Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Bram » 10 jan 2014, 18:07

Ik heb ook geklust :tooth:

Afbeelding

Afbeelding

:mrgreen:

JP

Bericht door JP » 10 jan 2014, 18:26

Stickertuning...... :tooth:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 10 jan 2014, 18:30

Volgende week komen er nog meer stickers op :tooth:

JP

Bericht door JP » 10 jan 2014, 19:48

Je gaat de Tour rijden ? :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jan 2014, 23:11

Zo...vandaag toch maar doorgepakt en mijn Vibra-technics motorsteun rubbers geplaatst, n
iet dat die andere M coupe rubbers slecht waren,
die had ik in 2009 vernieuwd en zo'n 18.000km er op gehad, zien er ook nog heel goed uit (verkoop ik wel weer), zal mede komen dat die kar altijd binnen staat.

afijn, had die Vibra-technics al een tijdje liggen en moet met een maand weer nwe APK er op, dus dacht laat ik eens kijken naar mijn nwe grote remset e.d. dus wielen er af en controle, alles nice :thumbup:

hm, dacht ook ff de motorsteun rubber checken en die versnellingsbak rubbers, die laatste zijn al redelijk oud en niet 100 meer, zeg maar.
oude set-a.jpg
oude set-a.jpg (256.74 KiB) 2770 keer bekeken
Toen ik bezig was dacht ik, ik ga dat nu allemaal vervangen, heb ik dat gehad :mrgreen:
Was meer werk dan ik dacht en wat een gekruip onder de auto...lastig zonder brug en in je uppie, alles meerdere malen checken of het veilig stond, je moet er immers niet aan denken dat de kar verschuift oid.

Moest meer los halen dan ik dacht omdat de motor best hoog moest, dus voorzichtig gecontroleerd alles doen om niks onder spanning te zetten of erger stuk te maken.

Verder ging het niet allemaal zoals gepland en al met al zat ik van zeg 14u tot 20u in de garage...nu weer stijve/zere botten en spieren :bag: e.d. maar ik wilde het af maken en niks vergeten weer aan te draaien dus gewoon door doen :mrgreen:

Motorsteun Links kon je aardig bij met wat extra gereedschap, maar motorsteun Rechts is erg lastig, van boven niet te zien en kan je niet bij, loopt de uitlaat over en dus speciaal gereedschap (gemaakt destijds) weer voor de dag gehaald anders lukt het niet, maar dan nog best lastig, maar het lukte gelukkig weer.
oude set-b.jpg
oude set-b.jpg (98.25 KiB) 2770 keer bekeken
Ik weet nog de eerste keer in 2009 dat ik die kant een nwe plaatste dat ik die bovenste moer zo met de vingers los kon draaien, dat hadden zij dus ook niet goed aan kunnen draaien aan die kant, maar ik wilde die vast hebben en dus wat gereedschap voor opgeofferd om wat te maken dat het net kan.
nwe set bak rubbers-a.jpg
nwe set bak rubbers-a.jpg (271.12 KiB) 2770 keer bekeken
bovenste zijn de nwe bak rubbers, zien er wat witjes uit, soort talk oid, dacht ach laat maar zitten.

Binnenkort eens een stukje rijden om te voelen hoe die nwe rubbers (vooral die motorsteunen) aanvoelen, het zijn niet de track steunen, die zijn volgens sommige te hard voor op straat, dus heb gewoon de street versie genomen welke wel wat stugger schijnen te zijn dan originele en dat mag best, we gaan het meemaken
nwe set motorsteun rubbers Vibra-technics-road.jpg
nwe set motorsteun rubbers Vibra-technics-road.jpg (279.06 KiB) 2770 keer bekeken

HJ2

Bericht door HJ2 » 26 jan 2014, 08:13

Looking good , Rene!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 jan 2014, 13:34

Yup, ben benieuwd of je er wat van merkt.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jan 2014, 19:42

Niels schreef:Yup, ben benieuwd of je er wat van merkt.
vandaag even een klein rondje gereden, was wel benieuwd :D
eigenlijk had ik eerst nog ff met de standaard rubbers moeten rijden en daarna meteen die speciale omdat ik het anders vrij vlot vergeet hoe het ook alweer was :D

afijn, dan wat ik denk te merken :lol:
bij het starten van de kar leek het wat robuuster te zijn qua gevoel, afijn, de garage uit en proberen wat te voelen, immers die andere (ouwe) zaten er maar 18.000km in dus gewoon goed, alleen die bak rubbers waren ouder en niet meer zo goed, wat ook al wat van dat iets robuuster aanvoelende kan verklaren.

het voelde gewoon goed aan, niks te stug in elk geval, eerder robuust?
Toen ik een paar keer over bv die bulten ging of over een riggel of kort bultje van bv de wegwerkzaamheden hier in de buurt,
voelde het allemaal veel duidelijker zeg maar, dus net of de weg /oneffenheden, duidelijker wordt doorgegeven :hmmm:
wat in theorie best zou kunnen, bv normaal over een riggel/bultje oid dan zou bv de motor meer mee kunnen veren om zo wat meer dingen te 'filteren' terwijl nu wat minder gefilterd wordt en je dus meer voelt?

leek dan net of mijn banden wat harder waren zeg maar, dat viel me op :D
Dus voor nu zeg ik, positief :thumbup: , bovendien stel dat er ooit wat van op/stuk zou raken, kun je die delen vervangen ipv een compleet nieuw motorrubber, al zullen die losse delen net zo prijzig zijn denk :mrgreen:

afijn, het lijkt ook nog eens goed.

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 30 jan 2014, 23:27

Mooi werk René!

gisteren en vandaag (was best wat werk) bezig geweest met de m54b30 inlaatmod op mijn Z3 QP (m52tub28). Mooie mod met een erg lekker resultaat! Zoals overal te lezen is op internet ademt de motor door deze mod véél lekkerder bovenin de toeren (vanaf 3500-4000 rpm).

Je moet er wel even het geduld voor hebben en netjes kunnen werken, alles is immers in 14-15 jaar niet open geweest en moet dus even met beleid gebeuren. daarnaast is het voor gegadigden erg aan te raden de carterventilatie goed aan te pakken aangezien dit een bekend probleem is bij deze motoren.

Voor vragen kunnen jullie me uiteraard een PM of iets dergelijks sturen.

Gr.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 feb 2014, 13:55

dat klinkt goed @e30touring1990, behoorlijk klusje maar wel een voldaan gevoel dus :df:

Zo heb ik gisteren even mijn brackets afgemaakt nu ik eindelijk een goede set heb, al zag ik dat ik nog 1 a 2mm verder naar buiten kon, maar verder eindelijk 1 goede set klaar.
Daarna in hittebestendige lak gespoten en 45min afbakken in de oven :tooth:
ja dat is voor die hittebestendige lak, moet schijnbaar.
WP_20140201_008.jpg
WP_20140201_008.jpg (212.67 KiB) 2584 keer bekeken
WP_20140201_007.jpg
WP_20140201_007.jpg (237.99 KiB) 2584 keer bekeken
was ook nog een heel gedoe om de juiste bouten te vinden qua maat en pitch en 10.9 en zwart, omdat ik wat af moest wijken van de BMW pitch (1.5) naar metrisch (1.75) ivm de inserts binnenmaat.
wilde eigenlijk met flens en op foto's van bouten sites leek het allemaal mooi met zeg 10mm 'borst' (glad stuk) maar bleek er in het eggie in de zeg 40mm lengte alles toch geheel met draad te zijn.
Magoed, heb nu een hele serie in 40 en 45mm met stukje 'borst' maar gewone 6-kant kop welke verder goed is. :D

Die brackets worden dus gekoppeld aan onderstaande best fraaie Brembo remklauwen uit 1 stuk (lekker licht) remklauwen en 2-delige CSL remschijven (345x28mm)
Brembo 4-pots GT-345.jpg
Brembo 4-pots GT-345.jpg (204.05 KiB) 2584 keer bekeken
020220141347[1].jpg
020220141347[1].jpg (68.37 KiB) 2584 keer bekeken
wel een leuk setje dacht ik zo, zal volgende week oid (als m'n nwe setjes remblokken binnen komen) 1 kant eens in elkaar schroeven op een e36 M3 spindle en
wat foto's maken, het mooie is dat het naast de E36 M3 & Z3M ook zoiets te maken is voor bv
een non M uitvoering, maar wel een geklooi zo'n bracket maken zonder bv een machinefabriek in je achtertuin te hebben met lasertools en precisie banken, best lastig heb ik wel gemerkt, kon dus sommige brackets wel weg doen :bag:

Wel handig dit soort remklauwen, waar je aan de bovenkant de nwe remblokjes in kan stoppen en je dus niet
de hele klauw los hoeft te halen, als die 1x zit hoef je daar voorlopig niet meer bij.
Verder kan je volgens mij gewoon je BMW remblok sensor gebruiken (ook maar een paar extra van besteld)
past zeker onder 18' met nog ruimte over wat weer beter is voor ventilatie/koeling.

smadb

Bericht door smadb » 07 feb 2014, 16:02

Onlangs de draagarmen, hyrdrolagers, spoorstangen en koppelstangen vervangen onder mijn e46 compact.
Daarna de auto laten uitlijnen(2 maal, 1e keer niet tevreden) en wielen laten balanceren...

Eerst bonkte het nieuwe onderstel erg, dat is nu over maar nu trilt mijn stuur erg tussen de 80 en 120 km/h.
Iemand enig idee wat dat betekend of wat ik er tegen kan doen?

GTRene

Bericht door GTRene » 07 feb 2014, 17:33

neem aan vervangen door nieuw spul?
als alles verder goed vast zit, heb je kans dat het toch bij je banden weg komt...

heb je nwe banden?

of oude opnieuw laten uit balanceren oid...

hoe dan ook, voor je ze laat balanceren bv bij andere banden oid, dan moet je het oude lood altijd verwijderen, zo krijg je in elk geval een verse balans met zo weinig mogelijk lood en dat wat er op komt is voor die 'nwe' combinatie.

maar stel dat alles verder goed is terwijl de rest is vervangen blijft wellicht een wiellager met speling over of remschijf niet super meer oid...
die laatste kun je wel voelen lijkt me als je licht afremt.

smadb

Bericht door smadb » 09 feb 2014, 13:54

Hoi Rene,

neem aan vervangen door nieuw spul?
Ja, geen Meyle HD's maar goedkopere set.

als alles verder goed vast zit, heb je kans dat het toch bij je banden weg komt...

heb je nwe banden?
Nee, ik heb een tweedehands setje gekocht via MP, voor de reparatie/vervanging van de onderdelen trilde het stuur niet bij die snelheid.

of oude opnieuw laten uit balanceren oid...

hoe dan ook, voor je ze laat balanceren bv bij andere banden oid, dan moet je het oude lood altijd verwijderen, zo krijg je in elk geval een verse balans met zo weinig mogelijk lood en dat wat er op komt is voor die 'nwe' combinatie.
Dat ga ik nog even dubbel checken.

maar stel dat alles verder goed is terwijl de rest is vervangen blijft wellicht een wiellager met speling over of remschijf niet super meer oid...
die laatste kun je wel voelen lijkt me als je licht afremt.
Oke, dat ga ik nog even controleren!

Ik dacht zelf, gezien de winter eigenlijk voorbij is, leg ik mijn zomersetje er weer onder en kijk ik of het stuur dan nog steeds trilt.
Laat weten wat de uitkomst is! Bedankt voor nu!

EM3

Bericht door EM3 » 14 feb 2014, 19:59

Vandaag niet aan de auto gewerkt maar voor de auto/auto's gewerkt:

Allereerst wat materiaal:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daarna assen in blokken gemept, gaten geboord daarna de *splitpennen* erin gemept

Afbeelding
Afbeelding

De boel in elkaar gehecht, en afgelast.
Afbeelding
Afbeelding

Coat laagje erop, en de service steuntjes voor de race/rally zijn weer gereed. Uiteraard bij interesse PM'en :tong:

GTRene

Bericht door GTRene » 16 feb 2014, 14:57

Ik zou nog foto's posten als ik de GT-345 Brembo set op de e36 M3/Z3M spindle gemonteerd had, ziet er goed uit vind ik, de klauwen wegen slechts 3kg terwijl ze groter (niet dikker dus iets meer ruimte ook naar velg toe) zijn dan bv de e38 Brembo's die 3.3kg oid wegen.
De M3 e36 gietijzeren remklauwen wegen bijna het dubbele.
130220141388.jpg
130220141388.jpg (105.62 KiB) 2309 keer bekeken
hier met een nwe set remblokken, welke mooi van boven er in kunnen en je dus geen remklauw hoeft te demonteren e.d. :D verder is de klauwe uit 1 deel wat ook bijdraagt aan het lichtgewicht.
130220141397.jpg
130220141397.jpg (87.4 KiB) 2309 keer bekeken
Vind ze ook mooier dan de e38 Brembo's :foto:
Laatst gewijzigd door GTRene op 16 feb 2014, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 16 feb 2014, 15:13

4 nieuwe bandjes op de S2000. :df:

Niels

Bericht door Niels » 16 feb 2014, 18:53

Je bent lekker bezig Rene :thumbup:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 16 feb 2014, 21:21

Rene moet gewoon een eigen performance shop aan huis beginnen :)

Niels

Bericht door Niels » 17 feb 2014, 09:36

Of zich gewoon inkopen bij DF racing :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 feb 2014, 11:22

lol :mrgreen:
nou nee, wilde gewoon wat zaken proberen waar ik al jaren aan zat te denken, van het 1 kwam het ander en voor ik het wist had ik het huis vol liggen met remdelen hier, wilde veel dingen zelf bekijken en proberen en van alles 2 al moet ik voor sommige nog wat bij bestellen om compleet te maken, maar eerst de eerste sets maar eens verkopen.

Ondertussen weet ik al aardig wat meer wat kan en of moeilijk e.d. bovendien niet bevorderlijk voor mijn reumatische klachten :tooth: er fietsen heel wat uren door met uitzoeken en passen en meten en proberen e.d.
Maar wel blij dat ik ff heb doorgezet, moest daarna wel aardig wat zaken bij bestellen/kopen om die setjes compleet te krijgen, maar dan gaat het ook allemaal weer weg en doe ik zoiets voorlopig niet weer :hmmm:

Eigenlijk moet ik het op ebay zetten maar best ingewikkeld daar (niet zo simpel als bv MP of via hier zeg maar) en eventuele kosten aldaar met auto delen e.d., dus dat voorlopig nog maar niet daar, wordt wel een keer verkocht neem ik aan en dan heb ik weer wat ruimte in die andere 'slaap' kamers hiero :mrgreen:

Wel handig om wat zaken nu zeker te weten en of wat mooi is en beter/lichter e.d. voor eventueel latere BMW projectjes qua 'old' style BMW stuf. :df:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 feb 2014, 12:53

Ik zag trouwens dat op een e46 M3 spindle, welke weer anders is (5mm langere poten) dan al die anderen (lekker lastig) dat daar heel mooi van die grote Brembo's op pas te maken zijn :D
Bij de e36 M3 heb ik de klauw meer aan de onderkant vanwege passing maar ook lager zwaartepunt, maar dan moet je wel opletten dat je niet te ver gaat i.v.m. die aansluiting van de draagarm ook met sturen e.d.

Maar had nog ff een e46 m3 spindle hier liggen en dacht eens kijken of ik daar die grotere 350 Brembo's op kan passen wat ik nog heb liggen van die set wat ik onlangs gereed gemaakt had.
Daar had ik o.a. een hoek onder uitgeslepen i.v.m. onder de 'poten' plaatsen van, dus heb ff de andere Linker remklauw gebruikt, dus ff op de kop (niet op letten) anyways, mede doordat ik die vrij ruim uit geslepen had en het type spindle, is zo's set-up perfect pas te maken incl brackets met die combinatie CSL 345x28 schijf, zie foto achterkant :foto:
160220141463.jpg
160220141463.jpg (105.23 KiB) 2190 keer bekeken
Dus wellicht ga ik daar ook ooit nog eens een set voor maken als ik eerst wat van die andere onderdelen weer de deur uit heb, ben namelijk best benieuwd en d e46 is ook een favoriete BMW.
Bijvoorbeeld, een gietijzer e.d. e46 M3 remklauw en bracket weegt 5.6kg terwijl deze vrij grote lightweight klauw slechts 3kg weegt, dus ook wat gewichts besparing buiten de looks e.d.

Trouwens stel je hebt een Z3M of e36 M3, zou je daar ook een set e46 M3 spindles op kunnen zetten? ja dan andere schokbrekers ook omdat dat allemaal anders is achter, maar de rest lijkt bijna hetzelfde qua draagarm punt en stuurstang punt maar ook afstand naaf naar spindle poten.

zo'n e46 M3 spindle heeft al de grote luchtgeleiding plaat/beschermplaat wat mooi bij die grote schijven past, bovendien een mooie constructie qua borging schijf met 3 pinnen, dan hoef je het borgbout gat ook niet aan te passen voor M3 e36 en Z3M.
Maar hoe zit het dan met het caster...de rest lijkt wel ongeveer of is hetzelfde, behalve dan die veerpoot aansluiting (en dus ook e46 schokbrekers dan)of course.

edit, al ff een boel opgezocht en las ergens dit>
You just need the MZ4 king pin. The struts (schokbrekers) up front on the MZ4 is identical to the E36 M3 in mounting locations/geometry. The only difference is the springs on the MZ4 is significantly shorter (and stiffer) and therefore the strut piston travel is reduced. But if you can source the MZ4 king pin everything will bolt right up (including E46 M3 CSL brakes).
Left king pin: 31217836818
Right king pin: 31217836819
en ff verder gezocht, die spindles blijken min of meer hetzelfde te zijn als bv de e36 M3 en Z3M met dien ten verstande dat alles hetzelfde gemonteerd kan worden ook de schokbrekers gewoon van jezelf...
maar je dan wel de langere spindle poten hebt en je direct Z4M of M3 e46 remschijf en remklauwen e.d. erop kan zetten ala M3 e46 :D
Dus dat weetje ga ik ooit ook eens proberen uit te voeren, ik sla dat in elk geval ff op qua gegevens, mooi OEM en lekker dik/handig met zo'n upgrade set.

328Ti

Bericht door 328Ti » 17 feb 2014, 19:35

Lekkerrrr bezig René!

Je hebt toevallig geen brackets liggen voor de e38 waar Porsche boxter S Brembo,s op passen? (achterzijde van Boxter S) Heb nog een setje liggen namelijk. Mag ook via PM

328Ti

Bericht door 328Ti » 17 feb 2014, 19:46

Heb de "tijdelijke" E38 naar de grond gesmasht inclusief M-parallel 18 inch velgen. Rijdt gelijk een stuk strakker.

Foto,s volgen..... :ziek:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 feb 2014, 20:08

328Ti schreef:Heb de "tijdelijke" E38 naar de grond gesmasht inclusief M-parallel 18 inch velgen. Rijdt gelijk een stuk strakker.

Foto,s volgen..... :ziek:
benieuwd hoe dat staat :df:

en helaas, heb verder geen brackets kant en klaar op voorraad, alleen een paar die net niet goed waren en of ik het toch anders wilde :lol: das nu min of meer oud 'ijzer' (alu) .
Ik maak ze ook per set per stuk zeg maar op de spindle's die ik daarvoor heb liggen en dan ook per stuk meten en boren en tappen e.d. sommige zijn zo lastig dat bv als de boor heel iets verloopt dan past het elders al niet meer.

Heb alleen wat soorten van de E36 en E46 qua spindle's, dacht dat de e38 112mm afstand heeft gezien die e38 Brembo's wat ik onder de Hartge heb.
die Porsche Brembo's zonder oren dacht ik? zijn ook wel leuk, dacht dat ze die brackets wel eens aanboden, van die CNC gefreezde op het net, weet niet of ze ook voor de e38 aanbieden.

Wat dat betreft zou het wel handig zijn als je zoiets als een CNC bank? of hoe heet dat, tot je beschikking zou hebben, met zoiets kun je dacht ik mooi en precies werk leveren en met meer gemak als je alles 1x juist hebt ingevoerd, alleen dat soort zaken zijn ook weer zo ingewikkeld :gek: :D

Maar af en toe een setje maken op alle 'gemak' met de juiste spullen is ook wel weer 'leuk' als het lukt :D

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 17 feb 2014, 21:27

M.a.w. met iemand erbij die de webzaken regelt hebben we binnenkort spectaculair online... GTRene Performance Brakes. Goedzo Rene super dat je de grote stap gaat zetten :hangloose:
GTRene schreef:lol :mrgreen:
nou nee, wilde gewoon wat zaken proberen waar ik al jaren aan zat te denken, van het 1 kwam het ander en voor ik het wist had ik het huis vol liggen met remdelen hier, wilde veel dingen zelf bekijken en proberen en van alles 2 al moet ik voor sommige nog wat bij bestellen om compleet te maken, maar eerst de eerste sets maar eens verkopen.

Ondertussen weet ik al aardig wat meer wat kan en of moeilijk e.d. bovendien niet bevorderlijk voor mijn reumatische klachten :tooth: er fietsen heel wat uren door met uitzoeken en passen en meten en proberen e.d.
Maar wel blij dat ik ff heb doorgezet, moest daarna wel aardig wat zaken bij bestellen/kopen om die setjes compleet te krijgen, maar dan gaat het ook allemaal weer weg en doe ik zoiets voorlopig niet weer :hmmm:

Eigenlijk moet ik het op ebay zetten maar best ingewikkeld daar (niet zo simpel als bv MP of via hier zeg maar) en eventuele kosten aldaar met auto delen e.d., dus dat voorlopig nog maar niet daar, wordt wel een keer verkocht neem ik aan en dan heb ik weer wat ruimte in die andere 'slaap' kamers hiero :mrgreen:

Wel handig om wat zaken nu zeker te weten en of wat mooi is en beter/lichter e.d. voor eventueel latere BMW projectjes qua 'old' style BMW stuf. :df:

Plaats reactie