ArjanS schreef:Tim:
Ga een Cube ams 120 race kopen (29-NINER). Schijnt comfortabel te zitten.

Comfortabel? Geen wonder met zo'n houding, en dan ook nog eens een fully. Met zoiets kom je de heuvel volgens mij niet op. Een 29 met een hoge vork met een laag zadel. Niet mijn ding.
Dit is nu mijn Palomino met wat betere componenten dan waar ik hem mee heb gekocht. XTR wielset, XT hollowtech 2 crank, selle 125gr zadel, en voor het betere weightlifting werk, de Z1 uit 1996 met een gewicht van 2075gram. Mijn zadel / stuur verhouding vinden sommigen wat extreem, maar ik vind het lekker fietsen zo. Ik zou op zo'n Cube als hierboven denk ik erg ongelukkig worden.
Ik heb de Z1 afgelopen weekend voor het eerst geprobeerd. Mooi om te merken hoe goed je de instelllingen van preload en rebound voelt. Bij sommige vorken vraag je je af waarom je eigenlijk aan de knoppen draait, maar hier voel je het verschil tussen een rebound van 9, 10 of 11 halve slagen. Wat ik wel een beetje mis is wat meer compressiedemping, de vork maakt erg gemakkelijk gebruik van zijn travel. Deze is daarin nog "plusher" dan mijn Z2 Atom Race. De travel lijkt oneindig, het is geen probleem, maar hij vangt alles wel heel gemakkelijk op. Misschien kan ik er iets dikkere olie in gebruiken, dan kan de rebound wat terug om die hetzelfde te houden en heb ik iets meer compressiedemping.
Een goed teken is trouwens het vertrouwen dat zo'n goed (niet als in hard, maar als in goed) gedempte vork geeft, ik heb veel meer op de bar ends kunnen rijden dan met de Rockshox Tora (vreselijk ding) er nog op.