Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Joy » 07 apr 2014, 18:25

Vandaag hoorde ik voor het eerst over een maatregel die het parkeren van bedrijfswagens in woonwijken tegen moet gaan. Blijkbaar is deze maatregel al een jaar of 5 oud maar gaat er dit jaar actief gehandhaafd worden.
Bedrijfswagens (voornamelijk bestelbussen) van langer dan 6 meter en hoger dan 2.40 meter mogen niet meer tussen 18u en 7u in woonwijken staan. Doe je dit wel loop je kans hiervoor een boete te krijgen van € 90,00. Het afwerkingsbedrijf wat bij mij thuis bezig is heeft er al 1 te pakken gehad. Je moet een briefje in de auto plakken dat je daar en daar bezig bent zodat ze kunnen controleren of dat klopt.
Ergens begrijpelijk maar voor de ZZP'er zonder ander vervoer is dit wel een lastig verhaal.
Artikel 5.1.9
Parkeren van uitzicht belemmerende voertuigen
1 Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter, op de weg te parkeren bij een voor bewoning of ander dagelijks gebruik bestemd gebouw op zodanige wijze dat daardoor het uitzicht van bewoners of gebruikers vanuit dat gebouw op hinderlijke wijze wordt belemmerd of hun anderszins hinder of overlast wordt aangedaan.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Fabian » 07 apr 2014, 18:39

Daarom hebbenwe met iemand in de straat afgesproken dat hij zijn bus naast ons huis parkeert, daar heeft niemand er last van (er gaat dus niemand klagen) behalve dat wij hem boven de schutting uit zien komen....maar anders kan hij gewoon niet "veilig" parkeren met al zn gereedschap erin enzo.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Luco » 07 apr 2014, 19:12

Werk aan de winkel voor busjesfabrikanten

2,39,5 hoog en 5.99,5 lang.

Hoezo Nederland tolerant, pffffffffffffffffffffffffffffffff

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Fernando » 07 apr 2014, 19:24

Hier in het appartement zit een eigenaar van een pakketservice en die heeft s'avonds gemiddeld 6 van onderstaande Sprinters voor het gebouw staan. Nu ben ik van mezelf echt niet moeilijk maar het is soms best irritant als de halve straat met die busjes vol staat geparkeerd en het uitzicht belemmeren tijdens het wegrijden uit een parkeervak. :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door JP » 07 apr 2014, 19:26

Volgens mij is het meer om vrachtwagens te weren in woonwijken, en dan moet je ergens een grens/maat trekken.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door allen » 07 apr 2014, 19:34

Luco schreef:Werk aan de winkel voor busjesfabrikanten

2,39,5 hoog en 5.99,5 lang.

Hoezo Nederland tolerant, pffffffffffffffffffffffffffffffff
Totdat jouw huis in een krap straatje staat met een stoep van een meter breed voorlangs. Mooie grote bus van de buurman half op de stoep. Jij geen daglicht meer en hij vrij uitzicht. Dag in dag uit. Luco nogsteeds tolerant? Ik vraag het me af... :mrgreen:

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door 350 Z » 07 apr 2014, 20:09

+1

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Knot » 07 apr 2014, 20:17

Deze komt net niet in aanmerking denkik... wel irritant. Sowieso parkeren mensen hier terwijl het geen vakken zijn, kan ik nog mee leven, ik zet immers ook 3x bmw neer maar zo'n bus kijk je toch niet echt overheen dus je zicht op de hele straat is pleite...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Booooh » 07 apr 2014, 20:29

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Luco » 07 apr 2014, 20:39

allen schreef:
Luco schreef:Werk aan de winkel voor busjesfabrikanten

2,39,5 hoog en 5.99,5 lang.

Hoezo Nederland tolerant, pffffffffffffffffffffffffffffffff
Totdat jouw huis in een krap straatje staat met een stoep van een meter breed voorlangs. Mooie grote bus van de buurman half op de stoep. Jij geen daglicht meer en hij vrij uitzicht. Dag in dag uit. Luco nogsteeds tolerant? Ik vraag het me af... :mrgreen:
In een krappe straat en half op de stoep is heel wat anders dan op een normale parkeerplaats, maar dan nog kan je inderdaad net zoals Fabian al zei, in overleg wat regelen.

Wat is het volgende, het weren van bv een Ferrari in een woonwijk, want dat wekt jaloezie op?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door smiley » 07 apr 2014, 21:05

Luco schreef:Wat is het volgende, het weren van bv een Ferrari in een woonwijk, want dat wekt jaloezie op?
Gezien de verwachte verkiezingsuitslagen kunnen we voorlopig opgelucht adem halen. :df:

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door 2000USA » 07 apr 2014, 21:10

Je hoort het vaker nu ja. Mijn buurman heeft zo'n gele L3H2 Transit vol met gereedschap in de wijk staan. meestal op het meest onopvallende plekje dus geen last van. Vlakbij wel een parkeerterrein bij een winkelcentrum, maar officieel mag je daar ook niet staan. Officieel moet hij 10km verderop op een openbare parkeerplaats staan tussen de vrachtwagens etc. Regelgeving een beetje doorgeslagen...

Groter probleem in de buurt is het parkeerbeleid (verplicht 1 auto op eigen erf) waar niet op gehandhaafd (kan) word(t)(en), want dat is eigen erf.

Kan er ook gehandhaafd worden op bestuurlijk falen?

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Martijn M » 07 apr 2014, 21:12

Mijn buurman heeft 2 van zulke grote units. Hij woont op de hoek en bij hem voor de deur zijn geen parkeervakken, bij 3 huizen verderop wel. We wonen tegenover een park en de bewoners van een paar huizen tegenop hebben dus geen uitzicht meer...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Luco » 07 apr 2014, 21:35

2000USA schreef:Je hoort het vaker nu ja. Mijn buurman heeft zo'n gele L3H2 Transit vol met gereedschap in de wijk staan. meestal op het meest onopvallende plekje dus geen last van. Vlakbij wel een parkeerterrein bij een winkelcentrum, maar officieel mag je daar ook niet staan. Officieel moet hij 10km verderop op een openbare parkeerplaats staan tussen de vrachtwagens etc. Regelgeving een beetje doorgeslagen...

Groter probleem in de buurt is het parkeerbeleid (verplicht 1 auto op eigen erf) waar niet op gehandhaafd (kan) word(t)(en), want dat is eigen erf.

Kan er ook gehandhaafd worden op bestuurlijk falen?
Ligt eraan wat er in de apv staat en wat is eigen erf, bij een koophuis is het eigen erf, maar bij een huurwoning weer niet.
En ook op eigen erf is het verboden als er geen officiële uitrit is en je over de stoep zou moeten, want dat mag niet.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Riceaux » 07 apr 2014, 21:44

Afentoe staat hier ook zo'n gigantische bestelbus in de straat. Direct 2,5 parkeervak weg omdat hij ook nog eens asociaal parkeert. Niet echt ideaal aangezien er niet voldoende parkeervakken zijn hier in de straat.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Arthur » 07 apr 2014, 23:03

Ook gelijk graag de Vito's en VW Transporters weren. Zet die rommel maar op je eigen erf of bij de zaak. Heb ook in zo'n buurt gewoond waar de buurman altijd z'n stratenmakersbus (hij is stratenmaker :) ) voor een ander z'n uitzicht parkeerde op de openbare parkeerplaatsen voor de huizen daar. Heb sindsdien echt een allergie opgebouwd voor dat busjesvolk... sorry voor het chargeren en over 1 kam scheren maar zo gaat het in de praktijk vaak wel. Waar ik nu woon staat ook zo nu en dan zo'n Vivaro/Traffic op de openbare parkeerplaats. Mensen wonen zelf 100m verderop maar parkeren hem niet op het erf of op de parkeerplaatsen verderop waar niemand zicht op heeft... En ja, ik heb dan wel drie auto's maar ze staan allemaal op priveterrein en niet in de weg. Overigens klaag ik hier niet over en zeg er niets van want, ja, ze mogen er parkeren. Niets fout of illegaals aan. Helaas zou ik bijna zeggen... :sealed:

Ohja, ook nog ff een vrolijke noot :tooth: Luco die het woord tolerant in de mond neemt :hot: Dat je weet hoe je dat spelt :lol: :wink:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Luco » 07 apr 2014, 23:30

:lol:

Ja en zelfs als je je auto's op eigen terrein parkeert zijn er mensen die bellen :kotsen:

Maar even omdraaien, als jij een busje nodig hebt voor je werk en er zit gereedschap in, zou jij hem dan ergens neerzetten waar niemand hem ziet?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Arthur » 07 apr 2014, 23:34

Tja, dat is niet zo maar ik kan me voorstellen dat ik hem dan op m'n oprit zou parkeren. Of op de zaak. En stel dat ik zo krap zou wonen dat dat niet zo kunnen dan misschien ook wel op straat of bij een ander voor de deur :) Maar in die situatie zit ik niet dus hoef ik me daar niet voor te verantwoorden. En zoals ik al zei, het is niet fout of illegaal. Maar een wenkbrauw trek ik zo nu en dan wel eens op :wink:

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Dickh. » 08 apr 2014, 07:07

Laat ik nou zo'n belachelijk grote Sprinter hebben. Ik woon boven de zaak en heb geen eigen erf wat groot genoeg voor de Sprinter is. Wat nu? Ergens buiten de gemeente op een vrachtwagen parkeerplaats zetten? Daar wordt ie door de politie geweigerd omdat ie kostbare vrachtwagen parkeerplaatsen in beslag neemt. Het zelfde geldt voor een grote aanhanger. Ook deze schijnt slechts een bepaalde tijd langs de openbare weg te mogen staan.
In plaats van dat er in dit land eens meegedacht wordt met de kleine ondernemers wordt er echt van alles gedaan om het leven van de kleine ondernemer zo moeilijk mogelijk te maken.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door alt » 08 apr 2014, 08:44

De Marokkanen hebben gelijk, Nederlanders zijn varkens.
De Nederlanders wonen te dicht op elkaar en wat doen varkens die te dicht op elkaar zitten.
Juist, staartbijten (zeiken).

De oplossing is voor ieder huis een geluidsmuur plaatsen, dan hebben zij ook niets aan zich te ergeren aan andermans doen en laten.

Je gaat toch niet je bus altijd voor dezelfde mensen hun neus zetten?
Een betere regel zal moeten zijn, wil je een busje gebruiken, dan zal je zelf voor parkeerruimte moeten zorgen op je eigen erf.
Iedereen wil wel iets, maar heeft daar niet altijd de mogelijkheden voor.
Eerst de mogelijkheden scheppen, dan pas uitvoeren.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Sjoerd » 08 apr 2014, 08:53

Actueel onderwerp

Normaliter is het een kwestie van geven en nemen; echter zijn er een hoop ondernemers die daar wat anders over denken met tot gevolg dat de ondernemer die wel 'geeft' de dupe is. Regelgeving dus...

Hier 2 gevallen zoals het niet moet; ééntje wel volgens de regels.

1. Ondernemer heeft 2 oude (smerige) touringcars waarmee hij ritjes maakt. Deze staan op een kleine ruimte wat oorspronkelijk bedoelt was voor een bushalte. Deze 'parkeerplek' is 20 meter voor de bebouwde kom. Ik kijk er op; het is geen fraai gezicht. Echter staat vlak achter deze 'parkeerplek' een autodealer die ooit meer heeft betaald voor zijn zichtlocatie (langs de drukste ingaande weg hier). De 2 bussen ontnemen dus al het zicht op de voorraad van de auto dealer. Ondanks dat de bus-ondernemer volgens de regels zijn bussen daar heeft geparkeerd vind ik dat dus niet kunnen. Lak hebben aan alles omwille van je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor een fatsoenlijke stalling waar hij anderen niet tot last is.

Moeten geparkeerde auto's buiten de kom geen verlichting aan hebben tussen zonsondergang en opgang?

2. Collega woont in de bebouwde kom; erg vaak staat er pal voor zijn huis een oude sprinter oprijwagen met auto ambulance met daarop auto's die ergens op een veiling gekocht zijn. Niet moeder's mooiste auto's. Deze man woont op een erf waar hij überhaupt niet met de combinatie kan komen. Wordt deze beste man aangesproken dan zet hij zijn combinatie iets verderop waarna hij na een week weer terug is.

Één voorbeeld hoe het in mijn ogen wel kan/moet en ook voor startende ondernemers betaalbaar is. Een goede vriend van mij is onlangs voor zichzelf begonnen en heeft een Transporter + aanhangwagen met kleine graafmachine moeten kopen. Hij woont in de bebouwde kom; op eigen terrein plek om zijn aanhanger te parkeren, bus op een parkeerplaats op 2 minuten lopen. Niemand tot last. Toch heeft hij ervoor gekozen om bij een boer in het buitengebied zijn combinatie te stallen na werktijd. Hij betaald €250,- per maand voor stalling en 20m2 opslagruimte. Hij blij, de boer blij en de buurt blij.

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Joël D. » 08 apr 2014, 09:56

Luco schreef::lol:

Ja en zelfs als je je auto's op eigen terrein parkeert zijn er mensen die bellen :kotsen:
Paar jaar geleden bij ons de overbuurvrouw ook. Of we niet wat aan de voortuin konden doen, want het zag er niet uit met al die auto's.

Donder toch op.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Luco » 08 apr 2014, 10:38

:tooth:

Maar nu zijn er hier heel wat mensen met twee of drie auto's, die dus ook op de parkeerplaatsen staan, wat denk je wat sommige mensen daarvan denken als ze weer eens geen plekje hebben, eigenlijk is dat net zo erg.

Maar wat is de oorzaak?

Oorzaak is dat gemeentes en ontwikkelaars al jaren achterlopen op gebied van aantal parkeerplaatsen per woning, en waarom lopen ze achter?
Openbare parkeerplaatsen kosten alleen maar geld, dus het liefst zo min mogelijk.

@Joel, die knappe jonge overbuurvrouw met hoedje en rok?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Arthur » 08 apr 2014, 10:46

@Dickh: je reactie is op die regelgeving? Dan kan ik daar wel in meegaan, ik zou me dan misschien ook wel gepest voelen. Ik weet niet hoe je huidige situatie is bij je zaak en woning maar is de oplossing dan dat je je combinatie op straat zet bij anderen voor de deur? Misschien doe je dat niet maar ff als voorbeeld.

@algemeen: En we kunnen Nederlanders wel zeikerds en intolerant noemen , ik zal het niet eens ontkennen :) Maar het is van den zotte dat er bepaalde mensen zijn die (waar dit draadje over gaat) hun grote bussen op parkeerplaatsen zetten en compleet het zicht van andere bewoners ontnemen en terwijl ze er zelf geen last van hebben. Maar wel de veroorzaker zijn. Ga je er dan vervolgens wat van zeggen dan ben jij die zeikerd en typische Nederlander... Niet de juiste volgorde naar mijn idee.

@Luco: die zijn er idd ook hier. 2e en/of 3e auto op de openbare plaatsen zetten. Komt er visite dan zullen die op straat moeten parkeren...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Grote bedrijfswagens voortaan buiten woonwijken parkeren

Bericht door Luco » 08 apr 2014, 11:00

@Arthur, was meer een algemene opmerking, jij vind bv die busjes irritant, een ander vind het vervelend dat iemand drie of vier auto's heeft en de helft van alle parkeerplaatsen in beslag neemt.
Het is maar net waar je je aan ergert.

Ik snap het ook wel, zeker als diegene met een bus hem wel bij zichzelf voor de deur kan parkeren maar niet doet.
Dan zou ik me ook ergeren, kan die hem niet bij zichzelf voor de deur zetten, vind ik het weer een ander verhaal.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 118 gasten