Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
350 Z

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door 350 Z » 27 okt 2014, 00:38

Wat denk je dat er gebeurt als je van de huidige 800.000 werklozen met een uitkering dit afpakt?
En van de 500.000 mensen in de WIA?
Waar denk je dat deze massa mensen het geld, eten en goederen gaan halen, o.a. bij mensen zoals jij.
Berg je dan maar want dan gaan er veel doden vallen want ze hebben dan niks meer te verliezen.
En voor die enorme hoeveelheid mensen is echt niet genoeg werk met een leuk salaris zoals velen hier wel denken.

Luco

Bericht door Luco » 27 okt 2014, 06:08

Je pakt ze toch helemaal niks af, ze moeten gewoon iets doen voor hun uitkering ipv hun hand ophouden.
Nu kosten ze ook geld dus laat hun handjes er maar voor wapperen.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 27 okt 2014, 11:00

GTRene schreef:zoiets speelt zich al vele jaren af en bij vele 'ondernemingen/stichtingen of wat ook' maar zou wel mooier zijn dat het er eerlijker aan toe ging.
Nu de overheid de topsalarissen voor de publieke en semi-publieke sector verder matigt, zou er misschien ook iets gedaan kunnen worden aan het onrechtmatig ontnemen van arbeidsplaatsen in deze sector? Bezuinigingen zijn een feit, maar als zelfs het Rijksmuseum een fulltime vrijwilliger wil aannemen voor kantoorwerk, heeft de uitbuiting van deze liefdadigheidsterm een nieuw dieptepunt bereikt.

Wie het ambieert kan dus voor maximaal 36 uur per week zonder loon voor het Rijksmuseum werken. Waarschijnlijk zijn de gegadigden 65'ers met te veel vrije tijd en werklozen die hopen dat dit op termijn betaald werk oplevert, al dan niet in het museum zelf.

Tegenwoordig is het geen uitzondering dat binnen een organisatie de top te veel verdient. De bodem, om het cru te zeggen, wordt opgevuld met werknemers met derderangs voorwaarden waarvan het niet nodig wordt gevonden hen loon te geven. Denk aan de zorg bijvoorbeeld.
Inhalig
Inkomensverschillen blijven groeien: ónder het minimumloon wordt het nul-euro-inkomen steeds gangbaarder, verpakt als 'vrijwilligerswerk'. Nul euro voor de werknemer betekent natuurlijk 100 procent winst voor de werkgever. De werkloosheid stijgt doordat banen van de arbeidsmarkt verdwijnen en ondergronds gaan: de groeiende wereld van het vrijwilligerswerk in, die steeds grotere en onbegrijpelijker vormen aanneemt.

Zou het Rijksmuseum de 375 miljoen euro plus jaarlijkse staatssubsidie van 38 miljoen euro die de belastingbetaler doneert misschien op minuscule schaal kunnen laten doorvloeien door al haar medewerkers loon te betalen? Zou een deel van het bedrag dat de directie met de nieuwe normering moet inleveren naar de loonlozen in het museum kunnen?
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... w.facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
In het geval van musea zijn dit volgens mij gewoon stage- en werkervaringsplekken. Mijn vriendin heeft een werkervaringsplek, 24 uur per week voor 150 euro per maand, anderhalve euro per uur :dood:
Je hebt, ook als afgestudeerde, geen keus in die sector.

PD power

Bericht door PD power » 27 okt 2014, 21:53

Luco schreef:Je pakt ze toch helemaal niks af, ze moeten gewoon iets doen voor hun uitkering ipv hun hand ophouden.
Nu kosten ze ook geld dus laat hun handjes er maar voor wapperen.
Precies, en elke euro telt, en de lapzwans mentaliteit moet niet beloond worden.

Uitkering moeten ze net niet van dood gaan, kunnen de loonbelasting omlaag, dus verschil werken en niet werken wordt weer positief beloond, daarnaast wordt onze onze concurrentie positie verbeterd, daardoor meer werkgelegenheid, kijk dan komen we ergens.

Tis natuurlijk van de zotte, dat hier mensen in een uitkering zitten, terwijl "buitenlanders" de vuile klusjes moeten doen, dit geeft aan dat mensen in een uitkering het veel te goed hebben.

fuseekogel

Bericht door fuseekogel » 28 okt 2014, 06:06

Wat een onzin, die `buitenlanders` die hier die baantjes doen, werken voor 1000 euro in de maand, waar via huisvesting 400 euro weer afgepakt wordt. Netto kost zo´n arbeider dus 600 euro en dan maken ze dagen van minimaal 10 uur en soms 6 dagen in de week. Moderne slaven dus, eigenlijk moeten wij hier als Nederlanders ons ogen voor uit ons kop schamen. Ook uitspraken als dat mensen met een uitkering nog net niet moeten verhongeren zijn van dit kaliber.

Er is een enorme welstand hier in NL en gelukkig, mensen met bijvoorbeeld een baantje als caissière of in de groen voorziening kunnen een klein autotje betalen en een flatje huren, in de meeste landen is dat niet zo, daar moet je minimaal twee banen hebben om zo te kunnen leven. In plaats dat wij genieten en trots zijn dat er zo´n enorme welstand is en dat bijvoorbeeld gezondheidszorg zo bereikbaar is voor iedereen met een hoog of laag inkomen. Dat er scholing is, goede infrastructuur, elke morgen staan wij onder de douche ons te wassen met drinkwater enz enz.

Tja, dan is het inderdaad verschrikkelijk dat je bijtelling over je auto van de baas moet betalen en inkomsten belasting en .. en...

Het lijkt mij handiger als er gewoon belasting evenredig wordt gehanteerd voor multinationals als Starbucks, Rolling Stones en vele zoals zij, ook is het handig gemeentes en overheidsmedewerkers die falen hierop af te rekenen en zelfs te vervolgen, met hun projectjes en uit de hand gelopen hobby´s. Zoals de gemeente hoofddorp die een parkje gaat aanleggen van 26 miljoen omdat ze overlast hebben van Schiphol. Maar ook de Fyra of de helikopter versie daarvan of het ETPM project van de belastingdienst laten wij vooral niet SoWeZa zelf vergeten die 1,5 miljard `kwijt´ is.. Joint strike fighter, betuwe lijn, banken enz enz

Laten wij daar eerst een naar kijken voordat wij mensen nog net niet laten verhongeren.

JP

Bericht door JP » 28 okt 2014, 07:36

Als je zelf werkende bent is het makkelijk schoppen naar uitkeringstrekkers die thuis het handje ophouden. Wat als jij (of ik) opeens aan de kant gezet worden? Ik kreeg begin dit jaar ook 1 dag voor contractverlenging dat ik geen nieuw (moest vast contract worden) contract kreeg. Policy van de firma.......anno 2014 geen vaste contracten meer. Je kan 3maanden eruit en dan weer met tijdelijke contracten opnieuw beginnen.
Hiervoor heb ik een jaar sabattical gehouden. Geen uitkering oid.....alleen rust en op het gemak rondkijken en solliciteren. Mbo opleiding met div. gehad maar je komt nergens ertussen of je krijgt geen kans. Uitzendwerk voor €8,91 bruto kun je doen maar ook daar kiezen ze liever voor de goedkopere Oostblokker. Wat moet je dan als Nlse werknemer? Voor nog minder te gaan werken of je handje ophouden ? Inmiddels werk ik met vast contract (is tegenwoordig ook niet heilig) en heb nooit mijn handje hoeven ophouden, maar "begrijp" sommige wel en ook hoe ze daar terecht zijn gekomen. De Nlse overheid zou meer bij werkgevers de Nlse werknemer gaan stimuleren.....het is absurd dat die goedkopere mensen aannemen want geloof mij er zijn er genoeg in Nl die het niet interesseert wat ze moeten doen als ze maar werk hebben. Thuiszitten werkt ook demotiverend......

dvh

Bericht door dvh » 28 okt 2014, 07:46

Ik geef als werkgever ( nu eigenlijk niet meer > eenmanszaak ) ook niet graag een vast contract. Het kan zoveel gezeik opleveren waar jij als ondernemer vrijwel altijd aan het kortste eind trekt mocht de werknemer kwaad willen. Je kan geen kant op.

Wat dat betreft zou het meer naar het Amerikaanse systeem mogen. Waar je op elk moment aangenomen kan worden en op elk moment je ontslag kan krijgen ( een recht wat een werknemer ook heeft mbt het opzeggen van je baan. ).

Op deze manier wordt je gewoon aangenomen wanneer er behoefte is aan werk. En ben jij door je werkzaamheden jezelf waard. Dan mag je blijven.

Maar als je dat zegt beginnen er een hoop te schreeuwen :-) Want 'wat als dit' 'wat als zus ' .. Ja .. Jammer dan. Maar dit is feitelijk wel de eerlijkste manier.

Het motiveert de werknemer meer zijn best te doen. Maar ook om te solliciteren gezien werknemers vaker en sneller bereid zijn je aan te nemen als er niet een shitload aan ( nadelige ) voorwaarden voor diezelfde werkgever vasthangen aan een arbeidscontractje.

En let wel.
Ben je 'een goeie' . En doe je goed je best dan wil een werkgever jou ook niet kwijt. Gebeurd dat toch dan is er waarschijnlijk ook gewoon echt iets aan de hand maar kun je door je kwaliteiten ook wel elders terecht.

Punt is dat onze overheid houdt van systemen. En mensen gaan leven naar systemen. En daarbij zelf niet meer te hoeven nadenken. Want er is immers een systeem. En zolang je dat systeem maar goed uit je hoofd leert met alle daarbij horende regeltjes. Dan is het werk an sich eigenlijk bijzaak. Je staat namelijk sterk in het spel. Het systeem..

Maar het zal me een worst wezen. De komende 10 jaar géén personeel meer voor ondergetekende. :tooth:
Laatst gewijzigd door dvh op 28 okt 2014, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 okt 2014, 09:06

Als we nu die Oostblokkers niet meer aannemen ten gunste van Nederlanders, stoppen we dan ook met tanken over de grens en boodschappen doen over de grens? Stimuleren we onze eigen economie en kunnen meer mensen hier aan het werk blijven.
We denken in eerste plaats aan onze eigen portemonnee maar nemen het de anderen kwalijk als ze dat ook doen.
Maar ik begrijp beide kanten wel, het blijft een lastig iets. Net zoals dvh's betoog hierboven. Dat kun je door de ogen van een werkgever bekijken maar ook door de ogen van een werknemer. Er zitten altijd haken en ogen aan.

JP

Bericht door JP » 28 okt 2014, 09:47

Als de Nlse overheid het tanken in eigen land stimuleert (minder tax op de brandstof) dan gaat niemand meer naar het buitenland, al is er ook een lange tijd geweest dat de Duutsers in Nl diesel kwamen tanken....... :df:

Verder eens met Arthur. Alles heeft 2 kanten. DVH eenmanszaak? Ben je kleiner gegaan dan? Dus geen vrijgezelle jongedame medewerkster meer voor ROMO ? :tooth:

GTRene

Bericht door GTRene » 28 okt 2014, 10:52

zitten een aantal goede posten bij :D

dvh

Bericht door dvh » 28 okt 2014, 13:02

Kleiner in zaak, groter in plezier JP :-)

Peric

Bericht door Peric » 28 okt 2014, 16:30

Als alle goedkope krachten eruit moeten in NL gaan alle prijzen omhoog. Want de NL'er wil niet voor te weinig werken, maar wél de eigen arbeidsmarkt hebben.
Tsja, linksom of rechtsom..

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 okt 2014, 17:40

JP schreef:Als de Nlse overheid het tanken in eigen land stimuleert (minder tax op de brandstof) dan gaat niemand meer naar het buitenland, al is er ook een lange tijd geweest dat de Duutsers in Nl diesel kwamen tanken....... :df:

Verder eens met Arthur. Alles heeft 2 kanten. DVH eenmanszaak? Ben je kleiner gegaan dan? Dus geen vrijgezelle jongedame medewerkster meer voor ROMO ? :tooth:
.........

GVD, wil ik die Porker een keer die kant op trappen...........heb ik weer :tooth:

1 plaats over in de de kar, maar ik krijg hem niet gevuld............ :df: :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 28 okt 2014, 18:46

ook zoiets, NL lijkt niet eens baas te zijn over eigen gelden en dat speelt zich al vele jaren af.
Het meest verbijsterende aan dat uitkeringsverdrag is dat Nederland de export van uitkeringen nooit zou kunnen wijzigen zonder toestemming van Marokko. Lopende uitkeringen blijven na opzeggen van het verdrag intact.
WAO'ers die in Nederland werden herkeurd, raakten in de helft van de gevallen hun uitkering geheel of gedeeltelijk kwijt, maar Marokkaanse artsen keurden de hun voorgelegde herkeuringsgevallen allemaal weer volledig de WAO in.
het lijkt gewoon een bron van inkomsten voor Marokko e.d. terwijl NL te braaf is en weinig durft, ja wat keffen (blaffen is het niet eens) maar verder weinig harde actie.

http://www.elsevier.nl/Politiek/achterg ... eid=158493" onclick="window.open(this.href);return false;

veel reacties hiero>

http://www.nujij.nl/algemeen/de-zeggens ... 0113.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;

Luco

Bericht door Luco » 28 okt 2014, 23:37

fuseekogel schreef:
Er is een enorme welstand hier in NL en gelukkig, mensen met bijvoorbeeld een baantje als caissière of in de groen voorziening kunnen een klein autotje betalen en een flatje huren, in de meeste landen is dat niet zo, daar moet je minimaal twee banen hebben om zo te kunnen leven. In plaats dat wij genieten en trots zijn dat er zo´n enorme welstand is en dat bijvoorbeeld gezondheidszorg zo bereikbaar is voor iedereen met een hoog of laag inkomen. Dat er scholing is, goede infrastructuur, elke morgen staan wij onder de douche ons te wassen met drinkwater enz enz.

Tja, dan is het inderdaad verschrikkelijk dat je bijtelling over je auto van de baas moet betalen en inkomsten belasting en .. en...
.
Gelukkig is er wel welstand, maar leg mij eens uit waarom iemand die het verdomd om te werken net zo goed moet/mag hebben als iemand die er 40/60/80 uur voor op de been is?
Niemand heeft het hier over bijtelling of andere zaken, want ik denk dat iedereen belasting wil betalen voor onze welvaart, maar zoals vaker gezegd is een uitkering een vangnet (overigens krijgt niet iedereen een uitkering die werkloos wordt, zelfstandigen bv, terwijl die wel het meeste moeten betalen) en een uitkering is dus niet iets waar je jaren en jaren gebruik van maakt omdat je te lui bent om met je ogen te knipperen.
Maar wel allerlei andere zaken kunt doen (behalve werken voor je geld)

Tom

Bericht door Tom » 28 okt 2014, 23:49

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... 00_eu.html" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 29 okt 2014, 00:48

zo, dat zijn nog eens bedragen :shock:

Emiel

Bericht door Emiel » 29 okt 2014, 04:14

dvh schreef: Wat dat betreft zou het meer naar het Amerikaanse systeem mogen. Waar je op elk moment aangenomen kan worden en op elk moment je ontslag kan krijgen ( een recht wat een werknemer ook heeft mbt het opzeggen van je baan. ).

Op deze manier wordt je gewoon aangenomen wanneer er behoefte is aan werk. En ben jij door je werkzaamheden jezelf waard. Dan mag je blijven.

:
Je introduceert daarmee, waarschijnlijk, veel meer problemen

Ik werk nu ong. 12 jaar in de grotere Amerikaanse internationals. De werk cultuur in Amerika is Ad Hoc.
Men lost liever iedere week het zelfde probleem op, op een dermate manier dat hun manager het ziet, dan dat ze een lange termijn oplossing creeeren. Ze moeten uiteindelijk hun baan behouden en dat doen ze door zich zelf zichtbaar te maken naar de managers toe.

Daarnaast zullen ze niet zo snel hun eigen ideeen uitten, gewoon ja nee en amen zeggen en vooral alleen doen wat binnen je verantwoordelijkheid ( lees : Job role ) ligt. Want stel dat je wat extra doet en het gaat mis, dan lig je op straat.

De werk mentaliteit in Amerika is cultuur, maar ook veroorzaakt door de contracten die men heeft.
En 24/7 opzeg termijn klinkt super, maar daar zitten wel meer addertjes onder het gras ook, HR heeft wel wat gegronde redenen nodig en vaak is er toch ook wel een stukje financieele afwikkeling welke plaats vind ( oprot premie )

Het lijkt allemaal mooi op afstand :)

fuseekogel

Bericht door fuseekogel » 29 okt 2014, 08:35

Luco schreef:
fuseekogel schreef:

.
Gelukkig is er wel welstand, maar leg mij eens uit waarom iemand die het verdomd om te werken net zo goed moet/mag hebben als iemand die er 40/60/80 uur voor op de been is?
Niemand heeft het hier over bijtelling of andere zaken, want ik denk dat iedereen belasting wil betalen voor onze welvaart, maar zoals vaker gezegd is een uitkering een vangnet (overigens krijgt niet iedereen een uitkering die werkloos wordt, zelfstandigen bv, terwijl die wel het meeste moeten betalen) en een uitkering is dus niet iets waar je jaren en jaren gebruik van maakt omdat je te lui bent om met je ogen te knipperen.
Er zijn altijd mensen die misbruik van het systeem maken, zie het als dat je maar 130 km/u mag op de snelweg en dat er toch mensen zijn die harder rijden dan dat. Waarom, pakkans is niet 100 % dus er zijn altijd mensen die misbruik van het systeem maken.

Huilverhaal zelfstandig ondernemer.. Ik ben dat zelf ook geweest. Helaas had ik een gokverslaafde compagnon die voordat ik het door had ruim 500K belastingschuld had gemaakt en de rekening courant leeggeplunderd, dit in slechts 3 maanden. Uiteindelijk heeft dat het bedrijf gekost en 35 man hun baan..
Een uitkering kon ik wel degelijk krijgen weliswaar €800 p/mnd of zo, maar het was wel mogelijk. In dezelfde periode is bij mijn vrouw Hodgkin geconstateerd, welke resistent bleek te zijn. Desondanks alles gewoon aan het werk gegaan 60 uur in de week (normaal in de tak waarin ik nu werk, sterker nog een eis). Echter als ik bij de pakken neer had willen zitten kon dat voor 800 euro in de maand, dat het extreem weinig is enz enz ok, maar toch is er iets van een vangnet. Ook zijn er tal van mogelijkheden om je als zelfstandig ondernemer in te dekken voor aansprakelijkheid en appeltjes voor de dorst, dat het laatste blijkbaar door weinig ondernemers gedaan wordt zie je vaak aan de mythes die men ophangt.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 okt 2014, 10:24

Nog bedankt allemaal. :df:

Iemand nog een laadkabel kopen? Zo goed als nieuw. :) Oh ja, gister weer getankt. Verbruik van de laatste tank: 1 op 12,5.

GTRene

Bericht door GTRene » 29 okt 2014, 10:27

@fyseekogel verhaal,

zodan...je zou maar zo'n compagnon hebben van wie je denkt te kunnen vertrouwen en dan dat flikt :shock:
niet alleen zichzelf onderuit haalt, maar al die mensen en het bedrijf kapot maakt in z'n 1tje...
die heeft aardig wat kapot gemaakt, behalve financieel ook veel vertrouwen en voor velen hun baan/inkomsten.

Luco

Bericht door Luco » 29 okt 2014, 17:50

fuseekogel schreef:
Luco schreef:
fuseekogel schreef:

.
Er zijn altijd mensen die misbruik van het systeem maken, zie het als dat je maar 130 km/u mag op de snelweg en dat er toch mensen zijn die harder rijden dan dat. Waarom, pakkans is niet 100 % dus er zijn altijd mensen die misbruik van het systeem maken.

Huilverhaal zelfstandig ondernemer.. Ik ben dat zelf ook geweest. Helaas had ik een gokverslaafde compagnon die voordat ik het door had ruim 500K belastingschuld had gemaakt en de rekening courant leeggeplunderd, dit in slechts 3 maanden. Uiteindelijk heeft dat het bedrijf gekost en 35 man hun baan..
Een uitkering kon ik wel degelijk krijgen weliswaar €800 p/mnd of zo, maar het was wel mogelijk. In dezelfde periode is bij mijn vrouw Hodgkin geconstateerd, welke resistent bleek te zijn. Desondanks alles gewoon aan het werk gegaan 60 uur in de week (normaal in de tak waarin ik nu werk, sterker nog een eis). Echter als ik bij de pakken neer had willen zitten kon dat voor 800 euro in de maand, dat het extreem weinig is enz enz ok, maar toch is er iets van een vangnet. Ook zijn er tal van mogelijkheden om je als zelfstandig ondernemer in te dekken voor aansprakelijkheid en appeltjes voor de dorst, dat het laatste blijkbaar door weinig ondernemers gedaan wordt zie je vaak aan de mythes die men ophangt.
Dat is nu het verschil, de ene gaat er nog harder tegenaan en de ander gaat zijn hand ophouden.
En die hand ophouden is hier veel en veel te makkelijk voor sommige groepen.

fuseekogel

Bericht door fuseekogel » 30 okt 2014, 07:28

Tja, maar de een is de ander niet. Best wel wat mentaal op mijn flikker gehad natuurlijk, dat trekt de een beter dan de ander. Maar ook de enorme stap terug die je moet doen, natuurlijk zit je met je opdrachtgevers die al het vertrouwen kwijt zijn. Dus terugvallen op een baan in die sector is heel moeilijk, je naam is toch besmet... Naderhand als de stof wat is gaan liggen en ze de verslagen lezen van de curator draait dat wel iets bij. Maar het eerste jaar of zo ben je besmet, en nu nog kennen mensen het halve verhaal vaak.

Het is dan nogal een stap om alles waar je voor gewerkt en opgebouwd heb achter te laten en onderaan de ladder in een andere tak wat te gaan doen en geen 18 meer zijn. De salarissen zeker in het begin zijn niet veel hoger dan je hand ophouden en de wijze van hoe er omgegaan met je wordt door in het begin uitzendorganisaties en werkgevers is ronduit stuitend.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 30 okt 2014, 12:10

dvh schreef:Maar als je dat zegt beginnen er een hoop te schreeuwen :-) Want 'wat als dit' 'wat als zus ' .. Ja .. Jammer dan. Maar dit is feitelijk wel de eerlijkste manier.

Het motiveert de werknemer meer zijn best te doen. Maar ook om te solliciteren gezien werknemers vaker en sneller bereid zijn je aan te nemen als er niet een shitload aan ( nadelige ) voorwaarden voor diezelfde werkgever vasthangen aan een arbeidscontractje.

En let wel.
Ben je 'een goeie' . En doe je goed je best dan wil een werkgever jou ook niet kwijt. Gebeurd dat toch dan is er waarschijnlijk ook gewoon echt iets aan de hand maar kun je door je kwaliteiten ook wel elders terecht.
Daar wil ik nog wel wat over zeggen. Onlangs hebben ze me om een aantal kant nog wal slaande redenen alsnog niet de opleiding en kans gegeven die ze me in het begin zo rooskleurig boden terwijl ik nog altijd een vast contract had.

Wat betreft motivatie van de werknemer ben ik het dus pertinent niet met je eens want mij is die kans gewoon niet gegeven om me aan de nieuwe omgeving aan te passen, niets jammer dan er zijn 2 kanten in het verhaal en als een werkgever iets van zijn personeel wil verwachten dan staan daar dingen tegenover. 7 jaar lang heb ik op mijn vorige werkplek er iets moois van mogen maken en het pipotje wat in de nieuwe werkplaats de scepter zwaaide zag mij als een bedreiging omdat ik duidelijk mijn inzet en motivatie toonde die hem blijkbaar niet zinden.

Dus je kan wel zo mooi zeggen dat er dan echt iets aan de hand is nou dat kan ik je zeggen dat is het ook inderdaad.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 30 okt 2014, 12:16

Je gaat met MENSEN om, niet met nummertjes.

Plaats reactie