Enkele vragen over Clio 197 RS.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersnaam

Enkele vragen over Clio 197 RS.

Bericht door Gebruikersnaam » 08 apr 2014, 09:21

Hallo,

Na een tijdje me te verdiepen in "hot hatches" ben ik uitgekomen bij een Clio 197 RS. Deze schijnen erg leuk en goed te rijden en er zijn er redelijk wat rond en onder de €10.000 te koop. Nou heb ik echter een paar (saaie) praktische vragen:

1. Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een Clio RS?
2. Wat is het werkelijk verbruik bij "normaal" rijden?
3. Cup of geen Cup versie voor op de weg?

Dit zijn de vragen waar ik op moment mee zit.

Algemene meningen, ervaringen of informatie over de Clio RS zijn altijd welkom natuurlijk! Ik zou graag horen hoe deze auto andere mensen bevalt of is bevallen.

Sorry als ik het topic verkeerd plaats, het is mijn eerste post hier... :oops:

JeroenT

Re: Enkele vragen over Clio 197 RS.

Bericht door JeroenT » 08 apr 2014, 09:45

Ik heb van 2011 tot 2013 een 197 gehad. Bouwjaar 2008 met ongeveer 50dkm op de klok.
Dit is mijn onderhouds lijstje.
Bij aankoop bleek dat er 1 lekke voorschokdemper onder zat. (Door verkoper vervangen)
1 fuseekogel rubber was gescheurd.
De airco moest opnieuw gevuld worden.
Accu was op/slecht en is vervangen voor een nieuwe.
Verder alleen olie en filters.
Verbruik ligt zo rond de 1 op 10 denk ik.
Let op de distributieriem. Die moet om 5 jaar.

Ik had een gewone (niet-cup) uitvoering met de Recaro stoelen. Deze vond ik al vrij stug, maar zeker niet te.
Op het circuit reed het ook prima.
Met de cup uitvoering heb ik nooit gereden. Je zou met beiden eens moeten rijden.
Het ligt er ook aan hoeveel kilometers er op de klok staan. Je kan altijd achteraf nog een ander onderstel plaatsen. Dan is het meteen fris.

martll

Bericht door martll » 08 apr 2014, 11:43

Ik heb er een. :df:

1. Betrouwbaarheid is gewoon goed, heb er niks op aan te merken nog. Wel zou ik het onderstel even goed nakijken, zitten een paar dure onderdelen in de voorwielophanging waar je niet tegenaan wil lopen. Verder het gewone onderhoud. Groot onderhoud/distributie vervangen is een grote kostenpost.
2. Verbruik: 1:10-1:11,5
3. Hangt af van je eisen. Wil je luxe of niet? Cup heeft geen cruise control, geen climatecontrol (airco zelf is optie), geen elektrische verstelbare spiegels, geen meegespoten zijstrips/spiegels, ander minder luxe stuurtje etc. etc.
Wel heeft deze versie een set mooie Speedline cup wielen en een iets stugger onderstel. Voordeel is dat deze wat goedkoper zijn in aanschaf in vergelijking met de gewone RS'en.

Gebruikersnaam

Bericht door Gebruikersnaam » 08 apr 2014, 15:50

Bedankt voor de antwoorden, nou zijn die vragen beantwoord. Nou vroeg ik me nog 1 ding af: is er een verschil tussen de 197 en de 200? Ik weet dat de voor- en achter bumper anders zijn en 3pk meer in de 200, maar verder nog iets?

martll

Bericht door martll » 08 apr 2014, 16:11

Zijschermen, koplampen verschillen ook. Die 3pk zijn te verwaarlozen. Interieur is iets anders, stoelen, tellerkleur,stuur etc. Voornamelijk uiterlijke verschillen biedt de ph2. Heeft iets andere voorpoten vanaf een bepaald bouwjaar (2010-2011). Echt een facelift dus.

Gebruikersnaam

Bericht door Gebruikersnaam » 08 apr 2014, 16:31

Lijkt er op dat de 197 de betere keuze is door de lagere 2e hands prijzen...

Nog een vraagje. Waarom hebben jullie toen gekozen voor de Clio 197 RS en niet voor een andere hot hatch?

tuurgtt
Auto: M140i

Bericht door tuurgtt » 08 apr 2014, 17:01

Er is wel degelijk mechanisch verschil tussen de 197 en de 200.
De laatste heeft een aanpassing aan de motor waardoor het maximum koppel bereikt wordt bij een iets lager toerental en er bij lagere toeren meer koppel is, en de bakverhoudingen zijn aangepast met een kortere 2, 3 en 4.

De Cup versie van de 200 heeft ook stuggere spring-rates voor en achter tov de "gewone" 200 en een sneller/korter stuurhuis.

Het is - zeker in de Cup versie - een geweldige hardcore drivers car. Poor mans Porker GT3.
Als je er niet het circuit mee opgaat heb je de cup uitvoering niet nodig.
Sterker nog, op de openbare weg heb je misschien aan een iets als bijv. een Golf V gti wel meer.
Ik noem maar wat.

martll

Bericht door martll » 08 apr 2014, 20:28

Gebruikersnaam schreef:Lijkt er op dat de 197 de betere keuze is door de lagere 2e hands prijzen...

Nog een vraagje. Waarom hebben jullie toen gekozen voor de Clio 197 RS en niet voor een andere hot hatch?
Eigenlijk heel simpel en dat is omdat weinig merken iets soortgelijks te bieden hebben. En de merken die dat wel hebben, heb ik niks mee (Opel/Ford).

Plaats reactie