Race/rally autos en import

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sjef

Race/rally autos en import

Bericht door Sjef » 27 dec 2013, 21:13

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met importeren van competitieautos die op kenteken moeten gezet worden in Nederland?

Wil een auto importeren voor rally. Alle papieren zijn aanwezig echter is de auto opgebouwd voor competitie dus met rolkooi, kuipstoelen etc. Ook staat op de papieren dat de originele kleur grijs is maar de auto is bij opbouw in buitenland wit gespoten. Chassisnr klopt verder wel met de papieren. Wil echter geen flaters/problemen bij aankomst bij de rdw krijgen. :)
Zou dit lastig kunnen worden of prima te doen?

Sjef

Re: Race/rally autos en import

Bericht door Sjef » 27 dec 2013, 21:14

Voor de duidelijkheid: het gaat om het verkrijgen van een kenteken. Niet apk.

Luco

Bericht door Luco » 27 dec 2013, 21:16

heeft die nu geen kenteken en/of keuring/apk dan?

hanske

Bericht door hanske » 27 dec 2013, 21:52

Kooien of kuipjes zijn allemaal niet relevant voor een NL kenteken. Wielbasis en spoorbreedte worden wel nagemeten (met RDW rolmaat die jij zelf mee vasthoud :wink: ) en het chassisnummer moet uiteraard duidelijk leesbaar zijn. Originele motorisering werkt ook in je voordeel (auto hoeft niet eens te kunnen lopen, mag binnen geduwd worden) evenals een CVO verklaring. Voor de rest niet te zwaar aan tillen, met een beetje geluk staat je auto binnen 10 minuten weer buiten bij het RDW. Het is immers maar een schouwing.

Technisch gedeelte komt later pas bij de APK. :thumbup:

hanske

Bericht door hanske » 27 dec 2013, 21:56

Kleur is ook geen probleem als ze nog maar ergens kunnen zien wat de originele kleur is geweest (b.v. plaats chassisnummer).

daNpy

Bericht door daNpy » 27 dec 2013, 22:26

Soms eist het RDW een APK die door hun uitgevoerd wordt (was bij mijn Golf ook).

Kooi, gordels etc maakt allemaal niet uit. Zolang het maar deugdelijk bevestigd is.
Kleur wordt ook gewoon aangepast naar de huidige kleur. En je krijgt 2 zitplaatsen op kenteken :P

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 28 dec 2013, 10:13

Qua specs moet het allemaal niet zo'n probleem worden (behalve als je van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving met toevoeging van 200% etc. etc. gaat maar dat zal bij een rallyauto wel niet het geval zijn). Verder zou ik er met name voor zorgen dat alles het verder goed doet: verlichting correct, toeters, uitlaat ok, legale banden. Je hoeft daar geen apk te laten doen maar ik zou het wel zo benaderen.

daNpy

Bericht door daNpy » 28 dec 2013, 11:25

G Kolkman schreef:Verder zou ik er met name voor zorgen dat alles het verder goed doet: verlichting correct, toeters, uitlaat ok, legale banden. Je hoeft daar geen apk te laten doen maar ik zou het wel zo benaderen.
Inderdaad.
Ongeachte hoevaak of aan hoeveel verschillende RDW-mensen je navraagt of een APK nodig is bij invoer, het veranderd op de dag zelf toch :tooth:

Sjef

Bericht door Sjef » 28 dec 2013, 12:14

Ok. Want de auto is nog niet afgebouwd. Zit nog geen motor in, geen gordels, 1 stoel etc. Beter dus eerst netjes afbouwen en dan hallo zeggen bij de rdw dus?

daNpy

Bericht door daNpy » 28 dec 2013, 14:46

Jup is wel verstandig.
Denk niet dat ze weten wat ze ermee aan moeten zonder motor :duck:

Sjef

Bericht door Sjef » 29 dec 2013, 09:50

Ok. Feit dat de motor niet meer de originele is? Is dat nog een bottleneck? Is wel dezelfde type motor als op het kentekenbewijs.
Tevens opmeten spoorbreedte? Auto staat op uniballs dus de geometrie kan wel iets verschillen?

@luco: auto heeft wel een kenteken maar (auto is in Belgie gebruikt) rijden ze daar met garageplaten om inschrijving en dus veel geld te betalen te voorkomen. Het "oude" kenteken is dus vd auto zoals ie origineel was en is al jaren niet meer ingeschreven geweest. Op zich geen enkel probleem want beetje hetzelfde als in Nederland met een geschorste auto. Heb zelf genoeg ervaring met rallyauto's en apk maar geen ervaring met zulke autos bij de rdw

daNpy

Bericht door daNpy » 29 dec 2013, 11:57

Sjef schreef:Ok. Feit dat de motor niet meer de originele is? Is dat nog een bottleneck? Is wel dezelfde type motor als op het kentekenbewijs.
Dan maakt het niet uit, en als de motor anders is moet dit gewoon bijgeschreven worden.
Als er echt flinke verschillen zijn met de originele motor (40% meer vermogen, ander aantal cilinders) zal er misschien een uitgebreide keuring op moeten volgen, zoals je dat doet als je een andere motor op kenteken wil laten zetten in je reeds bestaande auto.
Niels vd B weet daar meer van (van de keuring dan).
Tevens opmeten spoorbreedte? Auto staat op uniballs dus de geometrie kan wel iets verschillen?
Geen idee, dat was bij mij nvt :)

Sjef

Bericht door Sjef » 08 feb 2014, 12:22

*Bump*. De auto is inmiddels aangeschaft en verder afgebouwd alvorens naar de rdw te gaan.
Alle papieren in bezit, auto over paar weken aanbieden daar, echter:

Het is een e46 m3, volgens de papieren/chassisnr is het een SMG II
De auto is echter volledig omgebouwd naar rallywagen en heeft een handgeschakeld sequentieel systeem.

Moet ik dan bij de rdw aangeven dat ik de originele auto importeer volgens de info op papier, of geef ik aan dat het een handgeschakelde e46 m3 is om zo nog wat kosten te besparen aangezien die versie goedkoper in aanschafprijs is geweest. Zelfde geldt voor de opties, er zit compleet niks meer in de auto van leer, airco, etc. etc.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 08 feb 2014, 13:02

Ik werd net nog gebeld of ik een Volvo 940 rally auto in wil ruilen op mijn S2000. :tooth:

D20VT

Bericht door D20VT » 08 feb 2014, 15:02

Bij de rdw hoef je niks aan te geven, dit doe je bij de douane.

Mogelijk is het handig in dit geval om een waarde taxatierapport op te laten stellen, om zo de auto met een tegenbewijsregeling in te voeren.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 10 feb 2014, 06:49

'Vroeger' kon je schijnbaar een auto als schade-auto importeren (en dan bv. ook zoveel mogelijk demonteren, dus opties maar ook deuren, interieur and what-not). Schijnbaar heeft de RDW tegenwoordig een redelijk accurate toegang tot een database met welke opties er origineel op een auto hebben gezeten om dit tegen te gaan maar eerlijk is eerlijk: als jij met een auto met klimrek aan komt zetten dan zullen ze ook wel doorhebben dat jij geen elektrisch verstelbare en verwarmde leerbeklede stoelen gaat terug zetten :) . Ook vraag ik me af of dat echt zo veel verschil maakt? de auto is waarschijnlijk een jaar of 9 oud, dan zal de rest-bpm toch al minimaal zijn?

Taxeren zou ik niet teveel van verwachten. Als je een rally-auto goed netjes opgebouwd hebt is de taxatiewaarde vaak hoger dan van de gemiddelde straat-auto.

Sjef

Bericht door Sjef » 10 feb 2014, 12:04

Wat Gerdinand al zegt: taxatiewaarde overstijgt ruimschoots de waarde van de 12 jaar oude e46 m3.
Beter niet teveel ruchtbaarheid aan geven. RDW laten kijken, papieren gewoon op de bus doen met de juiste informatie, betalen en kenteken aanvragen.

Zal binnenkort eens een topicje maken over de auto.

D20VT

Bericht door D20VT » 10 feb 2014, 14:01

taxatierapporten zijn er om de waarde naar beneden te halen. Zij gaan dan uit van een gestripte M3.

De kosten van die steigerpijpen en andere toeters en bellen worden niet meegenomen. Meer alleen de minderwaarde doordat alles van "waarde" eruit is.

Met een taxatierapport geven ze daarom aan wat er allemaal affabriek in heeft gezeten en er nu niet meer inzit.

Dit heet een tegenbewijsrapport, zal op die leeftijd geen duizenden euro's schelen, maar mogelijk wel iets om over na te denken, kan wel een paar honderd schelen

Sjef

Bericht door Sjef » 10 feb 2014, 16:39

D20VT: ok, rest BPM is nog ongeveer € 1200,- nu. Deze vraag was meer in het geval ik vrijwel direct zonder tegenbewijs kon aangeven dat er minder waarde in de auto zat. Taxatierapport kost toch ook weer rond de € 150,- wat denk ik niet gaat opwegen eind van de rit.

Plaats reactie