Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Riceaux

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Riceaux » 19 feb 2014, 22:36

Petrolhead Tom schreef:Best een leuk onderwerp om een keer een wat genuanceerder gesprek over te hebben onder het genot van een mooi glas bier. Maar als ik zie wat er hier in Enschede gebeurt en wie er bij die bescchermingsbewindtoko's de scepter zwaaien dan begrijp ik dat de WSNP bewindvoerders elke saniet er toe bewegen om zelf de touwtjes in handen te krijgen.
WSNP bewindvoerders en beschermingsbewindvoerders zit wel even een verschil tussen he. ;)

Gelukkig werk ik bij een klein bedrijf wat zich volledig richt op de klant. Zie inderdaad ook genoeg beschermingsbewindvoerders die het puur voor het geld doen. Wij doen het om de mensen te helpen, richten ons ook vooral op ouderen en mensen die intellectueel wat minder zijn. Drugsgebruikers e.d. hebben wij liever ook niet. Dat soort volk is totaal niet blij dat ze bij jou zitten en lopen je constant te bedreigen en aan je kop te zeiken. Terwijl de ouderen en verstandelijk minder bedeelden die wij als klanten hebben ons ontzettend dankbaar zijn omdat wij een deel van hun zorgen wegnemen. Het geeft hun een stuk rust.
Maar inderdaad leuk om eens verder over te praten onder het genot van een glas bier. (Dus geen Grolsch ;) )

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 feb 2014, 22:39

Ik weet het verschil.

Voor de buitenstaander: de beschermingsbewindvoerder regelt alle financiele zaken voor iemand die het niet zelf kan. De WSNP bewindvoerder regelt alles voor een persoon die is toegelaten tot de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen en dan alle schulden die zijn ontstaan voorafgaand aan de datum van toelating.

Joy

Bericht door Joy » 19 feb 2014, 22:40

Een Wajonger helpt ons wel eens in het bedrijf. Hij woont in zijn eigen huisje maar wel in een begeleid wonen vorm. Als uitje is ie afgelopen jaar 3 dagen naar Disneyland Parijs geweest. Dan rijden ze met een gehuurd busje met 2 begeleiders en een groep jongeren met een verstandelijke beperking die kant op.
Zulke arrangementen (3 overnachtingen + ontbijt, 2 dagen parktoegang) gaan voor gemiddeld € 159,00 van de hand excl. middag- en avondeten. Wat moest ie betalen? € 995,00... :shocking:

De 8 jongelui die mee gingen brachten dus in 3 dagen tijd een kleine € 8.000,00 op. Laten we even per persoon in totaal € 275,- rekenen incl. het eten en € 400,00 in totaal voor het huren van het busje en de brandstof. Blijft er € 5.400,- over voor de begeleiding en eventueel regelwerk wat er is gedaan. Dat was in mijn ogen redelijk schofterig. :nah:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 19 feb 2014, 22:54

Joy schreef:Zulke arrangementen (3 overnachtingen + ontbijt, 2 dagen parktoegang) gaan voor gemiddeld € 159,00 van de hand excl. middag- en avondeten. Wat moest ie betalen? € 995,00... :shocking:

De 8 jongelui die mee gingen brachten dus in 3 dagen tijd een kleine € 8.000,00 op. Laten we even per persoon in totaal € 275,- rekenen incl. het eten en € 400,00 in totaal voor het huren van het busje en de brandstof. Blijft er € 5.400,- over voor de begeleiding en eventueel regelwerk wat er is gedaan. Dat was in mijn ogen redelijk schofterig. :nah:
Die begeleiders zijn dan wel de hele dag voor 4 dagen in de weer.
Dan kom ik op 42 euro per uur.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 feb 2014, 22:54

Nee hoor. Hulpverleners. Zorgen voor anderen. :kotsen:

GTRene

Bericht door GTRene » 19 feb 2014, 23:02

Bram schreef:Dit artikel gaat niet over de zorg, wel over veel geld uitgeven zonder direct aanwijsbaar resultaat, iets waar onze overheid best goed in is.

https://decorrespondent.nl/754/het-fail ... 2-9d89234a
daaruit>
In 2008 kwam professor Jouke van Dijk met een bizarre rekensom: de reïntegratie van één langdurig werkloze kost gemiddeld 537.000 euro. Dat zijn meer dan vijftien modale jaarsalarissen. Toenmalig staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken, PvdA) en zijn partijgenoot, de Amsterdamse wethouder Freek Ossel, reageerden woedend op deze berekening. ‘Mensen moeten een taaltraining doen, van hun verslaving worden afgeholpen en zelfvertrouwen opbouwen,’ brieste de laatste. ‘Dat zijn trajecten van jaren, die forse investeringen vergen en je hebt geen garantie dat het lukt.’
WTF :duh:

Joy

Bericht door Joy » 19 feb 2014, 23:05

Zit ook weer wat in Smiley. 3 dagen van 12 uur per persoon. 4e dag 5 uur per persoon (13u thuis). 82 uur € 65,- per uur.

Kijk voor zo een jongen maakt het niet uit. Die heeft een geweldige ervaring en het bedrag gaat via zijn bewindvoerder naar de zorginstelling. Ziet of voelt ie niks van. Maar het maakt het allemaal zo gigantisch duur dat ik kan begrijpen dat het huidige stelsel gedoemd is om te falen.

smiley

Bericht door smiley » 19 feb 2014, 23:06

Bram schreef:Dit artikel gaat niet over de zorg, wel over veel geld uitgeven zonder direct aanwijsbaar resultaat, iets waar onze overheid best goed in is.

https://decorrespondent.nl/754/het-fail ... 2-9d89234a
beleidshomeopathie :thumbup:

smiley

Bericht door smiley » 19 feb 2014, 23:11

Joy schreef:Zit ook weer wat in Smiley. 3 dagen van 12 uur per persoon..
Jij zou ze om 19:00 naar bed sturen?
Tel er nog 4 uurtjes per dag bij. Het is voor die jongens ook feest :duck:

Joy

Bericht door Joy » 19 feb 2014, 23:15

Vanaf 20u hadden ze iedere dag time off. En in de ochtend om 8u weer present. Het zijn ook geen zwaar gehandicapten maar mensen met een lichte beperking.

///Joost

Bericht door ///Joost » 20 feb 2014, 08:07

Joy schreef:Vanaf 20u hadden ze iedere dag time off. En in de ochtend om 8u weer present. Het zijn ook geen zwaar gehandicapten maar mensen met een lichte beperking.
Zo mag je eigenlijk niet tellen natuurlijk. Als begeleider ben je verantwoordelijk voor die gasten, dus een werkdag is gewoon 24 uur.
Als ik zelf op zakenreis ben, en ik zit om 20:00 's avonds in m'n eentje in een restaurant te eten, dan is dat geen 'vrije tijd' voor mij hoor, ondanks dat ik niet aan het werk ben.

PD power

Bericht door PD power » 20 feb 2014, 08:24

Een kennis hier, is inmiddels 22 jr valt ook onder Wajong,

Is een leuke spontane meid die best van alles kan, is sinds januari thuis, omdat een contract afliep.
Ze hoeft in principe niet te solliciteren, maar ze wil dolgraag weer aan de slag.
Ze heeft inmiddels al zo'n 30 opties doorgegeven aan haar Job coach.
Daar is nog helemaal niks uit gekomen.
Ze is het zo erg zat om thuis te zitten, dat ze het centrum van emmen in gegaan is met een stapel cv's en heeft die achtergelaten bij winkels.
Savonds had ze de eerste reactie al binnen, volgende dag moest ze op gesprek komen, ze belde daar savonds haar job coach nog over, die was kwaad en gaf aan dat dit niet de weg was en dat zei wel bepaalde waar ze naar toe mocht............ :kotsen:

Een triest voorbeeld van een ziek systeem, helaas zijn er teveel mensen die misbruik maken van dergelijke regelingen, en ze doen gewoon geen flikker voor deze mensen, kortom, ze doen zich sociaal voor maar tis gewoon lui tuig.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 feb 2014, 08:25

Dat daar in Eelde is natuurlijk dieptriest en aanpakken etc.
Mijn pa had ook 'n pgb(persoonsgebonden budget) voor m'n zieke ma toen en 'n verpleegkundige hulp dagelijks behalve weekend dan regelde hij 't zelf, want ondernemer dus die schrikt niet zo gauw van zo'n bedrag wat je dan mag uitbetalen per maand, en teveel moet TERUG natuurijk, Dat ging logischerwijs prima en er is een vriendschappelijke band ontstaan die er nog is. Top. Ze is gewoon vriendin geworden van m'n ma (rip)

Anyway, we hadden daarvoor wel eens zo'n bureautje als Eelde, dan spreken we over 10 jaar geleden denk ik. Daar gingen bedragen naartoe toen al, waarvan ik dacht: Knettergek. Maar ja goed verzekerd m'n ma en dat budget was er en dat kon dan hard gemaakt worden. Maar echt überbedragen, en de verpleegkundige hulp van 'n 20 lentes die dan bij ma kwam werd met 'n financieel lkuitje in 't riet gestuurd zegmaar, maar de organisatie die ving lekker...

Dat bureau, ze doen en deden wat ze deden, maar ik las in de krant paar jaar terug dat datzelfde bureau op 't matje werd geroepen voor te gekke declaraties etc etc.

Verder over Joy's verhaal, ja dan loopt 't wat scheef LIJKT 't, maar als je alles terugrekent en wat Joost bijv ook zegt, verantwoordelijkheid etc etc. Als we alles kapot gaan analyseren wat Pietje verdient per uur/dag in wat voor hoedanigheid met wat voor verantwoording tov Jantje op 't zelfde moment, denk ik dat we de weg kwijt raken/zijn. Dat is niet 't economisch en vrije markt principe. 'Graaiers' is in in mijn boek (dus het voorbeeld van Joy) net even wat anders:)

:coffee:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 feb 2014, 08:30

PD , kudos naar die jongedame. Doet ze goed, die cv's naar winkels zelf te doen!

Ja da's de bureaucratische shit waar die jobcoach dan mee vingerwijst. Frustrerend.

dvh

Bericht door dvh » 20 feb 2014, 08:52

PD power schreef:Een kennis hier, is inmiddels 22 jr valt ook onder Wajong,

Is een leuke spontane meid die best van alles kan, is sinds januari thuis, omdat een contract afliep.
Ze hoeft in principe niet te solliciteren, maar ze wil dolgraag weer aan de slag.
Ze is het zo erg zat om thuis te zitten, dat ze het centrum van emmen in gegaan is met een stapel cv's en heeft die achtergelaten bij winkels.
Savonds had ze de eerste reactie al binnen, volgende dag moest ze op gesprek komen, ze belde daar savonds haar job coach nog over, die was kwaad en gaf aan dat dit niet de weg was en dat zei wel bepaalde waar ze naar toe mocht............ :kotsen:

Een triest voorbeeld van een ziek systeem, helaas zijn er teveel mensen die misbruik maken van dergelijke regelingen, en ze doen gewoon geen flikker voor deze mensen, kortom, ze doen zich sociaal voor maar tis gewoon lui tuig.
Ok... Vreemd.
Ik ben niet op de hoogte. Maar je bent toch niet verplicht om in de WAjong te zitten? Als die coach het ergens niet mee eens is kun je hem toch vriendelijk melden to go fuck himself ?

Lijkt me nogal vreemd als iemand niet vrij is om wel of niet een baan aan te nemen op 22jarige leeftijd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 20 feb 2014, 08:58

Ga er maar rustig van uit dat die "job coach" ook een baas heeft en dat die heel graag wil weten hoe die "job coach" haar werk doet.

Ik sprak laatst iemand die een tijdje werkloos is geweest en nu weer aan de slag was ondanks zijn "job coach" van het UWV. :tooth: Ook een beetje hetzelfde verhaal als PD eerst even aankijken waar de "job coach" mee komt en toen zelf maar aan de slag gegaan.

Luco

Bericht door Luco » 20 feb 2014, 09:41

smiley schreef:
Joy schreef:Zulke arrangementen (3 overnachtingen + ontbijt, 2 dagen parktoegang) gaan voor gemiddeld € 159,00 van de hand excl. middag- en avondeten. Wat moest ie betalen? € 995,00... :shocking:

Die begeleiders zijn dan wel de hele dag voor 4 dagen in de weer.
Dan kom ik op 42 euro per uur.

Ik vind dit wel een heel mooi voorbeeld.

20 jaar geleden ging zon groepje met vrijwilligers of familie op stap voor zon uitje.
Maar de samenleving zit zo (helaas) niet meer in elkaar,bijna niemand doet meer iets belangeloos voor een ander (uitzonderingen daargelaten).
Dus is het gewoon werk voor de mensen die meegaan.
En die moeten gewoon betaald worden.

Dan kunnen we wel zeuren over wat het kost, maar uiteindelijk zijn we daar allemaal debet aan, ook aan die begeleidingsbureaus voor mensen in financiele nood.

Of rekenen jullie maar 45 per uur als jij 65 per uur mag rekenen omdat dat het bedrag is wat er voor staat?
Ik denk van niet, het is gewoon werken en ondernemen.

Peric

Bericht door Peric » 20 feb 2014, 11:49

't Is dat ik op de kleine pas nu ik thuis zit, maar anders had ik graag zulke jongens en meiden een leuke tijd bezorgd. Zolang mijn onkosten dan betaald worden zou ik dat met alle plezier doen.
D'r is toch haast niets mooiers dan die blije blikken op hun gezichten zien.

Maar de maatschappij is tegenwoordig zo verrot dat niks meer voor niks kan. Vind ik erg jammer..

GTRene

Bericht door GTRene » 20 feb 2014, 12:17

PD power schreef:Een kennis hier, is inmiddels 22 jr valt ook onder Wajong,

idd diep triest verhaal...ze zien haar als 'klant' en zolang ze klant blijft vangt die zogenaamde job coach geld en kan die man facturen schrijven e.d. of wellicht valse facturen of opgevoerde kosten e.d. zo ook ziekengedoe de klant 'ziek' houden of te veel medicatie geven oid is kassa voor bepaalde groepen dus dat moet zo gehouden worden volgens die groepen.

enz enz enz...echt een ziek systeem waar te weinig controle op zit wat eigenlijk al jammer is dat er überhaupt controle op moet zijn!

Eigenlijk zouden de meesten gewoon een 'vast' salaris moeten hebben zodat er ook niet gesjoemeld 'kan' of uitgelokt kan worden bewijze van, of in elk geval een heel ander systeem.

Net zoals met al die fraude handelingen wat bv velen in de ziekenhuizen of ziekenwereld doen, dat zou een stuk minder zijn als bv de cliënt/patiënt ook alle overzichten krijgt wat is gedaan, mocht dat bv niet kloppen, zeg 1 uur behandeling en op overzicht staat hele dag behandeling, dan kan die patiënt aan de bel trekken om ook zo ieders kosten wat lager te houden en of besef te krijgen wat het allemaal kost.

Joy

Bericht door Joy » 20 feb 2014, 14:25

Het is uiteindelijk gewoon handel zoals Joost/ Luco aangeven. Ik kijk er teveel naar met het idee van een vrijwilliger in het achterhoofd. Maar het is gewoon een branche waar geld moet worden verdiend. Een vrijwilliger komt er niet aan de pas omdat die vaak de vereiste papieren niet hebben. Het is niet anders.

Emiel

Bericht door Emiel » 20 feb 2014, 14:30

dvh schreef: Ok... Vreemd.
Ik ben niet op de hoogte. Maar je bent toch niet verplicht om in de WAjong te zitten? Als die coach het ergens niet mee eens is kun je hem toch vriendelijk melden to go fuck himself ?

Lijkt me nogal vreemd als iemand niet vrij is om wel of niet een baan aan te nemen op 22jarige leeftijd.
Dat is helaas niet helemaal de waarheid, de dreiging dat je niet meer aan hoeft te kloppen als het misgaat en dat het een deel van je uitkering gaat kosten zijn zeer relevant. "Ze" beschermen je tegen jezelf, leuk dat je wil maar wel op onze "verantwoorde" manier.

Het was bijzonder interresant om iemand daar mee te helpen, er gaat een wereld voor je open van regels zijn regels en je persoonlijke situatie past in Tabel 1C..

Motiveer mensen eens ipv demotiveren, de baas willen spelen, niet naar persoon kijken maar naar tabellen, etc. etc. :kotsen:

PD power

Bericht door PD power » 20 feb 2014, 20:29

Petrolhead Tom schreef:Ga er maar rustig van uit dat die "job coach" ook een baas heeft en dat die heel graag wil weten hoe die "job coach" haar werk doet.

.
De kans is groot dat de baas uit hetzelfde hout gesneden is als de JC, , onder het motto lekker elkaar laten zitten en vullen zonder te veel te doen, en vooral zorgen dat je "werk houd" .........heb zelf helaas ook een tijdje in overheids dienst vertoefd, te triest voor woorden, tja en dan gek vinden dat we hoge lasten hebben in nederland........pffffffffffff

GTRene

Bericht door GTRene » 27 feb 2014, 10:20

Veel jongeren na 'jeugd-tbs' nog crimineel
wtf...563,-euro per dag...

en dat bij>
Van de jongeren die in 2000 ontslagen zijn uit behandelingen, kwam 80 procent binnen tien jaar opnieuw in aanraking met de politie.
weg gegooid geld? das bijna 200.000,-euro per jongere per jaar...
Het merendeel van de jongeren die via de PIJ-maatregel - in de volksmond jeugd-tbs - in een jeugdinrichting worden geplaatst, komt later opnieuw in aanraking met de politie.
Dat meldt de Volkskrant donderdag.

Van de jongeren die in 2000 ontslagen zijn uit behandelingen, kwam 80 procent binnen tien jaar opnieuw in aanraking met de politie. Ongeveer de helft van de jongeren die jeugd-tbs opgelegd krijgen, gaat binnen twee jaar opnieuw de fout in, blijkt uit cijfers van het ministerie van Justitie.

Tegelijkertijd lopen de kosten van de behandeling op, om het systeem van de PIJ-maatregel (Plaatsing in Jeugdinrichting) te laten slagen. In 2007 werd aan behandeling van een jongere per dag nog ruim 300 euro gespendeerd, in 2012 was dat volgens de Algemene Rekenkamer 563 euro. Vanaf 1 april wordt het bovendien mogelijk om jongeren langer binnen te houden.
http://www.nu.nl/binnenland/3713215/vee ... ineel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 27 feb 2014, 15:48

Je snuffelt eens wat rond op internet en toen kwam ik een tijdje geleden via jurisprudentie erachter dat er mensen zijn met in de basis dezelfde hartafwijking als een WAJONG uitkering krijgen vanaf hun 18e.

Echter wij hebben daar nooit aangedacht, wij houden ons hand nooit op. Wel heb ik langer over m'n studie gedaan waarin de het DUO mij in tegemoet is gekomen met extra studiefinanciering.

Zoals eerder vermeld is 't bij net iets gecompliceerder dan de standaardafwijking, dus ik dacht er toch wel voor in aanmerking te komen. Hoef niet een volle mep, maar dat daarmee bijvoorbeeld de ziektekosten verzekering en eigen risico gedekt zijn, ben ik tevreden.

Ik krijg niks, nada omdat ik geëmigreerd ben... maar ik verdien wel mijn inkomen in NL en draag daar mijn IB af!
Post vanuit NL is hier traag, maar de blauwe enveloppe die ieder kwartaal vraagt om de BTW te betalen is hier altijd op tijd!

GTRene

Bericht door GTRene » 27 feb 2014, 17:32

verdien je alles in NL of ook in DLD waar je nu woont, misschien kun je wat regelen in DLD ?
waar ga je naar het ziekenhuis dan...in NL of DLD
eneuh, woon je daar goed waar je zit? vaak meer grong en een leuk huis voor 'minder' in verhouding toch? tenminste zo leek het me vroeger, wel eens wezen kijken naar een woning in DLD :D

Plaats reactie