Hardloop draadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 20 mar 2014, 19:40

Bump. Sportdraadjes blijven leuk.

Rico, hoest met je hardlopen? :tooth:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 21 mar 2014, 21:55

Ha Joost, langzamerhand pak ik dat weer op. Afgelopen woensdag 10 km gelopen en zojuist 10 km gelopen. Vrij laag tempo (10 km/h) voor mij doen (normaal 12,5 tot 13,5 km/h) maar ik ben nog steeds niet 100 procent blessure vrij. Maar het ritme zit er weer in. Maar het fietsen is ook een blijvertje hoor. Als het meezit morgen vroeg weer wat kilometers pakken en in ieder geval zondagmorgen met de buurmannen gaan fietsen (vaste prik nu). Vind het wel een fijne afwisseling hardlopen en fietsen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 22 mar 2014, 22:11

RVV schreef:Vind het wel een fijne afwisseling hardlopen en fietsen.
:thumbup: Ik vond het zelf ook altijd fijn samengaan. Anatomisch gezien werkt het niet met elkaar (lopen meer onderbenen, fietsen meer bovenbenen), maar dat boeide me niet zo. Sportief gezien werkt het wel lekker.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Hardloop draadje

Bericht door WJ » 11 sep 2014, 11:01

Iemand ervaring met bluetooth sporty headsetjes? Zoiets als deze;

Afbeelding

Zie door de bomen het bos niet meer..

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 11 sep 2014, 11:19

Geen ervaring mee, maar ik kan je deze wel aanraden. Wel met kabel, maar ze blijven altijd zitten. Mooi vol geluid ook. Zit een kwalitatief goede armband bij waar je ook nog je Phone in kan opbergen.

http://www.bose.nl/NL/nl/home-and-perso ... oCVCzw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Hardloop draadje

Bericht door WJ » 11 sep 2014, 12:08

Die Bose zie ik inderdaad vaker erg positief voorbij komen op verschillende Review sites. Ik heb nu fatsoenlijke Sennheisers bedraad maar wil erg graag naar draadloos. :)

Zit nu naar deze te kijken; http://store.apple.com/nl/product/H9763 ... optelefoon" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
erwin20vt
Berichten: 784
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Hardloop draadje

Bericht door erwin20vt » 19 apr 2015, 21:51

Vandaag nog meer mensen in Enschede gelopen? ik heb de halve gelopen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hardloop draadje

Bericht door MartijnGizmo » 23 apr 2015, 10:56

///Joost schreef:
RVV schreef:Vind het wel een fijne afwisseling hardlopen en fietsen.
:thumbup: Ik vond het zelf ook altijd fijn samengaan. Anatomisch gezien werkt het niet met elkaar (lopen meer onderbenen, fietsen meer bovenbenen), maar dat boeide me niet zo. Sportief gezien werkt het wel lekker.
Tot die ontdekking ben ik inmiddels ook gekomen: sinds 1,5 jaar fanatiek aan het lopen, in het weekend en op de dagen dat ik thuis werk loop ik aan het eind van de ochtend een krappe 7km (zo'n 3-4x per week), met af en toe langere rondjes van 12-15km. Alleen nu 2x eind december last van m'n knie gekregen, omdat ik dan vaker thuis werk en harder ren omdat het buiten kouder is.

Anderhalf jaar terug kocht ik een MTB, dus ruim een jaar geleden (toen ik de eerste keer last kreeg) begonnen met daar rondjes op te doen. Afgelopen december weer hetzelfde, dus ik probeer het nu wat fanatieker te wisselen. Voornamelijk rondjes op asfalt, er zijn hier wel 2 MTB-parcours, maar die zijn voor een half uur á drie kwartier sporten net ff te ver weg. Ook een tikje saai om in m'n eentje te doen, m'n vriendin is wat minder fanatiek en heeft ook minder tijd doordeweeks. :hmmm:

Merk dat ik de laatste tijd ook wat naar racefietsen zit te kijken...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 23 apr 2015, 11:44

hahaha go Martijn :D

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hardloop draadje

Bericht door Knot » 05 feb 2021, 17:51

Juli 2020 een beetje mee begonnen, leuk om te doen en statistieken gek dus alles op Strava en Runkeeper. Valt nog best tegen om netjes vooruitgang te boeken. Doel is om op een net tempo de 21,1km te voltooien en daarna te werken aan snelheid.

Nu heb ik niet het meest ideale lichaam om te rennen (1m85 en 86kg, lang bovenlijf en korte benen) en wil soms gewoon lekker een biertje/wijntje drinken etc. Schema van Run2Day afgewikkeld om naar de 15km te komen en een hoop tips en truc's gekeken van/op het internet maar het is net als chiptunen, iedereen zegt wat anders. Houding is vrij redelijk, afwikkeling en afzet ook, ademhaling heb ik onder de aandacht maar probleem blijft de hartslag.

Pas een 80min duurloop op gemiddeld tempo 5:22 gedaan (voor mij is dat rap) maar de gemiddelde hartslag was 186. Vanochtend eens een tip opgevolgd en 80min in zone2 gelopen (maximaal70%, dat is bij mij 147) maar dat gaat een partij traag, tempo 7:37 zoiets, kan je beter gaan snelwandelen maar dit soort trainingen schijnen wel goed voor je te zijn. Al denk ik zelf dat je beter in zone3 kunt trainen dan kan ik tenminste tot 168hsm en loop je tempo 6:00 of iets sneller zelfs, dan kan ik voor mn gevoel ook normaal afzetten en afwikkelen.

Hier mensen, zeker met de lockdown nu sportscholen dicht zijn) nog actief bezig met hardlopen? Voorheen deed ik (met name in de winter) aan spinning maar na de sluiting maar het buiten hardlopen (en soms fietsen) opgepakt.

Vraag me af waar ik goed aan doe, doortrainen in slakkengang om die hartslag omlaag te krijgen of juist in een zone3 proberen die halve marathon te pakken en dan proberen (ruim) onder de 180hsm te blijven.
Volgens de bekende schema's pak ik 3x per week actie, 1x snelle duurloop, 1x interval en 1x lange duurloop (die moet dus nog rustiger).

Max heb ik overigens in GHZ en LUMC getest, hartecho was goed, hartfilmpjes waren goed, enkel bij de sportarts is geconstateerd dat mn zuurstofopname achterbleef. Door zo'n masker ademen gaf veel data maar ik kon niet vrij ademen, maximum hsm was 193 in Gouda. Daarna in LUMC een fietstest zonder masker gedaan en kwam ik tot 211hsm, wilde zelf nog verder maar ze heeft m gestopt omdat ze het te gek vond worden (voor een 40 jarige).

Soms wel jaloers op mensen die gewoon tempo 5:00 lopen als amateur met 150/160hsm in alle rust...

Die Strava segmenten zijn wel verslavend overigens om je PR te breken en/of een bekertje te halen (kroon nog niet gelukt helaas).

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Hardloop draadje

Bericht door JeroenT » 05 feb 2021, 18:36

Hoe(zo) heb je die testen in het ZH gedaan?

Ik liep vorig jaar alleen maar 5kilometers. Doel 5:00 per kilometer.
Doel gehaald, maar heel onregelmatig gelopen.
Dit jaar het doel naar 10km gezet, toevallig gister al gehaald. Nu het tempo weer omlaag brengen naar de 5:00.

In 2020 heb ik 245km hardgelopen, toen de 250km naderde wilde ik dat wel halen. Maar de laatste december dagen waren voor mij geen hardloopweer.
Het doel in 2021 is 500km, waarvan al 70km afgetikt. Zonder blessures en “geen zin” ga ik die 500km makkelijk halen.

Dus 10km in 50 minuten en 500km dit jaar.
Wellicht 15km als bonus afstand.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hardloop draadje

Bericht door Knot » 05 feb 2021, 18:57

Testen gedaan vanwege de hoge hartslag (met spinning) en geschiedenis binnen de familie.

5km loop ik 23:xx en 10km in 51min maar die hartslag ligt dan ruim boven de 190 dus zone5, dat is niet goed voor je, al heb ik er weinig last van, je gebruikt de verkeerde stoffen en je spieren op de verkeerde manier.

Als ik zo doorga pak ik makkelijk 100km per maand maar wil echt werken aan verlaging van de hartslag en daarna pas weer tempo opvoeren. Hoe leuk het ook is die tijden van jezelf en anderen aan te vallen.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Hardloop draadje

Bericht door Rnd » 05 feb 2021, 19:30

Ik loop ook regelmatig. Als de sportschool open is, dan 4 keer per week spinning en in de weekenden 2 x 10 kilometer hardlopen. Nu met die lockdown zaterdag en zondag hardlopen en doordeweeks 4 keer een uurtje in de avond op de cross trainer op zolder. Ik ben een tijdje uit de running geweest vanwege een hernia. Heb er na de operatie nog steeds last van, maar kan gelukkig weer sporten. Ik ben op mijn 35e begonnen met sporten. Daarvoor sportte ik nooit. Ik ben me 10 keer beter gaan voelen sinds ik sport. Ook mentaal doet het veel positiefs met je. Dat het verslavend werkt, dat kan ik inmiddels bevestigen. Het kost wel heel veel energie om te komen op het punt dat je niet meer zonder sport kan. In het begin had ik het echt moeilijk, maar zet je door, dan verandert je leven in positieve zin.

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Hardloop draadje

Bericht door KoenM » 05 feb 2021, 19:46

Ik ben toevallig deze week weer begonnen met hardlopen. Ben eigenlijk meer van het fietsen maar dat vind ik niks in het donker. Wil het nu af gaan wisselen door doordeweeks hard te lopen en in het weekend te fietsen.

Bouw het nu heel rustig op omdat ik de vorige keer dat ik weer met hardlopen begon er vrij snel aflag met een knieblessure..

Vanuit mij zullen er dus nog weinig tips komen maar ik vind net wel interssant om te volgen :thumbup:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hardloop draadje

Bericht door Knot » 05 feb 2021, 20:15

Za en Zo 10km lopen lukt mij niet, heb echt die rustdag nodig. Probeer dinsdaf snelle duurloop, vrijdag interval en zondag lange duurloop.

Kan gewoon 10km op tempo 5:00 lopen maar dan overtrain ik mezelf helaas. Kunst is echt je in te houden, hoe moeilijk het ook is.
Laatst gewijzigd door Knot op 05 feb 2021, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Hardloop draadje

Bericht door Martijn_bmw » 05 feb 2021, 20:16

Leuk om te lezen zo de ervaringen. 7de tot mijn 27ste ook veel hardgelopen, toen kwamen er problemen met mijn bloedsuiker en ging sporten niet meer wat ongeveer 10 jaar duurde en nu wel weer goed onder controle is. Na het slopen van toilet/badkamer in mijn huis en deel van het huis bij mijn zusje nu knie blessure :bag: nu eerst fysio, eens kijken als de knie weer mee wil doen hardlopen ook weer eens oppakken.

In de goede tijd rond mijn 20ste was ik het snelste paar keer zevenheuvelenloop bij Nijmegen gedaan. 15km en heuvel terrein in 1.00uur :D > 4min per kilometer. Dat gaan we nooit meer redden op mijn 37ste :lol: maar beetje hardlopen zal wel weer fijn zijn.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hardloop draadje

Bericht door Knot » 05 feb 2021, 20:19

Ik zie ze in mijn strava ook wel gaan hoor, 21km op tempo 4:10 etc, moet je aanleg voor hebben en jaren lang (traag) trainen.

Blessures is uiteraard drama maar zeker niet te licht over denken. Je ramt toch 3x je eigen gewicht op de grond 180x per minuut...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Hardloop draadje

Bericht door Martijn_bmw » 05 feb 2021, 20:25

Knieën worden idd zwaar belast met hardlopen. Dus moet eerst echt goed over zijn, heb ook niet meer de ambitie voor dat tempo hoor. Leuk geweest maar kost nu teveel tijd en moeite naast fulltime baan, huishouden, kind etc.

Maar naast het dagelijkse uurtje wandel rondje zou ik wel weer beetje willen hardlopen

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hardloop draadje

Bericht door Knot » 05 feb 2021, 21:22

Maakt heerlijk je hoofd leeg vind ik maar de kick is wel meer als je vaart kunt maken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 05 feb 2021, 21:28

Ik loop ook consequent 3x per week 10 km. Op het moment even geen fiets (alleen een leeg frame :tooth:) maar ik vermaak me opperbest met lopen. Toen ik nog voor marathons trainde wilde ik nooit muziek, maar tegenwoordig luister ik leerzame podcasts. Win-win.

"Vroeger", 10-15 jaar geleden fanatiek hele en halve marathons gelopen, en wellicht komt dat nog ooit, maar nu is het puur om in beweging te blijven. Strava gebruikte ik altijd tijdens het fietsen, maar onder het mom van personal data purge, heb ik ook die van mijn telefoon afgeknikkerd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hardloop draadje

Bericht door Knot » 05 feb 2021, 21:34

Muziek deed ik eerst nooit maar merk nu wel dat je meer in "trance" komt en niet zo op je landing en ademhaling focust maar gewoon luistert naar de beat en loopt. Voor de snelle duurloop werkt bij mij een 180bpm mix ideaal.

Online
erwin20vt
Berichten: 784
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Hardloop draadje

Bericht door erwin20vt » 05 feb 2021, 23:19

Weet je waar je omslagpunt ligt Knot, ik heb een redelijk zelfde lichaam, alleen een paar kilo lichter (dat scheelt veel trouwens) Maar loop ook met een vrij hoge hartslag, laatste halve net onder de 1:25 op mijn 35ste. Interval trainen doen wij vaak met een groepje, daar wordt je echt sneller van. de hele trage duurlopen werken voor mij niet. sinds 1,5 jaar ook een racefiets en zat afgelopen jaar op 5000km en fiets dan vaak uren op een lagere hartslag maar daar wordt mijn duur op het lopen ook niet veel anders van.

Muziek heb ik niet nodig, loop ook makkelijk met anderen mee tempo pas ik gemakkelijk aan. hartslag 170 is gewoon kletsen bij mij bijvoorbeeld

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hardloop draadje

Bericht door Knot » 06 feb 2021, 11:24

Zal nog eens kijken maar volgens mij moest was het omslagpunt bij 125hsm, met rustig fietsen lukt dat nog maar hardlopen is 140 (nu) echt wel de ondergrens om niet over te gaan in wandelen.

Ik loop ook met gemak op 180/185hsm een 15km uit maar heb het idee dat het voor mij ondanks dat ik er niks van merk tegen overtrainen aan zit en ik er niet in korte tijd beter/sneller van wordt dus moet iets gaan proberen. Laatst een 80min duurloop laatste 20min op 190hsm gelopen en dan krijg ik pas het idee dat het geen uur moet duren dit tempo.

Interval is killing, daar heb ik echt last van, bijv een 8x 3min met tussendoor dribbelen, lastig om weer op gang te komen. Snap dat dat het doel is maar ik loop soms liever nog 24min door in dat ramtempo ipv de rust te nemen.

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Hardloop draadje

Bericht door KoenM » 26 feb 2021, 11:12

Nu de winkels weer open gaan wil ik graag een loopanalyse doen voor nieuwe schoenen. Heeft iemand een idee of daar nog verschil tussen zit bij de verschillende winkels, of is het één pot nat?

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Hardloop draadje

Bericht door Jurjen » 26 feb 2021, 11:24

Zit enorm verschil tussen. Heb zelf goede ervaringen met all4running (bij Vondelpark).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Bram, erwin20vt, frank de jonge, Gus, Hans44, k33z, Kadett, markk, Martijn_bmw, MParallel, SlowCo, tomgtr en 170 gasten