Gravel rally training Finland

IJs, sneeuw, asfalt, gravel of zand, als het met rally's te maken heeft kom je het hier tegen.
Plaats reactie
Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Gravel rally training Finland

Bericht door Andre » 09 aug 2014, 23:21

Hier is alvast mijn verslag.

Rally gravel training Finland!



Inmiddels heb ik het magische getal van 40 alweer een poosje achter me gelaten en staat 42 binnenkort alweer voor de deur. Maar mijn vrouw roept nog altijd:” ik heb 3 kinderen thuis”, terwijl ik toch echt maar 2 heb. Wie zou die derde dan zijn? :) Papa mag nog altijd graag spelen en dit keer is het in de zandbak. Niet zomaar een zandbak, maar de welbekende gravel roads in Finland. De schepjes en de emmertjes zijn verruild voor een heuse Group N Subaru STI met meer dan 320pk.

Finland is me inmiddels wel bekend, maar de vorige keren was alles wit. Mijn volgende stap in de passie van het rally rijden was het rijden op gravel en het voelen hoe een rally auto daarop reageert. Net na de winter heb ik samen met Erik de Man die inmiddels toch ook behoorlijk het rally virus te pakken heeft, een datum geprikt. Afgelopen week was het zover. Net na de WRC rally van Finland gingen wij richting datzelfde beloofde land voor de rally liefhebbers.

Wij hadden onze rally training weer laten organiseren door Rally Promotion Finland. Na 2 winter trainingen bij RPF en vele instructies ben ik inmiddels geen beginner meer. Ze hebben mij over een drempel kunnen tillen. Het rally rijden is een compleet ander spel dan circuit rijden en het is daarom ook beter dat je een goeie begeleiding krijgt, dan wanneer je het zelf gaat uitvinden en cruciale fouten gaat maken.

Voor Erik was dit ook zijn 1e keer op gravel en het leek mij dan ook verstandig om de 1e dag maar eens te beginnen op een rallycross baan. De marge is vele malen groter en je kan heerlijk de grens van de auto opzoeken. Het eerste wat me meteen opviel was dat je op gravel veel meer grip hebt dan op sneeuw.

Als beginner is starten op een rallycross circuit uitermate geschikt, maar als iets gevorderde was ik toch redelijk snel klaar en Cees van RPF gaf dat ook aan. Dus ik bewaarde wat extra kilometers voor de volgende dag, waar we door de bossen gingen rijden. Ik had inmiddels bijna 2 sets gravel banden opgerookt, omdat er ook stukken asfalt in zaten en daar hadden de banden niet zoveel zin in met het te zware rechtervoetje van Dre.:)

Gelukkig had Cees nog wat frisse bandjes voor de forrest stage van de volgende dag. Slapen was inmiddels een groot probleem in Finland. Het land is erg ingesteld op kou en dus ook de hotels. Bij de receptie boden ze aan om in de sauna te gaan. Ik zei:” that ’s not necessary, it’s already a sauna in the hotel room”. De man lachen. Het was ontzettend warm in Finland en dat komt er niet zo vaak voor. Alleen als Dre en Erik gaan rally rijden is het 30 graden plus. Slapen in een hotel kamer waar de temperaturen opliepen tot ver over de 30 graden, was geen pretje. Ramen open is geen optie, de muggen komen als F16’s in duikvluchten op je af en als je dan bij daglicht gaat kijken, ziet je lichaam er uit als de Grand Canyon. Ten einde raad ben ik de badkamer om 03.00 uur ingelopen en heb een natte handdoek om mijn hoofd gewikkeld. Ik zag er uit als een Arabier met een tulband om mijn hoofd. Maar uiteindelijk toch nog een slaapje kunnen pakken.

Erik en onze fotograaf Niels zagen er niet zo helder uit. Ik zei:” hadden jullie ook airco op de kamer?” Je had die koppen moeten zien. Na een lekker ontbijt werden we opgehaald door onze instructeur om af te reizen naar de Forrest stage. Ik mocht als eerste starten. Sweep the road werd me verteld. Eerst had ik het niet zo in de gaten, maar toen ik na 2 bochten wilde aanremmen op de loose gravel, leek het wel of ik op knikkers aan het remmen was. Pffff, dat waren een paar scary moments. Gelukkig had ik marge ingebouwd in de aan rem zone. Toen wist ik inmiddels wel wat sweep the road was. Je verliest ontzettend veel als je in een wedstrijd als eerste moet starten, daarom zie je ook vaak dat rally rijders het liefst als 5e willen starten, want dan komen de snelle tijden.



Hoe meer het losse gravel weg gereden was, hoe meer grip je kreeg. Een fantastisch gevoel, hoe mooi je tegen het blokkeren aan kon remmen op gravel en de auto op die manier mooi kon positioneren voor de bocht. Maar ik moest wel opletten. wanneer ik er te dwars inging, kostte dat veel tijd. Met een kleine sliphoek om het onderstuur tegen te gaan, kon ik het het perfectioneren. Practise, en daar zijn we hiervoor. Prachtig, als het lukt, dan schiet je met een hoge snelheid weer weg!

Het ging beter en beter, maar toch kwam er een klein foutje. In een hairpin te wijd, los gravel onder de achterwielen en ik stond dwars op de weg. De auto snel weer in het rechte spoor gebracht en ik kon weer doorgaan. De snelheid was er. Maar op pacenotes rijden is nu voor mij de volgende stap. Hoe hard kun je een bocht nemen als je navigator zegt:” tight right over crest” etc. Daar ligt de kunst van het rallyrijden. Ik raad elke rally liefhebber aan om dit zelf onder de juiste begeleiding ook eens te proeven, dan weet je wat de WRC jongens meemaken. Dat je blind op pacenotes moet vertrouwen en zelf je snelheid moet bepalen voor bochten en evt. loose gravel of sneeuw wat je niet kunt zien.

Ik heb diep diep respect voor de WRC mannen die zo’n hoog tempo durven rijden met maar 1 keer verkennen, en dan flat out moeten gaan. Ik kijk er nu met hele andere ogen naar.


Ik wil hierbij Niels extra bedanken voor de fantastische foto’s die hij gemaakt heeft en daarbij de nodige stofwolken moest happen.

En ook Cees, Petra, Jarko en de monteurs van Rally Promotion Finland die mij van Beginner naar licht gevorderde hebben gebracht. Bedankt voor de fantastische dagen!!!

De trillende handjes van angst zijn inmiddels verdwenen.:)


See you Next Time!!!

De onboards van Finland.

Rallycross circuit

http://youtu.be/l9rVol9LyUo" onclick="window.open(this.href);return false;


Door de bossen.

http://youtu.be/E9AQFJFlark" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Andre op 11 aug 2014, 14:11, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Fabian » 09 aug 2014, 23:33

:thumbup:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Paskal » 09 aug 2014, 23:36

Prachtig Andre :thumbup:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door SteV6 » 10 aug 2014, 00:53

Geweldig verhaal André! Nu de foto's nog svp.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Andre » 10 aug 2014, 01:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door SteV6 » 10 aug 2014, 01:30

:love:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door WJ » 10 aug 2014, 10:13

Mooi man, lijkt me echt heerlijk om zo te kunnen gaan "gooien en smijten" met een auto.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Erik » 10 aug 2014, 14:11

Ha die Andre, ah jij was die andere leip :P
Ging redelijk stuk op je verhaal.
Wel lullig dat ik lees dat jij >300pk had man, en ik het met maar 280pk moest doen trouwens :tong:
En jouw wagen was bestickerd, volgens de leden van Subaru Club NL levert dat ook minimaal 563pk extra op :blink:

Wat een feest rammen blaffen sideways alles.

Mijn verhaal, in het engels.

Dusty nostrils, shredded Michelins, Sideway action, and lots, lots of fun

After my first meet and greet with Rally Promotion Finland (RPF) in the winter of early 2014, Kees Burger and Jarkko Miettinen warned me with a serious stare down. “Erik we have a problem”…… Knowing I just wrecked a bumper of the Subaru Sti Group N rally car on a snow bank, I thought I was going to be presented the black flag. Kees took his best pokerface and told me very loud and clear “Erik, I am afraid you’re going to like this” followed by a very big laughter….. And oh oh oh how right was he going to be……
Early July I turned 40 with these famous words of Kees still echoing in my head. I booked a gravel training with the same Group N Sti. Being an absolute novice in motorsports, RPF had to adjust their coaching to my driving skills. I am not the national champion that likes to go global. I am just the NooB that just practiced left foot braking the past 4 months in his normal car, resulting in various chin-on-steering-wheel-moments, but is just addicted to exploring limits of any kind, with rallying on top of his bucket list.
We started at a rallycross circuit in order to revive driving skills, gain speed and boost confidence. This approach worked really well, relatively safe the limits could be explored, and preparations for the second day were made. Basic braking skills were sharpened, and the angle of attack on loose surface was practised, practised and practised. The main coach, Mr Jarkko Mietinen manages to adapt fast and decisive to my skill level, with me being the student driver. Clear instructions together with a continuous gentle mental push into faster and safer driving, made me make some real steps into the good direction. Jarkko’s patience is remarkable, and his fear must be non-existent to just sit next to student drivers like me. But I have to say, the rallycross was nothing compared with what was to come the next day………
Early morning of our second day we arrived at Saukola for a real forrest stage. After a Recce I knew this was not going to be easy. This was going to be a mentally exhausting day. I saw trees trees trees and contrary no snowbanks that might save your ass. In stead there were ditches with rocks evilly looking to pull you on your roof. In the beginning we had so much moments, loosing the lines resulting in “undesired car movement at the wrong place the wrong time and on the wrong surface” that I was thinking about calling it a day. Well, that thought actually was being replaced pretty soon…….Jarkko just keeps his cool (although I know he must have been shitting his pants at least on 2 occasions) and explains again and again. Don’t brake like a lady hairdresser, press the throttle through the bottom of the car, precise and decisive steering input and full power through the whole corner. And step by step the confidence was regained, speed increased, and progress was booked. Adrenaline was flowing in illegal quantities, massive powerslides, jumps, quick direction changes……wow…….just wow.
Meanwhile Kees was preparing himself also to “have another day at the office” in his beautiful Subaru R4. If I liked to join him he asked……Uhh Hell yes I do. And off we went. I was quit speechless the first minute. Kees’ angry twin brother must have been driving, ok I knew making a 23rd overall place in the finish WRC rally in a non WRC car requires not only big Cahuna’s but also great driving skills!, but this was a totally new experience to me. Kees took me some 4 laps around the track and boy did I need that. This was the confirmation of what I wanted to learn. Pushing a rally car to the limit, being in full control, slides jumps everything.
Back at the steering wheel of the Group N I now realized that the limits of the car were to be explored instead of my own. Pedal to the metal. Things started to come a little bit together. But as always that second day ended too soon. The 80km of forest driving past by and it was time to debrief. We survived with some moments but without damage. This credits go fully towards Jarkko ! He know when to push and when to hold back resulting in a continuous boost of confidence and increasing skills. Sometimes you need to take a small step back in order to take two steps forward, an approach I fully support. Step by step.
During my stay we hade one experienced rally driver and a first timer. Together with my skill level we had a group consisting of “first timer, advanced driver and experienced driver”. It is quit remarkable how RPF manages to adapt their coaching styles not only to the skill level of the drivers, but also to the personality of the driver. This makes RPF the ideal Rally Driving School for both the inexperienced driver who likes to learn basic rally skills, as well as for the experienced rally driver who likes to increase speed or learn new lines.
Sitting at home, recapping these two crazy days, Kees’ epic words are still echoing my head.... But I have to adjust Kees now. I am not going to like off-road rally driving. I think I’m going to be addicted for life. To be continued……with RPF off course
Special thanks go to Kees Burger, Petra Wolters and Jarkko Miettinen for their extremely warm hospitality. My fellow adventurers Andre and Niels…..this one goes into the record books!

http://youtu.be/q4YahJt6ETY?list=UULJDv ... uZ-oGWHjTQ" onclick="window.open(this.href);return false;

http://youtu.be/TPZ5rpV17PA?list=UULJDv ... uZ-oGWHjTQ" onclick="window.open(this.href);return false;

http://youtu.be/4rc6NXKCgKc?list=UULJDv ... uZ-oGWHjTQ" onclick="window.open(this.href);return false;

(iemand een idee om ze te embedden, via de embed functie hier lijkt niet te werken)

OK de foto's ook erbij :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Andre » 10 aug 2014, 21:23

Mooi verhaal Erik!

Ik denk dat hier op DF de meesten problemen hebben met Engels lezen aangezien de reacties!

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Erik » 10 aug 2014, 21:38

No worries Andre :)

Must be the wrong type of Colgate they're using for the anal bleaching (y)

:tooth:

Hier nog een mooie van hoe de zwarte piet de witte piet is geworden.
Onze cameraman had meegspoten bumpers.

http://youtu.be/bVm8y5woWlA?list=UULJDv ... uZ-oGWHjTQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Erik » 10 aug 2014, 21:39

Jij zit trouwens wel krapper aan die bosjes, zal wel mijn rechtervoet geweest zijn maat 46 vs maat 43 toch weer een verschilletje LOL

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Robin Hartog » 10 aug 2014, 21:41

Wow, heel gaaf Andre en Erik! Wat een ervaring moet dat zijn geweest. :df: Super verslagen ook, leuk om te lezen. :)

@Erik:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q4YahJt6 ... uZ-oGWHjTQ[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TPZ5rpV1 ... uZ-oGWHjTQ[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4rc6NXKC ... uZ-oGWHjTQ[/youtube]

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door KoenM » 10 aug 2014, 21:53

:thumbup:

Top verhaal man!
Benieuwd naar deel 3 ;)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door G Kolkman » 11 aug 2014, 07:03

NICE!

Kees heeft een nieuwe wagen zie ik (toen ik 2 jaar geleden in Finland was voor de rally reedt ie nog met de 5-deurs). Maar gaaf verhaal, jaloers op een goede manier. Op naar de 40, misschien dat ik het tegen die tijd dan ook kan betalen :kikker: .

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Wouter81 » 11 aug 2014, 08:01

Machtig mooi mannen! Voor Erik: fucking nice! :)

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Tristan » 11 aug 2014, 12:18

Bucket list materiaal dit.

Super! :D

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Andre » 11 aug 2014, 13:23

De onboards van Finland.

Rallycross circuit

http://youtu.be/l9rVol9LyUo" onclick="window.open(this.href);return false;


Door de bossen.

http://youtu.be/E9AQFJFlark" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Joop » 11 aug 2014, 14:42

Heerlijk om jullie ervaringen te lezen... Sound like good fun!

...en zoals Tristan al aangaf, dit is zeker Bucketlist material! :df:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door ErikS » 11 aug 2014, 14:51

Heerlijke onboards.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Robin » 11 aug 2014, 16:01

Top! :df:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Hielke » 11 aug 2014, 16:34

Rallyrijden is niet m'n ding, maar ik kan me goed voorstellen dat dit uitermate leuk tijdverdrijf geweest is.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door markk » 11 aug 2014, 17:40

Pracjhig. Puur df dit.
Mark.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Erik » 11 aug 2014, 18:46

Kan dus al weer dagen niet slapen.
Godver wat was dit hardcore :)

Ik maakte in het begin nog wel wat foutjes (aan het eind ook trouwens LOL), ook als ik de wagen net in zijn 5 slinger (140kmh?) en de auto draait 25grd van de rechte lijn af. Normaal geen groot probleem, maar vlak voor een crest met wielen die contact gaan verliezen.......de navigator zegt tegen Andre "Die de Man is gek, als ie zo doorgaat stap ik uit". Prachtig. Ik moet dus zsm weer een subaru hebben, en die rally gereed opbouwen. Dit gaan we masteren zoals de Vries dat zegt. Na nu ca 350 stage kilometers ben ik compleet verrot, verslaafd. Ik zou er de M5 voor weg doen........ :tooth:

Ik loop ca 37 jaar motorsport ervaring achter op Dre maar heb 1 voordeel. Geen verstand en grote ballen. Dus ik zie de bomen echt niet (beroepsdeformatie tgv het mountainbiken/downhillen). En dat levert soms wel idiote situaties op zegmaar ;) Er staat gvd 1 boom plat, nota bene 2 weken geleden met "mijn witte groupN" en wie zet hem er 2x ook bijna op ? Ja de Man moet je maar naar de pacenotes luisteren.......medium right into tightright over crest dan weet je dat de bocht niet ruimer wordt......je vliegt de losse troep op, krijgt een mega tankslapper......en ziet dus die ene boom staan waar de verf van je bumper op zit veroorzaakt door je voorganger.........maar het ging goed, herpakken, gas op de plank.

Maar goed het rondje met Kees gaf wel even aan wat er nog te doen staat.
Veel geld verdienen, nog meer uitgeven en de komende jaren uitgroeien naar een paar duizend stage km's.....
Doel : 100% auto controle onder alle offroad condities. Beslissing rallycross of rally nog even vooruit gedrukt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door GTRene » 11 aug 2014, 20:08

gaaf hoor, helemaal dat door dat bos en smalle paden scary shit gedoe :mrgreen:

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Richardt. » 11 aug 2014, 21:56

Machtig verslag weer heren :clap: :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten