Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door romo » 01 okt 2014, 15:20

De tijd is gekomen om te discussiëren over een nieuw tijdperk qua economie, qua verdienmodel, qua werkgelegenheid, qua duurzaamheid............kortom; het huidige model is echt eindig IMHO ( zie de de daarvoor bijbehorende draadjes)


Ascher deed reeds een duid in het zakje van de week over het feit dat er niet voor iedereen een betaalde baan meer zal zijn.

Dit artikel doet de rest, let wel; het gaat om een CONSERVATIEVE schatting......

http://www.nrcq.nl/2014/10/01/robotiser ... nen-kosten" onclick="window.open(this.href);return false;


We gaan hoe dan ook een ander tijdperk tegemoet, waarin werk niet langer het verdienmodel kan zijn......ik ben benieuwd hoe men hier op DF over dit soort zaken denkt, de visies, de vooruitzichten, de voorspellingen, wellicht zelfs nieuwe modellen.

Kortom; kom d`r maar in met de ideeën ........

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Roy RS » 01 okt 2014, 15:35

lees je eigen avatartekst...need I say more :D

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door smiley » 01 okt 2014, 16:16

Een beetje terug naar de levensstandaard van de jaren 60, waar toen 1 salaris genoeg was om een huishouden op te kunnen draaien.
Er gaat weer tijd zijn om de kinderen op te voeden, en voor de kleine uurtjes weer creatief met kurk op TV.

Huizenrpijzen moeten vet omlaag, kosten voor eten etc etc.

Het hele consumptie model moet op de schop.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door RutgerK » 01 okt 2014, 16:34

Ik ga er maar vanuit dat het NRC een hele korte overview geeft van het daadwerkelijke onderzoek. Over een nieuwe categorie banen lees ik niets.
Vandaag op tweakers las ik wel een aardig reactie op een artikel over een goedkope 3D printer.
"Dat zie ik niet zo snel gebeuren. De gemiddelde mens heeft helemaal geen idee hoe je 3D-modellen kunt maken op een computer en dus ook weinig baat bij een eigen 3D-printer."

Sommige dingen gaat ons voorstellingsvermogen gewoon te buiten om de toekomst goed in te kunnen schatten. De reactie van hierboven gaat ervan uit dat 3D printers alleen aangestuurd kunnen worden door ingewikkelde programmatuur. Er zal in de komende jaren een grote massa aan banen ontstaan om dat vooral veel makkelijker te maken voor iedere consument. En zo zijn er heel veel voorbeelden te noemen. Drones die pakketten kunnen gaan afleveren. Ik geloof best dat dat veel banen bij koeriersdiensten gaat kosten. Ik denk ook dat de industrie om het afleveren van pakketten met drones in zijn totaliteit veel groter kan worden dan het aantal koeriersbanen dat verloren gaat.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door JP » 01 okt 2014, 16:41

Afbeelding

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Tom » 01 okt 2014, 16:44

Beroepen verdwijnen en andere beroepen komen erbij, dat is iets van alle tijden. Het is grotendeels een verschuiving. De melkboer, stadsomroeper, verkoper in een platenzaak etc. bestaan ook niet meer. Zijn wel tig banen voor teruggekomen. Er zullen wel minder beroepen overblijven, anders is het niet efficienter. De mens maakt anderen graag overbodig en tegelijkertijd heb je een flinke bevolkingsgroei. Heel ver weg kan dat best een probleem zijn. Tot die tijd is het een kwestie van alert blijven (als individu en als land). Dit soort zaken slopen er langzaam in, dat is nooit van de ene op de andere dag. Robots zijn er ook al tientallen jaren, ze worden alleen slimmer, compacter, goedkoper en dus zijn ze steeds breder in te zetten. Idem met automatisering/IT, rekenkracht is het probleem niet meer en de mogelijkheden des te groter.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Bert ///M3 » 01 okt 2014, 17:05

Dat artikel is leuk maar het is maar een wilde gis.

Nederland is op dit moment ook in rap tempo aan het vergrijzen. Tegen de tijd dat het zo is dat robotisering 2-3 miljoen banen gaat kosten heb je misschien sowieso ook wel veel minder werknemers beschikbaar. Plus als mensen geen geld hebben om kinderen en een gezin te onderhouden, loopt de bevolkingsaanwas ook vanzelf terug.

Verder zal er ook een deel verschuiving optreden. Immers als je ineens veel mensen hebt met vrij tijd dan moeten die hun heil en vermaak ergens anders zoeken, dan krijg je vanzelf andere sectoren die opbloeien.

Daarnaast. Je hebt ook nog zoiets simpels als marktwerking. Als robots echt zo veel goedkoper zijn, dan zullen productprijzen ook dalen als gevolg van concurrentie. En dan kan je voor dezelfde levensstandaard ook minder gaan werken. Minder uren per werknemer, meer banen. Alleen is niet elke baan geschikt voor elk persoon, dat is de andere kant.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Bram » 01 okt 2014, 17:55

Het probleem is dat met name de laagbetaalde arbeid, uitgevoerd door on- of laaggeschoold personeel zal gaan verdwijnen, dat wordt verder gemechaniseerd en geautomatiseerd. Dat, gecombineerd met arbeidsverdringing (een organisatie kiest sneller voor een HBO'er dan een MBO'er voor hetzelfde te betalen salaris, MBO'er gaat vervolgens ook werken onder niveau), gaat denk ik wel voor problemen zorgen. We halen veel mensen het land in voor werk waar minder scholing voor nodig is en tegelijkertijd gaat nou juist dat werk meer verdwijnen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door GTRene » 01 okt 2014, 19:46

vroegah, was er natuurlijk nog veel meer handwerk, terwijl er later miljoenen mensen meer bijkwamen en nog minder (ook deels door automatisering e.d.) handwerkers :ongeveer als: nodig waren, kwamen er toch meer banen bij, maar wel heel andere en van elk onderwerp werd er wel een speciaal mannetje gebruikt.
Dus denk dat ze in de toekomst zo weer heel wat banen er bij 'maken' op ander gebied...de controleur van de controleur van de controleur of wat ook ;-)

vroegah, deed bv 1 persoon meerdere dingen, meer mannetje van alles, terwijl je tegenwoordig (en later nog meer) al vaak ziet dat veel nu apart gedaan wordt, dus 1 baan/medewerker van vroeger wordt nu door bv 4 man gedaan en wat extra soorten banen er nog bij waar vroeger nooit iemand van had gehoord en zo doen ze dat.

net al bv in Brussel en die mensen kosten nog meer geld met hun luxe baantje doorschuiven terwijl veel daar niet eens nodig was/is en veel ook anders opgelost kan worden net zo het bv vroeger ging toen het niet bestond en men zaken anders oploste.

vroegah...zoiets als, struikel je over een stoeptegel? eigen schuld, had je je poten maar moeten optillen.
tegenwoordig bv struikel je over een stoeptegel, is het de gemeente aansprakelijk stellen oid.

vroegah, toen je nog het ziekenfonds had en je nog een bak/spaarpot centen/stuivers naar de bank kon brengen en ze het met de hand telden en in je boekje bijschreven....koste niks en de bankrekening koste ook niks, terwijl er meer medewerkers waren en ze toch genoeg verdienden.

nu betaal je bijna overal voor terwijl ze vele medewerkers eruit gooiden en zoveel geld hadden dat ze toch geld te kort kwamen...of waren het het armen te kort om naar je toe te harken?

vroeger was niet alles beter, wel anders. :mrgreen:

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door TLRS » 02 okt 2014, 09:54

Interessant topic en dito reacties! Bij enkele reacties (crisis) is het net alsof er gewacht wordt op het terugkeren van de economie en consumptiebeweging van de afgelopen 10, 20 jaar. I think it's safe to say it's not going to happen. Het ene verschijnt, het andere verdwijnt zegmaar.

Zelf zie ik heil in de 3D printer. Het kan een enorme berg transport schelen rond de wereld. Het scheelt veel opslag en productie, zoals onderdelen die jaren op de plank liggen voor onze voitures. Het maakt het productieproces veel wendbaarder. En het printen staat toe holle, gesloten ruimtes te maken.

Verder zijn er nog zoveel dingen die efficiënter kunnen. Ook in een huishouden. Hoeveel functioneel goede spullen er naar de stort gaan. Of met kleine mankementen, die te fixen zouden moeten zijn. Zeker gezien de productie aantallen en het internet (repareer informatie, onderdelen, handleidingen). Meer onderhoud, dus behoud, dus duurzamer en economischer.

Wat dat betreft vraag ik me ook af hoe goed het met de economie ging al die jaren. Puur financieel gezien, zoals men dat zo graag presenteerd, vast prima. Maar wat er allemaal voor heeft moeten wijken?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door HJ2 » 02 okt 2014, 10:27

Daarom heb ik ook een tijdje met groot plezier meegedraaid met een Repair Cafe in Delft.
't meeste is goed te repareren, maar niemand die het nog wil of kan.

3D printer wordt nog veel leuker en betaalbaarder dan het nu is. Nu zit alles (behalve die stomme extrusie / opsmelt printers) nog dichtgetimmerd met patenten waardoor het duur blijft. Nog even en die zijn verlopen, en worden ook de interesantere technieken als sintering en welding stukken betaalbaarder. Ook de resolutie en betrouwbaarheid van het proces nemen nog drastisch toe. (ik kan niet wachten eigenlijk!)

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Robin » 02 okt 2014, 10:35

Leerzaam draadje!

Ik zal me eens wat meer proberen te verdiepen in 3D printen. Jessica Biel in 1:1 wakosda?

:D

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door TLRS » 02 okt 2014, 10:41

HJ2 schreef:Daarom heb ik ook een tijdje met groot plezier meegedraaid met een Repair Cafe in Delft.
't meeste is goed te repareren, maar niemand die het nog wil of kan.
Wat zijn je ervaringen met dat Repair Café? Wie en wat komt er allemaal op af? Welke middelen waren er tot de beschikking bijvoorbeeld? Eventueel reactie in een ander draadje!?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door dvh » 02 okt 2014, 10:53

Paar weken terug op de brillenbeurs was het helemaal hip bij sommige stands om een 3d bril te kopen/laten maken. Kun je zo'n ding kopen (3d printer) en dan wat voorgeprogrammeerde software erbij. Kun je in de winkel een model kiezen. Ga je daarna even samen uitzoeken welke print je op je bril wil. Welke kleur en of welke pootjes. Op zich wel grappig... Alleen allemaal nog nét ff te simpel qua looks. Wie weet over een paar jaar...

Maar goed.. In dit geval is het gewoon een aanwinst ipv een bedreiging.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door allen » 02 okt 2014, 11:13

Idd, nog even en dan ga ik naar de oogarts ipv de opticien waarna ik m'n eigen montuur en glazen print. Kom maar op met de techniek! :tooth:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door HJ2 » 02 okt 2014, 11:21

TLRS schreef:
HJ2 schreef:Daarom heb ik ook een tijdje met groot plezier meegedraaid met een Repair Cafe in Delft.
't meeste is goed te repareren, maar niemand die het nog wil of kan.
Wat zijn je ervaringen met dat Repair Café? Wie en wat komt er allemaal op af? Welke middelen waren er tot de beschikking bijvoorbeeld? Eventueel reactie in een ander draadje!?

Kom maar op met dat draadje dan ;-)


Een collega heeft recent helemaal zijn eigen bril getekend en geprint. Glazen op ebay, en voor een appel en een ei een leuke hippe bril! Daar wordt ik nu blij van :-)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door dvh » 02 okt 2014, 11:22

Idd, nog even en dan ga ik naar de oogarts ipv de opticien waarna ik m'n eigen montuur en glazen print. Kom maar op met de techniek! :tooth:
Nou de oogarts sowieso niet. Daar ga je alleen naar toe voor medische (be)handelingen.
En met de sterkte alleen kun je ook niet veel. Daarvoor is nog wat meer nodig. PD , Hoogtes, Hoornvliesafstanden. Inclinatiehoeken. Soorten glazen. Multifocaal , Bifocaal , Enkelvoudig. Verschillende brekingsindexen. Coatings. Rekening houden met hoge- en lage sterktes. Rekening houden met visusverschillen. Rekening houden met weet ik het wat nog meer.

Zit net op brillen24 te kijken. Vul zomaar wat in. Hippe grote bril gekozen. Sterkte -5.00 cylinder -2.00 en een additie van 2.75.. Gewoon een multifocale bril

Er wordt gevraagd of ik de pupilafstand weet en of ik anders een foto in wil sturen.. PD vul ik zomaar wat in.. Beetje onlogisch wat ik invul. Maar ik kan gewoon doorgaan. Hoogte van het leesdeel wordt niet eens om gevraagd. Ook wordt er nergens aangegeven dat ik met deze sterkte en dit montuur glazen zo dik als een asbak krijg. Nee, gewoon afrekenen. 160,- voor een of ander merkloos brilletje met een op goed geluk glas.

Dat zal prachtig werken zo :-)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door HJ2 » 02 okt 2014, 11:24

Sja... Dat is natuurlijk op dit moment alleen nog voor de mensen die weten waarmee ze bezig zijn idd.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Roy RS » 02 okt 2014, 12:49

zo'n onzin artikel, toen de PC opkwam zei men ook dat de wereld zou vergaan, vervolgens kwam de "Milleniumbug" enz. Het is gewoon iets negatiefs maken van iets positiefs, tuurlijk gaan DIE banen verloren op de duur, maar die apparaten moeten wel allemaal gemaakt worden, en alle schakels om die machines tot stand te brengen, van ruw materiaal leverancier, electro groothandel, R&D, software ontwikkeling, productie, sales enz enz komt er allemaal voor terug.

Die machines zijn al weer outdated tegen de tijd dat ze iemand kunnen vervangen, dus gaan er weer andere verder ontwikkelen, op het moment dat het apparaat goed en stabiel is komen er andere concurrenten die het na gaan maken...

Ik maak me echt totaal geen zorgen om heel dit verhaal.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Robin » 02 okt 2014, 12:53

Roy, daar ben ik wel bereid in mee te gaan ja....

:D

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door GTRene » 02 okt 2014, 19:21

:D

opzich wel mooi wat allemaal nog komt, bv ook meer kunstmatige intelligentie (andere naam vergeten)
kunnen ze ook gebruiken in de vervanger van de eerste en 2de kamer naar een i-kamer :D

weg met die onzin, de rest meer met monitoren en wat lui thuis ipv bv dat dure onzin Brussel en af en toe updates en de kunstmatige intelligentie rekent de beste zaken voor om de boel in het gareel te houden en gelden te controleren en natuurlijk hoe het besteed wordt en of dat fair is (minder fraude gevoelig) enz enz enz, kom maar op toekomst :headbang:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door smiley » 03 okt 2014, 00:04

De eerste batch robots is er :?


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door GTRene » 03 okt 2014, 00:23

:D gerobotiseerd. :mrgreen:

die luisteren tenminste nog en gaat in 'harmonie' ;-)

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door 328Ti » 03 okt 2014, 08:22

Arme meisjes....doen zo hun best...


W.b.t. Asscher... die moet wat minder naar kekke seminars gaan. Los godverdomme gewoon de dagelijkse problemen op en creeer baangelegenheid. Geef verdomme richting aan, heb visie! Ga eens de andere kant op dan wat er op mondiaal niveau speelt. Word niet zo,n visieloze eenheidsworst... Gadver.

Als robotisering inderdaad aan de hand is, kan je daar als land/regering natuurlijk wel wat vinden. Ik houd niet van protectionisme (al is dat niet helemaal het goede woord), maar op dit vlak vind ik dit een uitzondering. Het heeft een hoog "ik stond erbij en ik keek ernaar". We hebben nu +/- 600.000 werklozen, volgens mij genoeg te doen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Martijn_bmw » 08 okt 2014, 15:46

Robin schreef:Leerzaam draadje!

Ik zal me eens wat meer proberen te verdiepen in 3D printen. Jessica Biel in 1:1 wakosda?
:D
:mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Gijzert, Joost H., matthyssie, Paul76, TLRS en 163 gasten