Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Alcoholslot terecht als je al na 1 keer aan de beurt bent

Ja, zal ze leren die alcoholmobilisten die graag met andermansleven spelen.
43
61%
Nee, veel te gek, een foutje en gelijk je hele leven ontwricht, baan misschien wel kwijt, je moet een 2e kans krijgen.
28
39%
 
Totaal aantal stemmen: 71

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Hans » 18 apr 2014, 13:18

tomgtr schreef:Waarom?
omdat, er om wat voor reden dan ook, mensen op het strafrechtelijk gebied vrij zijn gesproken maar nog wel door het CBR worden achtervolgd. Alcoholslot, EMA en EMG zijn zware maatregelen die (vooral EMG) niet door een agent gegeven dienen te worden. En ja uiteindelijk beslist niet de agent of er een slot of cursus komt maar het CBR die daar zelf financieel beter van worden, dus die voeren 100% van de aanmeldingen uit. Drankrijders en andere asociale dienen bestraft te worden, maar niet door een agent met zijn onderbuik en een semi overheidsinstelling die op financieel gewin uit is.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 18 apr 2014, 14:32

Ha, die Hans;

Hear, hear....

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door allen » 18 apr 2014, 14:45

PD power schreef:
Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Tomgtr;

Schijnt om medische redenen wel eens voor te kunnen komen. Hetzelfde geldt voor mensen die zwaar astmatisch zijn en een blaastest zouden weigeren.
Welke medische reden.....

Ben zelf astmatisch, mijn pa is 80 zwaar long en hartpatiënt, heeft ruim een maand geleden nog gewoon een blaastest gedaan, als je dit niet aankunt ben je ook niet in staat een auto te besturen, wordt een beetje misselijk van al die zgn smoezen.

Als je niet zuipt voor het rijden, is er niks aan de hand, doe je dit wel, moet je niet janken. :kotsen: ,
:thumbup:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door G Kolkman » 18 apr 2014, 23:01

Hans schreef:
tomgtr schreef:Waarom?
omdat, er om wat voor reden dan ook, mensen op het strafrechtelijk gebied vrij zijn gesproken maar nog wel door het CBR worden achtervolgd. Alcoholslot, EMA en EMG zijn zware maatregelen die (vooral EMG) niet door een agent gegeven dienen te worden. En ja uiteindelijk beslist niet de agent of er een slot of cursus komt maar het CBR die daar zelf financieel beter van worden, dus die voeren 100% van de aanmeldingen uit. Drankrijders en andere asociale dienen bestraft te worden, maar niet door een agent met zijn onderbuik en een semi overheidsinstelling die op financieel gewin uit is.
Voordat ik +1 zal ik eerst benadrukken dat ik het prima vind dat automobilisten die daarvoor gezopen hebben een gepaste straf ontvangen. Wat dan gepast is kan ik niet beoordelen - ik ben geen rechter.

That said, +1.

E.e.a. wordt inmiddels ook quasi-erkent door de ANWB overigens, in 1 van de meest recente nummers van hun blaadje.

Link naar ANWB-artikel, met 'gebruikerservaringen':

http://www.anwb.nl/kampioen/auto-en-ver ... lcoholslot" onclick="window.open(this.href);return false;

Nogmaals, niet om het op te nemen voor drankrijders (!) (want zoals gezegd moet je echt behoorlijk lopen tanken voor je zo'n ding ingebouwd krijgt!) maar je kunt wel degelijk vraagtekens zetten bij een mechanisme voor het uitvoeren van een additionele straf (want dat is het opleggen van een verplichte kostenpost van 4000 euro) door de instantie die daar zelf beter van wordt. Het aangegeven voorbeeld van de scooterbestuurder in de openingspost is bijvoorbeeld 'curieus' te noemen; en ja, die jongen zat fout, en ja, hij verdient een straf maar zeggen van 'regel maar een auto waar het ingebouwd kan worden' is gewoon raar en de kosten zijn zeker voor jonge mensen eigenlijk niet op te brengen - is mijn inschatting althans.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door allen » 18 apr 2014, 23:10

Ach, wat mij betreft mogen ze dat hele alcoholslot best afschaffen. In plaats daarvan wellicht een standaardregel dat iemand met minstens 7 biertjes op gewoon verplicht een weekje gaat brommen in de cel. Ongeacht of dat uitkomt voor z'n werk, opleiding, etc... Bij herhaling 3 jaar je rijbewijs kwijt.
Dat zou op zich genoeg moeten afschrikken.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Luco » 18 apr 2014, 23:41

G Kolkman schreef:
Nogmaals, niet om het op te nemen voor drankrijders (!) (want zoals gezegd moet je echt behoorlijk lopen tanken voor je zo'n ding ingebouwd krijgt!) maar je kunt wel degelijk vraagtekens zetten bij een mechanisme voor het uitvoeren van een additionele straf (want dat is het opleggen van een verplichte kostenpost van 4000 euro) door de instantie die daar zelf beter van wordt. Het aangegeven voorbeeld van de scooterbestuurder in de openingspost is bijvoorbeeld 'curieus' te noemen; en ja, die jongen zat fout, en ja, hij verdient een straf maar zeggen van 'regel maar een auto waar het ingebouwd kan worden' is gewoon raar en de kosten zijn zeker voor jonge mensen eigenlijk niet op te brengen - is mijn inschatting althans.
Dat hadden ze dan moeten bedenken voordat ze zich vol lieten lopen met drank.

Alcoholslot afschaffen, prima, gelijk paar jaar rijbewijs kwijt.
Hetzelfde als misschien wel baan kwijt, hadden ze zich ook vantevoren moeten bedenken.

Verder ben ik wel blij dat de cbr die straf oplegt, want als rechters het moeten doen, dan is de straf te laag of volgt er helemaal geen straf.

Hier in de buurt rijdt een man (heeft rijbewijs nodig voor zijn werk) die was al twee keer gepakt met veel te veel drank op, voor de rechter, schoffelstrafje.
Helaas voor een andere familie had die daarmee niet geleerd en reed twee kinderen dood, weer voor de rechter, weer een alternatieve straf.

Nee geef mij dan het cbr maar.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door G Kolkman » 19 apr 2014, 00:26

Ik snap je punt, en ik ben het met je eens dat de straffen opgelegd door rechters over het algemeen laag zijn, zeker in het geval van herhaling :gek: .

Algemene gewetensvraag: niemand die wel eens een collega op een vrijdagmiddagborrel net een glaasje teveel heeft zien drinken? Kan ik me haast niet voorstellen. Springen we er dan ook allemaal voor en roepen we: 'je zou nu je rijbewijs in moeten leveren, een werkstraf moeten krijgen en omdat je geen rijbewijs meer heeft gaat de baas mag de baas je nu wat mij betreft ontslaan!'?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Luco » 19 apr 2014, 08:26

Ik spring er niet voor, maar als die daardoor zijn rijbewijs (en baan) kwijt raakt heb ik er geen medelijden mee.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door matthyssie » 19 apr 2014, 08:37

Maar er zit imo ook verschil in het drinken van 1 glaasje bier teveel of een tray bier teveel, bij wijze van.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door RVV » 19 apr 2014, 10:37

Tja CBR kan wel ineens de boeman zijn. Uiteindelijk stap je ZELF met drank achter het stuur. Eigenlijk zijn de straffen nog veel te mild. Ik zeg, rijbewijs levenslang afpakken. Geen auto motorvoertuig meer kunnen verzekeren. En dat bij meer dan 1,5 promille drank. (Liever 1 promille).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door GTRene » 19 apr 2014, 11:09

nadeel van een alcoholslot is dat ze bv in een andere auto kunnen rijden zonder zo'n slot, natuurlijk is dat 'strafbaar' maar wat let ze al ze echt willen?
net zo met rijbewijs afnemen, dat betekent dan niet dat ze niet meer kunnen rijden, immers dat maakt niks uit, het enige wat er dan bij komt kijken is dat als ze dan rijden is het strafbaar, magoed rijden met drank op is ook strafbaar en weerhoud ze er ook niet van om te rijden ;-)

en kijk eens bv die video's in de UK waar bestuurders waar het rijbewijs van afgenomen is door bv drank of te hard rijden, er als idioten vandoor gaan zodra ze een politie auto waarnemen, met alle gevaarlijke situaties tot gevolg!
levensgevaarlijk...bovendien onverzekerd dan, wat dan weer kan betekenen dat de maatschappij er in theorie voor op draait.

magoed hoe kan je zoiets dan voorkomen?
als iemand echt wil rijden voorkom je het niet met/via de huidig opgelegde manieren/straffen.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 19 apr 2014, 16:42

Ha, die GTRene;

Mee eens. Natuurlijk moet je drankrijders bestraffen en dat mag stevig gebeuren ook. Maar dan wel door een onafhankelijke rechter en niet door een zichzelf opblazend instituut dat er zelf beter van wordt. En ook al neem je rijbewijzen in of deel je alcoholsloten uit, de diehard alcomobilisten pak je er toch niet. Misschien dat hier het cellenoverschot goede diensten kan bewijzen.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door PD power » 19 apr 2014, 22:46

G Kolkman schreef:Ik snap je punt, en ik ben het met je eens dat de straffen opgelegd door rechters over het algemeen laag zijn, zeker in het geval van herhaling :gek: .

Algemene gewetensvraag: niemand die wel eens een collega op een vrijdagmiddagborrel net een glaasje teveel heeft zien drinken? Kan ik me haast niet voorstellen. Springen we er dan ook allemaal voor en roepen we: 'je zou nu je rijbewijs in moeten leveren, een werkstraf moeten krijgen en omdat je geen rijbewijs meer heeft gaat de baas mag de baas je nu wat mij betreft ontslaan!'?
Als ik iemand met te veel drank op, in een auto zie stappen, zal ik er persoonlijk voor zorgen dat ie niet gaat rijden.

Verbaas me er telkens weer over dat mensen over van alles en nog wat beginnen, tis heel simpel als je met het probleem van een alcoholslot geconfronteerd wordt, dan heb je gewoon liggen zuipen (dus niet een paar glaasjes) en ben je daarna met domme harsses achter het stuur kruipt.

Schijnbaar is het toch een straf die effect heeft, anders werd er niet zoveel over gezeikt, helaas hebben die sukkels nog steeds niet door, dat ze zichzelf voor schut zetten, want je bent gewoon een loser, als je met drank op achter het stuur kruipt.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door matthyssie » 20 apr 2014, 01:29

PD power schreef:Je bent gewoon een loser, als je met drank op achter het stuur kruipt.
:thumbup:

Gebruikersavatar
125cc2takt
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2014, 19:46

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door 125cc2takt » 16 mei 2014, 20:47

Ik ben zoals men dat noemt een "alcomobilst".
Staande gehouden na een meter of honderd met 1.34% na meting op het politie bureau.
Ik dacht , dat kan wel ff....dat kleine stukje naar huis. Er zijn gelukkig geen ongelukken gebeurd of nog erger, persoonlijk letsel bij derden.
Net 4 maanden terug in NL na 7 jaar in Spanje te hebben gewoond en gewerkt dus het alcoholslot kwam als een complete verassing voor mij.
Daar krijg je 2 of 4 punten aftrek op je rijbewijs die je dan 6 maanden kwijt bent plus een boete van rond de €600,-.

Nooit eerder ben ik in aanraking geweest met justitie.
De Officier van Justitie heeft mij de minimale boete van €300,- gegeven omdat ik nog meer gestraft zou worden door het CBR.
Ik ging er van uit dat het rechterlijke systeem mij zou straffen en niet een bestuurlijke.

6 maanden zonder rijbewijs gezeten, en heb alle boetes betaald en betaal nog steeds voor het "leasen" van het alcoholslot.
Moet nog 1,5 jaar rijden met dat ding.

Voor mijn werk heb ik constant cursussen door het land en heb daarvoor natuurlijk mijn rijbewijs nodig.
Mijn werkgever ziet mij nu als een alcoholist en een vast contract zit er voorlopig niet in voor mij.
Allemaal mijn eigen schuld natuurlijk, dat ik er 1 in mijn auto heb zitten, maar men bestempeld je gelijk als alcoholist.

Ik probeer niet zielig over te komen , ik heb dit verdiend. Ik had iemands leven kunnen verwoesten of erger.

Wat mij hier bracht is informatie en nieuwsgierigheid.

En Mixi (?), je overdrijft!!!
Het alcoholslot leidt niet af, je blaast verplicht 4 keer per uur tijdens een rit. Als dat blaas apparaat gaat piepen heb je 12 minuten om je auto ergens op je gemak te parkeren en kun je blazen tot je een ons weegt mocht je dat willen.
Ik doe het gewoon tijdens het rijden, alhoewel ik er angstig voor ben dat de politie me een bekeuring kan geven hiervoor.

Wat ik niet snap is de wetgeving.
1 wet is er toch voor iedereen?
Waarom uitzonderingen gaan maken voor vrachtwagen chauffeurs en/of taxi chauffeurs, vertegenwoordigers...etc etc.
Nog even en cateraars hoeven 'm niet in te laten bouwen ivm werk/inkomen.

Wat dat betreft steekt t me.. de politiek hoort aan het justitiele apparaat te trekken maar nu weet niemand meer waar hij aan toe is.
Waarom niet iemand het rijbewijs voor 6 maanden afnemen en een boete van €5000,- + de welbekende motivatiecursus/bijeenkomsten van Trafieq.
Alles over 1 kam scheren.

Bij herhaling het rijbewijs 5 jaar ongeldig verklaren, ongeacht!

En voor de onwetenden.... Na een te gezellige verjaardag met de taxi of te voet naar huis gaan is goed!!
Maar als je de dag erna met een kater in je auto stapt en je word staande gehouden heb ook jij kans op een alcoholslot ;-)
Probeer dit eens.. koop een digitale tester voor 3 tientjes, en blaas de volgende ochtend een keer in dat ding na een avond stappen en/of feestje.
Je zult verstelt staan wat je blaast.
1 voordeel van die motivatiecursus... weten wat rest alcohol is.

En het bashen kan beginnen uitgaande van de trend :-)

Gebruikersavatar
125cc2takt
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2014, 19:46

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door 125cc2takt » 16 mei 2014, 21:21

Trouwens

http://www.telegraaf.nl/gezondheid/2239 ... rel__.html

Rijbewijs 6 maanden innemen, boete van €6000,- en een cursus laten volgen.
Net als bestuurders die met een mobiele telefoon in de weer zijn.

Bewust een gevaar op de weg zijn.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door GTRene » 16 mei 2014, 21:57

Wat ik niet snap is de wetgeving.
1 wet is er toch voor iedereen?
Waarom uitzonderingen gaan maken voor vrachtwagen chauffeurs en/of taxi chauffeurs, vertegenwoordigers...etc etc.
Nog even en cateraars hoeven 'm niet in te laten bouwen ivm werk/inkomen.
ow? als dat zo is dan is dat erg vreemd en niet juist, gelijke monniken gelijke kappen...
of je nu je auto voor je werk nodig hebt of niet en of wat voor status je hebt of niet zou niet uit mogen maken...maja.


Gebruikersavatar
125cc2takt
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2014, 19:46

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door 125cc2takt » 16 mei 2014, 22:07

Wat jij zegt, gelijke monniken, gelijke kappen.

Ik heb de auto ook nodig zo nu en dan.
Een oud vrouwtje slecht ter been misschien voor haar boodschappen...ok, ik overdrijf.
Het is OF iedereen , maar niet 1 wel en de ander niet.

Ondertussen zit ik op m'n blaren, boeit me niet. het geld ook niet. Eigen schuld.

Maar wel consequent blijven met dit programma!!

Mocht het ASP afgeschaft worden dan kan het CBR diep in de buidel tasten want dan dient al het verworven geld geretourneerd te worden.

En het CBR kennende hahahaa

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door JP » 16 mei 2014, 22:10

Waarom maken ze die uitzondering dan voor beroepschauffeurs? Meld je dat ook ff....?

Gebruikersavatar
125cc2takt
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2014, 19:46

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door 125cc2takt » 16 mei 2014, 22:17

Het grootste en best ingevoerde advocatenkantoor op het gebied van verkeerszaken, Van Oosten Advocaten, stelt dat ook taxichauffeurs en wellicht zelfs vertegenwoordigers met succes een beroep kunnen doen op een juridische ontsnappingsroute die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) onlangs noodgedwongen in het leven riep

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2259 ... elt__.html

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door RVV » 17 mei 2014, 10:16

Mooi dat het slot ook als een echte straf wordt ervaren.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Petrolhead Tom » 17 mei 2014, 11:45

Het alcoholslot wankelt al langer. Ik heb een client bijgestaan die een alcoholslot zou krijgen omdat hij met teveel drank op op zijn scooter was gestapt. De jongen was 16 en had niet eens een auto. Zijn vader had alleen een busje van de zaak. Uiteindelijk is de wetgeving daarop aangepast omdat er meer van dat soort gevallen waren. De straf die hij uiteindelijk heeft gekregen was ook verre van mild.

Het gaat eigenlijk ook nergens over. Je wordt eerst gestraft door de officier van justitie met een boete en vervolgens word je nog een keer gestraft door het CBR met een enorme financiële optater. Het staat eigenlijk haaks op het "ne bis in idem" beginsel.

Ter aanvulling: een ieder die gepakt wordt met een dik promillage mag van mij helemaal kapot gemaakt worden hoor, maar dat alcoholslot is niks meer en niks minder dan een heel duur ding dat de overheid amper ten goede komt. Je kunt zeggen wat je wil maar een boete van € 5.000 komt qua kosten waarschijnlijk op hetzelfde neer maar vloeit wel direct in de staatskas.

Gebruikersavatar
125cc2takt
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2014, 19:46

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door 125cc2takt » 17 mei 2014, 14:45

Hoe kan het zijn dat een jongen van 16 het alcoholslot krijgt toegewezen als de wettelijke leeftijd 17 jaar is om met een rijbewijs B te mogen rijden (onder begeleiding van een coach)?

Gebruikersavatar
125cc2takt
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2014, 19:46

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door 125cc2takt » 17 mei 2014, 15:19

Ik las eerder comments over een krot kopen en m daar in laten bouwen.
Die vlieger gaat niet op want de auto moet bij het RDW bekend zijn als goedgekeurd.

Iemand anders laten blazen voordat je gaat rijden.
Leuke theorie, maar als je de volgende dag uit bed stapt staat er niemand voor je deur te wachten om te blazen.
Dan nog... 8 minuten nadat je hebt geblazen moet je een hertest doen.

En die personen die denken slim te zijn, die zijn geen stuiver waard.
Ben je rond de €2500,- kwijt aan betaalde boetes en mag je lekker overnieuw beginnen.
Kansloos.
http://nos.nl/artikel/647289-rijbewijs- ... lslot.html

Ik "zit" mijn tijd gewoon uit.
Ben bewust geworden en zal nooit meer rijden met alcohol op.
Nooit.
Drink 1 biertje en je zit al boven de grens van 0,2%
Want een eenheid alcohol moet je niet zien als 1 biertje of 1 glas wijn en al helemaal niet als 1 glas whiskey.

Gisterenavond heb ik een keer die digitale alcoholtester meegenomen tijdens het stappen.
Als een vriend/kennis van me naar huis ging liet ik ze blazen, alles onder het mom van...gewoon even kijken.
6 personen zaten op alcoholslot waardes.
Nu is ons dorp niet zo groot dus iedereen was te voet of op de fiets, maar ze weten nu wel hoe snel je over die limiet zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 134 gasten