BMW E36 start soms niet

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
///Joost

Re: BMW E36 start soms niet

Bericht door ///Joost » 18 feb 2014, 10:45

Tristan schreef:Wat voor toevoeging moet je aan denken?

Mijn E30 M3 gaat binnen enkele weken over van Castrol 10W60 naar Mobil 1 10W60 Extended Life maar heeft het nut om de motor te 'reinigen' voordat ik de nieuwe olie erin gooi?
Ik zou het niet doen. Ik ben ook absoluut niet van de 'toevoegingen' of flushes. In de huidige olien en brandstoffen zitten al voldoende reinigende dopes. Gewoon een goede olie gebruiken en een merk-brandstof tanken. Dat doe ik dan wel altijd. Je zult me nooit bij de 'witte' pomp zien.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 18 feb 2014, 11:16

@Tristan en ///Joost,

Als je zoals ons de olie regelmatig ververst en waarschijnlijk véél eerder dan de meeste mensen doen, dan hoef je inderdaad niets toe te voegen en ook niet te flushen. Ik doe dat ook nooit. Doe je het volgens de onderhoudsinterval dan kan het zomaar zijn dat je >30000km rijdt per olieservice, dan wordt de kans op vervuiling, zeker bij het nieuwe rijden, veel groter. Flushen is dan niet overbodig. In jou geval Tristan lijkt me flushen inderdaad niet nodig. Je rijdt neem ik aan weinig korte stukjes met die auto en gaat er goed mee om en ververst je olie tijdig.
Vwb de brandstof ik tank altijd BP-Ultimate en een enkele keer een halve tank V-Power. Dan zit je volgens mij ook goed. Tank je altijd bij de 'witte' pomp, dan zou ik het wel willen aanraden af en toe wat in je tank toe te voegen.

Lol@Knot :)

Tristan

Bericht door Tristan » 18 feb 2014, 11:26

Bij mij gaat er alleen BP 98 in. Olie verversen die ik elk jaar. Nu voor het eerst naar Mobil 1 10W60 EL omdat deze na onderzoek beter geschikt is voor oudere motoren met hoger vermogen en km-stand.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 feb 2014, 13:41

Mocht je de motor willen laten reinigen dan zou ik het wel een profi laten doen. Ga je zelf hobbyen en je zorgt er niet goed voor dat alle zooi weg is zou je wel eens flink voor kosten kunnen komen. In al die jaren is er vast wel ergens een (film) laagje ontstaan welke je dan oplost, afbreekt dmv die additieven of het reinigen. Oppassen dus dat er geen vaste deeltjes in of tussen cruciale delen terecht komt als je weer op pad gaat. Ben geen technicus, maar dit lijkt me niet ondenkbaar?

GTRene

Bericht door GTRene » 18 feb 2014, 14:02

lijkt mij ook 'scary'

heel vroeger toen er nog geen synthetische olie was, en je vaak erg zwarte olie uit dat soort auto's haalde in die tijden, gebruikten ze wel eens Diesel, dus dan tapten ze bv een lietr oude olie af en gooiden dan een halve liter of liter diesel in de motor.
Dat liet je dan een tijdje draaien (weet niet meer hoe lang, wellicht 5 of 10 min oid wel warm draaien of course) en dan tapte je alles af. (to long ago to remember all correctly though)

Opzich niet zo verkeerd denk ik die oude manier van flushen :mrgreen:
was meer denk om dat pikzwarte smurrie er beter uit te krijgen, je moet er natuurlijk niet mee gaan rijden/scheuren.

Heb destijds wel eens zoiets gedaan tig jaar geleden :wheelchair:

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 feb 2014, 14:34

@ Rene, ik zou dat soort dingen wel eens willen uitproberen als projectje op een motorproefstand. Lijkt me echt reuze interessant.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 18 feb 2014, 14:50

Tristan schreef:Bij mij gaat er alleen BP 98 in. Olie verversen die ik elk jaar. Nu voor het eerst naar Mobil 1 10W60 EL omdat deze na onderzoek beter geschikt is voor oudere motoren met hoger vermogen en km-stand.
Ik ga binnenkort de M3 ook daarmee verversen, schijnt zelfs beter te zijn dan de 15W60 Motul LeMans 300V (die nu niet meer bestaat)

@Arthur,

Zou best eens kunnen..

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 feb 2014, 14:55

Ik heb hier echt een deja vu. Nu ik papa wordt, wil je natuurlijk het beste voor je kind. Dus je wordt met allerlei slinkse marketingpraat naar dure produkten gelokt, terwijl je met minder ook heel goed af bent.

Met DF'ers en olie is het niet anders zie ik wel... :lol:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 18 feb 2014, 15:38

Valt mee hoor 10W60 van Castrol is meestal duurder dan de Mobil olie ;)

Tristan

Bericht door Tristan » 18 feb 2014, 15:44

///Joost schreef:Ik heb hier echt een deja vu. Nu ik papa wordt, wil je natuurlijk het beste voor je kind. Dus je wordt met allerlei slinkse marketingpraat naar dure produkten gelokt, terwijl je met minder ook heel goed af bent.

Er stond op het forum een duidelijk onderzoek van Raymond W, dus is niet op speculaties gebaseerd. :wink:

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 feb 2014, 16:19

Tristan schreef:
///Joost schreef:Ik heb hier echt een deja vu. Nu ik papa wordt, wil je natuurlijk het beste voor je kind. Dus je wordt met allerlei slinkse marketingpraat naar dure produkten gelokt, terwijl je met minder ook heel goed af bent.

Er stond op het forum een duidelijk onderzoek van Raymond W, dus is niet op speculaties gebaseerd. :wink:
Ik zeg ook niet dat het onderzoek niet klopt, maar ik zeg alleen dat je er bij hobbygebruik zoals wij doen weinig tot niets van zult merken. Motul, Mobil 1, Castrol, het is allemaal goed zolang je de juiste viscositeit hanteert. 99% zit tussen de oren.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 18 feb 2014, 18:05

Een leuke test over het gebruik van een motorreiniger.

motortest

Ik heb zelf wel goede ervaringen met Motorreinigen/flushen additieven om olieverbruik of koelvloeistof gebruik tegen te gaan zeker niet. dit geeft vaak wel verbetering maar er gaat meer verstopt van zitten dan je liefs is......

Als je een reiniger gebruikt bij een motor die te veel vervuilt is kan het idd misgaan, maar dit kan je normaal al zijn als je naar de oliepeilstok of in het kleppendeksel kijkt via de vuldop.

Ik heb goede ervaringen met de producten van BG, ook Forte is een goed merk.

Plaats reactie