Ford Fiesta XR2i 1800

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ford Fiesta XR2i 1800

Bericht door Robert Campbell » 12 feb 2006, 23:00

Historie:

Heeft een tijdje in Zoetermeer rondgereden als sjonnie auto met XR3i(escort) velgen:
[img:640:480]http://campr.demon.nl/albums/album112/I ... .sized.jpg[/img]

Heb intussen er OZ F1 Plus ondergegooid, niet omdat ze mooien waren (dat ook) maar omdat door de nieuwe remblokjes, de XR3i velgen er niet meer onder passten!!!!
[img:640:480]http://campr.demon.nl/albums/album125/I ... .sized.jpg[/img]


Tijdens een ritje op de Nurburgring (2de rondje) maakt het blok een tikkend geluid... dacht dat 2 weken na aankoop de lagers al stuk waren.. Hele blok uit mekaar gehad (buiten de auto) en erachter gekomen dat een schroefje van de oliepomp tegen de achterkant van het vliegwiel zat te tikken.. 200Euro aan pakkingen verder zat alles weer aan mekaar.

Kop op tafel:
[img:150:113]http://campr.demon.nl/albums/album125/I ... .thumb.jpg[/img]

Onderblok op stand:
[img:150:113]http://campr.demon.nl/albums/album125/I ... .thumb.jpg[/img]

Alles weer in mekaar:
[img:113:150]http://campr.demon.nl/albums/album125/r ... .thumb.jpg[/img]

Nog even wat fotos maken voor de compressor-setup:
[img:150:113]http://campr.demon.nl/albums/album125/I ... .thumb.jpg[/img]
[img:113:150]http://campr.demon.nl/albums/album125/r ... .thumb.jpg[/img]


Met hulp van vrienden kom je toch wel ver:
[img:640:480]http://campr.demon.nl/albums/album125/I ... .sized.jpg[/img]
Bedankt Martijn!

Plannen? Compressor (heb ik intussen al, van een mini cooper) , 200Pk..
[img:150:113]http://campr.demon.nl/albums/album129/I ... .thumb.jpg[/img]
300cc injectoren:
[img:150:113]http://campr.demon.nl/albums/album129/I ... .thumb.jpg[/img]
Een zelfbouw injectiesysteem (megasquirt):
[img:150:113]http://campr.demon.nl/albums/album129/I ... .thumb.jpg[/img]
Nog nodig? 2L zetec 16V, een versn. bak en veel tijd!


Maar eerst even de voorwielopphanging onder handen nemen (vervanging rubber en slijtageonderdelen) en wat nieuwe remmen (willwood 273mm schijf [img:150:113]http://campr.demon.nl/albums/album128/D ... .thumb.jpg[/img]) en nieuwe banden. Zit te denken aan Toyo Proxes T1-R en voor de remmen aan Wilwood Midilite (daar zitten iig dust-seals op!) of een setje powerlite (zonder dust-seals)

Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 12 feb 2006, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 12 feb 2006, 23:06

Wilde plannen.. compressor! 8)

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Robert Campbell » 13 feb 2006, 20:41

Je moet toch wat doen. Compressie wat verlagen met een koperen koppakking van +- 2.5mm Inlaatspruitstuk bouwen (lassen of schroeven) en dan nog even zorgen dat ik die MegaSquirt ECU afkrijg.

Rob

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 feb 2006, 23:10

Leuk project, hou ons op de hoogte!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 feb 2006, 23:56

Robert Campbell schreef:Je moet toch wat doen. Compressie wat verlagen met een koperen koppakking van +- 2.5mm Inlaatspruitstuk bouwen (lassen of schroeven) en dan nog even zorgen dat ik die MegaSquirt ECU afkrijg.

Rob
Jij hebt er aardig wat verstand van, ik wat minder, maar zie het allemaal graag gebeuren!

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Robert Campbell » 17 feb 2006, 20:13

Vandaag een relatief rustig klusje gedaan.. Vorige week had ik een nieuw rechter-achterwiellager geplaatst, die moest ik dus nog even natrekken op 250NM! Op mijn ratel van ~40cm is dat toch wel 625N, ofwel 62.5kg druk..... Ieks! Vandaag dus even gedaan.

Rijd weer lekker met dat nieuwe lager, ook nog even de bandenspanning gecontrolleerd en gekeken hoeveel rubber ik nog over had... Weinig zullen we maar zeggen.. In Mei moet ie weer voor de keuring.

Weet iemand nog een leuk adresje voor stalen velgen? Ik zoek ze van 15" 4x108 en ET van ~35 (42 mag ook, maar liefst niet meer)

Het plan is om er 195x50x15 op te gooien ipv de 185x55x14 die er nu op zit. Dan kan ik ook makkelijk voor de midi-lite remmen van willwood gaan. Dan is ruimte geen issue meer.

Zat zelf te denken aan de Peugeot 205GTi velgen (speedline) Ik heb deze in het wit gezien, en ze zouden gewoon mooi passen bij mijn auto denk ik,

Zover de update.

Rob

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 17 feb 2006, 21:50

250NM...... aardig gek!

Een wiel is 90 of 100nm voor de ruige rijder toch?

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Robert Campbell » 18 feb 2006, 17:13

Niet voor de wiel-moeren, maar voor het wiel-lager. Wiel-moeren zet ik altijd op 80Nm.

Rob

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 01 mar 2006, 01:23

hey Robert, hoe lukt het met megasquirt? Heb je ook de megaspark?

Ik heb eigenlijk enkele vraagjes...
- als je de compressie gaat verlagen met die koperen tussenplaat, gebruik je dan 2 koppakkingen? (dus: onderblok -koppakking1 - koperplaat - koppakking2 - kop)
Of vervangt de plaat de koppakking totaal?
(dus: onderblok-koperplaat-kop)
- Hoe ga je de cilinderboringen in die koperplaat maken? krijgen die de vorm van de verbrandingskamer? Of worden die gewoon rond? (dit i.v.m. squish van de orginele verbrandingskamer)
- Ga je dan ook langere (en sterkere) kopbouten gebruiken?

grt
Jan

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9
Contacteer:

Bericht door Nero_Serpente » 01 mar 2006, 12:03

Gaaf project! :D

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Robert Campbell » 21 mar 2006, 19:23

@Jan speed: Details, details, zien we wel als ik iemand heb gevonden die de koperen spacers maakt, zat zelf te denken alleen koper er tussen te zetten ;-) Kopbouten zullen vervangen worden, zelfde lengte, denk ik nu nog. Ook de big-end bouten zullen vervangen worden. Het grootste probleem is op dit moment het plaatsen van de compresor op het blok (ergens waar de riem de compressor aan kan drijven...) Intercooler zou leuk zijn, maar zo te zien geen ruimte voor :-( hier kan je veel vinden over copper head gaskets.

Megasquirt is nog niet af, Keuken vraagt om meer aandacht :-(

Heb wat 205GTI velgen gekocht, exact dezelfde steek&middengat! Heeft iemand nog een adresje waar ik de gaten in de velgen konisch kan maken? Het lukt maar niet om platte wielmoeren te vinden (peugeot had wielbouten)
[img:585:439]http://campr.demon.nl/albums/album128/36746925_G.jpg[/img]
Heb ook al een setje Toyo Proxes T1-R kunnen bemachtigen in 195-50-15 voor maar 199Euri's. Nu nog monteren en wielmoeren. De centercaps met de leeuwen heb ik ook al bewerkt, nu alleen nog spuiten.

Rob

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 21 mar 2006, 19:58

Gave wagen! Gaaf zo'n compressor :D

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 21 mar 2006, 21:03


Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door RudolfNW » 21 mar 2006, 21:07

Zo mooi project, klinkt goed allemaal.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Cuprafan_123, Sideways en 21 gasten