, 22:09

Ik kan het niet helemaal goed bepalen.
Het zagen in het alu chassis thv de benzinetank is wel erg drastisch. (zie ik voor het eerst)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 03 feb 2015, 22:17

Ik kan me zo niet voor de dag halen hoe de voor en na eruit ziet...
mijn hersenen laten me dat en daarvoor lastig vergelijken helaas.
neem aan dat ze de structuur niet te veel hebben aangetast.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door smiley » 03 feb 2015, 23:30

Dit is ervoor
Afbeelding
Hier heeft ie de firewall verplaatst van achter de rollbar tot ervoor.
Dat is geen dragend materiaal, dus prima.


Dan gaat het wat drastischer.
Afbeelding
Hier wordt een stuk uit het dragende deel gehaald, wat de brandstoftank beschermd.


En hier gaat het hulpchassis eraan.
Afbeelding

Puur technisch kan de auto nu de schroot op. (ondanks het versterkingsmateriaal wat ie erbij maakt)

Dan is die M5 motor ombouw een stuk netter.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 04 feb 2015, 09:58

Dat ding tordeert in de eerste bocht.....


Een betere manier is om het zo te doen

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 04 feb 2015, 11:42

sow...das idd wel ingrijpend aan gezaagd :shock:
op die manier kan hij wellicht wel de wielbasis behouden, maja hij zal dan het chassis aardig moeten verstevigen en met oplossingen komen, vandaar ook die vreemde? tank denk ik :D

bij veelal andere conversies zie je dat ze een heel ander subframe? maken, de wielbasis wordt dan ook verlengd incl carros aanpassingen.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door smiley » 04 feb 2015, 17:48

Emiel schreef:Een betere manier is om het zo te doen

Afbeelding
Kijken we hier nog naar een lotus conversie Emiel?
Zo ja, hebbie een linkie van de ombouw?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 04 feb 2015, 19:31

is al een heel oude ombouw, dacht van Lotus zelf. ah GT1

http://www.lotustalk.com/forums/f25/ls1 ... ble-61291/" onclick="window.open(this.href);return false;

zie

http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/e ... segt1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier>

http://www.tech-racingcars.eu/lotus-elise-gt1" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 05 feb 2015, 12:29

Wat betreft die F355 motor in die Elise moet ik mijn mening misschien herzien, de bouwer heeft het frame terug versterkt op andere manieren. Hij wilde de ombouw stil houden gezien alle negatievelingen op Seloc rondom motor conversies, maar dat is dus niet gelukt. Zodra hij iets verder is maakt hij een blog aan.
Hij is zelf engineer en heeft vrienden die engineer zijn o.a. in de F1 dus wie weet wat er uit komt.


Die V8 is inderdaad van de Elise GT1. Als ik mijn handen eens op die spullen kon krijgen, betaalbaar... :P


Op dit moment kom ik niet verder dan een hagelnieuwe 2.5l i4 Duratec die klaar staat.
2.5l i4 Duratec (nieuw), custom plated diff, 4kg vliegwiel close ratio versnellingsbak, langere final drive (top word 15km/h hoger) , steel caged lagers voor versnellingsbak en nog veel meer. Misschien schroef ik er wel een turbo op.
Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 05 feb 2015, 12:35

mooi blokje, gaat denk nog wel wat tijd overheen eer je alles er in hebt?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 05 feb 2015, 12:44

Kan binnen paar weekenden maar andere dingen hebben prioriteit momenteel.

Blokje past 1 op 1, moet de throttlebodies port matchen of ik stap over op cosworth single tb intake, motorsteunen moeten iets aangepast worden.

Als ik iets met turbo wil doen dan gaat de conversie een heel jaar duren, dus daar wachten we niet op. Wil rijden en gas geven. Het is goed zoals die is. Eerste resultaten van deze conversie zijn 205pk en 235nm op de wielen. Ben links en rechts wat gewicht aan het besparen dus wil op 750kg met volle tank blijven uit komen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 05 feb 2015, 12:57

klinkt opzich niet verkeerd :df:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 05 feb 2015, 13:11

Bijna 50pk en 50nm meer op de wielen dan nu het geval is. En de auto was nu al niet bepaald sloom.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 93 gasten