Yorick [E36 328i] stelt zich voor

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Yorick [E36 328i] stelt zich voor

Bericht door yorick » 25 feb 2007, 19:31

Nadat een goede vriend van mij (ceet) zich hier heeft voorgesteld, kon ik niet achterblijven.
(enkelen zullen mijn wagen hier al voorbij hebben zien komen, maar daarover verderop meer)

Ik ben Yorick, bijna 21 jaar en kom uit Piershil. Piershil is een klein boeren dorpje 20 minuten onder Rotterdam. Maar goed, genoeg over mezelf het draait op dit forum immers om auto's

In de zomer van 2005 ging het ervan komen, m'n rijbewijs op zak en eindelijk genoeg gespaard. Ik ging in eerste instantie opzoek naar een bmw E36 325i, maar op aanraden van een collega van de vader een vriend van mij ben ik buiten Nederland gaan zoeken. Totdat hij me op deze 328i wees. Na een bezoek in België was ik helemaal verkocht en deze auto moest het worden.

Het is dus een bmw 328i e36 coupe geworden en jawel hij is van een oud mannetje geweest van tegen de 90! De man was door zijn familie aangeraden afstand te doen van de wagen in verband met zijn leeftijd. In de 10 jaar dat de bmw in zijn bezit is geweest heeft hij er maar 23000 km mee gereden.

Maar om de wagen op Nederlands kenteken te krijgen moest hij eerst een rdw-keuring ondergaan. Deze keuring heeft hij uiteraard zonder problemen doorstaan. Toen was het slechts nog een kwestie van verzekeren zou je zeggen. Maar dat viel nog niet mee. Sterker, er was maar 1 verzekeringsmaatschappij die mij aan wilde nemen!

En vanaf toen kon ik eindelijk mijn eerste km's maken. Kort na aanschaf mocht de bmw zich op de Autobahn bewijzen en dat deed hij, 248 km/h op de teller.

Ook was ik erg benieuwd hoe een testbank sessie in zijn werk gaat en was ik uiteraard benieuwd hoe de auto (nu nog geheel standaard) zal presteren. Na 's ochtends gebeld te hebben naar Verhoeven Tuning (www.verhoeventuning.com) was er 's middags direct tijd om de wagen op de rollen te sjorren (erg mooi bedrijfje en aardige mensen). De cijfers logen er niet om:

207.9 hp @krukas
293.9 nm koppel
179.6 hp aan de achterwielen

Vervolgens was het eerste wat op mijn lijstje stond, een andere einddemper. Na goede verhalen te hebben gehoord over het merk Eisenmann, heb ik contact opgenomen met de Nederlandse importeur; Braspenning motorsport. Mijn keuze is gevallen op de Eisenmann 2 x 76 dtm eindstyling, soundstufe ''RACE''

De uitlaat klinkt bij warme motor/ uitlaatsysteem geweldig, nooit overdreven of storend, maar haalt echt het mooiste geluid uit een bmw 6 cilinder.

Inmiddels is de wagen 2 jaar in mijn bezit en dacht ik dat het tijd was voor een ///m3, vanwege de rijkere uitrusting en het feit dat ze af-fabriek meer circuitwaardig zijn.

In ieder geval bleek de E36 328i met het originele comfort-onderstel na een aantal rondjes op de RING ernstig tekort te schieten.



In eerste instantie leek het mij een meer voor de hand liggende oplossing om deze te verkopen en om door te sparen voor een M, dan om de 328i verder te modificeren en om te bouwen tot circuit auto, ook gezien de originele staat waarin hij nu verkeert.

Maar bij nader inzien is een 328i E36 een prima basis voor een circuitbeestje. Er zijn zat mogelijkheden een 328i te upgraden en bijvoorbeeld in het motorblok alleen al zitten voldoende reserves. (in het M52 B28 blok zitten nog een hoop verborgen pk's) Dit gegeven in combinatie met het geringe gewicht van mijn 328i (hij is namelijk vrij 'basic' uitgevoerd) lijkt mij een prima uitgangspunt voor een snelle maar ook betrouwbare circuitracer.

Ik ben me nu aan het oriënteren op het gebied van onderstel en remmen. Mijn eerstvolgende stap zal ook het aanschaffen van een goede schroefset (Intrax, Eibach, KW) zijn. Dus mochten hier mensen met suggesties en/of positieve ervaringen zijn met bepaalde remmensets of onderstel set-ups voor de E36, laat maar horen.

Hier nog wat foto’s om het verhaal compleet te maken.

[IMG:601:800]http://img.photobucket.com/albums/v693/srtuner/3.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://img.photobucket.com/albums/v693/srtuner/4.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://img.photobucket.com/albums/v693/srtuner/5.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://img.photobucket.com/albums/v693/srtuner/6.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://img.photobucket.com/albums/v693/srtuner/7.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... s/int2.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... s/int3.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Bericht door Nutkees » 25 feb 2007, 19:35

Van Harte welkom op dit superforum!!!!

Mooie auto.. Mijn zwager "tuup" heeft een 325i coupe. Erg fijne auto om in te rijden en de 328 zal alleen maar lekkerder zijn....

Veel plezier hier en voorlopig heb je voldoende leesplezier op het forum 8)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 feb 2007, 19:42

Welkom :)

Onderstel en remmen is net wat het mag kosten.

Remmen upgraden naar M3 is een mogelijkheid die niet duur is. Heb je ook M3 naven bij nodig. De E46 330 route is ook een optie.

AP Racing of Movit kost een hoop maar heeft wel significate voordelen; Mijn AP 330mm set is maar 7.5 KG per kant terwijl M3 remmen 20 KG per kant wegen. Iets minder met 3.2 schijven maar de klauwen zijn zwaar.

Schroefsets heb je een hoop keuze in maar een AST of Intrax op maat met camberplaten is je beste keuze. Helaas ook de duurste. Als je op een gegeven moment met standaard straatsetjes in de weer gaat dan blijf je aanrommelen om het goed te krijgen.

eea is budget afhankelijk dus, en het ligt er natuurlijk aan of je 100% racer gaat of een tussenweg neemt.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 25 feb 2007, 19:49

Welkom!

328i rijdt heerlijk, ik begrijp dat hij niet meer te koop is?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 25 feb 2007, 20:29

Ik heb idd besloten deze wagen te houden.

Aan Bert: Waar reken jij een kw variant 3 onder? Is dat ook meer een straat setup? Het liefst zou ik gaan voor een aangemeten intrax onderstel, maar dat valt waarschijnlijk buiten het budget. Zijn er van intrax nog andere sets die ook geschikt zijn voor mijn doeleinden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 feb 2007, 20:49

KW var3 is gewoon een straatsetup inderdaad. Koni DA demper plus veren. Wel handig dat je ingaande en uitgaande slag apart in kan stellen.

Zit je met 7 KG veren voor en 7,5 achter dacht ik. Dat hebben opzich alle sets wel, bij AST Sportline, Eibach of Bilstein PSS9 zitten er dezelfde veersterktes op.

Deze sets is opzich wel mee te rijden over straat, en zijn al een stuk geschikter voor circuitwerk als de normale BMW spullen. Ik heb de Eibach setup zonder verstelbare demping onder mijn E36 M3, en de Eibach ARB kit. Probleem met die sets is dat ze allemaal mega onderstuur geven, op een M3 dan tenminste. Dikkere voorstabi en meer negatief camber voor lost dat wel op.

Een 328i heeft al een 24mm of 25,5mm voorstabi, wat je dus ook meteen kan doen is de M3 reactiestangen gebruiken zodat je stabi aan de veerpoot zit in plaats van aan de draagarmen, dat geeft het effect van een dikkere stabi maar kost minder.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 feb 2007, 00:39

Welkom op DF superauto.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 26 feb 2007, 04:38

Welkom.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 08 mei 2007, 23:36


Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 09 mei 2007, 09:49

Top, nieuw onderstel en remmen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 181 gasten